Huonoin yleisesti arvostettu elokuva, mistä et itse pidä
Minulla on ainakin Kellopeli appelsiini ja Ne Kieslovskin Punainen, Sininen ja Valkoinen, en tajua miksi niistä meuhkataan.
Kommentit (115)
Kieslovskit oli kyllä ylihypetettyjä ja vaikka kubricilla on kyllä hyviäkin leffoja niin kyllähän esim. eyes wide shut on ihan paska. Kaurismäen leffoja en ole pahemmin katsonut mutta kuvittelisin etten kamalasti innostuisi.
Pidän kyllä enemmän monista eurooppalaisista tai aasialaisista enemmän kuin hollywood leffoista joten kaupallisuus ei sinällään ole minulle se kriteeri joka tekee hyvän leffan
Meinasin vastata myös nuo Punainen, Sininen ja Valkoinen. Ja mieleen tuli myös American Beauty sekä Lost in translation, ärsytti ihan hirveästi se Scarlett Johansson siinä.
Star Warsit, ja Taru sormusten herrasta elokuvat oli niin tylsiä että en millään meinannut jaksaa katsoa loppuun.
Kieslowskit on tosiaan aivan järkyttävää tekotaiteellista sitä itseään.
Tulee aina mieleen 'Keisatin uudet vaatteet' kun joku hehkuttaa niistä ihan täysillä. Ja kun kysyy jonkin kysymyksen leffojen sisältöön liittyen toinen ei osaa vastata yhtään mitään, koska niissä ei kertakaikkiaan ole mitään tolkkua.
Paras vastaus on ollut : 'Kyllähän sen nyt jokainen ymmärtää jos vaan on hiukankaan asioita miettinyt' . Vastasin että minä en ymmärrä että voisitko selittää.. :P
En saanut selitystä.
Joku olikin sanonut jo Titanic. En ole jaksanut katsoa kokonaan. Taru sormusten herrasta oli kärsimystä ja nyt ilmoitinkin lapselle että Hobitit saa katsoa isänsä kanssa kahden.
Amélie. Elokuvan päähenkilö on ihan häiriintynyt, millä oikeudella hän hämmentää ihmisten elämiä?
sama täällä titanicin meinasin tulla sanomaan, ei jaksanut edes puoleen väliin katsoa?
Kieslowskin paskatrilogia saa pojot täältäkin, samoin Citizen Kane. Se on muuten selvästi asianomistajaelokuva, ts. pitää olla tietyn ikäinen ja ehdottomasti miespuolinen pystyäkseen samastumaan sydänverta valuen sen "traagiseen" sanomaan korneine loppuineen kaikkineen. Rosebud, voi kyynel :D
Ohhoh, niin ne mielipiteet tosiaan voivat erota.
Minun mielestäni Kieslowski ei huonoa elokuvaa ohjannutkaan, ja väritrilogia on todella hyvä....ja Kellopeliappelsiini on mestariteos. Mutta eihän kaikkia voi kaikki miellyttää.... Kellopelikin on hyvin väkivaltainen raina, joten esim. se voi olla jonkun mielestä vastenmielistä. Se siinä vain nimenomaan on sanoma, eli kyse on yhteiskunnan totalitaristisesta vallankäytöstä yksilöä kohtaan sekä väkivallan turruttavuudesta.
Kieslowskin värielokuvissa on taas kussakin oma teemansa: sinisessä perheidyllin hajoaminen ja puolison petos, punaisessa yksityisyys ja sattuman vaikutus ihmiselämään, valkoisessa maahanmuuttajan ulkopuolisuus ja rakastetun petos. Jännä yksityiskohta on tarkkailla, miten muiden väritrilogian henkilöt vilahtelevat toisissa trilogian elokuvissa, ne tapahtuvat ikään kuin yhtä aikaa ja eri tarinan henkilöt kohtaavat ohimennen.
Kieslowskinkin elokuvat ovat kovin pienieleisiä, eikä niistä voi viehättyä, jos haluaa elokuvista suuria ja selkeitä juonenkäänteitä. Ei niin, etteikö noissakin TAPAHTUISI - tapahtuu itse asiassa ihan hurjasti - mutta silti kerronta on hidasta ja osin viitteellistä eli juonen käänteitä ikään kuin vihjataan, ei alleviivata.
Kuten ap sanoikin, nuo ovat elokuvia, joita "yleensä arvostetaan", mutta jotka eivät välttämättä kaikille yksilotasolla kolahda. Itselleni ei tule mieleen yhtään laatuelokuvaa, siis ihan klassikoksi ylistettyä, joka omasta mielestäni olisi HUONO. Niiden hyvyydelle on olemassa perusteet, ja kun ne tuntee ja osaa nähdä elokuvasta, on vaikea elokuvaa huononakaan pitää.
Goddardin elokuvia olen nähnyt paljon ja joistain jopa pitänytkin, mutta Viimeiseen hengenvetoon on silti minulle aina jäänyt kylmäksi teokseksi. Tiedän, klaffivirheet sen leikkauksissa ovat tahallisia tehokeinoja, mutta en vaan pidä niistä.
Tarkovskin Andrei Rublevia pidin yhdessä vaiheessa jopa lempielokuvanani, mutta kieltämättä hänen elokuviensa katsominen on kuin maratonia juoksisi. Koko ajan pitää olla tarkkana havainnoimaan kulttuuriviittauksia kuvataiteeseen, avantgardeen, elokuvataiteen historiaan jnejne.
Jep, tuolta löytyikin jo samoja mitä itsekkin meinasin ehdottaa. Yksi kauhistus minulle on Bond-leffat ja voi järkytys kun niitä pitää pyörittää telkussa jatkuvalla syötöllä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 13:41"]
American Beauty
[/quote]
Komppi.
Kellopeli appelsiini taas on yksi suosikkielokuvistani, minulle taas kertoo paljon ihmisestä se, jos hän ei saa siitä mitään irti. Ehkä ajattelen, että tällainen ihminen ei koskaan ole pohtinut sitä, kuinka yhteiskunta toimii.
Kieslowskin värit eivät ole suosikkejani. Mutta olen itse miettinyt sitä, että niitä on tullut katsottuna aika nuorena. Minusta ne tarinat alkavat käydä järkeen vasta yli 30-vuotiaana.
Esimerkiksi nainen menettää koko perheensä auto-onnettomuudessa, hänelle ei jää surun jälkeen mitään mutta miehensä rakastajatar saa hänen kuolleen miehensä lapsen. Olen jo elänyt vuosikymmeniä mutta ymmärrän kuinka en voi silti tietää, miltä tuosta naisesta tuntuu ja se tekee minut katsoessa nöyräksi. Jotain älykästä siis noissa Kieslowskin tarinoissa on. Itse pidän kaikkein eniten Veronikan kaksoiselämästä Kieslowskin leffoista. On kyllä totta, että aikanaan Kieslowskia hypetettiin paljon.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 13:49"]
Englantilainen potilas, ZzzZZZ
[/quote]
Samma här!
Kummisedät. Kauheeta roskaa.
Kubrickin leffoista 2001: Avaruusseikkailu.
Titanic.