Mulla ei ole töissä juuri mitään tehtävää ja näin on ollut jo tosi pitkään!
Olen töissä asiantuntijatehtävissä keskisuuressa kunnassa jo usean vuoden ajan. Aikanaan tämä homma alkoi projektina ja silloin töitä oli ok, sitten toiminta vakinaistettiin, mun työnkuvaa vähän muutettiin ja tehtiin myös vakituinen mutta paradoksaalisesti hommat loppuivat. Olen vakitöissä mutta ilman töitä. Kellokortti raksuttaa 8-16, etätyötä ei sallita, jopa viime keväänä työnantaja oli kovin nihkeä etätöihin. Olen viestittänyt työnantajalle, että mulla on kalenterissa pelkkää tyhjää tilaa, voisin tehdä muitakin töitä mutta aina tullut vastaus "joo katotaan sitten, TAI palataan asiaan TAI mitä sä hätäilet". Esimiestä ei näy, on niin eri tehtävissä, ei varmasti kiinnosta mun tilanne. Jos menisin kunnan ylimpään johtoon kertomaan, ettei mulla ole mitään työtä, ehkä jotain tapahtuisi tai sitten koko työtehtävä ajettaisiin alas.
Päivät kuluu sairaan hitaasti, joskus luen kirjaa, usein uutisia, joskus palstailen omalla puhelimella vaikka siitä tulee morkkis, usein pidin 1.5 h lounastunnin buffa-ravintolassa, joskin korona-aikaan en enää. Aiemmin luin ammattiin/koulutukseen liittyvää kirjallisuutta tai opiskelin kieliä työajalla mutta nyt en jaksa sitäkään. Joskus vaan tuijotan seinää kun en jaksa muutakaan.
Olen hakenut varmaan satoihin työpaikkoihin vuosien varrella mutta kun on täysin turhalta alalta maisterin paperit eikä oikein mitään spesifiä työn kautta hankittua osaamista niin ei ole tullut kuin joitain yksittäisiä haastattelukutsuja, ei muuta. Olen vakavasti harkinnut jopa lähi/sairaanhoitajan tutkinnon tekemistä mutta valitettavasti mulla ei ole taloudellisesti mahdollista opiskella.
Tilanne tuntuu tosi absurdilta: pitäisi olla iloinen kun on töitä ja vieläpä hyvä palkka, mutta sitten tää toimettomana oleminen on aika kamalaa ja koko ajan tuntuu kuin eläisi valeessa.
Kommentit (108)
Elä nyt ainakaan opiskele terveydenhuoltoalalle.Siellä et todellakaan nauti Pitkiä lounaita, juoksujalkaa käyt syömässä jos ehdit ollenkaan ja kiire , stressi ja riittämättömyyden tunne on jokapäiväistä.
Ei kannata, todellakaan ja Suomessa ei hoitajia arvosteta pätkääkään.
Tämmöinen on henkisesti todella kuluttavaa.
Aloittaisin tosiaan ihan minkä vaan opiskelun tai projektin ja ihan kylmästi nostaisin sitä palkkaa siinä sivussa. Olet jo asiasta maininnut, ketään ei kiinnosta, ota siis ohjat ja tee päiväsi mielekkäiksi.
Ja lue se kirja Bullshit Jobs, se on hupaisa.
Vierailija kirjoitti:
Moneenko puhelimeen sun pitää vastata?
Oikeesti: jos joku on kääntänyt ne itselleen, se ON työpaikkakiusaamista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää mikä työ on kyseessä. Tai mikä ala.
En kerro sen tarkemmin mutta yhteiskuntatieteitä olen opiskellut ja työtehtävät liittyvät hallintoon.
Ap
H a l l i n t o o n ?
Älä turhaan kiusaa itseäsi älyllisillä haasteilla ja väkinäisen tekemisen keksimisellä. Ota oma läppäri töihin niin saat somettaa ja katsella Netflixiä työnantajan jäljittämättä. Mukavampi työtuoli kannattaa kyllä sillä maksattaa, työergonomiaan vetoamalla. Esim. ns. tv-tuoli on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Älä turhaan kiusaa itseäsi älyllisillä haasteilla ja väkinäisen tekemisen keksimisellä. Ota oma läppäri töihin niin saat somettaa ja katsella Netflixiä työnantajan jäljittämättä. Mukavampi työtuoli kannattaa kyllä sillä maksattaa, työergonomiaan vetoamalla. Esim. ns. tv-tuoli on hyvä.
Hyllytetty sinäkin?
Nyt on lauantai-ilta ja aika moni ihminen on siltikin töissä...
Miten ikinä olet tuohon jamaan joutunut?
Vierailija kirjoitti:
Siis palkkasi on tosi hyvä ja luuhaat töissä tekemättä mitään, mutta ei ole mahdollisuutta opiskella? Aikuisoopiskelijana esim. lähihoitajaksi voi aika paljon tehdä etänäkin, voisit opiskella siellä ja vetää samalla sitä hyvää palkkaasi siitä, niin millä perusteilla "ei ole varaa opiskella"?
Onko kukaan edes vahtimassa että olet siellä töissä?
Niin että oletko ihan varma että kokopäivätöissä ollessa voi tuosta vain suorittaa ammattitutkinnon eikä työantajaa haittaisi ollenkaan? Ei taida olla työehtosopimukset ym. tuttuja. Täällä taas ajatusten tonavat ja elämänkallut äänessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis palkkasi on tosi hyvä ja luuhaat töissä tekemättä mitään, mutta ei ole mahdollisuutta opiskella? Aikuisoopiskelijana esim. lähihoitajaksi voi aika paljon tehdä etänäkin, voisit opiskella siellä ja vetää samalla sitä hyvää palkkaasi siitä, niin millä perusteilla "ei ole varaa opiskella"?
