Miksi herkkähipiäinen ihminen herättää niin paljon vihaa kovaluonteisissa ihmisissä?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opettaja
Vierailija kirjoitti:
Itse sekä herkkänä että kovapäisenä sanoisin, ettei ole se vihaa. Se on sitä, että vaikka toinen nähdään lähtökohtaisesti vastuullisena, tasaveroisena aikuisena, hän yhtäkkiä käyttäytyykin tunteellisesti, ailahtelevasti ja erikoishuomiota vaativasti, kuin iso lapsi. Joissakin tilanteissa sellainen ärsyttää.
Myös kovapäisyytesi saattaa ärsyttää monia.
Tiedostan sen. Herkkiä ärsyttää kovuuteni, kovia herkkyyteni, keskivertoja epätavallisuuteni ja uniikkeja keijukaisia järkevä normaaliuteni. Minua ei haittaa, jos joku ei pidä minusta, koska sellainen mielipide ja sen omistaja on minulle yhtä tärkeä kuin pölyhiukkanen toisella puolella Linnunrataa
Kuulostat ylimieliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sekä herkkänä että kovapäisenä sanoisin, ettei ole se vihaa. Se on sitä, että vaikka toinen nähdään lähtökohtaisesti vastuullisena, tasaveroisena aikuisena, hän yhtäkkiä käyttäytyykin tunteellisesti, ailahtelevasti ja erikoishuomiota vaativasti, kuin iso lapsi. Joissakin tilanteissa sellainen ärsyttää.
Tiedostan sen. Herkkiä ärsyttää kovuuteni, kovia herkkyyteni, keskivertoja epätavallisuuteni ja uniikkeja keijukaisia järkevä normaaliuteni. Minua ei haittaa, jos joku ei pidä minusta, koska sellainen mielipide ja sen omistaja on minulle yhtä tärkeä kuin pölyhiukkanen toisella puolella Linnunrataa
Määrittele normaali?
Määrittele herkkä, määrittele kova. Ihmisiä on helppo kategorisoida. Lopulta meillä kaikilla on kaikkia piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opettaja
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ylimieliseltä.
Ehkä olen hieman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa sitä ammattiloukkaantumista aivan älyttömistäkin jutusta tai kaiken ylianalysointia ja piilomerkitysten hakemista. Karatella niskaan semmoista niin saa oikean syyn nillittää ja elämä jatkuu.
Kaiken pitää mennä kuten sinä haluat?
Urpo. 🤭
Jep. Mitäpä toinen Urpå?
On raskasta jos sattumalta tavatun tutun sanoma tervehdys muuttuu yliherkän aistimana vittuiluksi ja pahantahtoisuudeksi, sitä sitten puidaan närkästyneenä ja muitetaan vielä vuosienkin päästä. Nämähän siis lisääntyvät sillä mustalla vääryyksienlistalla vuosien saatossa.
Olette itse verkkonne kutoneet ja on teille oikein kun siinä sätkitte.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes usko että on mitään erityisen "kovapäisiä" ihmisiä, vaan he ovat ihan yhtä herkkiä ihmisiä kuin muutkin, mutta he patoavat tunteitaan sisään eivätkä näytä niitä, kuten "herkkähipiäiset" näyttävät. Erilainen tapa reagoida tunteisiin erottaa "kovapäiset" ja "herkkähipiäiset", mutta yhtä herkkiä ollaan kaikki.
Ehkä se sitten liittyy siihen, että ne "kovapäiset" kokevat, että se tunteiden välitön näyttäminen on väärä tapa reagoida.
Totta!
Puhutaanko tässä nyt niistä "erityisherkistä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa että samaistun tähän todella paljon :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa sitä ammattiloukkaantumista aivan älyttömistäkin jutusta tai kaiken ylianalysointia ja piilomerkitysten hakemista. Karatella niskaan semmoista niin saa oikean syyn nillittää ja elämä jatkuu.
