Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä naiset alkavat lihoa, kun aineenvaihdunta hidastuu?

Vierailija
26.01.2014 |

Siinä se kysymyksessä tulikin. Missä iässä yleensä alkaa se lihominen, joka johtuu aineenvaihdunnan luontaisesta hidastumisesta?

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"AINEENVAIHDUNNAN hidastumisen on arveltu olevan keski-iässä alkavan lihomisen yksi todennäköinen syy. Tuoreessa Science-tiedelehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan näin ei kuitenkaan olisi.

Herman Pontzerin johtaman kansainvälisten tutkijoiden ryhmän aineistossa oli yhteensä 6500 ihmisen tiedot. Joukossa oli ihmisiä kahden päivän ikäisistä 95-vuotiaisiin.

Tärkein tulos oli se, että 20–60-vuotiaiden aineenvaihdunnan nopeus pysyy ennallaan. Yli 60-vuotiaiden aineenvaihdunta hidastuu vain 0,7 prosenttia vuodessa. Aineenvaihdunnan hidastuminen on siis niin hidasta, ettei se voi selittää keski-ikäisten lihomista. Keski-ikä sijoitetaan usein vuosille 40–60.

Tutkimuksen mukaan sukupuolten aineenvaihdunnan nopeuden eroista ei löytynyt todisteita.

Aineenvaihdunta nopeutuu nuorilla. Tutkimuksen mukaan ihmisen ensimmäinen elinkuukauden aikana lapsen kalorien kulutus on suunnilleen samalla tasolla kuin äidin aineenvaihdunta.

Ensimmäisen elinvuoden aikana aineenvaihdunta alkaa kiihtyä ja se on huipussaan noin yksivuotiaana. Silloin aineenvaihdunta on noin 50 prosenttia nopeampaa kuin aikuisilla.

Jos ikääntyminen ei hidasta aineenvaihduntaa, lihomisen syitä etsitään jälleen sitä, että ruoasta saadaan kaloreita pitkän ajan kuluessa enemmän kuin keho tarvitsee."

Tutkimus vuodelta 2021.

Minä painan 6 kiloa vähemmän kuin kaksikymppisenä aina tuonne kolmekymppiseen. Olen 67-vuotias nainen, en laske kaloreita mutta syön normaalisti ja ruoka ei ole minulle elämän keskipiste enkä mieti sitä koko ajan. Ruoka on jotain jota tavitaan elossa pysymiseen. Luonnollinenosa ihmisen elämää.

Liikun mutta vain omaksi ilokseni. Olen aina rakastanut liikuntaa eri muodoissa. Kävelen, patikoin, pyöräilen. En käy salilla enkä treenaa verenmaku suussa. 

Aika jännä miten ruoasta ja syömissestä on tullut niin iso ongelma muutamassa kymmenessä vuodessa. Enää ei osata suhtautua syömiseen luonnollisesti. Mässätään ja syödään huvikseen, syödään lohduttaakseen itseään, palkitaan itsensä ruoalla, haetaan grilliruokia kun sattuu tekemään mieli eikä mietitä onko edes nälkä.

Suhde ravintoon ja syömiseen on jostain syystä kääntynyt täysin päälaelleen. Mistä mahtaa sitten johtua.

Vierailija
82/82 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ja keski-ikäisenä ihan samanlailla suklaapatukka vaikuttaa ja sokeri, tai jotkut ruuat. Eli kannattaa etsiä kauppaa joka myy vaihtoehtoja, ravinteikasta tai kevyepää tuotetta, ellei lähelle tule lähikauppaan. Luomu vaan yleensä kaukana ja tavallaan kalliimpaa. Normaalikokoisten ei tarvitse panikoida, nyt puhutaan reilusta ylipainosta joka voi hiipiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme