Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

One meal a day -dieetti

Vierailija
21.10.2020 |

Aloitin viime viikolla One meal a day -dieetin, eli paastoan 24h ja syön yhden aterian päivässä, ketoruokaa silloinkin. Haluaisin tehdä tämän oikein, joten olisiko täällä ihmisiä jotka osaisivat vastata muutamiin kysymyksiin.
1. Otan aamulla lääkkeet, vitamiinit, magnesiumin ym. Onko tämä ok, vai pitäisikö ottaa vasta ruoan kanssa? Lääkkeet on pakko ottaa aamulla, ja se on ainoa kun muistan ottaa nuo muutkin, muuten ne jää...
2. Juon Paljon mustaa kahvia ja yhden ison kupin teetä päivässä. Onko nämä sallittuja vai pitäisikö nekin jättää pois?
3. Miten paluu normaalimpaan ruokarytmiin olisi hyvä toteuttaa? Paastoamalla joka toinen päivä, siirtymällä 8:16 malliin, vai miten?
4. Kuinka kauan 24h paastoa kannattaa/on järkevää toteuttaa?

Kiitän jos jollain olisi antaa vastauksia.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ottaisin vitamiinit ruoan kanssa

2. Kyllä

3. Selviää vain kokeilemalla, ehkä joku osapäiväpaasto, esim 16:8

4. Voit toteuttaa vaikka lopun ikää

Vierailija
2/59 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ota mielumin vitamiinit jne. ruoan kanssa. Usein niissäkin jotain sidosaineita, laktoosia tms. Lääkkeet otat aamulla. Itsehän syön vain aamuisin, että mieti myös tätä vaihtoehtoa.

2. Ei tarvitse jättää pois.

3 - 4 . Tuo siirtyminen pidempään syömisikkunaan hitaasti voi olla hyvä tapa, niin voi seurata missä kohdassa alkaa kiloja tulla. Itse olen ollut nyt vuoden omad-dietillä eikä suunnitelmissa ole paluu aikaisempaan.  Ainoita raportoituja haittoja taitaa olla suht. marginaalinen riskin lisääntyminen sappikiviin, mutta ennaltaehkäisee kun syö aterioilla aina jotain rasvaista, joka laittaa sappinesteen virtaamaan. Riski siis siitä, että paaston aikana sappi jää turhana muhimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuen lääkärien haastatteluihin youtubessa: kahvi saattaa jopa auttaa laihtumista pätkäpaaston aikana.

Itse olen kokeillut pätkäpaastoa sekä keto-, vhh-, että normiruokailuversioina.

Vhh sopii minulle parhaiten, sillä keto vie yöunet, ja paljon hiilihydraatteja sisältävä tuo nälän.

Jotkut lääkärit suosittelevat omad:ia vain niin kauan, että on ylipainoa. Sen jälkeen 16/8 on hyvä. Omad on vähän liiankin tehokas, joten jos ei ole enää läskiä, siinä vaiheessa saattaa lähteä lihaksetkin.

Vierailija
4/59 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtube hakukenttään OMAD

ja löydät aiheesta tovereita jotka tekee samaa.

Vierailija
5/59 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista saada riittävästi kaloreita. Omad ei ole kitukuuri. Mun päivän ateriaan kuuluu alkupala, pääruoka, jälkiruoka, joskus jopa alkoholiannos tai pari. Ruokailu saattaa kestää kauankin, sillä haluan nautiskella siitä rauhassa. Kaloreita tulee vähintään 1600 kcal.

Vierailija
6/59 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ruoka on hyvää ja syöminen elämän ainoa ilo, ei ole tarkoitus OMAD:ia toteuttaa loputtomiin. Siksi mietin, minkä pituisella "kuurilla" olisi hyötyä? Riittääkö pari viikkoa, kuukausi, pari kuukautta?

Jos sen jälkeen siirtyisi esim. 12:12 tai 16:8 rytmiin.

Painoa olisi pudotettavaa n. 60kg ja keho kaipaa puhdistusta.

AP

Vierailija
7/59 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tuohon kolmoskohtaan. Itse toteuttaisin paluun normaalimpaan lisäämällä toisen kevyemmän aterian eli söisin kaksi ateriaa päivässä. Jossain vaiheesa sitten vielä kolmas ateria lisää jos siltä tuntuu.