Urpo. 🤭
Jep. Mitäpä toinen Urpå?
On raskasta jos sattumalta tavatun tutun sanoma tervehdys muuttuu yliherkän aistimana vittuiluksi ja pahantahtoisuudeksi, sitä sitten puidaan närkästyneenä ja muitetaan vielä vuosienkin päästä. Nämähän siis lisääntyvät sillä mustalla vääryyksienlistalla vuosien saatossa.
Olette itse verkkonne kutoneet ja on teille oikein kun siinä sätkitte.
Riippuu miten moikkasit. Senkin voi tehdä monella eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes usko että on mitään erityisen "kovapäisiä" ihmisiä, vaan he ovat ihan yhtä herkkiä ihmisiä kuin muutkin, mutta he patoavat tunteitaan sisään eivätkä näytä niitä, kuten "herkkähipiäiset" näyttävät. Erilainen tapa reagoida tunteisiin erottaa "kovapäiset" ja "herkkähipiäiset", mutta yhtä herkkiä ollaan kaikki.
Ehkä se sitten liittyy siihen, että ne "kovapäiset" kokevat, että se tunteiden välitön näyttäminen on väärä tapa reagoida.
Kovapäinen on varmasti väärä termi, mutta en ole samaa mieltä kanssasi. Kyllä ihmisissä on voimakkaammin tunteita kokevia ja sitten niitä, joiden on helpompi jättää ne tunteet syrjään. Molempien pitää varmasti jonkin verran tasapainoilla, mutta ei sellainen alituinen draamailukaan esim. työelämässä ole asiallista.
Ja kuulun itse enemmän sinne herkkien ryhmään, täytyy vain opetella että työminä on erilainen kuin kotiminä, eihän siitä mitään tulisi jos ottaisi esim. kaikki asiakaspalautteet hirveän henkilökohtaisesti.
Herkkä ja helposti loukkaantuva ovat eri asioita
Narsistisesti vialliset vihaavat toisissa hyvyyttä, joka heiltä itseltään puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urpo. 🤭
Jep. Mitäpä toinen Urpå?
Olette itse verkkonne kutoneet ja on teille oikein kun siinä sätkitte.Riippuu miten moikkasit. Senkin voi tehdä monella eri tavalla.
Tähän on pakko todeta, että lueppas kirja "kuinka olla välittämättä paskaakaan" ja ota siitä vähän oppia. Mitä hiton väliä sillä on vaikka joku oliskin tervehinyt v*ttuillen? Eiköhän se ole enemmän sen ihmisen häpeä siinä vaiheessa jos jotain kaunoja kantaa. Toisaalta myöskään kaikessa ei aina ole kyse sinusta, ehkäpä se ihminen on juuri riidellyt verisesti vaikka puolisonsa tai äitinsä tai jonkun muun kanssa, vaikea siinä tilanteessa on mitään täysin rentoa tervehdystä sinulle suoda, eli vaikka ääni olisikin kireä, niin ei välttämättä johdu sinusta, joten voit olla välittämättä paskaakaan toisen äänensävystä hänen tervehtiessään sinua.
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran herkkä, että ahdistun ihmisistä, jotka yllättäen loukkaantuvat jostain ihan tavallisesta asiasta. En ymmärrä mitä siinä tilanteessa tapahtuu ja alkaa suututtamaan, kun minua syytetään siitä, että olisin tahallaan loukannut tai ollut piiloaggressiivinen tms. Tällöin koen olevani itse hyökkäyksen kohteena ja ärsyynnyn.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urpo. 🤭
Jep. Mitäpä toinen Urpå?
Olette itse verkkonne kutoneet ja on teille oikein kun siinä sätkitte.Riippuu miten moikkasit. Senkin voi tehdä monella eri tavalla.
