Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetys vie ilon äitiydestä!

Vierailija
26.01.2014 |

Sain vauvan 6 päivää sitten ja olen hänestä ikionnellinen, mutta iloani varjostaa imettäminen ja lähinnä sen raskaus, joka on yllättänyt täysin... Pitäisi "lypsää" rintoja HUSin ohjeen mukaan 10-12 krt päivässä, vauvaa imetettävä 8 krt päivässä, Imetystukilistan mukaan pitäisi lypsää jopa kerran tunnissa jne. Mutta kun tämä imetys sattuu niin pirusti, etten haluaisi edes hipaista tissejäni! Ne on täynnä maitoa, mutta sitä heruu tosi nihkeästi, pumppausta en edes jaksaa enää yrittää kun sinne tulee vain muutamia pisaroita ja sekin sattuu ihan järjettömästi. Imetysasentoa on vaikea löytää, tuntuu että joka asennossa jännitän itseäni niin paljon, että olen saanut siitä jännityspäänsäryn. Inhoan ja pelkään etukäteen jokaista imetyskertaa, tuntuu kuin eläisi jonkun ihme imetyskellon mukaan, joka vaan tikittää kokoajan, nukkuminen ja rentoutuminen on mahdotonta, kun päässä takoo vaan ne HUSin ym. ohjeet niin ja niin monta kertaa vuorokaudessa sitä ja tätä. En pysty nauttimaan edes tästä äitiydestä kunnolla tämän asian takia!

Nyt olisi todella vertaistuki ja hyvät neuvot tarpeen! :(

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu että rinnat ovat ihan räjähtämispisteessä vaikka vauva niistä syö kannattaa mennä lämpimään suihkuun/saunaan ja varovasti käsin pumpata niitä tyhjemmiksi (pyydä isää olemaan vauvan kanssa ja sano että tarvitsen suihkurauhan jotta voit rentoutua).

Kukaan ei voi sanoa että kuinka usein vauvan pitää olla tissillä. Imetät silloin kun vauva ilmaisee nälkäänsä. Opit pian että milloin on nälkä jne. Sekä tietenkin kokeilemalla.

Älä pumppaa jos tuntuu pahalta.

Vierailija
42/48 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relaa. Sehän on rentouttavaa puuhaa.

Mene kyljelleen. Opetettiinko sulle sitä oikeaa otetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäminen sattui alussa itselläkin. Yllättävää kyllä imetyksestä alkaa nauttimaan, alun hankaluuksien jälkeen. Itse tyhjensin välillä ihan pieniä määriä rinnoista lypsämällä, niin olo ei ollut niin pingoittunut. En tunne ketään kellä ei olisi ollut ongelmia imetyksen kanssa, etenkään alussa..

Vierailija
44/48 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi rintakumit tosi paljon siihen, että nännit tottuivat jatkuvaan imuun. Pikkuhiljaa sitten 3vk kohdalla jätin kumit pois, kun tuntui, että alkoi homma sujua muutenkin. Pumpata ei tarvitse, jos ei halua pumpata vauvalle vaikkapa pulloruokintaan maitoa. Kokeile rintakumeja, varmasti saat avun niistä!

Vierailija
45/48 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva pelkässä vaipassa omaa paljasta ihoa vasten ja peiton alle pesimään, ihokosketus on tärkeä maidon noudussa. Nukkukaa,loikoilkaa,levätkää yhdessä vierekkäin. Sen verran kun on maidolla kysyntää on myös tarjontaa, anna vauvan lupsuttaa tissiä niin paljon kun haluaa, rintakumi auttaa kipuun hyvin.

Vierailija
46/48 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihme jos on kipeät, jos vielä pumppailet sen lisäksi että vauva on rinnalla suht usein. (Missään ei muuten ole mitään VAATIMUSTA siitä kuinka usein vauvan olisi oltava rinnalla, se riippuu vauvasta ja vaiheesta, joskus on tiheän imun kausia jolloin vauva pyytää enemmän rinnalle ja ns. tilaa maidontuotantoa suuremmaksi.

Älä pumppaa, imetä vaan. Tosiaan lämmin auttaa maitojumiin tai ne kaalinlehdet. Koeta rentoutua. Ekaks tissit tulee kipeiksi, mutta totut viikon kuluttua. Toisen lapsen kohdalla eivät sitten niin enää kipeydykään.

Mutta jos ei onnistu ja lopetat imetyksen, niin se ei tee sinusta huonoa äitiä. Halit!

Vierailija
47/48 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei imetyksestä tarvitse stressata, varsinkaan jos maitoa on :) Imetät aina kun vauva vaikuttaa vähänkään nälkäiseltä, ja that´s it. Pumppaat vain, jos tarvitset maitoa talteen tai muusta syystä tuntuu, ettei rinta tyhentynyt tarpeeksi.

Aluksi se imetys sattuu, itse laitoin Bepanthenia nänneihin joka imetyksen jälkeen. Auttoi kummasti. Minusta imettäminen oli paras osa vauvan hoitoa, katsohan ensi kerralla miten onnelliselta ja tyytyväiseltä vauva vaikuttaa imiessään! Onnea matkaan!

Vierailija
48/48 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:30"]

Älä lypsää, yritä saada vauva syömään kunnolla. Jos ei onnistu, lopeta imetys. Stressin vaistoaa myös vauva. Vauva on onneton kun äitikin on :( Zemppiä!!

[/quote]

mulle sopi parhaiten semmonen "bean bag" tyylinen imerystyyny, se muotoutui vauvan alle täydellisesti. Nää on niin riippuvaisia sun koosta, rintojen koosta, vauvan koosta

tsemppiä, älä nyt ainakaan viikon yrittämisen jälkeen luovuta, mutta älä myöskään   Ota stressiä, jos se ei onnistu, kukin tyylillään, onnellinen äiti on vauvalle paras äiti, ei stressaantunut äiti

tuli mieleen just, että mulla auttoi maidon herumisessa ja nousussa lämpimät kylvyt, jos teillä sattumalta on kylpyamme