Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni jää perhevapaille,kuinka käy elatusmaksujen?(vanhempiin lapsiin)

Vierailija
02.02.2014 |

Olemme päättäneet sairastuttuani,että mies jää perhevapaille vauvan kanssa ja minä sairaslomalle.Mies sai uuden ajan lastenvalvojalle,mutta mietin että mitä jos miehen eksä ei suostu alentamaan elatusmaksuja? Olen miettinyt kaikki valmiiksi,oman surutyöni lisäksi haluaisin saada myös raha-asiat kuntoon mahdollisimman äkkiä.

Kommentit (233)

Vierailija
181/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on pieni vauva, voi isä jäädä vanhempainvapaalle, josta saa ansiosidonnaista päivärahaa sinun saadessa sairauspäivärahaa. Luulisi sillä rahalla elävän. Jos taas lapsi on kotihoidontuki-iässä, hänet saa päivähoitoon päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle.

Katsopas ap, näin muutkin elävät. Varojensa mukaan.

Vierailija
182/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalihuoltolain mukainen kuljetuspalvelu

Kuljetuspalvelua myönnetään kotona asumisen tueksi harkinnanvaraisin sosiaalisin perustein kahdeksan yhdensuuntaista taksilla tai invataksilla suoritettavaa asiointi- tai virkistysmatkaa kuukaudessa Mikkelin alueella. Kuljetuspalvelussa peritään yhdensuuntaiselta matkalta vastaavan linja-autotaksan mukainen omavastuuosuus. Mikkelin seudun sosiaali- ja terveyslautakunta on määritellyt kuljetuspalveluiden saamisen kriteerit kokouksessaan 13.12.2012.

Hakulomakkeen löydät pdf-muodossa tai word-dokumenttina.

Vaikeavammaisten kuljetuspalvelut myönnetään vammaispalveluista. (pdf-dokumenttiword-dokumentti)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole hyväksyttävää viedä alle vuoden vanhaa hoitoon,juurihan täällä oli ketju siitäkin kuinka varhaiskasvatuslaitokset ovat vain lasten säilöntäpaikkoja.Ei teistä kukaan veisi omaa lastaan hoitoon noin pienenä,jos löytyisi muitakin vaihtoehtoja.En ole yh,joten minulla on vaihtoehto.

ap

Vierailija
184/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 00:31"]

Suomessa ei ole hyväksyttävää viedä alle vuoden vanhaa hoitoon,juurihan täällä oli ketju siitäkin kuinka varhaiskasvatuslaitokset ovat vain lasten säilöntäpaikkoja.Ei teistä kukaan veisi omaa lastaan hoitoon noin pienenä,jos löytyisi muitakin vaihtoehtoja.En ole yh,joten minulla on vaihtoehto.

ap

[/quote]

Sitten kaivatte sen elatusmaksurahan vaikka mustikan varvuista.

Lakkaa valittamasta osaasi, sulla on tosiaan mahdollisuus valita ihan oma vaihtoehto.

Vierailija
185/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan kerroit, että miehesi ei voi maksaa elatusmaksujaan ettekä voi maksaa vuokria. Eli teillä ei ole varaa. Miten teillä ei ole yhtään penniä säästössä, jos miehesi käy töissä? Ei pennin pyörylää, kuulostaa todella oudolta.

Vierailija
186/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitit:"Mies sai uuden ajan lastenvalvojalle,mutta mietin että mitä jos miehen eksä ei suostu alentamaan elatusmaksuja? Olen miettinyt kaikki valmiiksi,oman surutyöni lisäksi haluaisin saada myös raha-asiat kuntoon mahdollisimman äkkiä."

Teetkö nyt tosiaan niin kuin suunnittelit?

Vierailija
187/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet miettinyt kaiken valmiiksi, mutta et jaksa ajatella yksityiskohtia. Siinäpä hieno provo.

Vierailija
188/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 00:35"]

Itse kirjoitit:"Mies sai uuden ajan lastenvalvojalle,mutta mietin että mitä jos miehen eksä ei suostu alentamaan elatusmaksuja? Olen miettinyt kaikki valmiiksi,oman surutyöni lisäksi haluaisin saada myös raha-asiat kuntoon mahdollisimman äkkiä."

Teetkö nyt tosiaan niin kuin suunnittelit?

[/quote]

Olen soitellut päivät läpeensä,milloin mitäkin käynyt netissä etsimässä vertaistukea,ja hoitanut vauvaa siinä sivussa.Olen hieman sekaisin,enkä meinaa saada unta(kävin sängyssä kertaalleen)ajatukset vain poukkoilee päässä.

Pelkään tulevaa ja samalla en malta odottaa,että tämä olisi jo ohi.

ap

Vierailija
189/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa, täällähän on monesti valistettu, että kotihoidontuelle jäävä tietysti hakee elareiden korotusta eksältä. Ja kotihoidontuelle on jäätävä, koska lastahan ei alle 3-vuotiaana saa viedä hoitoon...