Onko kukaan edes vahtimassa että olet siellä töissä?
Niin että oletko ihan varma että kokopäivätöissä ollessa voi tuosta vain suorittaa ammattitutkinnon eikä työantajaa haittaisi ollenkaan? Ei taida olla työehtosopimukset ym. tuttuja. Täällä taas ajatusten tonavat ja elämänkallut äänessä.
Täydennyskoulutuskeskus on sitä varten ja voi käydä ihan reilusti, eikä salassa.
Itselläni oli kesällä hiljaisempia päiviä ja silloin otin töihin mukaan oman tabletin. Katselin sillä leffoja ja pelasin pelejä. Yritin rytmittää päiväni niin että jaoin ne vähäisetkin tehtävät pitkin päivää ja pidin välissä "taukoja" oman tabletin äärellä. Onneksi syksymmällä tilanne normalisoitui ja selviän päivistä melkein nukahtamatta pystyyn ilman ylimääräisiä viihdykkeitä.
15 vuottta eläkkeeseen kirjoitti:
Itselläni oli kesällä hiljaisempia päiviä ja silloin otin töihin mukaan oman tabletin. Katselin sillä leffoja ja pelasin pelejä. Yritin rytmittää päiväni niin että jaoin ne vähäisetkin tehtävät pitkin päivää ja pidin välissä "taukoja" oman tabletin äärellä. Onneksi syksymmällä tilanne normalisoitui ja selviän päivistä melkein nukahtamatta pystyyn ilman ylimääräisiä viihdykkeitä.
Miten työajan seuranta? Kait teillä joku systeemi on mihin pitää merkata tunnit. Itseä näissä leppoisissa hommissa ahdistaa eniten se, että jotain pitäisi muka kuitenkin olla tekevinään...
Vierailija kirjoitti:
15 vuottta eläkkeeseen kirjoitti:
Miten työajan seuranta? Kait teillä joku systeemi on mihin pitää merkata tunnit. Itseä näissä leppoisissa hommissa ahdistaa eniten se, että jotain pitäisi muka kuitenkin olla tekevinään...
Kehityskeskusteluissa jotain näyttöä?
Valssaaja konepajalla - soita se Juicen laulu.
Vierailija kirjoitti:
Valssaaja konepajalla - soita se Juicen laulu.
Hyvää huomenta kuitenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinut on hyllytetty epäsuorasti, etsiydy toiseen työpaikkaan ennenkuin maineesi on täysin mennyttä, organisatorista kiusaamista, eikä siitä paremmaksi muutu.
Olen itsekin miettinyt tuota hyllyttämistä mutta toisaalta oli nimenomaan esimiehen idea laittaa koko homma (ja minut) projektista vakituiseksi. Outo homma.
Ap
Pomo voi haluta kerätä itselleen alaisia, jotta hänen oma asemansa on vahvempi. Korkeakouluissakin näitä on tiettävästi vuosien varrella ollut. Samalla joidenkin toisten työajan käyttöä voidaan kytätä jatkuvasti.
Pomon alaismäärä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinut on hyllytetty epäsuorasti, etsiydy toiseen työpaikkaan ennenkuin maineesi on täysin mennyttä, organisatorista kiusaamista, eikä siitä paremmaksi muutu.
Olen itsekin miettinyt tuota hyllyttämistä mutta toisaalta oli nimenomaan esimiehen idea laittaa koko homma (ja minut) projektista vakituiseksi. Outo homma.
ApPomo voi haluta kerätä itselleen alaisia, jotta hänen oma asemansa on vahvempi. Korkeakouluissakin näitä on tiettävästi vuosien varrella ollut. Samalla joidenkin toisten työajan käyttöä voidaan kytätä jatkuvasti.
Veronmaksajana jaksaa kummastuttaa tuollaiset...
No ei täällä laitosmaailman yökkönäkään pääse itseään repimään.
Nettiä ja netflixiä yölisien juostessa.
Julkisella sektorilla surkea johtaminen ja tulosvastuiden vähäisyys selittää paljon. Johtamiskulttuuri perustuu valvontaan, kellokorttiin ja toimistolle tuloon ja ehkä näiden sääntöjen tiukkaan valvomiseen. Omassa työssäni ei esimerkiksi saisi pidettyä ylimääräistä tuntia lounaaseen, koska työaikaa valvotaan tiukasti. Mitään ei välttämättä päivän aikana tarvitse saada aikaan, kunhan istuu työpöydän ääressä. Nihkeästi on ollut pakko suostua etätyöhön, kun hallitus määrää.
Minulla töitä on ihan liikaakin ja joillakin työkavereilla ei käytännössä ole oikein työtehtäviä. Harva nostaa kissaa pöydälle eikä sen tekeminen vaikuta mihinkään. Ei kyetä organisoimaan asioita, eikä edes yritetä. Kaikki uudet projektit ja vastuut tulevat niille, jotka ovat jo kaikessa muussakin mukana. Hyllytetyn osaaminen, verkostot ja tiedot ovat ainakin johdon silmissä kadonneet. Joskus niin käy oikeastikin. Bore outissa ammatillinen itsetunto romahtaa ja pienetkin työtehtävät tuntuvat ylivoimaisilta. Ihminen alkaa vaikuttaa toistaitoiselta ja laiskalta tai uupuneelta ja hänelle annetaan entistä vähemmän tehtäviä ja vastuita.