Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoin yleisesti arvostettu elokuva, mistä et itse pidä

Vierailija
29.01.2014 |

Minulla on ainakin Kellopeli appelsiini ja Ne Kieslovskin Punainen, Sininen ja Valkoinen, en tajua miksi niistä meuhkataan.

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moulin Rouge (tai miten kirjoitetaankin).

Vierailija
22/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 13:43"]

Kieslowskin paskatrilogia saa pojot täältäkin, samoin Citizen Kane. Se on muuten selvästi asianomistajaelokuva, ts. pitää olla tietyn ikäinen ja ehdottomasti miespuolinen pystyäkseen samastumaan sydänverta valuen sen "traagiseen" sanomaan korneine loppuineen kaikkineen. Rosebud, voi kyynel :D

[/quote]

Älä puhu soopaa. Minä olen nainen ja Citizen Kane on suosikkejani, samoin American beauty.

CK on monessa elokuvailmaisun metodissa ollut uraa uurtava elokuva. Syvätarkka kuvaaminen, valaisu... Kun tietää, mitä kaikkea hienoa sen teossa on aivan ensimmäistä kertaa käytetty, ei elokuvaa voi pitää huonona. Se ei ehkä puhuttele sinua, mutta ei se silti ole huono.

Ja minua kyllä ihmetyttää, miten joku äiti-ihminen voi jäädä kylmäksi sille sanomalle. Etkö kenties ihan ymmärtänyt elokuvaa? Siinähän pieni lapsi tuli revityksi pois kotoaan ja kasvatiksi rikkaaseen sukuun. Rahaa ja omaisuutta karttui maan perkeleesti, mutta mitäpä hän kuolivuoteellaan kaipaakaan? Sitä lapsuuttaan (Rosebud oli se kelkka, joka häneltä jäi kodin pihaan, kun hänet vietiin kasvattilapseksi) ja kotiaan.

Minusta siinä ei ole mitään kornia, tunteellista kylläkin.

American beauty on taas todella hieno kuvaus keski-ikäistymisestä ja vieraantumisesta ja perhesuhteiden kylmenemisestä. Ei varmaan aukene parikymppiselle, mutta näin "aikuiseen ikään" (lue: keski-ikään) ehtineelle se aukeaa ja kolahtaa oikein napakasti.

-15-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 jatkaa: lisäksi ajattelen, että Kieslowskin värejä tylsinä pitävät katsovat itse elokuvia, joissa on hyvin selvästi hahmoteltu juoni ja kaikki käänteet ja henkilöhahmot tuodaan hyvin eksplisiittisesti esiin, kuka on hyvä, kuka paha, miksi. Tällaiset ihmiset eivät välitä katsella elokuvia, jossa he joutuvat ajattelemaan itse, kun heille ei esitetä valmista tulkintaa. Itse taas pidän noita "valmiita" elokuvia hyvin pitkästyttävinä, en jaksa katsoa elokuvaa, jossa moneen kertaan esimerkiksi alleviivataan, minkäluontoinen joku henkilöhahmo on.

Vierailija
24/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 13:52"]

James Bondit, Batmanit

[/quote]

En tiennytkään, että nämä ovat "arvostettuja". :D

Vierailija
25/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummisedätkö ROSKAA?! No ei kyllä... niissäkin on niin helvetisti hienouksia, että täytyy olla totaalisen pihalla elokuvailmaisusta jos väittää niitä roskaksi. Totta kai voi olla pitämättä niistä (=henkilökohtainen mielipide), mutta ei niitä voi roskaksi (=huonoiksi elokuviksi yleisestikin) sanoa.

Sorry nyt, en halua kenenkään kanssa kinata tykkäämisasioista, mielipide saa olla jokaisella eikä niiden oikeellisuudesta voi kinata - mutta vänkään elokuvien yleisistä ansioista.

-15-

Vierailija
26/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 13:55"]

Kieslowskin paskatrilogia saa pojot täältäkin, samoin Citizen Kane. Se on muuten selvästi asianomistajaelokuva, ts. pitää olla tietyn ikäinen ja ehdottomasti miespuolinen pystyäkseen samastumaan sydänverta valuen sen "traagiseen" sanomaan korneine loppuineen kaikkineen. Rosebud, voi kyynel :D

[/quote]

Älä puhu soopaa. Minä olen nainen ja Citizen Kane on suosikkejani, samoin American beauty.

