Missä iässä naiset alkavat lihoa, kun aineenvaihdunta hidastuu?
Siinä se kysymyksessä tulikin. Missä iässä yleensä alkaa se lihominen, joka johtuu aineenvaihdunnan luontaisesta hidastumisesta?
Kommentit (82)
Minulla selvästi muuttui kolmekymppisenä. Tosin samoihin aikoihin sairastin kilpirauhastulehduksen, ja siitä jäi kilpirauhasen vajaatoimintaa, eli ehkä painonhallinta olisi ollu helpompaa ilman tätä.
Kuinkahan paljon vaikuttaa se että alkaa tarkkailla syömistään ja syö vähemmän, ja tämän seurauksena aineenvaihdunnan hidastuminen. Eli jos edelleen söisi kuin teini-ikäisenä eli miten sattuu, niin olisiko aineenvaihdunta aktiivisempaa?
Meidän suvussa ei missään iässä. Jos joku onkin lihonut, syy on ollut muussa kuin aineenvaihdunnassa.
Keskivartaloni muutti muotoaan noin 32-vuotiaana. Siihen saakka vuosikausia sopineet farkut ja hameet eivät enää mahtuneetkaan päälle. Oletan, että syynä aineenvaihdunnan hidastuminen. Ei kuitenkaan mitään mittauksia ole tehty. Paino ei meinaa millään alentua, vaikka syön nykyään terveellisemmin kuin ennen.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:45"]
Kuinkahan paljon vaikuttaa se että alkaa tarkkailla syömistään ja syö vähemmän, ja tämän seurauksena aineenvaihdunnan hidastuminen. Eli jos edelleen söisi kuin teini-ikäisenä eli miten sattuu, niin olisiko aineenvaihdunta aktiivisempaa?
[/quote]Kyllähän nämä parikymppisenä muutaman vaatekoon paisuvat syövät edelleen kuin teineinä, ja siksi lihovat.
Itsekin olen tätä miettinyt, kun olen täyttämässä 27, mutta vieläkin olen melkoinen laiheliini. Tuntuu, että kaikki kaverit ympärillä ovat alkaneet lihota jo vuosia sitten.Jännityksellä siis odotan tulevia vuosia.
Minä huomasin vasta 45vuotiaana, että paino hiipui muutaman kilon huomaamatta ylöspäin ja oli vaikea saada niitä pois. Liikuin jopa enemmän, kuin nuorena ja ruokavalio oli huomattavasti terveellisempi, kuin ennen, silti muutama kilo hiipi kroppaan lisää.
Vaati elämäni ensimäisen laihdutuskuurin, että sain ne pois.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:41"]Sain ensimmäisen lapseni 26-vuotiaana, ja joko ikä tuli vastaan tai raskaus muuten kaltoinkohteli mua, mutta sen jälkeen ei enää kilojen karistukseen riittänytkään parin viikon tehokuuri. Nyt 33-vuotiaana joutuu jo oikeasti näkemään vaivaa/kuntoilemaan/katsomaan mitä suuhunsa laittaa, jos mielii hoikahkona pysyä.
[/quote]
Mulla ei oo tuota.
Itselläni alkoi painoa kertyä n. 40 vuotiaana. Siihen asti ei koskaan tarvinnut edes miettiä koko asiaa. En koskaan ole liikkunut säännöllisesti , enkä tarkkaillut syömisiäni. Nyt on pitänyt alkaa liikkumaan ja vähentää makeita mässäilyjä.
Mulla on paino vaihdellut jonkin verran elämäntapojen seurauksena vuosien aikana, mutta vasta nyt nelikymppisenä olen huomannut, että pelkkä ruoan ajatteleminen lihottaa. En pysty syömään enää läheskään samalla tavalla kuin aikaisemmin. Vaikka kuinka tarkkailee syömisiään, ei paino ainakaan laske millään ja hyvin helposti lähtee nousuun. Tosi paljon enemmän siis joutuu tarkkailemaan tilannetta, jos ei meinaa lihoa. Liikunnan määrä on pysynyt suht samana.
Mulla on nyt viimeiset pari-kolme vuotta pitänyt olla tarkkana. Saan kyllä pidettyä painon kurissa, mutta tarkkailen syömisiä enemmän kuin koskaan ja liikuntamääräni ovat harvoin olleet näin kovia. Olen syntynyt 1964.
Lievästi ylipainossa olen käynyt joskus kauan sitten jalkavaivojen vuoksi, jääkaapille vain tuli käveltyä. Se lähti helposti pois kun elämä palasi normaaliksi. Nyt ei lähde helposti vaan on tarkkailtava koko ajan. En halua ylipainoa, yhtään.
Olen 36 v. ja painan saman verran, 54 kiloa, kuin ylioppilasjuhlissani. En joudu vahtimaan painoani, en ole koskaan ollut laihdutuskuurilla. Odottelen jo kovasti, koska rumba alkaa!
Itse nyt 45, ja edelleen, jos en tarkkaile syömisiäni niin paino laskee luiheliinista hapsenkakkiaiseksi. Kilojen kerryttäminen vaatii järjestelmällistä mässäystä.
Toisin sanoen, näin erilaisia me ollaan. Keskimäärin kait ihmisillä on lihomisaaltoja eniten siinä kolmikymppisenä, kun teiniriekkuminen jää taa, ja sitten nelikymppisenä, kun lapset kasvaa isoiksi ja elo tasaantuu.
Jostain joskus luin että tutkimustan mukaan 30v nainen kuluttaa noin 100 kaloria enemmän päivässä kuin 55h...ei se lihominen sillä selity.
Olen 43v ja laitan kyl kaiken syömisen ja liikkumisen piikkiin. Vanhempana vaan pienikin liikunta antaa luvan mässätä ja sohva kiinnostaa enemmän.Auto on aina alla jne... Eli kyllä ne syömiset ja vähäinen liikunta ne läskit kartuttaa. Ja laihduttaminen on siksi vaikeampaa koska elimistö on tottunut siihen ainaiseen jojoiluun, eli ei läskit lähdekkään 2 viikos, vaan menee 2 kuukautta. + että rasvasolut on niin laajentunut että niihin sit sopii varastoon....
Vuosia 59 ja saman verran painan kuin kaksikymppisenä eli 171/60. Täysin erilainen ruokavalio toki tullut elämäntavaksi mutta eipä tarvitse kaloreita laskea. Liikuntaa ja nimenomaan hyötyliikuntaakin niin se on siinä.
Hormonit tai niiden puute tekee tehtävänsä viimeistään vaihdevuosi-iässä tai sen jälkeen. Kannattaa lukea asiasta. Vaihdevuosien piikkiin menee myös oheneva tukka.. :(
Sain ensimmäisen lapseni 26-vuotiaana, ja joko ikä tuli vastaan tai raskaus muuten kaltoinkohteli mua, mutta sen jälkeen ei enää kilojen karistukseen riittänytkään parin viikon tehokuuri. Nyt 33-vuotiaana joutuu jo oikeasti näkemään vaivaa/kuntoilemaan/katsomaan mitä suuhunsa laittaa, jos mielii hoikahkona pysyä.