Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä naiset alkavat lihoa, kun aineenvaihdunta hidastuu?

Vierailija
26.01.2014 |

Siinä se kysymyksessä tulikin. Missä iässä yleensä alkaa se lihominen, joka johtuu aineenvaihdunnan luontaisesta hidastumisesta?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tapahtui muutos toisen raskauden jälkeen 32-vuotiaana. Raskauskilot ei lähteneetkään mihinkään pelkällä reippailulla ja sillä että katsoi mitä suuhunsa pisti.

Paino lähtee tosi herkästi nousuun, jos poikkean herkuttomalta kala-kasvislinjalta. Nykyään kaiken, mitä pistän suuhun, pitää olla oikeaa ruokaa, herkuille ja alkoholille ei oikestaan ole ikinä hyvää hetkeä, se näkyy heti painossa.

Vierailija
62/82 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mitataan se, että aineenvaihdunta on vaikkapa 22-vuotiaan tasolla 37-vuotiaana, edellä postissa 66? En ole kuullut tällaisesta ennen. Hidastunut aineenvaihdunta tuntuu yhtä mystiseltä selitykseltä ylipainolle kuin 'painavat luut'  ;)

Ikääntyessä laiskistuu eikä liiku kuten nuorena. Ruoka-ajat on säännöllisempiä, nuorena on niin paljon muuta kiinnostavaa tekemistä kuin syöminen. Kun painoa kerran tulee liikaa, sitä on äärimmäisen vaikea pudottaa. Siksi pitää olla tarkkana, ettei kiloja pääse kertymään huomaanmatta.

Painan nyt 2-3 kg enemmän kuin kaksikymppisenä jolloin olin tyypillinen hoikka nuori. Nyt olen 60+. Tarkkailen tietty syömisiäni. Rasvatonta, kuituja, ei paljoa sokeria ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen painanut jostain 19-20-vuotiaasta asti 43kg. Nyt olen 35v ja painan max 44kg. Tuo n. kilo on tullut nyt viimeisen vuoden aikana, että kai se on mulla sitten nyt alkamassa.

Vierailija
64/82 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:05"]

Tuo on myytti ja tekosyy lihota, että aineenvaihdunta muka hidastuisi.

[/quote]

Kyllä se vaan on niin, että minä en ainakaan voi herkutella enää juuri yhtään, muuten paino lähtee nopeasti nousemaan. Ei minun takavuosina tarvinnut miettiä niin tarkkaan mitä syön ja aina olen liikkunut paljon. N50. Jos syön vaikka pizzan, en voi palata normaaliin ja laihtua, vaan pitää syödä reilusti kevyemmin, että palaan normaaliin ja se yksi pizza näkyy heti kilon turvotuksena. 

Vierailija
65/82 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään koska ruokahalu vähenee sitä mukaa kun aineenvaihdunta hidastuu. Itselleni on paino pysynyt samassa viimeiset 20 vuotta, ilman mitään tarkkailija. Syön silloin kun on nälkä ja vain kohtuullisesti huvikseni

Vierailija
66/82 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko aineenvaihdunta nopeutua yllättäen? Laihduin paljon äitiysloman aikana ja kuntosalin kehonkoostumusmittauksessa todettiin että aineenvaihduntani on 22 vuotiaan. Olen 37.

Vierailija
67/82 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt jaksako puhua soopaa! Aineenvaihdunta heikkenee 1-2 %/10 v alle 40 v ja yli 40 v max 4 %/10 v ja tuo aleneminen koskee siis vain ja ainoastaan perusaineenvaihduntaa! Jos 35 v perusaineenvaihdunta on noin 1200 kcal niin 45 v se on 1152 kcal tuolla 4 % alenemalla laskettuna. 

Perusaineenvaihdunta on se kalorimäärä, minkä kulutamme vuorokaudessa peruselintoimintoihin.

2/3 ihmisistä tuo aleneminen johtuu lihaskudoksen määrästä eli lihaskuntoharjoittelulla saa tuonkin asian korjattua.

Tiedot: filosofian tohtori ja liikuntafysiologi Janne Salminen 

Vierailija
68/82 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 22:12"]

Älkää nyt jaksako puhua soopaa! Aineenvaihdunta heikkenee 1-2 %/10 v alle 40 v ja yli 40 v max 4 %/10 v ja tuo aleneminen koskee siis vain ja ainoastaan perusaineenvaihduntaa! Jos 35 v perusaineenvaihdunta on noin 1200 kcal niin 45 v se on 1152 kcal tuolla 4 % alenemalla laskettuna. 

Perusaineenvaihdunta on se kalorimäärä, minkä kulutamme vuorokaudessa peruselintoimintoihin.

2/3 ihmisistä tuo aleneminen johtuu lihaskudoksen määrästä eli lihaskuntoharjoittelulla saa tuonkin asian korjattua.

Tiedot: filosofian tohtori ja liikuntafysiologi Janne Salminen 

[/quote]

Minä aloitin salilla käymisen reilu 3 vuotta sitten ja tuntuu, että on aina nälkä. Enkä syö hiilareita kovin paljon, mutta jos jätän kokonaan sitten vasta onkin nälkä. Mutta jos syön sen verran, että nälkä lähtee, alan lihoa. En tartte tähän mitään tutkimuksia, vaan omat havainnot riittävät.  Karppaus ei minulle sovi, se nyt ainakin hidasti aineenvaihduntaani tosi paljon enkä halua syödä punaista lihaa kovin paljon, possua mieluiten ei yhtään. 

Vierailija
69/82 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v.

Vierailija
70/82 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:05"]Tuo on myytti ja tekosyy lihota, että aineenvaihdunta muka hidastuisi.

Niin totta! Nro 52 on taas kilon hoikempi kuin ed viestissä. Laihduttamatta:) Mutta kiva kun voi vielä nöin 50+ olla rannalla biksuissa.

3,5 vuotta kulunut tästä edellisestä viestistäni ja paino edelleen 65kg. Siitäkin huolimatta että nykyään syön lääkettä joka kuulemma lihottaa 20-30 kiloa parissa kuukaudessa.

Ja bikinit pakkaan varmasti mukaan 3 vkon kuluttua alkavalle etelän reissulle:D

#52 Nyt lähes 59v

Vierailija
71/82 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se alkaa, kun pappi sanoo "aamen", eikä liity mitenkään aineenvaihduntaan?

Vierailija
72/82 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomasin selvän eron kun täytin 40. Sitten piti oikeasti alkaa seuraamaan mitä söi tai kiloja tuli heti. Aiemmin pystyi syömään oikeastaan mitä vaan lihomatta.

Vierailija
73/82 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimmat tutkimukset sanovat että ei ole mitään aineenvaihdunnan hidastumista joka selittäisi keski-iän lihomisen vaan kyseessä on hormonitasapainon muutos vaihdevuosissa. Hormonit muuttuu siten että keskivartaloon tulee enemmän rasvakudosta kuin nuorempana. Joillainhan on jo nuorena sellaiset hormonit että keräävät rasvaa keskivartaloon.

Jos pitää itsensä keski-iässä tikkulaihana niin eihän sitä rasvakudosta ole silloin missään, myöskään keskivartalolla, mutta jos haluaa olla normaalipainoinen, rasvakudos sijoittuu ensin keskivartaloon eikä tasaisesti kuten vielä kolmekymppisenä.

Vierailija
74/82 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoihin aikoihin kun miehetkin?

Siis ne, jotka ylipäätään lihovat.

Vierailija
75/82 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidenkympin puolivälissä. Mitään ei saisi enää syödä.

Vierailija
76/82 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen parisuhteessa olen hoikka.Kun erot syystä tai toisesta syön suruni suklaata ja lihoan. Ainakin minun kohdallani:Suomennos kun lakka saamasta näkyy naamassa ja kehossa!

Vierailija
77/82 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia 59 ja saman verran painan kuin kaksikymppisenä eli 171/60. Täysin erilainen ruokavalio toki tullut elämäntavaksi mutta eipä tarvitse kaloreita laskea. Liikuntaa ja nimenomaan hyötyliikuntaakin niin se on siinä.

Erittäin hyvät mitat. Suunnilleen pituus miinus 110. Noinhan se kuuluisi olla.

160-senttisen vetävimmän näköinen paino on 50, ei 58.

Miehillä oma pituus miinus 100 on ehdoton maksimi.

Esim. 178 pitkän ei pidä painaa yli 78. Tai näyttää urpolta.

Vierailija
78/82 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 41v ja painan 55kg. Syön todella epäterveellisesti enkä harrasta liikuntaa.

Vierailija
79/82 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut samaa ongelmaa kun en liho... olen 172 cm pitkä ja en ole ikinä painanut yli 70 kiloa kuin raskaana ollessani... kroppa on edelleen samanlainen kuin 20-vuotiaana (ellei parempi) ja olen nyt pian 36-vuotias. Liikun säännöllisesti ja pidän lihaskunnosta huolta.

Vierailija
80/82 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono aineenvaihdunta on tekosyy mässäilyyn...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän