Mulla ei ole töissä juuri mitään tehtävää ja näin on ollut jo tosi pitkään!
Olen töissä asiantuntijatehtävissä keskisuuressa kunnassa jo usean vuoden ajan. Aikanaan tämä homma alkoi projektina ja silloin töitä oli ok, sitten toiminta vakinaistettiin, mun työnkuvaa vähän muutettiin ja tehtiin myös vakituinen mutta paradoksaalisesti hommat loppuivat. Olen vakitöissä mutta ilman töitä. Kellokortti raksuttaa 8-16, etätyötä ei sallita, jopa viime keväänä työnantaja oli kovin nihkeä etätöihin. Olen viestittänyt työnantajalle, että mulla on kalenterissa pelkkää tyhjää tilaa, voisin tehdä muitakin töitä mutta aina tullut vastaus "joo katotaan sitten, TAI palataan asiaan TAI mitä sä hätäilet". Esimiestä ei näy, on niin eri tehtävissä, ei varmasti kiinnosta mun tilanne. Jos menisin kunnan ylimpään johtoon kertomaan, ettei mulla ole mitään työtä, ehkä jotain tapahtuisi tai sitten koko työtehtävä ajettaisiin alas.
Päivät kuluu sairaan hitaasti, joskus luen kirjaa, usein uutisia, joskus palstailen omalla puhelimella vaikka siitä tulee morkkis, usein pidin 1.5 h lounastunnin buffa-ravintolassa, joskin korona-aikaan en enää. Aiemmin luin ammattiin/koulutukseen liittyvää kirjallisuutta tai opiskelin kieliä työajalla mutta nyt en jaksa sitäkään. Joskus vaan tuijotan seinää kun en jaksa muutakaan.
Olen hakenut varmaan satoihin työpaikkoihin vuosien varrella mutta kun on täysin turhalta alalta maisterin paperit eikä oikein mitään spesifiä työn kautta hankittua osaamista niin ei ole tullut kuin joitain yksittäisiä haastattelukutsuja, ei muuta. Olen vakavasti harkinnut jopa lähi/sairaanhoitajan tutkinnon tekemistä mutta valitettavasti mulla ei ole taloudellisesti mahdollista opiskella.
Tilanne tuntuu tosi absurdilta: pitäisi olla iloinen kun on töitä ja vieläpä hyvä palkka, mutta sitten tää toimettomana oleminen on aika kamalaa ja koko ajan tuntuu kuin eläisi valeessa.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Et ole yksin. Aiheesta on kirjoitettu paljon: https://en.wikipedia.org/wiki/Bullshit_Jobs
Hyvä teksti, joskaan oma työtehtävä ei ihan asetu noihin kategorioihin. Mutta selvästi BS työstä kyse. Välillä olen ihan kaupassa käydessäni kateellinen kassoille ja hyllyttäjille siitä, että heillä on kiire ja tekevät tarpeellista työtä. Työpäivä varmasti myös kuluu nopeammin kun on pieni kiire.
Ap
Suomi on täynnä tällaisia kermaperzzzzzzzeitä, jotka lorvivat töissä saaden palkkaa, yleensä Suomi Oy Ab:llä töissä. Kyllä olisi luudalle töitä. Vitt--- ttt---- tttu mikä valtio, elätetään tollasia saatanan lo izzz zzz zia ja sitten ne tulee mankumaan tänne palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Etkö oikeasti saa aloittaa mitään projekteja itsenäisesti? Itse olen pörssiyhtiössä duunissa ja vaikka olen täystyöllistetty niin aina tulee mieleen jotan mitä pitäisi tehdä paremmin tai prosessi mikä pitäisi kuvata tms.
Tämä ei pääsääntöisesti onnistu julkisella, koska kehitystyö tehdään aina ylhäältä alas ohjatusti - toki työntekijät sanovat sanansa, mutta aloite kehitystöhön tulee johdolta ja kaikenlainen sooloilu on epätoivottavaa. Osin syy tähän on myös tehtävien lakisääteisyys ja resurssien niukkuus, joka rajoittaa kehitysmahdollisuuksia.
Oma työni on vähän kuin ap:n. Toki minulla on tehtäviä ja koulutus on spesifi, jonka alan osaaja välttämättä tarvitaan talossa, vaikka varsinaisia töitä olisikin vähän. Yritin pari vuotta tehdä itsestäni tarpeellisemman, mutta esimies ajoi alas kaikki kehittymis/kehittämispyrkimykseni. En enää uskalla puhua mitään työn määrästä, vaan käytän sitten työaikani omiin juttuihin, kun ei ole varsinaisia töitä. Olen jo hyväksynyt tilanteeni ja olen tyytyväinen tasaiseen palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Etkö oikeasti saa aloittaa mitään projekteja itsenäisesti? Itse olen pörssiyhtiössä duunissa ja vaikka olen täystyöllistetty niin aina tulee mieleen jotan mitä pitäisi tehdä paremmin tai prosessi mikä pitäisi kuvata tms.
Toki osaisin aloittaa ja toteuttaa itsenäisesti projekteja. Mutta niitä ei kukaan halua eikä tarvi. Esimieheen olen useamman kerran ollut yhteydessä, mutta vastaukset ovat olleet käsittämättömiä "älä hätäile"-tyyppisiä. Jos olisin töissä pörssiyhtiöissä, olisin saanut yt-neuvottelujen kautta jo aikaa sitten siirron toisiin hommiin tai kortistoon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pääsääntöisesti onnistu julkisella, koska kehitystyö tehdään aina ylhäältä alas ohjatusti - toki työntekijät sanovat sanansa, mutta aloite kehitystöhön tulee johdolta ja kaikenlainen sooloilu on epätoivottavaa. Osin syy tähän on myös tehtävien lakisääteisyys ja resurssien niukkuus, joka rajoittaa kehitysmahdollisuuksia.
Oma työni on vähän kuin ap:n. Toki minulla on tehtäviä ja koulutus on spesifi, jonka alan osaaja välttämättä tarvitaan talossa, vaikka varsinaisia töitä olisikin vähän. Yritin pari vuotta tehdä itsestäni tarpeellisemman, mutta esimies ajoi alas kaikki kehittymis/kehittämispyrkimykseni. En enää uskalla puhua mitään työn määrästä, vaan käytän sitten työaikani omiin juttuihin, kun ei ole varsinaisia töitä. Olen jo hyväksynyt tilanteeni ja olen tyytyväinen tasaiseen palkkaan.
https://areena.yle.fi/1-50318098
---kerroitko nyt tuosta?
Kiinnostaisi tietää mikä työ on kyseessä. Tai mikä ala.
Vierailija kirjoitti:
En kerro sen tarkemmin mutta yhteiskuntatieteitä olen opiskellut ja työtehtävät liittyvät hallintoon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
https://syyttajalaitos.fi/-/syytteita-kavalluksestahelsingin-opetusvira…
Mahdollisesti?
Vierailija kirjoitti:
Suomi on täynnä tällaisia kermaperzzzzzzzeitä, jotka lorvivat töissä saaden palkkaa, yleensä Suomi Oy Ab:llä töissä. Kyllä olisi luudalle töitä. Vitt--- ttt---- tttu mikä valtio, elätetään tollasia saatanan lo izzz zzz zia ja sitten ne tulee mankumaan tänne palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Apua en tiedä pitääkö sua ylä- vai alapeukuttaa kun naurattaa sun kommentti, kuolen! Mutta silti periaatteessa en tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kerro sen tarkemmin mutta yhteiskuntatieteitä olen opiskellut ja työtehtävät liittyvät hallintoon.
Ap
No tuo ei nyt ihan kuulosta siltä väittämältäsi että olet opiskellut täysin turhaa humanistista alaa eikä sinulle olisi saatavilla muita töitä. Olet kyllä koulutukseltasi sopiva hyvin moniin eri hallitotehtäviin niin kunnilla, valtiolla kuin järjestöissäkin.
Vierailija kirjoitti:
No juuri sen takia tämä(kin) provo oli kirjoitettu että päästäisiin sitten yhdessä haukkumaan kaikki julkisen puolen lorvijat.
Aloita tosiaan joku monimuotokoulutus. Tai sellainen, jossa ei ole läsnäolopakkoa. Monia aloja, varsinkin amk, voi opiskella etänä. Näin ollen työpaikalla voit kuunnella luennot ja tehdä koulutehtäviä. Samalla voit hakea uuden alan töitä, joko harjoittelupaikkoja tai valmistumisen jälkeen (2-3v opintoja). Oletko jo käyttänyt vuorotteluvapaat?
Opiskele kauppatieteen maisteriksi, rahoitusta ja kirjanpitoa. Pystyt opiskelemaan hyvin pitkälti etänä ja voit tehdä sen käytännössä työaikanasi, jolloin ei tarvitse ottaa palkatonta töistä. Harkkatyöt kirjoittaa työaikana, tentteihin lukee työaikana. Tenttiä varten käytät liukumasaldovapaata. Eikä sun edes tarvitse kertoa työpaikallasi kenellekään että opiskelet.
Nyt korona-aikaan saa monissa yliopistoissa suorittaa avoimen kursseja maksutta!
Nyt teet apron ja cumun etänä työpäivien aikana. Sitten haet tutkinto-opiskelijaksi. Koska sulla on vakipaikka, voit saada opintovapaatakin jossain vaiheessa ja aikuiskoulutustukea (määrä palkan mukaan) 15 kk.
Miksi et suorittaisi vaikka oikeutieteen tms opintoja nyt kun on aikaa lukea tentteihin töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://areena.yle.fi/1-50318098
---kerroitko nyt tuosta?
En :D Hyvän esimerkin tosin löysit julkisen kehittämisprojekteista.
Ihan vaan vastapuolen kertomus myöskin valtiolla töissä; hitollinen kiire kokoajan ja työt seuraa vapaa-ajallekin.
Ihan vaan ennenkun tämäkin ketju menee julkisen sektorin haukkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan vastapuolen kertomus myöskin valtiolla töissä; hitollinen kiire kokoajan ja työt seuraa vapaa-ajallekin.
Ihan vaan ennenkun tämäkin ketju menee julkisen sektorin haukkumiseen.
Harmi että työt ei jakaudu tasaisemmin. Joillain on koko ajan kolmen ihmisen töiden verran työjonoa, toiset joutuvat pyörittelemään peukaloitaan lähes koko työpäivän. Samaan organisaatioon voi mahtua molemmat ääripäät ja kaikkea siltä väliltä. Itse kuulun siihen joukkoon, joka joutuu välillä keksimällä keksimään täytettä työpäiviin, kun ne varsinaiset hommat hoituu useimpina päivinä parissa tunnissa, mutta kellokortin takia töissä joutuu lusimaan yli 7 tuntia.
Voitko häippästä sieltä jotain kautta ulos leimaamatta sitä korttia? Leimaa aamulla sisälle ja lähde sitten päiväksi jonnekin ja tule leimaaman itsesi ulos työpäivän loputtua.
Melkein kuin minun kynästä, paitsi etten enää jaksa tehdä kieliopintoja työajalla. Oletko etsinyt muuta työtä tai alan vaihtoa?
Ap