Tähän on pakko todeta, että lueppas kirja "kuinka olla välittämättä paskaakaan" ja ota siitä vähän oppia. Mitä hiton väliä sillä on vaikka joku oliskin tervehinyt v*ttuillen? Eiköhän se ole enemmän sen ihmisen häpeä siinä vaiheessa jos jotain kaunoja kantaa. Toisaalta myöskään kaikessa ei aina ole kyse sinusta, ehkäpä se ihminen on juuri riidellyt verisesti vaikka puolisonsa tai äitinsä tai jonkun muun kanssa, vaikea siinä tilanteessa on mitään täysin rentoa tervehdystä sinulle suoda, eli vaikka ääni olisikin kireä, niin ei välttämättä johdu sinusta, joten voit olla välittämättä paskaakaan toisen äänensävystä hänen tervehtiessään sinua.
Siis "kuinka olla piittamatta paskaakaan".
Vierailija kirjoitti:
Vähän epäilen, että pelkkä herkkyys saisi ihmisiä ärsyyntymään, kyllä siinä täytyy olla taustalla jotakin muutakin, jos tätä siis jatkuvasti samalle ihmiselle tapahtuu. Kannattaisi vähän pohtia sitä omaa käytöstä, että mikä siinä voisi toisia ärsyttää. Omaa käytöstä on kyllä mahdollista muuttaa, jos halua löytyy, mutta mitään ei tietenkään koskaan tule tapahtumaan, jos aina vain syyttää niitä muita siitä, että nämä ärsyyntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Luonnonvalinta ohjaa evoluutiota. Vahvemmat pyrkivät eliminoimaan heikommat. Eläimiä nääs ollaan edelleen.
Selitä toki, miksi ihmisten elukkamaisuutta puolustaa vaan nämä "vahvimmat"?
Muille vahvuus on sitä että pärjää muita alistamatta eli pärjää omillaan.
"Vahvat" ihmiset tarvii sitä että saavat kiusata. Ilman kiusattavia te "vahvikset" ette ole yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
No tämäpä. Koen olevani hyvin herkkä (itken vaikka mainoksille jos osuu sopivaan hermoon) mutta en loukkaannu ikinä, mistään, koskaan. Osaan sanoa vastaan ihmisille jos he kohtelevat minua huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovapäinen on varmasti väärä termi, mutta en ole samaa mieltä kanssasi. Kyllä ihmisissä on voimakkaammin tunteita kokevia ja sitten niitä, joiden on helpompi jättää ne tunteet syrjään. Molempien pitää varmasti jonkin verran tasapainoilla, mutta ei sellainen alituinen draamailukaan esim. työelämässä ole asiallista.
Ja kuulun itse enemmän sinne herkkien ryhmään, täytyy vain opetella että työminä on erilainen kuin kotiminä, eihän siitä mitään tulisi jos ottaisi esim. kaikki asiakaspalautteet hirveän henkilökohtaisesti.
Joskus tunteen tuominen esiin vain voimistaa ja suurentaa sitä.
Herkkien kanssa on hankalampaa tehdä töitä, joissa olisi hyvä saada mahdollisimman paljon aikaan mahdollisimman vähillä liikuilla. Eli tehokkaasti, ja suhteellisen nopeasti. Reippaiden kanssa pystyy kommunikoimaan suoraan ja nopeasti hyvässä yhteisymmärryksessä, kun taas herkät jäävät vähän jalkoihin, ja haluaisivat pehmeämpää ja tunnustelevampaa kommunikaatiota joka taas tekee ylimääräisiä mutkia matkaan ja vie energiaa ja aikaa.
Tuo on usein se oma ärsytyksen syy. Koetan peittää sen ärsytyksen, mutta en tiedä onnistunko aina. Olen muuten kiltti enkä halua pahoittaa kenenkään mieltä, mutta silti riepoo, kun noissa tilanteissa tulee olo että toisia täytyy erikseen paapoa etteivät säikähdä. Yleensä teenkin hommia noiden reippaampien kanssa jos voin valita.