Mieheni jää perhevapaille,kuinka käy elatusmaksujen?(vanhempiin lapsiin)
Olemme päättäneet sairastuttuani,että mies jää perhevapaille vauvan kanssa ja minä sairaslomalle.Mies sai uuden ajan lastenvalvojalle,mutta mietin että mitä jos miehen eksä ei suostu alentamaan elatusmaksuja? Olen miettinyt kaikki valmiiksi,oman surutyöni lisäksi haluaisin saada myös raha-asiat kuntoon mahdollisimman äkkiä.
Kommentit (233)
Voimia ap:lle! Ymmärrän tilanteesi täysin. Älä välitä ilkeistä kommenteista. Saatte asiat varmasti järjestymään, ottakaa vain yhteyttä lastenvalvojaan.
Eli isällä olisi mqhdollisuus työhön, mutta hän ei käytä sitä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:48"]Voi itsesääli sentään. Silti niillä lapsilla on oikeus isäänsä ja niihin elatusmaksuihin.
[/quote]
Puhtaasti ilkeä sä haluat olla, mitään muuta et ajattele.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:48"]
Voi itsesääli sentään. Silti niillä lapsilla on oikeus isäänsä ja niihin elatusmaksuihin.
[/quote]
Myös meidän lapsellamme on oikeus isäänsä ja äitiinsä.Ja hänen elatukseensa.Jos lapsi olisi vanhempi,niin eihän tällaista ongelmaa edes olisi! Kyllä mekin tästä kärsimme,tosin ihan eri mittapuussa kuin eksä tai vanhemmat lapset.Heidän isänsä on sentään terve.
ap
Niin. Kuka sitä on viemässä? Palkkaatte hoitajan pariksi kuukaudeksi ja sitten panette hoitoon kuten muutkin yli varojensa elävät.
Esim. syöpähoidoissa käymisestä maksaa taksimatkasta vain muistaakseni n. 9 e kerta.
Ne ei ollu huvimatkoja, ainakaan minulle!
Matkakorvaukset
Voit saada korvausta julkiseen tai yksityiseen sairaanhoitoon, raskauteen ja synnytykseen liittyvistä matkoista, kun kustannukset yhteen suuntan ylittävät omavastuun. Kela korvaa myös kuntoutukseen tehtyjä matkoja, kun kuntoutus perustuu Kelan tai julkisen terveydenhuollon kuntoutuspäätökseen. Kela ei korvaa erikseen tehtyä lääkkeiden hakumatkaa apteekkiin.
Korvaus taksimatkasta
Voit saada korvauksen taksimatkasta, kun terveydenhuollon edustaja on katsonut taksin käytön olevan terveydentilasi vuoksi tarpeellista ja olet saanut siitä todistuksen (SV 67 tai muu vastaava selvitys). Taksimatka voidaan korvata myös, jos sinulla ei ole mahdollisuutta halvemman matkustustavan käyttöön, esim. puutteellisten liikenneyhteyksien vuoksi.
Kela siirtyy taksimatkojen suorakorvausmenettelyyn koko maassa lähivuosien aikana. Taksimatkojen suorakorvausmenettely on käytössä 13 sairaanhoitopiirin alueella. Suorakorvaus korvaa nykyisen valtakirjamenettelyn.
Jos sinä käyt sairauden hoidon takia taksilla sairaalassa, se maksaa sinulle ainoastaan omavastuun, eli 9 euroa/kerta. Loput saat Kelata. Mitenköhän et muka tätä tiedä, jos olet oikeasti sairas?
Miksi ette laita lasta päivähoitoon, kuten muutkin tekevät?
Matkakatto
Jos sairaanhoitoon tai kuntoutukseen liittyvien matkakustannustesi omavastuut kalenterivuoden aikana ylittävät 242,25 euroa, Kela maksaa ylittävän osan tarpeellisista matkakustannuksista kokonaan.
Matkakattoon eli vuotuiseen omavastuuosuuteen lasketaan mukaan sekä matkojen omavastuuosuudet että niitä pienemmät kertakustannukset. Muista hakea myös kiinteää omavastuuosuutta pienemmät matkakustannukset kuuden kuukauden kuluessa matkan tekemisestä.
Kela seuraa matkakaton täyttymistä. Kun se on täyttynyt, saat postitse matkakattokortin (mallikuva kortista, pdf 36 kt). Korttia näyttämällä sinun ei tarvitse maksaa matkasta taksin kuljettajalle, jos hän on tehnyt Kelan kanssa valtakirjasopimuksen.
Jos sinulta peritään matkasta maksu, voit hakea matkakuluista korvausta jälkikäteen.
Voit seurata vuotuisen omavastuuosuutesi täyttymistä Kelan asiointipalvelussa. Palvelusta näet, paljonko sinulle tai kuljetuspalvelujen tuottajalle on maksettu matkakorvauksia.
Oman auton kilometrikorvaus on 0,20 euroa/kilometri.
Ja sittenhän sinä saat levätä, kun isä on töissä ja tienaa eli ei ole rahahuolia ja lapsi on päivähoidossa.
Miksi ap. haluat vaikeuttaa kaikkien elämää, kun toisenlainenkin mahdollisuus on olemassa, eli mies töihin ja lapsi hoitoon ja kaikki on kunnossa.
Saat ihan rauhassa parantua sinäkin, ei tarvitse muuttaa!! ja huolehtia rahasta.
Mitä en nyt tajua??!
Ethän sä pysty lepäämään, jos lapsi ei ole hoidossa.
Mä menin hoitoon 9kk iässä ja ihan hyvä mustakin tuli.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:29"]
Oli pakko vielä tulla tänne vastailemaan,kun ihmetystä herättää nää matkat ilmeisesti? Toi taksimatkailu on tarkoitettu liikuntarajoitteisille,ja vain ainoastaan hupimatkoihin.Niitä ei saa käyttää lääkärikäynteihin.Toisekseen tarkoitin tuolla eksän miehellä että heillä on kovemmat tulot ja menot laitetaan puoliksi.Tai jotakuinkin puoliksi,en ihan tarkkaan tiedä.
Olemme omasta mielestämme joustaneet paljon,tästä emme voi tinkiä enää ja kuten sanoin,että asuntokin pienenee ja lasten käymiset vähenee.Olen kuullut hoitojen vievän voimat,ja rauha olisi muutenkin siinä kohti tervetullut asia,tämän varmaan ymmärrätte.Mitä enemmän näitä vastauksia luen,sitä varmempi olen tämän palstan käyttäjäryhmästä.
ap
[/quote]
Ai jaa, kelako kustantaa nykyään hupimatkatkin. Haista nyt, käyn lääkärissä Oulussa, en pysty istumaan linja-automatkaa (n.2 h), joten käyn taksilla, maksan omavastuun, pari-kolmekymppiä, en muista tarkkaan, kela maksaa loput.
Eri asia, jos menet hoitoihin JOITA EI OLE LÄÄKÄRI MÄÄRÄNNYT, ne tietysti maksat itse, etkä niitä voi "periä" miehesi lapsilta. Onko tämä nyt selvä!
Ja juu, mene nyt nukkumaan, olet provonnut ihan riittävästi!
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 00:02"]
Jos sinä käyt sairauden hoidon takia taksilla sairaalassa, se maksaa sinulle ainoastaan omavastuun, eli 9 euroa/kerta. Loput saat Kelata. Mitenköhän et muka tätä tiedä, jos olet oikeasti sairas?
[/quote]
Mulle sanottiin että omavastuu osuus olisi n.600e,eivät puhuneet mitään 9e taksimatkoista ja tutulta kuulin että niitä saa mm.vanhukset kun käyvät kaupassa.Tietoni sairaudesta on suht tuore,enkä siksikään ole oikein perillä kaikesta kun on muitakin asioita,mutta olen varautunut siihen että hoidossa käydään omalla kustanteella.
Vauva on liian pieni hoitoon ja hoitaja tulisi liian kalliiksi.Olin ihan yllättynyt,kun soitin kaupungille ja kysyin hoitopalveluita,edes puolipäiväisiä niin siellä sanottiin ettei niitä ole!
ap
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 00:11"]
Oli pakko vielä tulla tänne vastailemaan,kun ihmetystä herättää nää matkat ilmeisesti? Toi taksimatkailu on tarkoitettu liikuntarajoitteisille,ja vain ainoastaan hupimatkoihin.Niitä ei saa käyttää lääkärikäynteihin.Toisekseen tarkoitin tuolla eksän miehellä että heillä on kovemmat tulot ja menot laitetaan puoliksi.Tai jotakuinkin puoliksi,en ihan tarkkaan tiedä.
Olemme omasta mielestämme joustaneet paljon,tästä emme voi tinkiä enää ja kuten sanoin,että asuntokin pienenee ja lasten käymiset vähenee.Olen kuullut hoitojen vievän voimat,ja rauha olisi muutenkin siinä kohti tervetullut asia,tämän varmaan ymmärrätte.Mitä enemmän näitä vastauksia luen,sitä varmempi olen tämän palstan käyttäjäryhmästä.
ap
[/quote]
Ai jaa, kelako kustantaa nykyään hupimatkatkin. Haista nyt, käyn lääkärissä Oulussa, en pysty istumaan linja-automatkaa (n.2 h), joten käyn taksilla, maksan omavastuun, pari-kolmekymppiä, en muista tarkkaan, kela maksaa loput.
Eri asia, jos menet hoitoihin JOITA EI OLE LÄÄKÄRI MÄÄRÄNNYT, ne tietysti maksat itse, etkä niitä voi "periä" miehesi lapsilta. Onko tämä nyt selvä!
[/quote]
Vaan noita hupimatkoja nimenomaan maksetaan, esim. vanhuksille. Jos ne menee bingoon ne saa taksilapun, mutta jos SAMALLA matkalla ne poikkeaa apteekkiin, ne joutuu maksamaan matkan itse.
ap
[/quote]
[/quote]
Kerroinkin tuolla jo,mutta näin mulle KELAsta sanottiin.En ole mikään liikuntarajoitteinen ja voisinkin mennä vaikka bussilla,joten miten tämä nyt sun sairauteen liittyy? Ja kuulin tutulta että esim. vanhukset ja muut liikuntarajoitteiset voivat käyttää taksipalveluja,mutta liekö tämä sitten jokin eri tukijuttu.
Ja miksi täällä aina epäillään provoa? Ai siksikö,kun oma elämä on mennyt niin hyvin? Ja miksikö tässä tilanteessa olemme? Koska meillä on pieni vauva!!!
ap
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 00:02"]
[/quote]
Mulle sanottiin että omavastuu osuus olisi n.600e,eivät puhuneet mitään 9e taksimatkoista ja tutulta kuulin että niitä saa mm.vanhukset kun käyvät kaupassa.Tietoni sairaudesta on suht tuore,enkä siksikään ole oikein perillä kaikesta kun on muitakin asioita,mutta olen varautunut siihen että hoidossa käydään omalla kustanteella.
Vauva on liian pieni hoitoon ja hoitaja tulisi liian kalliiksi.Olin ihan yllättynyt,kun soitin kaupungille ja kysyin hoitopalveluita,edes puolipäiväisiä niin siellä sanottiin ettei niitä ole!
ap
[/quote]
Vauvasi on ihan tarpeeksi vanha, Suomessa vaan on jotenkin sellainen käsitys, että lapsen on hyvä olla kotona aina 3v asti.
Muualla äitiysloma voi olla 3-6 vk ja sitten lapsi on täysin hyväksyttävää viedä hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 00:24"]
ap
[/quote]
[/quote]
Kerroinkin tuolla jo,mutta näin mulle KELAsta sanottiin.En ole mikään liikuntarajoitteinen ja voisinkin mennä vaikka bussilla,joten miten tämä nyt sun sairauteen liittyy? Ja kuulin tutulta että esim. vanhukset ja muut liikuntarajoitteiset voivat käyttää taksipalveluja,mutta liekö tämä sitten jokin eri tukijuttu.
Ja miksi täällä aina epäillään provoa? Ai siksikö,kun oma elämä on mennyt niin hyvin? Ja miksikö tässä tilanteessa olemme? Koska meillä on pieni vauva!!!
ap
[/quote]
Vanhusten tukipalvelut on tosiaan ihan eri juttu, ne saa hupimatkoja.
lapsen elatustarve pysyy samana, se on aivan totta. isän elatuskyky alenee hänen jäädessään kotiin hoitamaan lasta, näin ollen elatusnaksu tulee arvioida uudelleen. Täällä menee käsitteet suloisesti sekaisin.
Elatuslain mukaan vanhemmat vastaavat lapsensa elatuksesta kykynsä mukaan. Vanhempien elatuskykyä arvioitaessa huomioon otetaan heidän ikänsä, työkykynsä ja mahdollisuutensa osallistua ansiotyöhön, käytettävissä olevien varojen määrä sekä heidän lakiin perustuva muu elatusvastuunsa. (Elatuslaki 2 §).