Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni jää perhevapaille,kuinka käy elatusmaksujen?(vanhempiin lapsiin)

Vierailija
02.02.2014 |

Olemme päättäneet sairastuttuani,että mies jää perhevapaille vauvan kanssa ja minä sairaslomalle.Mies sai uuden ajan lastenvalvojalle,mutta mietin että mitä jos miehen eksä ei suostu alentamaan elatusmaksuja? Olen miettinyt kaikki valmiiksi,oman surutyöni lisäksi haluaisin saada myös raha-asiat kuntoon mahdollisimman äkkiä.

Kommentit (233)

Vierailija
1/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu ihan millä perusteella ne elatusmaksut on määrätty ja onko sopimus tehty mihin asti. Jos ne on laskettu tulojen mukaan, ne voidaan uudestaan laskea ja jos tulot on tippuneet, voidaan ehkä elatusmaksujakin laskea jollei ne ole jo minimit. Jos miehesi on muuten vaan päättänyt summan eikä se perustu tuloihin, en tiedä voiko sitä mitenkään muuttaa ilman että se molemmille sopimusosapuolille sopii. Edelleenhän ne miehen lapset tarvitsevat elatusta.

Vierailija
2/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikäväkyllä perusteltu syy elatusavun alentamiseen, koska perhevapaille jääminen katsotaan ns. vapaaehtoiseksi ja jos ex ei suostu alatusavun alentamiseen, miehesi maksa saman kuin ennenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole oikein mitään päättänyt,mutta oletan noilla tuloilla(kotihoidontuki)sen olevan lähemmäs nollaa.Jos sairaslomani venähtää,saatamme joutua turvautumaan toimeentulotukeen,asumistukea tulemme saamaan todennäköisesti.Miehellä on ihan hyvin palkattu työ ja on maksanut enemmän kuin minimin,joten siksi pelkään,ettei eksä ole tähän suostuvainen.Vaikka toisaalta,tyhjästä on paha nyhjästä.

Vierailija
4/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että te saatte raha-asiat nopeasti kuntoon, ei niillä entisillä lapsilla ja niiden toimeentulolla olekaan niin väliksi.

Vierailija
5/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies ei jatka työssä?! Lapsi hoitoon.

Vierailija
6/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa sun sairastumiseen ja musta on hienoa, että isä haluaa pitää perhevapaata, mutta en minä ymmärrä, miksi hänen lastensa pitäisi siitä kärsiä. Voitko perustella?

Vierailija
7/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen elatukseen liittyy ns. ankaroitettu vastuu. Normaalisti uusia jälkeläisiä ei voi käyttää perusteena, en sitten tiedä katsotaanko sinun sairautesi lieventävänä tekijänä? Rli ettei miehellä ole muuta vaihtoehtoa? Riippuu varmaan sairaudestasi jne.

Vierailija
8/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta tuo minimielatus on ihan riittävä sen ajan mitä tämä nyt kestää.Luonnollisesti mikäli paranen suunnitellusti,ja kaikki menisi muutenkin hyvin niin mies palaisi töihin,ja voitaisiin tehdä uusi sopimus,tai mies vain maksaisi eksälleen sen mitä ennenkin.

Onhan tämä tilanne ihan hirveä,ja tottakai vaikuttaa kaikkeen mm.joudumme ehkä muuttamaan pienempään asuntoon tämän vuoksi.Ja jos saisin valita rahan tai terveyden väliltä,niin kummankohan valitsisin? Surettaa tuo vauvakin,kun en pysty hoitamaan tätä.

ap

Vierailija
9/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsenne on jo päiväkoti-ikäinen ( puhuit kotihoidontuesta ), tulee teidän hakea hänelle päiväkotipaikkaa. Sinun sairautesi ei ole syy alentaa kuukausittaista elatusapua miehesi aikaisemmista lapsista. Mikäli miehesi jää kotiin, katsotaan, että hän on ns. vapaaehtoisesti alentanut tulojaan, tällöin elatusapu on maksettava kuitenkin. Huomioitava on myös, että mikäli ex vastustaa elatusapujen alentamista ja miehesi ei halua maksaa, voi hän viedä asian käräjäoikuden ratkaistavaksi.

Vierailija
10/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teidän lapsenne ei mene hoitoon? Taloutenne pysyisi entisellään eikä tarvittaisi kuormittaa yhteiskuntaa asumistuella ja toimeentulotuella. Mikä järki tuossa on?

Vierailija
11/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies jää perhevapaalle eikä kykene sen takia osallistumaan isompien lastensa elatukseen, niin sitten varmaan ne isommat lapset muuttavat teille, kun isäkin on koti-isänä ja enemmän läsnä kaikille lapsilleen.

Minä lähivanhempana ehdottaisin ehdottomasti tuota. Tulisi teille tulojakin, jos lasten äiti maksaisi elatusmaksuja ja hommassa olisi jokin järki. Nythän koko järjestely perustuu siihen, että yksi lapsi hyötyy ja muut kärsivät.

Vierailija
12/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:38"]

Otan osaa sun sairastumiseen ja musta on hienoa, että isä haluaa pitää perhevapaata, mutta en minä ymmärrä, miksi hänen lastensa pitäisi siitä kärsiä. Voitko perustella?

[/quote]

En kuitenkaan halua vahingoittaa omaani henkisesti,vain että vanhemmat lapset eivät kärsisi aineellisesti.Omani on ihan pieni,eikä häntä edes huolittaisi päiväkotiin.Minusta perusteluni ovat järkevät,ja usko että olen asiaa pyöritellyt päässäni ja olen hakenut ulkopuolista apua kotiin ym.

ap

Vierailija
13/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa lukemaan! Puhutaan vauvasta

Vierailija
14/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole säästöjä??

Vierailija
15/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani sairaudestasi. En toisaalta ymmärrä, miksi miehen vanhemmat lapset joutuvat kärsimään tilanteesta.

Vierailija
16/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:44"]

Jos mies jää perhevapaalle eikä kykene sen takia osallistumaan isompien lastensa elatukseen, niin sitten varmaan ne isommat lapset muuttavat teille, kun isäkin on koti-isänä ja enemmän läsnä kaikille lapsilleen.

Minä lähivanhempana ehdottaisin ehdottomasti tuota. Tulisi teille tulojakin, jos lasten äiti maksaisi elatusmaksuja ja hommassa olisi jokin järki. Nythän koko järjestely perustuu siihen, että yksi lapsi hyötyy ja muut kärsivät.

[/quote]

Juurihan kirjoitit ketjussa kotihoidontuesta ja sitähän saa vasta, kun äitiysraha päättyy, joten lapsikin on silloin päiväkoti-ikäinen. Kaikki ei nyt ap kirjoituksissasi oikein täsmää...

Vierailija
17/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi huolitaan päiväkotiin, jos siitä maksetaan kotihoidontukea.

Vierailija
18/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle8-kuisen saa yksityiselle perhepäivähoitajalle. Heillä olen nähnyt jopa kaksikuisia.

Vierailija
19/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:44"]

[/quote]

JOS äiti maksaisi elatusta? Kuten kirjoitin,niin todennäköisesti tämä rahatilanne ajaa meidät muuttamaan pienempään ja halvempaan asuntoon,eikä vanhimmille lapsille olisi enää huonetta.Että mikäli voisimme ketään ottaa asumaan,tulisi meidän sitten varmasti saada minimielatusmaksut,sitten pärjäisimme varmasti.(ja saisimme pitää asuntomme)

Vauva on alle vuoden,en halua ihan tarkkaa ikää laittaa.

ap

Vierailija
20/233 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli päivähoitoikäinen. Hoitoon vaan. Miksei teillä ole yhtään säästöjä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi