Siis miten köyhä voi syödä Suomessa terveellisesti???
Oikeasti vähätuloinen ja/tai vähävarainen selviää hengissä vaan ostamalla 5 tarjoushampurilaista (valmis sellaista) kahdella eurolla, kyllä siinä jää kotimainen kurkku jonka kilohinta on melkein 6 euroo hyllyyn! Paitsi jos tiedätte paremmin, kertokaa miten köyhä voisi syödä terveellisesti ja niin ettei kaikki kurkusta alas menevä olis hiilarimössöä ja lihottavaa???
Kommentit (149)
Jackdalron kirjoitti:
Ottakaa nyt huomioon että kaikki ei ole 50-60kg naisia jotka lähinnä istuu/makaa päivät.
Toivoisin ASIALLISIA vastauksia
Esim itse olen tällä hetkellä 95kg 185cm, keskivertoa lihaksikkaampi ja tyttöystävä on 170/60.
Itse liikun polkupyörällä/kävellen, en omista autoa. Hän omistaa auton, tosin olen nyt saanut hänet pyöräilemäänkin osan matkoista.
Peruskulutukset on about 3000-3500kcal minulle(lihasmassa kasvattaa kulutusta) ja 1500-1700kcal hänelle (suuntaa antamaan, voi vähän heittää), lisäksi jos normaalina päivänä päivääni kuuluu 2-5h pyöräilyä/kävelyä/aktiivisuutta + punttisalilla käynti ja pientä arkiliikuntaa päälle, voi kulutus olla jo jossain 4000-4800kcal tasolla.
Esimerkin vuoksi ajatellaan että toinen osapuoli vaan autoilee ja istuskelee = noin 1800-2000kcal/päivä max.
Eli 2-3x kulutus, toisinsanoen minun täytyy syödä 2-3x enemmän jotta paino pysyy samassa.
Tästä päästään siihen, että laiha/laihaläski nainen/mies pääsee vaikkapa 100e/kk niin aktiiviselta naiselta/mieheltä menee 1.5 -3.5x eli 150-350€/kk ravintoon.
Esim. Jollekin 400g jauhelihaa riittää 3-4 päivää? Minulla se menee helposti kerralla/päivässä. Yleensä syön kanaa ja sitäkin söisi helposti +500g päivässä ilman että tuntuu suurelta määrältä.
Toisaalta en voi syödä maitotuotteita ja hyvin harvoin viljatuotteita = ei ole näitä halpoja&huonoja välipaloja, joten silloin pitää syödä oikeaa ruokaa tms.
Toimeentulotuella siis käytännössä menisi melkein kaikki. Lisäksi toki tarvitsee esim vaatteita, joita ei ainakaan minun alueella löydy miehille juuri koskaan kirpputoreilta, 90% on naisten ja lasten vaatteita.
Mielestäni on syrjivää että kaikilla on samat tuet, (lapsettomien) miesten pitäisi saada vähän enemmän, koska on biologinen fakta että miehet kuluttaa luonnostaan enemmän energiaa, toisekseen kevyet pärjää vähemmällä. Tuesta osan voisi antaa ruokakuponkeina jotta juopot ym ei tuhlaisi rahoja viinaan jne. Itse en juo oikeastaan ikinä. Toinen keino olisi esim vuosittainen terveystarkastus josta olisi muutakin hyötyä, siellä voisi mitata lihasmassan ja kulutuksen = lisää tukea sitä tarvitseville. Ja joki 150kg ylipainoinen saisi tukea laihdutukseen.
Miettikää nyt oikeasti, toinen voi käyttää 250/kk vaikka baareihin/matkusteluun/vaatteisiin siinä missä toisella menee kaikki tuet ruokaan vaikka ei söisi eineksiä ym.
Mun mies on 194cm/108kg ja lihaksikas vaikkei ruumiillista työtä teekään. Silti meidän perheelle (3) riittää tomaattipohjainen jauhelihakastike 400 grammasta 2 päivää. Sehän on kastike eikä pöperö. Lisäksi pastaa, kasviksia ja salaattia. Tottumiskysymys. Äsken syötiin lounaaksi minestronekeittoa, kummankin annos 3dl. Minä söin lisäksi perunapiirakan, mies puolikkaan sämpylän ilman päällisiä.
Av-mamma kirjoitti:
Korkeintaan 10€/pvä.
Toimeentulotuen perusosa on 485,5€/kk. Tästä ehkä 20€ puhelinlasku pois ja 50€ bussilippu (jos sellaisen tarvitsee), niin jää 415,50€ elämiseen. Se tekee n. 13,40€/pvä. Kela ja sossu maksaa vuokran, reseptilääkkeet, tk-laskut, sähkö- ja vesimaksun.
Mikä tässä on vaikeaa? Dödö maksaa jonkun 3,5€, riittää kuukaudeksi. Parempi vessapaperi riittää myös kuukaudeksi, shampoot ja saippuat ja muut pesuaineet kuukauden-puolitoista. Silti jää keskimäärin yli 10€/pvä.
Ja minä olen sentään työssäkäyvä ihminen, tuli vain yllättävä meno kuun alussa, niin siksi olen elänyt vähän sormi suussa ja turvautunut ratkaisuuni.
Jos ei jää tuon verran rahaa käyttöön, niin joko ei ole älynnyt hakea apua, tai elää yli varojensa. Tarkkaa puuhaa, mutta köyhällä ei ole vaihtoehtoja.
Ei se elämän sisältö voi koostua vain ruoasta, asunnosta ja hygienian hoidosta. Tavallisen ihmisen sosiaaliseen elämään kuuluu myös käynnit pizzalla, elokuvissa, syntymäpäivät yms. juhlat, munkkikahvit torikojulla, kesäretki naapurikaupunkiin jne. Myös baarissa käynti, jos siitä nauttii. Ei joka päivä, eikä välttämättä edes joka viikko, mutta kerran kuussa joku noista sentään.
Sekä koti kaipaa uusia liinavaatteita, astioita, kukkamultaa, kodinkoneiden tai huonekalujen uusimista jne. Vaatteita pitää ostaa jokaisen joskus.
Kymppi päivässä ruokaan on aika luksusta monille.
Jackdalron kirjoitti:
Esim itse olen tällä hetkellä 95kg 185cm, keskivertoa lihaksikkaampi
Peruskulutukset on about 3000-3500kcal minulle(lihasmassa kasvattaa kulutusta) ja 1500-1700kcal hänelle (suuntaa antamaan, voi vähän heittää), lisäksi jos normaalina päivänä päivääni kuuluu 2-5h pyöräilyä/kävelyä/aktiivisuutta + punttisalilla käynti ja pientä arkiliikuntaa päälle, voi kulutus olla jo jossain 4000-4800kcal tasolla.
Tästä päästään siihen, että laiha/laihaläski nainen/mies pääsee vaikkapa 100e/kk niin aktiiviselta naiselta/mieheltä menee 1.5 -3.5x eli 150-350€/kk ravintoon.
Esim. Jollekin 400g jauhelihaa riittää 3-4 päivää? Minulla se menee helposti kerralla/päivässä. Yleensä syön kanaa ja sitäkin söisi helposti +500g päivässä ilman että tuntuu suurelta määrältä.
Toisaalta en voi syödä maitotuotteita ja hyvin harvoin viljatuotteita = ei ole näitä halpoja&huonoja välipaloja, joten silloin pitää syödä oikeaa ruokaa tms.
Nykyään suositellaan punaista lihaa enintään 500 grammaa viikossa, joten tuo jauhelihan mättämisesi ei muutenkaan olisi terveellistä.
