Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni jää perhevapaille,kuinka käy elatusmaksujen?(vanhempiin lapsiin)

Vierailija
02.02.2014 |

Olemme päättäneet sairastuttuani,että mies jää perhevapaille vauvan kanssa ja minä sairaslomalle.Mies sai uuden ajan lastenvalvojalle,mutta mietin että mitä jos miehen eksä ei suostu alentamaan elatusmaksuja? Olen miettinyt kaikki valmiiksi,oman surutyöni lisäksi haluaisin saada myös raha-asiat kuntoon mahdollisimman äkkiä.

Kommentit (233)

Vierailija
141/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:02"]

Jos elarit on kerran isommat kuin minimi, niin pitäisi sen exänkin ymmärtää käyttää järkeään ja ajatella jotain muutakin kuin omaa napaansa!

[/quote]

Ei se eksä omaa napaansa ajattele vaan lastensa napaa. Ja niiden napojen edelle ei varmasti mene kenelläkään exän uudet lapset.

Vierailija
142/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 22:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 22:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:55"]

Uskomatonta kakkaa suollatte ihmiset suustanne. Kuinka moni teistä arvostelijoista olisi itse valmis edes terveenä, saatika sairastuessanne laittamaan miehen entisen suhteen lapset oman vauvanne edelle taloudellisesti taikka emotionaalisesti? Sanon että ei yksikään. Ettehän osaa laittaa vauvankaan tarpeita leikki-ikäisten tai koululaisten tarpeiden edelle.

Kun kuvittelen asian omalle kohdalleni, niin jos itse nyt sairastuisin ja mies joutuisi jäämään oman vauvamme kanssa kotiin, ei olisi minun tehtäväni murehtia miehen entisen liiton lasten taloudellisesta pärjäämisestä. Varsinkin kun heillä isäpuoli myös jakamassa taloudellista vastuuta, asuvat omistusasunnossa ja miehen eksä ei lapsiin taloudellisesti panosta. Taitaa elarit mennä matkusteluun uuden miehen kanssa heillä muutenkin.

Minä meillä parempituloisempi ja maksaan kaikki suuret kulut, jopa äitiyslomani aikana. Mies ostelee ruokaa. Jos meillä mies jäisi 600 euron kotihoidontuella kotiin, niin ei todellakaan olisi minun asiani maksaa eksällensä entisten lasten elareita!!!! Ja tuo miehen käteen jäävä summa kuukaudessa menisi ihan meidän oman perheemme ruokiin ja kulutustarvikkeisiin, joiden hankinnasta mies vastaa.

[/quote]

Juu, mutta sen sun miehen tehtävä on maksaa ne elarit omista lapsistaan. Ja jos se on vaikeaa ymmärtää, niin olisi kannattunut ottaa korkkaamaton mies! Niin yksinkertaista se on! Ja tän sun hurmuris ex-vaimon - joka muuten on varmaan onnellinen, kun sai miehen sulle kaupiteltua - uuden kumppanin tehtävä ei ole elättää niitä sinun miehesi lapsia!

[/quote]

Taidat olla itsekin eronnut ex-vaimo...

[/quote]

En ole! Mutta sinä olet korkatun miehen ottanut, ja jossain vaiheessa se ketuttaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voi ihan vapaasti palstalla olla niin empaattinen kuin kukin haluaa, totuus on kuitenkin toinen irl.

Varmaan kaikki ovat niin myötäeläjiä miehen uuden vaimokkeen ja uuden lapsen ongelmille, ihan kyynel tulee silmäkulmaan ;'(

Vierailija
144/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, aikamoista. Mielestäni aikuismaisin ratkaisu tuollaisessa tilanteessa olisi pieni jousto molemmilta osapuolilta. Väliaikainen elatusmaksun alennus varmasti tulee kyseeseen, ellei miehesi pysty maksamaan edes minimiä, niin hän saa 0-päätöksen ja äiti tukensa Kelalta. Toisaalta myös ap:n tulee ymmärtää, että elatusmaksu on tarkoitettu juuri sitä varten, että myös isä on taloudellisesti vastuussa lapsistaan ja kulut jakautuvat kesken.