CK on monessa elokuvailmaisun metodissa ollut uraa uurtava elokuva. Syvätarkka kuvaaminen, valaisu... Kun tietää, mitä kaikkea hienoa sen teossa on aivan ensimmäistä kertaa käytetty, ei elokuvaa voi pitää huonona. Se ei ehkä puhuttele sinua, mutta ei se silti ole huono.

Ja minua kyllä ihmetyttää, miten joku äiti-ihminen voi jäädä kylmäksi sille sanomalle. Etkö kenties ihan ymmärtänyt elokuvaa? Siinähän pieni lapsi tuli revityksi pois kotoaan ja kasvatiksi rikkaaseen sukuun. Rahaa ja omaisuutta karttui maan perkeleesti, mutta mitäpä hän kuolivuoteellaan kaipaakaan? Sitä lapsuuttaan (Rosebud oli se kelkka, joka häneltä jäi kodin pihaan, kun hänet vietiin kasvattilapseksi) ja kotiaan.

American beauty on taas todella hieno kuvaus keski-ikäistymisestä ja vieraantumisesta ja perhesuhteiden kylmenemisestä. Ei varmaan aukene parikymppiselle, mutta näin "aikuiseen ikään" (lue: keski-ikään) ehtineelle se aukeaa ja kolahtaa oikein napakasti.

-15-

[/quote]

ja mikä vittu sinut saa yleistämään että kaikki av:laiset ovat "äiti-ihmisiä"?

Vierailija
27/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Titanic, kummisedät, bondit, star warsit, sin city, star trekit, kummelit, varekset, transformers, king kong jne. Turhaa kakkaa. 

Pidän paykologisista trillereistä, hyvästä komediasta ja sellaisista jokssa ei turhaan kikkailla räjähdyksillä, tehosteilla ja näyttelijävalinnoilla.

Vierailija
28/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:00"]

[/quote]

-15-

[/quote]

[/quote]

Miksi kiroilet?

Tarpeellista?

Vierailija
29/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:00"]

[/quote]

-15-

[/quote]

[/quote]

Ei mikään vittu, vaan logiikka. Enemmistö Vauva-lehden somessa olevista on äitejä. Ja vaikka ei olisikaan, äiti-ihmisten varsinkin luulisi ymmärtävän CK:n sanomaa... sinähän sanoit, että sitä ymmärtää vain miehet, mutta minä sanoin, että varsinkin äiti-ihmisten luulisi ymmärtävän.

-15-

Vierailija
30/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan noita, esim. joku Matrix on aivan sysipaska. Aihe ja käsiteltävät teemat ovat hyviä, mutta käsittelytapa niin kliseinen, valmiiksi pureskeltu ja sensaatiohakuinen, että se hyvä teema hukkuu kaiken teennäisen kuorrutuksen alle.

Vierailija
31/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä pidin Kieslowskin elokuvista, mutta paras mielestäni oli tv-sarja Kymmenen käskyä. Ja lyhyt elokuva tappamisesta yms muuta vanhat puolalaiset. American Beauty oli ihan ok, aika julma. Ja katson Bondejakin, suosikkini on Roger Moore. Ne on hauskoja:-).

Vierailija
32/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30, olen samaa mieltä käskyjen suhteen. Loistavia, joskin raskaita.

-15-

Vierailija
33/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-15-, tottakai voin sanoa, että Kummisedät ovat täyttä roskaa. Sehän on aina mielipidekysymys, onko joku elokuva hyvä vai ei.

Samahan se on aina myös noiden "kulttileffojen" kanssa, että jos ne ovat mielestäsi huonoja, niin et ymmärrä hienoja vertauskuvia, viitteitä yhteiskuntaan,, osaa tulkita ja lässynlässynlää. Leffasta tulee kulttileffa, jos sen ajan hipsterit sitä sattuvat kulttileffana pitämään.

Vierailija
34/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:21"]

-15-, tottakai voin sanoa, että Kummisedät ovat täyttä roskaa. Sehän on aina mielipidekysymys, onko joku elokuva hyvä vai ei.

Samahan se on aina myös noiden "kulttileffojen" kanssa, että jos ne ovat mielestäsi huonoja, niin et ymmärrä hienoja vertauskuvia, viitteitä yhteiskuntaan,, osaa tulkita ja lässynlässynlää. Leffasta tulee kulttileffa, jos sen ajan hipsterit sitä sattuvat kulttileffana pitämään.

[/quote]

Minusta tuollainen luonnehdinta on yleisellä tasolla annettu tuomio. Et ikään kuin sano, että "minä en tykkää, se ei kosketa, en ymmärrä". Vaan sanot, että fakta on, että tää elokuva on huonosti tehty = roskaa.

Sanoisit mieluummin vaikka että minusta XXX on roskaa...

No joo, kyse siis oli ihan omasta tykkäämisestäsi.

-15-

Vierailija
35/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, eiköhän se ole ihan selkeää, että kyseessä on ihan mielipideasioista, koska ei ole mitään yleisiä objektiivisia standardeja, milloin elokuva on hyvä. Topikin otsikosta voi myös päätellä, mitä viestissä tarkoitetaan. Tässähän haetaan nimenomaan kehuttuja elokuvia, joiden suosiota ei ymmärrä. Ja elokuva voi olla roskaa, vaikka se olisikin tehty hyvin. On niitä miljoonaluokan floppejakin olemassa (tv-sarjoista esimerkkinä Terra Nova)

Lisäys listaan: Black Swan. Tekotaiteellista paskaa.

Vierailija
36/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 13:41"]

American Beauty

[/quote]

Sama minulla. Toisaalta haukotutti ja toisaalta raivostutti, varsinkin Kevin Spaceyn roolihahmo. Aarrgghh, en ikinä katso sitä enää.

Vierailija
37/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:30"]

15, eiköhän se ole ihan selkeää, että kyseessä on ihan mielipideasioista, koska ei ole mitään yleisiä objektiivisia standardeja, milloin elokuva on hyvä. Topikin otsikosta voi myös päätellä, mitä viestissä tarkoitetaan. Tässähän haetaan nimenomaan kehuttuja elokuvia, joiden suosiota ei ymmärrä. Ja elokuva voi olla roskaa, vaikka se olisikin tehty hyvin. On niitä miljoonaluokan floppejakin olemassa (tv-sarjoista esimerkkinä Terra Nova)

Lisäys listaan: Black Swan. Tekotaiteellista paskaa.

[/quote]

Ei, olet väärässä. On elokuville olemassa yleisiä kriteerejä, joilla niitä voidaan arvioida. On huonompi ja parempia elokuvia. Tietenkään mitään ehdotonta kouluarvosanaa ei voi antaa, koska ns. huonollakin elokuvalla voi olla ansionsa, mutta pelkkä mutu-arvio ei tee elokuvasta roskaa. Sinulle se voi olla yhdentekevä, mutta se voi silti olla laadukas elokuva.

Jos kyse olisi pelkästään subjektiivisista mutu-arvioista, elokuvakritiikkejä ja -palkintoja ei voisi jakaa.

-15-

Vierailija
38/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uusista tuli mieleen se suomalainen oscar-hehkutettu lyhytelokuva, jonka nimeä en muista. Se jossa ne hehhehh-niin hauskasti noidaksi ja pepiksi pukeutuneet lapset ja läskit vanhemmat juoksee sporan perässä. Mikä siinä oli hauskaa? Tunnistin kyllä yrityksen olla hauska mutta keinot olivat niin kliseiset ja ennalta-arvattavat että ei naurattanut lainkaan.

Vierailija
39/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohto. Monesti olen yrittänyt katsoa loppuun asti, en ole siinä onnistunut. Tylsän kliseinen leffa.

Vierailija
40/115 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko toi 15 joku asepergeri vain mitä helvettiä se jankuttaa ihan jokaiselle, joka ei jaa hänen oppikirjoista alleviivaustussin kanssa ulkoa päntättyjä oikeaoppisia mielipiteitä elokuvista?

Haloo pahvi, kuten joku jo sanoi, luehan se ketjun aloitus ajatuksella ja kunnoita ihmisten oikeutta mielipiteisiin. Sinun ei kuulu opettaa jokaista, joka on kanssasi eri mieltä. Tuollainen asenne on myötänolostuttava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi