Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni jää perhevapaille,kuinka käy elatusmaksujen?(vanhempiin lapsiin)

Vierailija
02.02.2014 |

Olemme päättäneet sairastuttuani,että mies jää perhevapaille vauvan kanssa ja minä sairaslomalle.Mies sai uuden ajan lastenvalvojalle,mutta mietin että mitä jos miehen eksä ei suostu alentamaan elatusmaksuja? Olen miettinyt kaikki valmiiksi,oman surutyöni lisäksi haluaisin saada myös raha-asiat kuntoon mahdollisimman äkkiä.

Kommentit (233)

Vierailija
201/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:29"]

Oli pakko vielä tulla tänne vastailemaan,kun ihmetystä herättää nää matkat ilmeisesti? Toi taksimatkailu on tarkoitettu liikuntarajoitteisille,ja vain ainoastaan hupimatkoihin.Niitä ei saa käyttää lääkärikäynteihin.Toisekseen tarkoitin tuolla eksän miehellä että heillä on kovemmat tulot ja menot laitetaan puoliksi.Tai jotakuinkin puoliksi,en ihan tarkkaan tiedä.

Olemme omasta mielestämme joustaneet paljon,tästä emme voi tinkiä enää ja kuten sanoin,että asuntokin pienenee ja lasten käymiset vähenee.Olen kuullut hoitojen vievän voimat,ja rauha olisi muutenkin siinä kohti tervetullut asia,tämän varmaan ymmärrätte.Mitä enemmän näitä vastauksia luen,sitä varmempi olen tämän palstan käyttäjäryhmästä.

ap

[/quote]

Ai jaa, kelako kustantaa nykyään hupimatkatkin. Haista nyt, käyn lääkärissä Oulussa, en pysty istumaan linja-automatkaa (n.2 h), joten käyn taksilla, maksan omavastuun, pari-kolmekymppiä, en muista tarkkaan, kela maksaa loput.
Eri asia, jos menet hoitoihin JOITA EI OLE LÄÄKÄRI MÄÄRÄNNYT, ne tietysti maksat itse, etkä niitä voi "periä" miehesi lapsilta. Onko tämä nyt selvä!

Ja juu, mene nyt nukkumaan, olet provonnut ihan riittävästi!

[/quote]

Vaan noita hupimatkoja nimenomaan maksetaan, esim. vanhuksille. Jos ne menee bingoon ne saa taksilapun, mutta jos SAMALLA matkalla ne poikkeaa apteekkiin, ne joutuu maksamaan matkan itse.

[/quote]

Höpö höpö

Vierailija
202/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 00:28"]

Oli pakko vielä tulla tänne vastailemaan,kun ihmetystä herättää nää matkat ilmeisesti? Toi taksimatkailu on tarkoitettu liikuntarajoitteisille,ja vain ainoastaan hupimatkoihin.Niitä ei saa käyttää lääkärikäynteihin.Toisekseen tarkoitin tuolla eksän miehellä että heillä on kovemmat tulot ja menot laitetaan puoliksi.Tai jotakuinkin puoliksi,en ihan tarkkaan tiedä.

Olemme omasta mielestämme joustaneet paljon,tästä emme voi tinkiä enää ja kuten sanoin,että asuntokin pienenee ja lasten käymiset vähenee.Olen kuullut hoitojen vievän voimat,ja rauha olisi muutenkin siinä kohti tervetullut asia,tämän varmaan ymmärrätte.Mitä enemmän näitä vastauksia luen,sitä varmempi olen tämän palstan käyttäjäryhmästä.

ap

[/quote]

Ai jaa, kelako kustantaa nykyään hupimatkatkin. Haista nyt, käyn lääkärissä Oulussa, en pysty istumaan linja-automatkaa (n.2 h), joten käyn taksilla, maksan omavastuun, pari-kolmekymppiä, en muista tarkkaan, kela maksaa loput.
Eri asia, jos menet hoitoihin JOITA EI OLE LÄÄKÄRI MÄÄRÄNNYT, ne tietysti maksat itse, etkä niitä voi "periä" miehesi lapsilta. Onko tämä nyt selvä!

[/quote]

Kerroinkin tuolla jo,mutta näin mulle KELAsta sanottiin.En ole mikään liikuntarajoitteinen ja voisinkin mennä vaikka bussilla,joten miten tämä nyt sun sairauteen liittyy? Ja kuulin tutulta että esim. vanhukset ja muut liikuntarajoitteiset voivat käyttää taksipalveluja,mutta liekö tämä sitten jokin eri tukijuttu.

Ja miksi täällä aina epäillään provoa? Ai siksikö,kun oma elämä on mennyt niin hyvin? Ja miksikö tässä tilanteessa olemme? Koska meillä on pieni vauva!!!

ap

[/quote]

Vanhusten tukipalvelut on tosiaan ihan eri juttu, ne saa hupimatkoja.

[/quote]

Heh, tätä ap:n pyristelyä on hauskaa lukea, asiat ovat suloisesti sekaisin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

[/quote]

Kerroinkin tuolla jo,mutta näin mulle KELAsta sanottiin.En ole mikään liikuntarajoitteinen ja voisinkin mennä vaikka bussilla,joten miten tämä nyt sun sairauteen liittyy? Ja kuulin tutulta että esim. vanhukset ja muut liikuntarajoitteiset voivat käyttää taksipalveluja,mutta liekö tämä sitten jokin eri tukijuttu.

Ja miksi täällä aina epäillään provoa? Ai siksikö,kun oma elämä on mennyt niin hyvin? Ja miksikö tässä tilanteessa olemme? Koska meillä on pieni vauva!!!

ap

[/quote]

Sairautesi ei ole kovin "paha" kun katsotaan, että voit kulkea hoitoihin linja-autolla. Mutta korvauksen saat Kelalta, jos hoidot on sinulle lääkäri määrännyt!
Onko se sinun sairautesi ymmärryksessä, kun vänkäät ja vänkäät. Lapsi hoitoon, mies töihin ja illat mies hoitaa lasta! Näin se menee! Ja jos mies haluaa kotiin jäädä, niin sekin sopii, mutta se on valinta!

Vierailija
204/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko teille jotain yllätystä siinä, että vasta sairastunut ei tiedä eduistaan?

Minä en todellakaan tiennyt, edes silloin kun olin leikkauksessa eikä muuta hämminkiä ollut.

Omavastuu ei myöskään ole ihan pieni aina.

Vierailija
205/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pitää tietää. Se juuri on sitä vanhemmuutta ja aikuisuutta!

Vierailija
206/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en veisi puolivuotiasta vauvaa päivähoitoon tai perhepäivähoitajalle, jos ei ole pakko. Siis siinä tapauksessa, että miehen jääminen pois töistä kaataa koko talouden, enkä kykenisi itse ollenkaan hoitamaan lasta, se olisi pakkotilanne. Mieluummin vauvalle hoitopaikka, kuin koko perhe rahattomana ja asunnottomana kadulle.

Mutta, jos ap:n tilanne selviää sillä, että miehen ex-puoliso suostuu väliaikaiseen elatusmaksujen alentamiseen (tämän voi jokainen omillaan toimeen tuleva, henkisesti tasapainoinen ja exästään riippumaton tehdä) ja vauva voi olla kotona isän hoidossa + samalla mies tukee sairaudesta toipuvaa puolisoaan, tämä on perheelle parempi ratkaisu.

Vierailija
207/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 09:16"]

Tietenkin pitää tietää. Se juuri on sitä vanhemmuutta ja aikuisuutta!

[/quote]

Tuuppa huutelemaan sitten kun olet diagnoosista itse jonain päivänä totaalisen sekaisin.

Vierailija
208/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita asioita pitää miettiä etukäteen kun tekee lapsen sellaisen miehen kanssa jolla jo lapsia edellisestä liitosta. Ne pitää pystyä kuitenkin elättämään oli tilanne mikä vaan. Itse en olisi ottanut miestä jolla jo lapsia koska se vaikeuttaa montaa asiaa. t.Ydinperheen äiti

Vierailija
209/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 09:20"]

Noita asioita pitää miettiä etukäteen kun tekee lapsen sellaisen miehen kanssa jolla jo lapsia edellisestä liitosta. Ne pitää pystyä kuitenkin elättämään oli tilanne mikä vaan. Itse en olisi ottanut miestä jolla jo lapsia koska se vaikeuttaa montaa asiaa. t.Ydinperheen äiti

[/quote]

Nää kommentit on niin koomisia.

-Toinen ydinperheen äiti jota naurattaa tuollainen jeesustelu.

Vierailija
210/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen sairastanut kaksi kertaa vakavasti. Huolehtinut silti myös eduistani ja perheestäni.

Ja hankkinut kaksi lasta. Ja molemmilla kerroilla osannut laskea, onko minulla varaa vai ei.

Ap ei ole tehnyt muuta kuin ottanut miehen johon ei ole varaa, vuokrannut talon johon ei ole varaa ja tehnyt lapsen johon ei ole varaa. Ja sitten ostellut joululahjoja, joihin ei ole varaa.

Ja nyt on kaikki sekaisin ja kas, mistäs sitä sitten helpoiten saisi riistettyä? Ka, puolustuskyvyttömiltä lapsilta tietenkin.

Vierailija
211/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 09:09"]

Siis onko teille jotain yllätystä siinä, että vasta sairastunut ei tiedä eduistaan?

Minä en todellakaan tiennyt, edes silloin kun olin leikkauksessa eikä muuta hämminkiä ollut.

[/quote]

Maksukatto on kaikille sama: Vuoden 2014 alusta terveydenhuoltomaksujen maksukatto nousee kansaneläkeindeksin mukaisesti 636 eurosta 679 euroon kalenterivuotta kohti. Maksukattoon lasketaan mukaan terveyskeskuksen lääkäripalvelujen maksut, fysioterapiamaksut, sarjahoidon maksut, sairaalan poliklinikkamaksut, päiväkirurgian maksut, lyhytaikaisen laitoshoidon maksut, yö- ja päivähoidon maksut sekä kuntoutushoidon maksut

Vierailija
212/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 07:21"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:29"]

Ei ole ikäväkyllä perusteltu syy elatusavun alentamiseen, koska perhevapaille jääminen katsotaan ns. vapaaehtoiseksi ja jos ex ei suostu alatusavun alentamiseen, miehesi maksa saman kuin ennenkin.

[/quote]

Väärin. Elatusmaksut menevät aina tulojen mukaan. Oli se sitten oma päätös tai ei

[/quote]

Elarit ei mene tulojen mukaan vaan niissä otetaan huomioon lapsen teoreettinen elintaso ydinperheenä. Jos isä päättää jättäytyä elatusvelvollisena tilapäisesti tulottomaksi, ei exän tarvitse suostua elarien pienentämiseen, koska hänen lastensa kulut eivät laske. Kannattaa vääntää riittävän pitkään, niin isän on pakko maksaa.

Vierailija
213/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 09:09"]

[/quote]

Maksukatto on kaikille sama: Vuoden 2014 alusta terveydenhuoltomaksujen maksukatto nousee kansaneläkeindeksin mukaisesti 636 eurosta 679 euroon kalenterivuotta kohti. Maksukattoon lasketaan mukaan terveyskeskuksen lääkäripalvelujen maksut, fysioterapiamaksut, sarjahoidon maksut, sairaalan poliklinikkamaksut, päiväkirurgian maksut, lyhytaikaisen laitoshoidon maksut, yö- ja päivähoidon maksut sekä kuntoutushoidon maksut

[/quote]

Ja sekö on pieni summa? 600 e?

Vierailija
214/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se todellakaan niin isokaan ole, että normiperhe siihen kaatuisi. Jos olisi huolehtinut alkeellisesti taloudesta, huushollissa olisi se kolmen kuukauden bruttotulo säästöjä eli ap:n hyvätuloisella miehellä siis arviolta 15 000 euroa.

Vierailija
215/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 09:42"]

No ei se todellakaan niin isokaan ole, että normiperhe siihen kaatuisi. Jos olisi huolehtinut alkeellisesti taloudesta, huushollissa olisi se kolmen kuukauden bruttotulo säästöjä eli ap:n hyvätuloisella miehellä siis arviolta 15 000 euroa.

[/quote]

Missä on sanottu että apn mies tienaa käteen jonkun 5t kuussa?

Ja oikeasti, kaikki ei kykene sitä kolmen kuun tuloa saamaan säästöön ehkä ikinä elämänsä aikana, ymmärrätkö tätä lainkaan?

Tuo 3 kk tulo nopeasti myös menee jos tulee yllättäviä kuluja, kuten auton korjaus, uusi kodinkone, putkiremppa tms.

Vierailija
216/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:48"]

Elatusmaksut ovat monelle exälle tapa rahoittaa omia menojaan, siksi isät eivät niitä haluaisi ex-puolisoilleen maksaa. Omassa tapauksessani esimerkiksi mieheni maksaa eksälleen kuukaudessa 520 kahdesta lapsesta, exä on opiskelija, eikä tee töitä opintojen ohessa. Lapset kulkevat tuttavilta saaduissa vanhoissa kulahtaneissa tai liian pienissä vaatteissa. Samaan aikaan äiti pukeutuu viimeisimpien trendien mukaan, hankkii tatuointeja ja ripsipidennyksiä, käy viikonloppulomilla euroopassa. Lapsilla on yhteinen huone kotonaan, heillä ei juurikaan ole leluja, kännyköitä taikka maksullisia harrastuksia. Äiti ei vie heitä leikkipuistoihin, elokuviin tms. huvituksiin. Lapsia exä laittaa hoitoon meille myös sovittujen tapaamisten lisäksi ja jos ei meille käy, niin mummeille, kummeille enoille. Ja noista hoidoista kustannukset kattaa hoitaja, ei exä.Eli kyllä, päättelen, että mieheni maksamat elatustuet menevät äidin omiin viihdykkeisiin. Ja niitäkö mieheni pitäisi sponsoroida täydellä rahalla vaikka minä sairastuisin ja oman perheemme menot kasvaisivat ja tulot pienenisivät? HALOOO!!!

[/quote]

Kuulostaapa tosi uskottavalta, että tuollaisella rahasummalla yh matkustelee ympäri Eurooppaa opiskelijana. Anteeksi, mutta älkää nyt olko naurettavia :D

Kyllähän rahaa ruokaan menee, vuokraan, eikä tuolla summalla ostella vaatteita edes itselle. t. yh, joka käy töissä ja saa minimit, mutta pärjää hyvin.

Vierailija
217/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap - miksi jankutat asiasta vieläkin, kun sinulle on selvennetty jo, että Kela maksaa miehesi puolesta elatusmaksuista loput? Ei ongelmaa asian suhteen, ei hätää. Onko ongelma siis pohjimmiltaan mikä? Se, että te olette rahapulassa ja ex-vaimolla pyyhkii taloudellisesti hyvin?

Miehesi voi jäädä vanhempainvapaalle. Ex-vaimo varmasti miehineen ymmärtää, että tarvitset lepoa ja rauhaa, mutta eihän se estä miestä tapaamasta lapsiaan toisaalla, kuten itsekin sanoit.

Jokainen joka kadehtii yksinhuoltaja elareista, voi kokeilla itse, miten mahtavaa elämää voi elää niiden avulla :D

Vierailija
218/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos käyt syöpähoidoissa olet alentuneen vastuskykysi ja huonovointisuuden vuoksi oikeutettu Kelan matkakorvauksiin. Toisin kuin taksiyrittäjän vaimon mukaan kaikki poliklinikkakäynnit eivät todellakaan mene Kelan ja pelkän omavastuun piikkiin. Terveydenhuollon ammattihenkilö arvioi asiakkaan kunnon, johon voi vaikuttaa muukin kuin alentunut liikuntakyky. Ap:lle voimia, kukaan ei halua olla tuossa tilanteessa.Toivottavasti kevät ja kesä tuo ilon ja valon takaisin elämääsi!

Vierailija
219/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksiyrittäjän vaimo vastaa 212:lle, että kyydit tilataan Kela-keskuksesta, ei siis autoilijalta suoraan. Kela-korvaus tulee tällöin automaattisesti, jälkeen päin ei esim. lääkärintodistuksia tarvita, eikä kukaan arvioi asiakkaan kuntoa millään tavalla. Näin on menetelty viimeiset pari vuotta, itsekin sekä asiakkaana ko. kyytiä käyttäneenä että ajoluvan omaavana, miestäni tuuranneena kuljettajana.

Asiakkaan ei tarvitse olla menossa kuin vaikkapa verikokeeseen, niin tämä on käytäntö.

Vierailija
220/233 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 22:19"]

Ja jos vanhemmat lapset olisivat yhteisiä, ratkaisua pidettäisiin hyvänä eikä mietittäisi yhtään, että lapset joutuvat kärsimään kun taloudellisesti ollaan tiukemmalla.

Miksi ihmeessä tilanne muuttuukin toiseksi, kun lapsen äiti on joku muu? Millä tavalla ne lapset ovat jotenkin erityisempiä ja heidän takiaan ap:n ja miehen yhteisen perheen pitäisi kärsiä? [/quote]

Tämä on ihan totta. Jos sama tilanne sattuisi ydinperheessä, kaikille olisi ok, että mies jäisi kotiin vauvan kanssa. Vaikka se tarkoittaisi sitä, että tulojen putoamisen myötä elintaso laskee: ruoassa siirrytään yksinkertaisempaan linjaan, vaatteet ostetaan vastedes kirpparilta, kesälomareissu jää tekemättä. Kaikki ymmärtäisivät, että perhe on kokonaisuus, ja joskus sattuu ikäviä asioita, jotka vaikuttavat kokonaisuuteen.