Täysin normaalia on täällä myös kysellä elarien suuruutta ja jokaisella tapauksessa on sama, että "mulla tulot kotihoidontuki".

Vierailija
190/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, paljonko ne elarit on? Jos ne on about se minimi, niin eksähän saa sen Kelasta, joten vaikea uskoa, että se olisi hänelle ongelma.

Vierailija
191/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:29"]

Ei ole ikäväkyllä perusteltu syy elatusavun alentamiseen, koska perhevapaille jääminen katsotaan ns. vapaaehtoiseksi ja jos ex ei suostu alatusavun alentamiseen, miehesi maksa saman kuin ennenkin.

[/quote]

Väärin. Elatusmaksut menevät aina tulojen mukaan. Oli se sitten oma päätös tai ei

Vierailija
192/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:52"]

Eli päivähoitoikäinen. Hoitoon vaan. Miksei teillä ole yhtään säästöjä?

[/quote]

On meillä säästöjä muttei mitään mahdottomia summia.Eksälläkin on oletettavasti säästöjä,joten en ole rahasta huolissani mitä tulee vanhempiin lapsiin.Muutenkin 150e kuussa on ihan hyvä raha väliaikaisesti,mutta sen alle ei kyllä saisi mennäkään.

Ostimme säästöillä lapsille hyvät joululahjat ja uuden pesukoneen rikkimenneen tilalle,että kyllä sitä on tässä mennytkin.

ap

[/quote]

Ex:n rahatilanne / mahdolliset säästöt eivät vaikuta tippaakaan miehesi elatusvelvollisuuteen. Vastaa nyt miksei lastanne voi viedä sinne päiväkotiin, kun hän on jo sen ikäinen?

[/quote]

Eksä rahatilanne vaikuttaa elareihin koska ne lasketaan suhteessa molempien elatusvelvollisten tuloihin. Urpå!

[/quote]

Sulla on kyllä osuva nimimerkki. (Tuo Urpå)

Vierailija
193/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä vetoa että ap:lla on fibromyalgia tai masennus ja hän käy "terapiassa" jossain energiahierojalla tai kukkaterapiassa...

Vierailija
194/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä on oikeus jäädä vanhempainvapaalle vaikka sillä olisi sata lasta edellisistä liitoista. Elatusmaksut katsotaan vain uudelleen kun rahatilanne muuttuu.

Yhtä lailla ydinperheessä lapsetkin joutuvat tinkimään menoistaan jos perheen tulot laskevat, miksi oletetaan että etälasten elintason pitäisi kaikesta huolimatta säilyä muuttumattomana?

Vierailija
195/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyi yksinkertaisen kysymyksen, johon keharit ei osaa antaa vastausta vaan kommentoi kaikkea paskaa.

Homma menee niin, että miehellesi tulee 0-elarit sen aikaa kun hän on kotona ja lasten äiti saa sillä aikaa elatuksen Kelalta.

Tämä on varma tieto. Näin oli minun ex-miehellä. Ei ne Kelan elarit niin pienet ole ettei niillä pärjää. Mulla itseasiassa summa pysyi samana. Niitä ei vaan tullut ex-miehen tililtä vaan Kelasta suoraan.

Vierailija
196/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 22:59"]Miksi? Noin kaukana ja omalla kustannuksella?

[/quote]

Taitaa olla jotain homeopatia-hoitoja?

Vierailija
197/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 00:35"]Juurihan kerroit, että miehesi ei voi maksaa elatusmaksujaan ettekä voi maksaa vuokria. Eli teillä ei ole varaa. Miten teillä ei ole yhtään penniä säästössä, jos miehesi käy töissä? Ei pennin pyörylää, kuulostaa todella oudolta.

[/quote]

No kun piti ostaa joululahjoja niillä säästöillä!

Vierailija
198/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elatusvelvollisen tuet pienenevät, voi lastevalvoja tehdä uuden elatuspäätöksen, joka tässä kohtaa olisi tod.näk. 0€. Tällöin lähivanhempi voi hakea kelalta elatustukea, joka on vähän yli 150€ yhdestä lapsesta. Ja myös opiskelun aloitus on vapaaehtoista ja käy silti perusteeksi elatusmaksun alentamiseen, että eiköhän myös lapsen kotihoito ole ihan perusteltu syy elatusmaksun uudelleen määrittelyyn.

Vierailija
199/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos käyt hoidossa niin olet oikeutettu Kelan taksikorvaukseen; maksat itse kyydistä vain vajaat 15e/suunta omavastuuna riippumatta matkan pituudesta!! Ja siinäkin on katto. Tämä kaikille hoitoa tarvitseville, ei tarvitse olla liikuntarajoitteinen vaan ihan esim. poliklinikkakäynti menee näin. Ota selvää tästä! T. taksiyrittäjän vaimo

Vierailija
200/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro. 193 jatkaa vielä, että aiemmin tuo omavastuu oli n. 9e, mutta se nousi vuodenvaihteessa 2012-2013.