Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena

Vierailija
21.10.2020 |

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.

Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.

Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.

Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.

Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta,sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.

Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.

Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.

LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen

Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!

Kommentit (5103)

Vierailija
2501/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tiedot on  vuodettu, ja löysin myös sinne paikkaan jossa ne on nähtävillä. Katsoin omat tiedot läpi. Mulla siis kymmenkunta käyntiä. Joka kerrasta on terapeutti kirjoittanut ehkä kymmenen lausetta aika ympäripyöreää asiaa mutta kyllä mun ongelmat tulee niistä esille. On myös kirjoittanut mieheeni ja lapseeni liittyviä asioita, joita olen siellä kertonut, mikä ei tunnu kivalta, mutta aika ympäripyöreästi. Ainakin ne mun tekstit on siellä sillai, että kaikki ääkköset on jonain siansaksamerkkeinä, tosi hidasta lukea. Rikosilmoitus on tehtynä, ja puhuin erään asiantuntijan kanssa ja aion vaatia Vastaamolta huomattavaa rahallista korvausta. Tämä ei todellakaan jää tähän! Itse olen erityisen pettynyt Vastaamon tapaan hoitaa tätä asiaa, mitään apua ei saa heiltä, asenne on se että älkää soittako meille, me emme voi auttaa, emmekä kommentoida, vaan tehkää rikosilmoitus ja thats it.  

Miten pääsen katsomaan onko omia tietoja vuodatettu, osaatko sanoa tai joku muu?

Vierailija
2502/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laudalta poistui sekunneissa viesti, jossa väitettiin että tekijä olisi kiinni muttei paljasta servereiden olinpaikkaa ennenkuin saa syytesuojan

No hohhoijaa, Suomessa ei syytesuojia saa. On taas jonnet katsoneet liikaa ameriikaan rikosohjelmia. Älkää nyt vtu tulko puhumaan paskaa tänne av:lle. 

En mä puhunut paskaa, kerroin tarkasti mitä todellisuudessa tapahtui. En siis väittänyt että kukaan olisi jäänyt kiinni tai edes vaatisi syytesuojaa. Ja ainahan sitä saa vaatia, vaikkei voisi saada. #sisälukutaito

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2503/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tavallisena rivikansalaisena minua ei muiden terapiatiedot kiinnosta, ja toivon että muutkin ajattelisivat näin. Vaikka olenkin luonteeltani utelias ja harrastan nettistalkkailua, en todellakaan aio etsiä näitä tietoja käsiini. Vaikka tiedot lähetettäisiin minulle tekstiviestinä tai kirjepostina, en lukisi, koska _ei kuulu minulle_. Jokaisella meistä on omat luurangot kaapissaan, kaikki vaan ei käsittele niitä terapiassa.

Aika mautonta muuten, että kiristäjät ovat näille murron kohteena olleille henkilöille lähettämissään viesteissä pahoitelleet sitä, että joutuvat nyt valitettavasti vähän kiristelemään. Cry me a river.

Vierailija
2504/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi: Toimi näin

Keskusrikospoliisi tiedotti lauantaina illalla olevansa tietoinen Vastaamon asiakkaille lähetetyistä kiristyssähköpostiviesteistä. Poliisin mukaan asia liittyy samaan kokonaisuuteen, jota se on tutkinut. Se on tutkinut kokonaisuutta törkeänä tietomurtona ja törkeänä yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisenä.

– Kiristysviestin vaatimuksiin ei tule suostua, tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Marko Leponen neuvoo Keskusrikospoliisista.

Keskusrikospoliisi lähetti myös toimintaohjeet, miten kiristysviestejä saaneiden asiakkaiden tulisi toimia. Poliisin mukaan kiristysviestin saaneen asiakkaan kannattaa tehdä rikosilmoitus asuinpaikkakunnan poliisille. Rikosilmoitukseen kannattaa kirjata tarkasti kaikki tiedot lähettäjästä sekä tieto siitä, koska viesti on tullut perille.

Poliisi kehottaa myös tallentamaan ja säilyttämään saamansa sähköpostit, viestit ja muut mahdolliset todisteet. Poliisi myös ohjeistaa, ettei ihmisten kannata soittaa kiristyssähköpostien takia hätäkeskukseen, koska hätäkeskus ei voi auttaa tässä asiassa, ja asiaan liittyvät soitot kuormittavat sitä.

Vierailija
2505/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen tuota että Ylen jutussa kerrotaan, että kiristysviesteissä uhataan julkaista terapeutin kanssa käydyt keskustelut litteroituina. Ei kai kukaan terapeutti kirjaa tällaisia tietoja? Sehän edellyttäisi, että keskustelut nauhoitettaisiin ja joku naputtelisi ne myöhemmin sanasta sanaan sinne tietojärjestelmään. Luulenpa että kiristäjä nyt vähän kusettaa tässä.

Se tarkottaa sitä, että kun darkissa ne tiedot on kiertäneet html ei mitään ääkkösiä ja vähän vaikealukuisina niin nyt ne ajaa ne silleen et umlautit tulee

Siis onko tuo litterointi jotain hakkerislangia? Yleensä kun litteroinnilla tarkoitetaan sitä, että puhuttu keskustelu puretaan nauhalta ja kirjoitetaan sanasta sanaan ylös. Kiristysviestissä uhataan julkaista tarkka potilaskertomus, joka sisältää mm "litterointeja keskusteluistanne Vastaamon terapeutin kanssa". Kyllä tuon sillä tavalla ymmärtää. Mutta en usko pätkääkään, että mitään tuollaisia litteroituja keskusteluja on olemassakaan. Ei sellaisia tehdä kuin esim. tieteellisiä tutkimuksia varten. Muuten kyllä voi olla tarkkoja kirjauksia tietenkin. Ja kurja juttu joka tapauksessa. Mutta mietin vain, että kun kusettaa tuossa asiassa, niin ehkä kusettaa muutenkin.

Vierailija
2506/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitin tästä kertoa ystävälle, jos saisin tukea. Hänestä koko juttu oli vaan hauska ja vitsi

Sama täällä. Kerroin isälläni. Hän hymyili ja naureskeli koko asialle, että voi voi..

Ystävä moittii, että ylireakoin ja pitäis unohtaa koko juttu ja kaikki toimenpiteet jota olen tehnyt on hänestä turhia.

Soitin miesystävälleni niin hän toisti vaan "mitä sitten" "ketä kiinnostaa" "mä en tajuu mikä tos nyt on niin hirveetä"

Joo-o. Nimi, osoite, henkkari, puh ja parin vuoden terapia tiedot ikuisesti verkossa..  eihän tässä mitään. 2 vuotta unetonta yötä. Olo on alaston ja henkisesti raiskattu. Eikä mitään tietoa että tää koskaan tulee olemaan ohi. Se tästä vielä puuttui, ettei kukaan läheinen ymmärrä vaan vähättelee tunteita. Voimia kaikille uhreille <3

Korjaan kaksi unetonta yötä takana. TÄysin unetonta. Juuri nukuin tunnin "päiväunen". Näin painajaista aiheesta.

Jos joku on nähnyt niitä tietoja siellä niin voisiko kertoa millä tasolla niitä on kirjoitettu ja kuinka tarkkaan. Onko ne tyyliin "potilaan masennus  - tehty rentoutumisharjoitusta" vai " potilas harkitsee itsemurhaa koska sai selville että hänen miehensä on pettänyt häntä jne" . Onko tekstit siellä yleistasoisia vai yksityiskohtaisia, että ulkopuolisenkien ihmisten asiat voivat olla vaakalaudalla?

Kyllähän tämä on vaarallinen tilanne. Entiset vaarallisen väkivaltaiset narsisti puolison saavat potilaiden yhteystiedot ja saattavat omistushalusina saada tietoonsa potilaiden uusista suhteista vaikkapa ja päätyä siksi harkitsemattomaan tekoon kun pimahtavat.

Ei välttämättä osaa etsiä tietojasi.

No ei välttämättä ei, pelossa onkin niin kiva elää.

Vierailija
2507/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa pliiis joku miten pääsen tarkastamaan oman tilanteeni??

Vierailija
2508/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh kirjoitti:

Minäkin sain juuri kiristysviestin. Laitoin vahingon kiertämään eli lähetin sen Vastaamolle missä totesin että haen oikeusteitse taloudellisia korvauksia merkittävästä henkisestä kärsimyksestä, stressistä ja mainehaitasta. Mutta voivat olla minuun yhteydessä mikäli haluavat sopia asiasta :D

Sun pitää kylläkin tehdä siitä rikosilmoitus :) 

Mä sain kaksi ja nyt sain ohjeeksi tehdä molemmista erikseen. 

Ai että molemmista äsken saapuneista sähköposteista pitäisi tehdä erilliset rikosilmoitukset?

Joo mä sain äsken sen ohjeen.

Mistä tämä ohje on peräisin, että molemmista viesteistä erikseen ilmoitukset?