Minusta on kauhean loukkaavaa ja hämmentävää, että aina ex-vaimoja syytellään rahanahneiksi. Kuitenkin suurin osa naisista on matalapalkkaisessa, naisvaltaisessa työssä ja harvempi päässyt valitsemaan itse elämäntilanteensa. Kyseessä on lapsia varten tarkoitettu raha: vakuutukset, vaatteet, ruoka, asuminen, harrastukset, matkakulut, lääkärit, ip-kerhon/päivähoidon maksut, sairaus/lääkityskulut jos lapsilla kroonisia sairauksia tms.... ei se isojenkaan lasten elättäminen ole ilmaista, vaan elatusmaksuthan nousevat lasten kasvettua isommaksi. Ei ole kysymys siitä, mitä aikuiset haluavat milloinkin katkeruudessaan, vaan lastenvalvoja laskee tuloihin perustuvat laskelmat, joiden mukaan elatusmaksu on määritelty. Niitä ei kukaan ex voi itse määritellä, kuten täällä aina joku keksii niin hupaisasti väittää - älkää uskoko. :)

T. ei katkera, ex-vaimo joka onnellinen ja tyytyväinen nykyisessä elämässään

Vierailija
145/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä lapsi on tapana viedä päivähoitoon, jos häntä ei ole varaa hoitaa kotona. Ei niin, että muutetaan pienempään kämppään, jonne entiset lapset eivät mahdu ja vielä viedään elatusmaksutkin. Vastuu jälkikasvusta jatkuu läpi koko lapsuuden.

Vierailija
146/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uusi mies ei myöskään ole elatusvelvollinen näille entisen liiton lapsille, vaan se on miehesi.

Vierailija
147/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksun suuruus riippuu elatuskyvystä. Yleensä, kun tulot heikkenevät, myös maksukyky laskee. Jos mies jää kotiin hoitamaan lasta toisen vanhemman sairastaessa ja perheen tulot tästä syystä heikkenevät, on kyseessä selkeä peruste elatusavun määrän uudelleennarvioimiseksi. Joten ole huoleti, asia selviää lastenvalvojan luona.

Vierailija
148/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:08"]Nyt voi ihan vapaasti palstalla olla niin empaattinen kuin kukin haluaa, totuus on kuitenkin toinen irl.

Varmaan kaikki ovat niin myötäeläjiä miehen uuden vaimokkeen ja uuden lapsen ongelmille, ihan kyynel tulee silmäkulmaan ;'(

[/quote]

Kaikki eivät ole noin äärimmäisen katkeria ex-puolisostaan. On asioita jotka voi hoitaa aikuisesti tai lapsellisesti.

Vierailija
149/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:17"]

Jos mies jää kotiin hoitamaan lasta toisen vanhemman sairastaessa ja perheen tulot tästä syystä heikkenevät, on kyseessä selkeä peruste elatusavun määrän uudelleennarvioimiseksi.

[/quote]

Lasten elatusavun määrään ei vaikuta isän uuden puolison sairastuminen. Isä voi saada 0-sopimuksen siihen asti kun tuorein lapsi on päivähoitoikäinen, mutta silloin elatuksen maksaa kela ja summa on aivan sama kuin tähänkin asti. Ei aiemman liiton lasten elatuksen määrä pienene uuden vaimon sairastumisen myötä.

Vierailija
150/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko vielä tulla tänne vastailemaan,kun ihmetystä herättää nää matkat ilmeisesti? Toi taksimatkailu on tarkoitettu liikuntarajoitteisille,ja vain ainoastaan hupimatkoihin.Niitä ei saa käyttää lääkärikäynteihin.Toisekseen tarkoitin tuolla eksän miehellä että heillä on kovemmat tulot ja menot laitetaan puoliksi.Tai jotakuinkin puoliksi,en ihan tarkkaan tiedä.

Olemme omasta mielestämme joustaneet paljon,tästä emme voi tinkiä enää ja kuten sanoin,että asuntokin pienenee ja lasten käymiset vähenee.Olen kuullut hoitojen vievän voimat,ja rauha olisi muutenkin siinä kohti tervetullut asia,tämän varmaan ymmärrätte.Mitä enemmän näitä vastauksia luen,sitä varmempi olen tämän palstan käyttäjäryhmästä.

ap

Vierailija
151/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinun lepäämisesi vaikuttaa siihen ettei lapset saa tavata isäänsä??? Jestas.

Vierailija
152/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:17"]

Jos mies jää kotiin hoitamaan lasta toisen vanhemman sairastaessa ja perheen tulot tästä syystä heikkenevät, on kyseessä selkeä peruste elatusavun määrän uudelleennarvioimiseksi.