Vierailija
8/59 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan muuten ihan normaalia tai jotenkin haitallista, että aina paastotessa vaivaa ripuli? Ei siis varsinaisesti paaston aikana, mutta sen kerran päivässä kun syö, niin heti tulee vetenä pihalle.

Vierailija
9/59 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tule sitten kertomaan jos jaksoit edes ensimmäisen päivän. Se on liian hurja muutos jos tottunut lihottamaan itseensä .

Vierailija
10/59 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan muuten ihan normaalia tai jotenkin haitallista, että aina paastotessa vaivaa ripuli? Ei siis varsinaisesti paaston aikana, mutta sen kerran päivässä kun syö, niin heti tulee vetenä pihalle.

On normaalia olen tutkinut. Ja olen siis jo vuoden jo ollut omadilla ja edelleen sama vaiva, jollen huomioi asiaa. Vaan se mikä minulle on toiminut, että syön aterian aluksi jotain mielellään kuivaa ja kuitupitoista. Näkkariä, leipää, pellavansiemenrouhetta, psylliumkuitua tms. Ja toinen on, että en juo välittömästi aterialla paljon mitään. Näillä toimin ongelma täysin hallinnassa.

Varsinaista mekanismia en ole saanut selville. Jossain on lukenut, että paaston jälkeinen insuliinitason nousu aiheuttaa nesteen vapautumisen suolistoon. Toisaalta taas ylimalkaisempaa lukenut, että suoli menee paastotilaan.

Vierailija
11/59 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tule sitten kertomaan jos jaksoit edes ensimmäisen päivän. Se on liian hurja muutos jos tottunut lihottamaan itseensä .

Kohta viikko takana, aika hyvin tämmöseltä ahmatilta, eikös.

AP

Vierailija
12/59 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisin pullukka joka ei viitsi edes yrittää ja luulee että kukaan muukaan ei voi.

Vierailija
13/59 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö dietti

Vierailija
14/59 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla kaksi viikkoa omadia takana. Nälkä on edelleen koko ajan... Ketoosissa kolme viikkoa ja henki haisee kamalalta edelleen... Turhauttavaa. Vaaka näyttää -4kg, nesteitähän se vain on. Edelleen myös ripuli vaivaa. Mitähän oikein pitäisi syödä, ettei olisi koko ajan nälkä?

Vierailija
15/59 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vhh:lla puoli vuotta ja siitä ehkä 3 kk 23/1-pätkäpaastolla. Ap, magnesium estää joidenkin muiden ravinteiden imeytymistä, joten se kannattaa syödä eri aikaan kuin muut. Itse syön päivän ateriani heti aamulla ja otan siinä yhteydessä lisäravinteet, paitsi magnesiumin, jonka otan nukkumaan mennessä. Nukkumaanmennessä kun on hyvä juoda lasillinen vettä, jos haluaa että aivot puhdistuvat kunnolla yön aikana, niin tuo magnesium tulee otettua siinä samalla.

Vierailija
16/59 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä dieetti. Itse syön kahdesti päivässä. Olen vakaasti sitä mieltä, että kakkostyypin diabeteksen ynnä muiden elintasosairauksien syynä on jatkuva ruoan puputtaminen.

Vierailija
17/59 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt tuolla tavalla jo teinistä, ihan vaan kun ei tee mieli syödä useampaa kertaa päivässä. Joskus on välissä päivä, jolloin en syö mitään. BMI 18,5, eli lievä alipaino, mutta toisaalta ihan on lääkäritkin sanoneet, että oon niin siro, että ihan voi hyvällä mielin olla tämän kokoinen. Eli oon ehkä vähän huono vastaamaan kun ei ole dieetti, mutta vastaan silti.

1. Otan aamulla lääkkeet, vitamiinit, magnesiumin ym. Onko tämä ok, vai pitäisikö ottaa vasta ruoan kanssa? Lääkkeet on pakko ottaa aamulla, ja se on ainoa kun muistan ottaa nuo muutkin, muuten ne jää... -> Otan itse aamulla, en ruoan kanssa

2. Juon Paljon mustaa kahvia ja yhden ison kupin teetä päivässä. Onko nämä sallittuja vai pitäisikö nekin jättää pois? -> En ymmärrä miksi pitäisi jättää pois, jos et saa esim. sydämentykytyksiä

3. Miten paluu normaalimpaan ruokarytmiin olisi hyvä toteuttaa? Paastoamalla joka toinen päivä, siirtymällä 8:16 malliin, vai miten? -> En osaa sanoa, konsultoi asiantuntijaa

4. Kuinka kauan 24h paastoa kannattaa/on järkevää toteuttaa? -> En osaa sanoa, konsultoi asiantuntijaa

Vierailija
18/59 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa olla kaksi viikkoa omadia takana. Nälkä on edelleen koko ajan... Ketoosissa kolme viikkoa ja henki haisee kamalalta edelleen... Turhauttavaa. Vaaka näyttää -4kg, nesteitähän se vain on. Edelleen myös ripuli vaivaa. Mitähän oikein pitäisi syödä, ettei olisi koko ajan nälkä?

Nälkä ei ole hyvä asia. Jos sinulle tulee nälkä aterioiden välissä, syö enemmän rasvaa seuraavalla aterialla, kunnes ei enää tule nälkä. Minkä verran syöt kaloreita? Jos pelkäät että et laihdu kun lisäät rasvaa, ala syödä reippaasti enemmän vihreitä kasviksia (parsakaali, pinaatti, ruusukaali, lehtikaali jne.). Itseltäni lähti kilo viikossa niitä syömällä, ja kun muutin kasvisten määrää maltillisemmaksi niin painon laskukin loiveni.

Haiseva hengitys katoaa sitten, kun kehosi on puhdistunut tarpeeksi. Itse pystyn esim. käyttämään maskia ongelmitta, toisin kuin alkuvaiheessa. Ei haise enää miltään. Hajut lähtivät minulla muistaakseni parin kuukauden kohdalla, mutta se on tosi yksilöllistä.

t. 15

Vierailija
19/59 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Voit ottaa lääkkeet milloin vain, ellei niissä ole mainintaa että pitää ottaa esim. ruuan kanssa.

2. Voit juoda kahvia ja teet (ilman mitään lisukkeita kuten maito, hunaja jne) niin paljon kuin haluat ja elimistösi sietää. Muista juoda vettäkin.

3. Moni elää ihan normaalisti tuolla ruokavaliolla. Joskus sitä sanotaan Warrior Diet -ruokavalioksi. Silloin pitää vaan syödä enemmän / ravintotiheämpää jos ei halua laihtua. Esim. lisäät pähkinöitä ja öljyä.

4. Niin kauan kuin haluat

Ota huomioon, että se on yksilöllistä mikä sopii kenellekin. Mun on hyvin helppo syödä kerran päivässä ja paastota jos sattuu huvittamaan. Joillekin se on vaikeaa, joillekin vaarallista - on tiettyjä sairauksia mitkä pitää huomioida. Diabetes on yksi ja toinen on syömishäiriö. Joillain tuo syömättömyys/yksi ateria saattaa laukaista esim. anoreksian tai ahmimisen.

Toinen juttu on sitten se, että muiden ihmisten mielestä ruokavaliosi on omituinen. Vaikka kuinka säilyisit pulskana ja hyvinvoivana, varaudu kauhisteleviin kommentteihin. Tarvittaessa voit jättää kertomatta. Syöt esim. lounaan töissä etkä muuta koko päivänä. Voit vaihdella ruokailun ajankohtaa.

Vierailija
20/59 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vielä vastaus:

4. Kuinka kauan 24h paastoa kannattaa/on järkevää toteuttaa?

Riippuu siitä mistä syystä paastoat. Itse paastoan saadakseni päivittäin useamman tunnin autofagiaa, joka korjaa ja puhdistaa elimistöä. En ajatellut lopettaa, ellei sitten tule tutkimustietoa että tämä olisi jotenkin epäterveellistä pidemmän päälle. Pystyn uudet ruokailutottumukset opeteltuani syömään myös OMAD-tyylillä niin, että saan painon tarvittaessa nousemaan, eli kaloreita saan kyllä ihan tarpeeksi.

Jos paastoat lähinnä siksi että saat laihdutettua, voit siirtyä tiheämpään ateriarytmiin siinä vaiheessa kun painosi on pudonnut tarpeeksi. 18:6-pätkäpaasto on jo kuulemma terveyden kannalta edullisempi kuin tavallinen aamusta iltaan syöminen. Tuohon kuuten tuntiin mahtuu jo kaksi kunnollista ateriaa hyvin.

t. 15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi