Miksi herkkähipiäinen ihminen herättää niin paljon vihaa kovaluonteisissa ihmisissä?
Kommentit (191)
Kovapintainen haluaa, että homma menee hänen tavallaan, ei tajua, että on muitakin tapoja. Herkät näkee ihmisten erilaisuuden ja hyväksyy eri toimintatavat. Tämä on oma kokemus. Herkät antaa tilaa, kovat jyrää.
Siis herkästi loukkaantuva ottaa kaikki muiden nehatiiviset reaktiot omaksi syykseen tai itseensä kohdistuvaksi loukkaukseksi. Olen kerran ollut vastaavan kanssa töissä, ja hänellä kyse oli vaan äärimmäisen huonosta itsetunnosta. Kun mulle saa karjua töissä kiireessä että vttu eestä niin tätä ei saanut katsoa edes kulmat kurtussa kun jo loukkaantui.
Mutta ei se minua haitannut. Ei siihen montaa sekuntia päivästä mennyt, jos joutui laskemaan käden toisen olkapäälle ja sanomaan että ei ollut hänelle osoitettu se vihainen äänensävy, vaan oli omien tunteiden heijastuma.
Meitä on täällä joka lähtöön ja minä ainakin haluan, että me kaikki voidaan olla mukana jokapäiväisessä elämässä, oli herkästi loukkaantuva tai ei.
Totta. Herkkä ja herkästi loukkaantuva on eri asioita. Menee termistä sekasin.
Vierailija kirjoitti:
Kovapintainen haluaa, että homma menee hänen tavallaan, ei tajua, että on muitakin tapoja. Herkät näkee ihmisten erilaisuuden ja hyväksyy eri toimintatavat. Tämä on oma kokemus. Herkät antaa tilaa, kovat jyrää.
Minun kokemukseni on, että herkät luulevat näkevänsä ja hyväksyvänsä, mutta aina kuitenkin pitäisi tehdä heidän tavallaan, koska muuten huuli alkaa väpättää tai loukkaannutaan. Kovapintaiset nähdään kylminä vaikka saattavat olla hyvinkin empaattisia ja oikeudenmukaisia. Kovapintaiset saavat asiat tehtyä tehokkaammin keskenään koska tunnustelun voi jättää pois, ja tätä tapaa on joidenkin herkkien vaikea hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni on, että herkät luulevat näkevänsä ja hyväksyvänsä, mutta aina kuitenkin pitäisi tehdä heidän tavallaan, koska muuten huuli alkaa väpättää tai loukkaannutaan. Kovapintaiset nähdään kylminä vaikka saattavat olla hyvinkin empaattisia ja oikeudenmukaisia. Kovapintaiset saavat asiat tehtyä tehokkaammin keskenään koska tunnustelun voi jättää pois, ja tätä tapaa on joidenkin herkkien vaikea hyväksyä.
Paitsi, kun jättää sen tunnustelun pois, jyrää muut kuin kaltaisensa alleen. Eli homma menee istten kovan mielen mukaan ;)
Olen myös kumpaakin, ja olen aina jotenkin kummasti ärsyyntynyt todella herkistä ja epävarmoista ihmisistä. Olen miettinyt usein, että miksi.
Yleensä sanotaan, että ne on omia epävarmuuksia tms mitä peilaa, mutta en silti kunnolla käsitä miten ne voi ärsyttää niin, että tekee mieli provosoida tilannetta ja henkilöä. Kuin ärsyttääkseni, että hänen ajatuksensa on älytön ja reaktio johonkin tilanteeseen kummallinen.
Kuulostaa pahemmalta kuin on oikeasti tosielämässä. En tietenkään tuo niitä tunteita esille näissä tilanteissa toisin kuin nuorempana. Ja haluan, että jokainen saa olla sellainen kuin on! Haluan itsekin osata arvostaa toisia paremmin, mutta en vain voi omalle reaktiolleni mitään (huom. voin tietysti sille kuinka tuon sen esiin vai tuonko).
Tiedostan ongelmani ja mielelläni näitä puisinkin osaavien ammattihenkilöiden kanssa.
Keskustelussa on vedetty mutkia paljonkin suoriksi.
Et ainakaan tiimityöskentelijä ole kuvailun perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, kun jättää sen tunnustelun pois, jyrää muut kuin kaltaisensa alleen. Eli homma menee istten kovan mielen mukaan ;)
Tai sitten hoitaa homman niiden henkilöiden kanssa, joiden kanssa homma hoituu. Muutoin voi sitten myötäillä herkkiksiä niin tasapaino säilyy.
Oletettavasti ainoa keino miten jonkun herkkyys tulee normaalielämässä ilmi on heidän ylireagointi tilanteisiin. En jaksa ihmisiä jotka olettavat saavansa erityistä kohtelua tai ylitulkitsevat muiden tekemisiä. Tällaiset ihmiset on usein myös hyvin itsekeskeisiä ajattelussaan, he kokevat olevansa hyvin uniikkeja ja heidän ympärillään pitäisi pyöriä muidenkin elämän
Mitä tulee työelämään, niin silloin on yksinkertaisesti sanottuna kyse kontrollista.
Sinulle on ongelma ettet aisti mitään?
Vierailija kirjoitti:
Sinulle on ongelma ettet aisti mitään?
Ongelma on vain sillä joka keksimällä keksii sitä aistittavaa.
Herkkä voi mennä muiden pommituksista ylikuormitusmoodiin ja kyllä siinä on monesti ihan kiusaamista mukana.
Pitää oppia olemaan sinut itsensä kanssa niin ei tule murhanneeksi ketään. Sillee puolvahingossa... 🤫
😬
Ketjussa menee herkkä ja herkkä loukkaantumaan sekaisin. Herkkä ihminen on empaattinen ja kuuntelee muita eikä suinkaan loukkaannu joka asiasta, vaikka loukattaisiin tai varsinkaan draamaile. Pahimpia ja raskaimpia tyyppejä ovat mesoajat, jotka loukkaantuvat niistä asioista mitä päivittäin tekevät ja sanovat muille ihmisille.
Minulla on ollut muutamia tiimikollegoita, jotka ovat loukkaantuneet siitä, että olen kohteliaasti kysynyt mitä mieltä hän on asiasta tai kehunut työsuoritusta (aiheesta). He ovat ilmeisesti täysin väärin tulkinneet puheeni v*ttuiluna tai ovat muuten vaan "rasittuneet kyn ei jäksä kyynnellä". Aivan ihme sakkia tässä maailmassa?
Vierailija kirjoitti:
Herkkä voi mennä muiden pommituksista ylikuormitusmoodiin ja kyllä siinä on monesti ihan kiusaamista mukana.
Pitää oppia olemaan sinut itsensä kanssa niin ei tule murhanneeksi ketään. Sillee puolvahingossa... 🤫
😬
Näin. Herkkä saattaa myös lukkiutua, jolloin herkkyys ei ulotu ulospäin. Päänsisällä voi kohista, pyörryttää ja oksettaa, mutta ulospäin herkkä on hiljainen, vakava ja joidenkin mielestä mulkku. Sitten painostetaan ja pommitetaan tunteetonta ja kylmää.
Onko joku kovapintainen loukkaantunut herkän tavasta kokea maailmaa? Ärsyyntyminen ja loukkaantuminen ovat kaksi eri asiaa. Ärsyyntyminen ei vaadi paapomista.