[/quote]

Lasten elatusavun määrään ei vaikuta isän uuden puolison sairastuminen. Isä voi saada 0-sopimuksen siihen asti kun tuorein lapsi on päivähoitoikäinen, mutta silloin elatuksen maksaa kela ja summa on aivan sama kuin tähänkin asti. Ei aiemman liiton lasten elatuksen määrä pienene uuden vaimon sairastumisen myötä.

[/quote]

Eihän se silleen vaikuta,mutta mies on elatusvelvollinen myös minua ja lastamme kohtaan.

ap

Vierailija
153/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:32"]

Mitä se sinun lepäämisesi vaikuttaa siihen ettei lapset saa tavata isäänsä??? Jestas.

[/quote]

En sanonut niin,vaan toivon rauhaa mikäli hoidot ovat rankat.Mies saa viedä lapset hopploppiin tai syömään,en tiedä.En jaksa ajatella.

ap

Vierailija
154/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai elatusmaksuihin ei ole rahaa, mutta törsätä voi? Ja siellä hoplopissako se vauvakin riekkuu? Kai tajuat että äitinä velvollisuutesi on lujittaa sisarusten välisiä suhteita?

Vierailija
155/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:32"]

Eihän se silleen vaikuta,mutta mies on elatusvelvollinen myös minua ja lastamme kohtaan.

ap

[/quote]

Totta, mutta aiempien lasten elatuksen määrään se ei vaikuta. Heidän ei tule pärjätä pienemmällä summalla vain siksi, että iskä haluaa laittaa uutta vaimoa ja lasta maailmaan. Mielestäni miehelläsi on jopa hieman suurempi elatusvastuu aiemmista lapsistaan, pitää miettiä omaa varallisuuttaan siinä vaiheessa kun alkaa uutta perhettä pykäämään.

Vierailija
156/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:37"]

Ai elatusmaksuihin ei ole rahaa, mutta törsätä voi? Ja siellä hoplopissako se vauvakin riekkuu? Kai tajuat että äitinä velvollisuutesi on lujittaa sisarusten välisiä suhteita?

[/quote]

En jaksa ajatella enää.Olen jo valmiiksi ihan poikki,itkettää ja vituttaa.Ihan sama menköön minne menee.

ap

Vierailija
157/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan kakaroilta viedään elatus ja isä.

Vierailija
158/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin tehdä ensin aloituksen sairaudestani,ja siitä kuinka rankkaa se olisi kaikille.En ennen tätä ymmärtänyt kuinka oma terveys voisi ollakaan niin tärkeä,ennenkuin menetin sen.Rahalla en saa terveyttäni ja elämääni takaisin.Eivät saa muutkaan läheiseni.Tämä vaikuttaa niin moniin ihmisiin suoraan,etten olisi uskonutkaan.Yritän mennä takaisin nukkumaan,ja olla ajattelematta näitä ilkeitä vastauksia joita olen saanut.

ap

Vierailija
159/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksut ovat monelle exälle tapa rahoittaa omia menojaan, siksi isät eivät niitä haluaisi ex-puolisoilleen maksaa. Omassa tapauksessani esimerkiksi mieheni maksaa eksälleen kuukaudessa 520 kahdesta lapsesta, exä on opiskelija, eikä tee töitä opintojen ohessa. Lapset kulkevat tuttavilta saaduissa vanhoissa kulahtaneissa tai liian pienissä vaatteissa. Samaan aikaan äiti pukeutuu viimeisimpien trendien mukaan, hankkii tatuointeja ja ripsipidennyksiä, käy viikonloppulomilla euroopassa. Lapsilla on yhteinen huone kotonaan, heillä ei juurikaan ole leluja, kännyköitä taikka maksullisia harrastuksia. Äiti ei vie heitä leikkipuistoihin, elokuviin tms. huvituksiin. Lapsia exä laittaa hoitoon meille myös sovittujen tapaamisten lisäksi ja jos ei meille käy, niin mummeille, kummeille enoille. Ja noista hoidoista kustannukset kattaa hoitaja, ei exä.Eli kyllä, päättelen, että mieheni maksamat elatustuet menevät äidin omiin viihdykkeisiin. Ja niitäkö mieheni pitäisi sponsoroida täydellä rahalla vaikka minä sairastuisin ja oman perheemme menot kasvaisivat ja tulot pienenisivät? HALOOO!!!

Vierailija
160/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itsesääli sentään. Silti niillä lapsilla on oikeus isäänsä ja niihin elatusmaksuihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan