Mulla ei ole töissä juuri mitään tehtävää ja näin on ollut jo tosi pitkään!
Olen töissä asiantuntijatehtävissä keskisuuressa kunnassa jo usean vuoden ajan. Aikanaan tämä homma alkoi projektina ja silloin töitä oli ok, sitten toiminta vakinaistettiin, mun työnkuvaa vähän muutettiin ja tehtiin myös vakituinen mutta paradoksaalisesti hommat loppuivat. Olen vakitöissä mutta ilman töitä. Kellokortti raksuttaa 8-16, etätyötä ei sallita, jopa viime keväänä työnantaja oli kovin nihkeä etätöihin. Olen viestittänyt työnantajalle, että mulla on kalenterissa pelkkää tyhjää tilaa, voisin tehdä muitakin töitä mutta aina tullut vastaus "joo katotaan sitten, TAI palataan asiaan TAI mitä sä hätäilet". Esimiestä ei näy, on niin eri tehtävissä, ei varmasti kiinnosta mun tilanne. Jos menisin kunnan ylimpään johtoon kertomaan, ettei mulla ole mitään työtä, ehkä jotain tapahtuisi tai sitten koko työtehtävä ajettaisiin alas.
Päivät kuluu sairaan hitaasti, joskus luen kirjaa, usein uutisia, joskus palstailen omalla puhelimella vaikka siitä tulee morkkis, usein pidin 1.5 h lounastunnin buffa-ravintolassa, joskin korona-aikaan en enää. Aiemmin luin ammattiin/koulutukseen liittyvää kirjallisuutta tai opiskelin kieliä työajalla mutta nyt en jaksa sitäkään. Joskus vaan tuijotan seinää kun en jaksa muutakaan.
Olen hakenut varmaan satoihin työpaikkoihin vuosien varrella mutta kun on täysin turhalta alalta maisterin paperit eikä oikein mitään spesifiä työn kautta hankittua osaamista niin ei ole tullut kuin joitain yksittäisiä haastattelukutsuja, ei muuta. Olen vakavasti harkinnut jopa lähi/sairaanhoitajan tutkinnon tekemistä mutta valitettavasti mulla ei ole taloudellisesti mahdollista opiskella.
Tilanne tuntuu tosi absurdilta: pitäisi olla iloinen kun on töitä ja vieläpä hyvä palkka, mutta sitten tää toimettomana oleminen on aika kamalaa ja koko ajan tuntuu kuin eläisi valeessa.
Kommentit (108)
Itse olin vuosia respassa ja hoidin mm kahvitarjoilut.
Ekana iltalukio, päivisin opiskelin, töiden jälkeen tunnille.
Kirjoitin hyvin, koska opiskelin joka pv 6 h.
Sitten AMK ja siellä oli paljon verkkokursseja.
Nyt 3.tta vuotta yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Etkö oikeasti saa aloittaa mitään projekteja itsenäisesti? Itse olen pörssiyhtiössä duunissa ja vaikka olen täystyöllistetty niin aina tulee mieleen jotan mitä pitäisi tehdä paremmin tai prosessi mikä pitäisi kuvata tms.
Miksi prosessi pitäisi kuvata?
Vierailija kirjoitti:
Ainoo mikä tulee mieleen, on, että olisiko jotkut tuet riippuvaisia työntekijämäärästä ja ap on juuri se yksi, joka oikeuttaa isompiin tukiin, missä hyöty on palkkakuluja suurempi? Ei hajuakaan millaisia tukia voisi olla, mutta muutakaan en nyt keksi.
Itse olen ollut pari kertaa bore out -tyyppisessä työssä. Molemmilla kerroilla otettiin ylimääräisenä, kun entisillä oli kiire. No ei ollut, ne olivat vain laiskoja, hitaita ja saamattomia. Minusta ei lopulta tykätty, kun tein kahdessa tunnissa yksin työt, mistä aiemmin oli kahdelta mennyt päivä. Kyllä he olisivat osanneet ja voineet tehdä tehokkaammin, mutta halusivat näyttää tarpeellisesta ja tekivät itselleen teennäistä kiirettä.
Sinulla oli elämäsi tilaisuus choco-työpaikkaan ja sitten menit munaamaan kaiken. Ei näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö oikeasti saa aloittaa mitään projekteja itsenäisesti? Itse olen pörssiyhtiössä duunissa ja vaikka olen täystyöllistetty niin aina tulee mieleen jotan mitä pitäisi tehdä paremmin tai prosessi mikä pitäisi kuvata tms.
Miksi prosessi pitäisi kuvata?
Sitä minäkin ihmettelen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoo mikä tulee mieleen, on, että olisiko jotkut tuet riippuvaisia työntekijämäärästä ja ap on juuri se yksi, joka oikeuttaa isompiin tukiin, missä hyöty on palkkakuluja suurempi? Ei hajuakaan millaisia tukia voisi olla, mutta muutakaan en nyt keksi.
Itse olen ollut pari kertaa bore out -tyyppisessä työssä. Molemmilla kerroilla otettiin ylimääräisenä, kun entisillä oli kiire. No ei ollut, ne olivat vain laiskoja, hitaita ja saamattomia. Minusta ei lopulta tykätty, kun tein kahdessa tunnissa yksin työt, mistä aiemmin oli kahdelta mennyt päivä. Kyllä he olisivat osanneet ja voineet tehdä tehokkaammin, mutta halusivat näyttää tarpeellisesta ja tekivät itselleen teennäistä kiirettä.
Sinulla oli elämäsi tilaisuus choco-työpaikkaan ja sitten menit munaamaan kaiken. Ei näin!
Mitä se on suomeksi?
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0899900718302764
Käännä tänne tuo aikasi kuluksi!
Myöskin koronaan vedoten jääkaappi, mikro ja kahvinkeitin niin maraton ei keskeydy kuin vessassa käymiseen. Ap saa sitten 30v. kuluttua eläkkeen, kunnan viirin ja kultakellon netflixin katselusta