Opiskele hieman ravinto-oppia. Ei ole tarkoitus, että kasvanut energiantarve tyydytetään syömällä enemmän proteiinia. Energiaksi voi polttaa halvempaa hiilihydraattia, tai sitten rasvaa. Kanaa 500 grammaa päivässä on tarpeettoman paljon sekin.
Miksi et voi syödä viljatuotteita? Käykö esimerkiksi riisi Rasvaa lisäämällä saa aika halvalla lisää kaloreita ruokavalioonsa, eikä se ole terveydellekään pahaksi, kun katsoo, mitä rasvaa syö.
Tietysti jos harrastuksesi on bodaus ja lihasmassan kasvatus, niin se nyt vain saattaa olla liian kallis harrastus köyhälle. Jokin määrä liikuntaa on terveellistä, mutta sinä voisit painaa 20 kiloa vähemmän, eikä siitä olisi terveydellesi mitään haittaa vielä.
En ole köyhä, mutta juuri sopivasti pienituloinen, etten saa mitään sosiaalietuuksia (olisipa ihanaa, jos saisi vaikka sähkölaskun suoraan toimeentulotukena, nyt se on pois kaikesta muusta).
No, asiaan. Syön lihaa ehkä kerran kuussa. Olen opetellut käyttämään papuja ja linssejä, jotka vaativat vähän vaivannäköä (liottaminen, keittäminen ja annoksina pakastaminen), mutta ovat todella halpaa ja hyvää proteiinia. Syön paljon kauden kasviksia ja olen opetellut laittamaan hyvää kasvisruokaa. Kananmunatkin ovat halpoja. Ostan mieluiten laadukkaita raaka-aineita ja kokkaan itse, vähän vaivaa se vaatii, mutta maukas ja täyttävä ruoka vähentää ruokakuluja, koska ei tee mieli ostella karkkeja, jäätelöitä tai naposteltavia.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on 194cm/108kg ja lihaksikas vaikkei ruumiillista työtä teekään. Silti meidän perheelle (3) riittää tomaattipohjainen jauhelihakastike 400 grammasta 2 päivää. Sehän on kastike eikä pöperö. Lisäksi pastaa, kasviksia ja salaattia. Tottumiskysymys. Äsken syötiin lounaaksi minestronekeittoa, kummankin annos 3dl. Minä söin lisäksi perunapiirakan, mies puolikkaan sämpylän ilman päällisiä.
Ei sitä ihan noin voi ajatella. Tarkoitatko "pöperöllä" sitä, mitä syödään jotta energiantarve tyydyttyy? Siihen ei tietenkään jauhelihaa kannata käyttää. Mutta muuten asia ei ole pelkästään tottumiskysymys. Kyllä kroppa tarvitsee sen tietyn määrän ravintoaineita päivässä, terveenä pysyäkseen. Ei toi totutella esim. tulemaan toimeen tarvetta vähemmällä proteiinilla.
Varmasti söitte noina jauhelihakastikepäivinä muutakin kuin tuon, mitä kerrot? Mitä oli aamiaiseksi, oliko jotain iltapalaakin ehkä? Ruokavalion kokonaisuushan se on mikä ratkaisee niin hinnan kuin terveellisyyden ja riittävyyden, ei yksi ateria.
En jaksanut lukea koko ketjua. Totean vaan, että elämäntapaköyhä varmaan ehtiikin kalastaa, marjastaa, sienestää, kuivattaa, säilöä, hillota, suolata, hapattaa, survoa ja soseuttaa, kerätä nokkosia ja päivänkakkaroita, juosta tarjousten perässä ja kirppareilla jalan, leikata vanhoista läikikkäistä alkkareista siivousrättejä ja olla niin säästäväinen että inhottaa.
Itse työttömänä käytän tasan tarkkaan päiväni työpaikkojen hakemiseen, ja illalla harrastan halpoja harrastuksiani, että pää pysyy kasassa. Korkeintaan metsästän lähikaupasta punaisen lapun elintarvikkeita. Koska asun yksin, euron juustot ja valmiseinekset oikeasti tulevat halvemmiksi kuin tuollainen suuruudenhullu suurtalouskeittiötouhu ja omavaraistalous isoine kattiloineen ja pakastimineen. Elämässä on muutakin kuin ruokatalouden pyörittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä ihan noin voi ajatella. Tarkoitatko "pöperöllä" sitä, mitä syödään jotta energiantarve tyydyttyy? Siihen ei tietenkään jauhelihaa kannata käyttää. Mutta muuten asia ei ole pelkästään tottumiskysymys. Kyllä kroppa tarvitsee sen tietyn määrän ravintoaineita päivässä, terveenä pysyäkseen. Ei toi totutella esim. tulemaan toimeen tarvetta vähemmällä proteiinilla.
Varmasti söitte noina jauhelihakastikepäivinä muutakin kuin tuon, mitä kerrot? Mitä oli aamiaiseksi, oliko jotain iltapalaakin ehkä? Ruokavalion kokonaisuushan se on mikä ratkaisee niin hinnan kuin terveellisyyden ja riittävyyden, ei yksi ateria.
Tietenkin syödään. Aamiainen itsellä marjasmoothie, miehellä jugurtti ja 1 leipä sekä maitokahvia. Lounas yleensä joku keitto (3dl) tai vaikka ruisleipää 2 siivua tonnikala/avokado päällisellä tai 3 munan munakas puoliksi ja salaattia. Illalla mies syö pari voileipää, itse en mitään.
Vähemmälläkin selviää ja jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin syödään. Aamiainen itsellä marjasmoothie, miehellä jugurtti ja 1 leipä sekä maitokahvia. Lounas yleensä joku keitto (3dl) tai vaikka ruisleipää 2 siivua tonnikala/avokado päällisellä tai 3 munan munakas puoliksi ja salaattia. Illalla mies syö pari voileipää, itse en mitään.
Jatkan vielä. Pöperöllä tarkoitan sitä että kastikkeessa on enemmän jauhelihaa kuin kastiketta, sellaista tönkköä puuroa.
Meillä syödään yleensä keittoja, broileria, pataruokia, laatikkoruokia jne. kasvisten kanssa. Kalaa savustetaan näin kesällä ja herkutellaan uusien perunoiden kanssa. Herkkua on myös paistetut uudet perunat kanttarellikermakastikkeen kanssa pari kertaa kesässä. Mutta määrät on pieniä siihen verrattuna mitä täällä av:lla ihmiset kertoo syövänsä. Eilen syötiin lounaaksi palat savulohi quicheä mitä oli jäänyt yli ja päivälliseksi lautaselliset kesäkeittoa. Jälkkäriksi mansikoita ja jäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla ruokavaliolla kyllä puutostaudit odottavat. Tilapäisesti voi tuntua että selviää, mutta pidemmän päälle tuossa ei ole riittävästi kaikkea sitä, mitä ihminen tarvitsee.
Kenen mielestä rahka on halpaa? Kyllä kaurapuuro halvemmaksi tulee...
112)
Dödö 1,79 e/Lidl
Hiustenpesuun oliiviöljysaippua 2.90/Ruohonjuuri, huuhteluun tilkka etikkaa alimennettuna, ei tarvita hoitoaineita, hiukset kiiltää ja kestää kolme kk !!
Vierailija kirjoitti:
112)
Dödö 1,79 e/Lidl
Hiustenpesuun oliiviöljysaippua 2.90/Ruohonjuuri, huuhteluun tilkka etikkaa alimennettuna, ei tarvita hoitoaineita, hiukset kiiltää ja kestää kolme kk !!
Mulla hiukset on kestäneet jo 40 vuotta. Tosin välillä lyhennytän niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti vähätuloinen ja/tai vähävarainen selviää hengissä vaan ostamalla 5 tarjoushampurilaista (valmis sellaista) kahdella eurolla, kyllä siinä jää kotimainen kurkku jonka kilohinta on melkein 6 euroo hyllyyn! Paitsi jos tiedätte paremmin, kertokaa miten köyhä voisi syödä terveellisesti ja niin ettei kaikki kurkusta alas menevä olis hiilarimössöä ja lihottavaa???
Kurkku nyt on enimmän aikaa vuotta vihannesten kalliimmasta päästä, mutta yleensä saa halvalla kaalia, lanttua, porkkanaa, omenoita. Tietysti näin kesällä voi sitä kurkkuakin syödä.
Ja miksi ostaa niitä tarjoushampurilaisia, kun kaurahiutaleet ovat sekä halvempia että terveellisempiä?
Linssit eivät ole kalliita, niistä ja kasviksista voi tehdä keittoa. Kananmunat ei paljoa maksa. Punaista lihaahan ei nykyään suositella syötäväksi kovin usein, mutta kyllä paketillisen punaisella laputettua sikanautaa voi viikossa vetää. Broiskun koivet ei ole kalliita, ja joskus löytää silakoita, muikkuja tai lohta sangen edullisesti. -Tuo lohi kannattaa ostaa kokonaisena ja fileoida itse, jolloin päästä ja ruodoista voi keittää liemen kalasopan pohjaksi.
Kerran ehdotin eräälle juuri tuota perkuukamasta liemen keittoa. Se suuttu ja sanoi, että heillä ei jätteitä syödä. ?????
Kuka jaksaa säätää tuollaisten perkuujätteistä tehdyn keittopohjan kanssa? Suola on edullista, jodisuola myös tarpeellista ihmiselle. Suolaa kalakeittoon ja se on siinä. Luiden keittely lihakeiton liemeksi on myös sellaista hifistelyä, jota en usko vähävaraisen ja ehkä muidenkin kasaantuneiden ongelmien parissa olevan ihmisen harrastavan. Asettukaa nyt hyvät ihmiset toisen ihmisen asemaan jakaesanne vinkkejä. Minun antama vinkki ap:lle on soijarouhe proteiinilähteeksi ja kauden kasvikset ja juurekset ruokalistalle, kunnes taloudellinen tilanne helpottuu. Ja tämä siis edullisuuden vuoksi. Kasviksia voi paahtaaa uunissa, paistaa paistinpannulla, tehdä sosekeittoja.
Vierailija kirjoitti:
Kurkku on hiilareita siinä missä hampparikin. Opettele syömään kausikasviksia ja -juureksia kuten vaikka porkkanaa (1.39 e/kg) tai kaalia (0.99 e/kg) ja vaihda aamupuuro rahkaksi, johon lisäät marjoja.
Kurkussa ei ole yhtään mitään. Se on pelkkää vettä.
Marjoja ei ole köyhällä varaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro + itse kerätyt mustikat. Illalla lämmin jauhelihapohjainen ruoka. Hyvää ja terveellistä ja lisäaineita ei ole. Päiväkustannus noin 2 €
Missä Helsingissä on niin paljon mustikkaa että aikuinen ihminen elää sillä? Ilman autoa elävä ihminen ei kyllä todellakaan lähde minnekkään hornan kuuseen keräämään marjoja.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:11"]
En ole köyhä mutta säästäväinen kylläkin. Olen itse keittänyt pakkaseen kesällä vähäsokerista marjamehua, poiminut marjoja ja sieniä pakastimen täyteen, kesällä söimme paljon itse uisteltua kalaa (jos ei venettä omista niin rannalle onkimaan) ostan kausivihanneksi ja hedelmiä, kurkku on nyt kallista joten sitä ostetaan vaan vähän leivän päälle laitettavaksi, porkkanoita syömme paljon sekä muita juureksia, omppuja ja appelsiineja myös. Perusruokakaan ei paljoa maksa.
Onko sulla kalastusluvat? Kannattaako niidenkin jälkeen säästömielessä?
On se kumma minkä aarreaittojen ääressä te kaikki asutte, jos meillä lähtee ongelle niin saa päivän istua eikä mitään tule, eikä marjojakaan ole kuin ehkä vähän puolukoita.
Eikä taida juuri kellään olla antaa täällä pohjoisempana niitä ilmaisia omenoitakaan.
Mutta joo, eihän ne porkkanat ja kaali nyt kalliita kai ole, mutta kaikilla ei riitä voimat niistä ruokaa värkätä. Yksinäisellä ja sairaalla taitaa monella olla joku euron eines se päivän ainoa ruoka, niin mullakin.
Kai ymmärrät että ihmiset keksii päästään noita. 99% ihmisistä ei kykene elämään itse onkimallaan kalalla.
Eikä elämään itse poimimallaan marjoilla eikä sienillä. Kunhan provoavat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien köyhien pitäis asua maalla. Omalla pihalla voi kasvattaa talveksi perunat, sipulit ja juureksia. Vanhoja ikkunoita saa ilmaiseksi ja niistä voi kyhätä kasvihuoneen. Siemenistä voi kasvattaa siellä sitten kurkkua, tomaattia, paprikaa, kesäkurpitsaa. Luonnosta voi kerätä mielin määrin ilmaisia ruoka-aineita: tietysti marjoja ja sieniä, mutta myös villivihanneksia kuten voikukan lehtiä, maitohorsman lehtiä ja versoja, apiloita, siankärsämöä, koivunlehtiä, nokkosta, suolaheinää, ketunleipää, piharatamoa...ja monenlaisia teeaineksia, esim. kuusenkerkät ovat erinomaisia flunssateen aineksia. Monissa taloissa on kylmäkellari tai varastoon voi itse rakentaa kellarintyyppisen säilytystilan. Kaalta voi hapattaa, sieniä suolata ja kuivata, yrttejä voi kuivata, samoin marjoja, eli säästyy sähköä. Omalle pihalle sitten vielä omppupuita, mansikkamaa ja marjapensaita. Ainakin täällä meidän kylällä saa naapureilta ilmaseksi vaikka mitä taimia, itse sain mm. mansikantaimia ja kaksi kirsikkapuun tainta.
Paikallisilta metsämiehiltä ostamme varsin edullisesti hirvenlihaa. Meillä on myös muutama kana, joita ruokitaan omilla ja ilmaiseksi saaduilla ruuantähteillä, kananmunan kuorilla ja paikalliselta maatilalta ostetulla viljalla, sitä ei tarvitse paljoa ja lisäksi omilla juureksilla. Kesällä syövät tietysti matoja yms. Lampaan- ja sianliha ostetaan harrastelijatiloilta edulliseen hintaan ja myös naudanlihaa suoraan tilalta. Maitoa haen naapuritilalta, siitä teen maitoruokia. Juotavan maidon ostan kyllä kaupasta.
Leipää, puuroa tai sokeria meillä ei käytetä ja kaupan hedelmiä tosi vähän. Mies kalastaa ja metsästää pienriistaa.
Suhteellisen edullista, mutta ei ilmaista sentään.
Köyhällä ei voi olla autoa. Joten miten käy töissä?
Paljon halvemmaksi tulisi käydä kaupassa vain pari kertaa viikossa ja silloinkin harkita, mikä kauppa on juuri sillä kerralla edullisin. Silloin voisit hyödyntää kaikki tarjoukset, vai ostatko alennettuja päiväystuotteita joka päivä?
Aloitus on tehty tammikuussa, ja silloin kotimaiset kurkut ovat kalleimmillaan. Ap ei taida tuntea lanttua, tuskin edes porkkanaa. Niitä hän olisi saanut eurolla kilon.