Imetys vie ilon äitiydestä!
Sain vauvan 6 päivää sitten ja olen hänestä ikionnellinen, mutta iloani varjostaa imettäminen ja lähinnä sen raskaus, joka on yllättänyt täysin... Pitäisi "lypsää" rintoja HUSin ohjeen mukaan 10-12 krt päivässä, vauvaa imetettävä 8 krt päivässä, Imetystukilistan mukaan pitäisi lypsää jopa kerran tunnissa jne. Mutta kun tämä imetys sattuu niin pirusti, etten haluaisi edes hipaista tissejäni! Ne on täynnä maitoa, mutta sitä heruu tosi nihkeästi, pumppausta en edes jaksaa enää yrittää kun sinne tulee vain muutamia pisaroita ja sekin sattuu ihan järjettömästi. Imetysasentoa on vaikea löytää, tuntuu että joka asennossa jännitän itseäni niin paljon, että olen saanut siitä jännityspäänsäryn. Inhoan ja pelkään etukäteen jokaista imetyskertaa, tuntuu kuin eläisi jonkun ihme imetyskellon mukaan, joka vaan tikittää kokoajan, nukkuminen ja rentoutuminen on mahdotonta, kun päässä takoo vaan ne HUSin ym. ohjeet niin ja niin monta kertaa vuorokaudessa sitä ja tätä. En pysty nauttimaan edes tästä äitiydestä kunnolla tämän asian takia!
Nyt olisi todella vertaistuki ja hyvät neuvot tarpeen! :(
Kommentit (48)
Toi pumppauskertojen määrä on kyllä iso.. Miksi sua on neuvottu pumppaamaan jos vauva kuitenkin saa syötyä rinnasta?
Toi pumppauskertojen määrä on kyllä iso.. Miksi sua on neuvottu pumppaamaan jos vauva kuitenkin saa syötyä rinnasta?
Mistä tietää onko maito pakkautunut? Vauva kyllä imee tyytyväisen oloisena sen vaaditun 8 krt vuorokaudessa, miksi sen lisäksi pitää lypsää??
Ap
Älä lypsää, yritä saada vauva syömään kunnolla. Jos ei onnistu, lopeta imetys. Stressin vaistoaa myös vauva. Vauva on onneton kun äitikin on :( Zemppiä!!
Onko sulla imetystyynyä. Sen kanssa on hyvä imettää esim. Keinutuolissa tai nojatuolissa. Voi istua rentona. Imetystyyny ei saa mielestäni olla liian jäykkä. Niin löysä, että sitä pystyy mieleisekseen muokkaamaan.
Ei mua ainakaan missään neuvottu pumppaamaan. Sairaalassa ei maito meinannut nousta, siellä tuotiin huoneeseen pumppu ja sanottiin, että voit välillä pumppailla, mutta jos maito on jo noussut, niin mitä varten pitää pumpata?
Särkylääkettä kipuun ja jos on pakko tyhjentää niin varovaisesti lämpimässä suihkussa. Ei kannata pumpata jos se ei tunnu helpottavan. Kuuntele Omaa oloa ja anna noiden yleisohjeiden olla taustalla.
Rintakumit auttaa, esim. Jos rinnan päät arat, lapsi ei saa kunnon otetta.
Jos rinnat ovat kovat ja kipeät ja täynnä maitoa, maito on ns pakkautunut. Ei sun tarvitse lypsää jos vauva saa syötyä muutenkin, tietty jos rintaan jää paljon maitoa kun vauva on syönyt, voit ottaa talteen mutta ei muuten tarvitse. Vauva saa varmasti tarpeeksi ruokaa syömällä sen itse rinnasta :)
Aluksi sattuu kohta helpottaa :) Ja aluksi se on turhauttavaa, mutta kyllä se ajan kanssa helpottaa. Kuullostaa aivan uskomattomalta, että pitäisi lypsää 10-12 krt päivässä. Ootkohan lukenu väärin? Itse taisin lypsää ekan kerran, kun vauva oli 3kk. Voimahali <3
Sä olet pärjännyt tosi hyvin, jos vauva imee ja on tyytyväinen. Yritä säilyttää tuo ja anna kaiken muun olla. Tilanne helpottaa ja tulee muuttumaan, rinnat on juuri nyt kipeimmillään.
Siis täh?? Miksi pitää lypsää? Imetät vaan. Joo rankkaa se on mutta mitä sitten.
on pakkautunut jos kivikovia kohtia rinnoissa. Mulla oli sama juttu kun sulla ja pääsin nauttimaan vauvasta vasta, kun lopetin imetysyrityksen kokonaan. Samoin kävi toisen kohdalla, vaikka kuinka valmistauduin jne. jos kolmas tulee, en edes yritä enää vaan haluan nauttia ensi hetkestä asti. molemmilla kerroilla sairaalassa hoettiin vaan, että kyllä se siitä lähtee, mutta eipä lähtenyt ja se oli kauheaa. Toivottavasti sulla kuitenkin lähtee toimimaan. tsemppiä! :)
Jos vauva syö usein, ei pumppaamalla varmaan mitään herkukaan. Jos tuntuu, että rinnat ovat pakkautuneet (kuumottavat ja pinkeät), niin vauva on ehdottomasti tehokkain tyhjentäjä. Ota lehtiä, läppäri tms. sänkyyn ja ottakaa iisisti, imetä aina kun vauva suostuu syömään. Itselle tuli rintatulehdus vauvan ollessa 5 vrk, en edes tajunnut, koska vauva oli kuopus ja luulin tietäväni imetyskuviot. Vähän vaan oli mielstäni rinnat arkana, vähän kuumentta jne. Naistenklinikan päivystyksessäkin oli jo korkea kuume ja hurjat tulehdusarvot ja pari päivää antibioottia suoraan suoneen.
Makuuasennossa vauva saa parhaimman otteen niin että itseä sattuu vähiten. Älä vielä luovuta, tsemppiä!!
15 jatkaa. Tämä ei ollut tarkoitettu pelotteluksi vaan tarkoitin, että seuraa oikeasti oloasi, ettei vain tulisi rintatulehdus. Yritä saada vauva tyhjentämään rinnat ihan kunnolla ja suihkussa voit myös yrittää.
Voi että. Se alku oli mullakin tuskainen. Rinnat oli neljäntenä päivänä sellaiset neliskanttiset ja pinkeät. Muistan kun katsoin peiliin ja aloin itkeä kun rintoihin sattui ja ne oli niin kamalat. Esikoinen ei oikein jaksanut imeä tarpeeksi. Kuopuksen kanssa en ottanut pumppua enkä tuttipulloa ollenkaan käyttöön vaan halusin että vauva imee itse kaiken mitä tarvitsee, kun hän kerran jaksoi imeä.
Mielestäni pumpata ei kannata juurikaan, jos vauva jaksaa itse imeä. Vauvan imu on tehokkain tapa tyhjentämiseen. Itse saatoin käydä lämpimässä suihkussa ennen imetystä, jolloin maitoa valui hieman ja nännin alue muuttui pahmeämmäksi. Tai sitten lypsin käsin vähän lavuaaariin, että rinta oli helpompi vauvalle. Imetin usein makuultaan ja kun vauva tuskaili pinkeän rinnan kanssa, josta ruiskusi maitoa, annoin aluksi valua harsoon ja sitten kun tasaantui, niin niin vauva kelpuutti rinnan taas.
Eli anna imeä niin usein kuin vauva haluaa. Pumppaaminen saattaa kiihdyttää maidontuloa liikaakin ja sulle voi tulla tiehyttukoksia, jos vauva ei ime. Vaihda imetysasentoja, että rinnat tyhjetyisi tasaisesti.
Pari-kolme ekaa viikkoa oli hankalia ja maitoa ruiskusi joka paikkaan, mutta sitten helpotti. Harsoja vaan runsaasti jos ruiskuaa ja maidonkerääjä toiseen tissiin, jos haluat senkin maidon käyttöön! Älä luovuta!
Täh? Mitä ohjeita nuo on? Imetät kun vauva nälkäinen, vuorotellen molemmista rinnoista.sit lisää toisesta jos tarvii. Sulle on nyt maito noussu ja siitä se kipu johtuu tai alkaa tulla tukoksia.jos rinnat kovat, laita lämmintä niihin tai kaalinlehtiä.ja lypsä vasta ku vauva syöny.se kipu voi olla kauhee mut kokeile istua nojatuoliin, ota tyynyt avuksi ja yritä laskea vaikka sataan ku syötät.jos vauvan ote on oikein rinnat alkaa tyhjentyä ja olo helpottaa...Näin mä oon tehny ja neljäs vauva tissillä nyt. .nyt tarttis rennosti ottaa ja rauhoittuu. Alku oli mullakin kipee.tissit täynnä ja kauheet jälkisupparit.selviät kyllä, usko vaan! !
En mä oo pumpannut yhtään kertaa, vauva 6kk. Onko sulla joku erityistapaus vai miksi pitää pumpata? En oo missään törmännyt tuollaiseen ohjeeseen.
Mitä enemmän rintaa tyhjennät, sitä enemmän maitoa tulee. Anna vauvan hoitaa tyhjentäminen niin maidontulo tasaantuu aikanaan.
Mulle ainoa mukava imetysasento on sohvalla jalat koukussa edessä (sohvalla tai sohvapöydällä), vauva kehtoasennossa rinnalla ja tyyny vauvan ja mun jalkojen välissä niin ei tarvi käsivarsin kannatella. Mielellään vielä tyyny mun pään takana ni voi todella rentoutua.
Siinä maidontulon tasaantumisessa voi mennä viikkojakin. Jos oikeasti tuntuu tosi pahalta, älä piinaa itseäsi vaan vaihda korvikkeeseen.
Tsekkaa Maitolaituri, sieltä löytyy apu moneen imetysongelmaan. Myös bebesinfo on auttanut mua paljon.
17 vielä, Tarkastele rintoja valossa peilin edessä, jos on punaisia alueita, joita kuumottaa, niin sulla on tiehyttukoksia. Ota ibubrofeiinia, ja imetä, imetä, imetä eri asennoissa. Vauvan imu on leuan puolelta voimakkain, eli jos tukos on tietyssä kohtaa, yritä hakea sellainen asento, että vauvan leuka on tukoksen puolella. Itse imetin tukoksen kohdalta niin, että menin parisänkyyn kyljelleen ja laitoin vauvan imemään tissiä niin, että vauvan masu oli naamaani päin!
Jos rinnat on pakkautuneet täyteen, saat tosi helposti rintatulehduksen/tukoksen ellet saa maitoa herumaan :(
Alku on tosi vaikeaa kun rinnat pitää saada tottumaan imettämiseen, kokeile lähtisikö maito herumaan lämpimässä suihkussa ellei vauvan läsnäolo riitä..?