No mun terapeutilta. Mutta kuulemma kohta on tulossa tiedote vastaamon sivuille, ehkä siinä on tarkennusta asiaan. 

Vierailija
2509/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaamo varmaan korvaa uhreille. Mutta voi olla että vastaamokin lähtee vaatimaan rahoja jostain.. usein firmat käyttää ulkopuolisia koodaajia rakentamaan uusia järjestelmiä. Ja toihan oli joku vastaamon oma ohjelma, käsittääkseni... niin onks joku palkattu koodari tai tiimi tehnyt huolimattomasti? Vai onko ohjelma kunnossa mutta kyseessä on käyttäjävirhe ja on jätetty ns takaovi auki varkaille? Huhhuh aika kova selvittely tulossa.

Sekopää, moraaliton ääliö se varas. Miten voi edes olla tollanen, noin väärä ja huono.

HS:n vanhassa jutussa kirjoitettiin yhdestä Vastaamon perustajasta ja toimitusjohtajasta Ville Tapiosta mm.:

Tapiot perustivat firman vuonna 2008. Silloin Ville Tapio oli 27-vuotias tietokonetaituri, jolla oli kova yrittämisen nälkä.
Ville Tapio loi Vastaamon verkkopalvelun. Nina Tapio oli yksi nettiterapeuteista.
Ville Tapio on ohjelmoinnissa itseoppinut.

Vierailija
2510/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku tietoja nähnyt kertoa, että mitä siellä on julkaistu? Siis yleiskuva, onko kuinka yksityiskohtaisia tietoja käynneistä, vai yleisluontoisia?

En ole nähnyt tietoja enkä aio katsoia. Mutta se kuinka yksityiskohtaisesti terapeutit kirjaavat, riippuu terapeutista. Joku asia on yleisluontoisestikin ilmaistuna hyvin intiimi julkisesti jaettavaksi ja voivat aiheuttaa vakavia seurauksia potilaalle. Jos haluat tietää, mitä sinusta on kirjattu, tilaa potilasasiakirjat Vastaamosta.

Voisiko joku antaa yleisluontoisen esimerkin siitä millaisesta terapiassa annetusta tiedosta vois olla potilaalle vakavia seurauksia. En ole edes harkinnut terapiaan menoa enkä pysty kuvittelemaan mistä voisi olla kyse. Samasta syystä en oikein ymmärrä tietomurron herättämää erittäin voimakasta ärtymystä.

Joku on maininnut edellä seksuaalisen hyväksikäytön, mutta eihän uhrilla ole mitään hävettävää ja tiedot ovat jo oikeuden pöytäkirjoissa. Toinen esimerkki on hurjat ja/tai laittomat seksuaalifantasiat, onko jollakin tosiaan sellaisia ja tuleeko ne kaikki tilitettyä terapiassa?

Kysytkö nyt ihan tosissasi, että onko ihmisillä hurjia ja toteutessaan rikollisia seksuaalifantasioista? (fantasiat itsessään eivät koskaan ole rikos). Siis ihan oikeasti kysyt tätä? Tottakai ihmisillä on tälläisiä fantasioita. Osa tajuaa, että ei todellakaan halua toteuttaa tiettyjä asioita ja hakee niihin apua. Ja nyt jos näitä on kirjattu edes yleistasolla niin voi saada ihmisten halveksunnan osakseen. Jokaisen pitäisi ymmärtää, että ajatus ja rikos ovat eri asia.

Tuskin kovinkaan monella on rikollisia seksuaalifantasioita, ei minulla ainakaan. Mutta jos joku on tullut hyväksikäytetyksi, niin ei todellakaan tarvitse hävetä eikä salailla tekijää. Jos muu perhe saa tietää ja kääntää selkänsä, mitä sitten, voisipa jopa paljastua että muutkin sisarukset ovat joutuneet saman hyväksikäyttäjän uhriksi eikä kukaan uskalla puhua siitä ulkopuoliselle.

Monelle omat terapiajutut voivat tuntua tosi vakavilta jutuilta, mutta ulkopuolisen korvissa ei ollenkaan. Kuten esim. joku mainitsi haaveilleensa riisuvansa työpaikan naiset ja koskettelevansa heitä, on sellainen fantasia josta varmaan lähes jokainen mies on haaveillut. Ja monilla miehillä, täysin heteroillakin, puhumattakaan biseksuaalisista, on fantasioita seksistä oman sukupuolen kanssa, mitä sitten. Tai että joku käy terapiassa vihanhallintaongelmien kanssa, sehän on hieno juttu.

En vähättele kenenkään ongelmia, mutta sen elämässä olen oppinut, että kaikesta selviää, vaikka sillä hetkellä ei siltä tunnukaan. Kenenkään ei kannata edes harkita elämänsä päättämistä tämän takia. Elämä on arvokas ja ainutkertainen, jokainen ihminen on arvokas sellaisena kuin on.

Seksuaalifantasiat eivät ole koskaan rikollisia, mutta toteutuneet teot ovat. Ja joillakin tosiaan näitä fantasioita on. Valitettavan usein tälläiset ihmiset kokevat stigmaa.

Ja ei tietenkään kenenkään terapiassa kävijän tarvitse tuntea häpeää terapian aiheista. Eihän kyse olekaan siitä. Vaan siitä, että joutuu väkisin jakamaan ulkopuoliselle maailmalla itsestään asioita, joita ei missään nimessä halua jakaa. Minulle se ajatus siitä, että joku ulkopuolinen lukisi terveystietojani, saa aikaan itsemurha-ajatuksia. En häpeä terveystietojani, en häpeä terapiassa  käymistä, mutta terveystietojen jakaminen muille olisi sellainen rajanylitys, etten kestäisi sitä psyykkisesti.

Vierailija
2511/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen tuota että Ylen jutussa kerrotaan, että kiristysviesteissä uhataan julkaista terapeutin kanssa käydyt keskustelut litteroituina. Ei kai kukaan terapeutti kirjaa tällaisia tietoja? Sehän edellyttäisi, että keskustelut nauhoitettaisiin ja joku naputtelisi ne myöhemmin sanasta sanaan sinne tietojärjestelmään. Luulenpa että kiristäjä nyt vähän kusettaa tässä.

Se tarkottaa sitä, että kun darkissa ne tiedot on kiertäneet html ei mitään ääkkösiä ja vähän vaikealukuisina niin nyt ne ajaa ne silleen et umlautit tulee

Siis onko tuo litterointi jotain hakkerislangia? Yleensä kun litteroinnilla tarkoitetaan sitä, että puhuttu keskustelu puretaan nauhalta ja kirjoitetaan sanasta sanaan ylös. Kiristysviestissä uhataan julkaista tarkka potilaskertomus, joka sisältää mm "litterointeja keskusteluistanne Vastaamon terapeutin kanssa". Kyllä tuon sillä tavalla ymmärtää. Mutta en usko pätkääkään, että mitään tuollaisia litteroituja keskusteluja on olemassakaan. Ei sellaisia tehdä kuin esim. tieteellisiä tutkimuksia varten. Muuten kyllä voi olla tarkkoja kirjauksia tietenkin. Ja kurja juttu joka tapauksessa. Mutta mietin vain, että kun kusettaa tuossa asiassa, niin ehkä kusettaa muutenkin.

No mä oon siis nähnyt torissa sinne ladattua tietoa joka ei ollut linkin takana, niin siellä oli näitä ohjelmointimerkkejä eikä ääkkösiä. Että ehkä tarkoittaa että tulee siistissä muodossa. Silleen kätevää ettei tartte sitten tilata niitä rekisteritietojaan Vastaamolta kun ne saa suoraan netistä :P Heh heh. Olen siis itse uhri mutta nyt tuli mustan huumorin kaunis kukkanen tähän.

Vierailija
2512/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lau dalta poistui sekunneissa viesti, jossa väitettiin että tekijä olisi kiinni muttei paljasta servereiden olinpaikkaa ennenkuin saa syytesuojan

Suomessa ei ole mitään syytesuojaa. Jonnet on katsonut liikaa jenkkisarjoja.

Vierailija
2513/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tahallaan ajoitettu vuoden pimeimpään aikaan, korona-eristäytymisen aikaan jolloin monet muutenkin ahdistuneita ja lisäksi viikonloppuun, jolloin apua ei saatavilla. Tavoitteena aiheuttaa mahdollisimman suurta haittaa mahdollisimman monelle.

Vierailija
2514/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, kamalaa. Kuka tekee tuollaista?!?

Ammattimaiset hakkerit, jotka sitten kiristää rahaa uhkaamalla että jos ei makseta niin tiedot levitetään nettiin tms.

Tässä tapauksessa ei tarvittu edes ammattimaista hakkeria, vaan melkein kuka tahansa meistäkin olisi pystynyt pääsemään käsiksi noihin tietoihin. Vastaamolla kun oli naurettavan helposti arvattava salasana järjestelmässään. Eivät edes yrittäneet saada tietoturvaansa asialliselle tasolle. En voi käsittää, miten joku suhtautuu psykoterapia-asiakkaidensa tietoturvaan noin leväperäisesti!

Raha puhuu. Vastaamohan tuli markkinoille etävastaanottoja tarjoavana tahona. Katselin kiinnostuksesta heidän sivujaan, ja näytti jotenkin "huuhaalta" koko touhu. No sitten kun se etävastaanotto-kuvio ei ottanutkaan tuulta siipien alle, niin he aloittivat normivastaanotot ja todella aggressiivisesti yrittivät saada terapeutteja pitämään heillä vastaanottoaan. Tiedän tämän koska lähipiirissäni on useampikin terapeutti. Maine oli alkuvuosina sellainen, että sinne menivät vastaanottoa pitämään etenkin aloittelevat terapeutit. Nyttemmin ovat toki laajentaneet, mutta oma mielikuvani Vastaamosta on koko ajan ollut, että ovat erittäin tarmokkaasti hakeneet taloudellista voittoa bisneksellään.

Ennen kuin kukaan ehtii sanomaan, että kaikella bisneksellä haetaan voittoa, niin voin kertoa että Suomi on täynnä 1-10 terapeutin pikkufirmoja, joilla on se yksi ja ainoa vastaanottopiste tyypillisesti jossain normikerrostalossa kaupungin keskustassa, joku kolmio tai neliö joka on muokattu toimistoksi, ja pari- kolme tyyppiä kerrallaan ottaa niissä huoneissa vastaan. Tekevät työtään, eivät sen kummemmin pyri tekemään messevää liikevaihtoa tai laajentumaan monelle paikkakunnalle. Tämmöisillä pikkufirmoilla ei myöskään ole mahdollisuutta kalliisiin servereihin ja palvelimiin. Vielä yllättävän vähän aikaa sitten monet hoitivat kaiken kirjanpidon käsin, vähitellen on sähköisiä Google-kalentereita käytössä ja mahdolliset muistiinpanot tehdään koneelle mutta harva vanhan polven terapeutti tekee mitään muistiinpanoja. Terapeutit perinteiseti luottavat muistiinsa pitkissä terapioissa. 

Vierailija
2515/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekijä on mitä luultavimmin suomalainen, sen tunnistaa siitä että hän on käyttänyt sanaa "social security number", vaikka sosiaaliturvatunnus on oikeasti käytössä vain puhekielessä. Henkilötunnus on virallinen termi. Sori jos oli jo täällä, en kahlannut koko pitkää ketjua läpi.

Social security number on USA:n hetu.

Vierailija
2516/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekijä on mitä luultavimmin suomalainen, sen tunnistaa siitä että hän on käyttänyt sanaa "social security number", vaikka sosiaaliturvatunnus on oikeasti käytössä vain puhekielessä. Henkilötunnus on virallinen termi. Sori jos oli jo täällä, en kahlannut koko pitkää ketjua läpi.

Se on social security number englanniksi

Ei ole, vaan personal identity code. Jos käyttää sanaa sosiaaliturvatunnus / social security number niin täytyy osata suomea tai tuntea suomalaista kulttuuria, koska missään virallisessä käytössä tuota sanaa ei enää näe (oli joskus vuosikymmeniä sitten virallinen termi).

Vierailija
2517/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tavallisena rivikansalaisena minua ei muiden terapiatiedot kiinnosta, ja toivon että muutkin ajattelisivat näin. Vaikka olenkin luonteeltani utelias ja harrastan nettistalkkailua, en todellakaan aio etsiä näitä tietoja käsiini. Vaikka tiedot lähetettäisiin minulle tekstiviestinä tai kirjepostina, en lukisi, koska _ei kuulu minulle_. Jokaisella meistä on omat luurangot kaapissaan, kaikki vaan ei käsittele niitä terapiassa.

Aika mautonta muuten, että kiristäjät ovat näille murron kohteena olleille henkilöille lähettämissään viesteissä pahoitelleet sitä, että joutuvat nyt valitettavasti vähän kiristelemään. Cry me a river.

Ei minuakaan kiinnosta muiden ihmisten terveystiedot. Päin vastoin, pysyttelen näistä salassa pidettävistä tiedoista kaukana, tuo tietojen julkaiseminenhan on rikollisuutta.

Vierailija
2518/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku tietoja nähnyt kertoa, että mitä siellä on julkaistu? Siis yleiskuva, onko kuinka yksityiskohtaisia tietoja käynneistä, vai yleisluontoisia?

En ole nähnyt tietoja enkä aio katsoia. Mutta se kuinka yksityiskohtaisesti terapeutit kirjaavat, riippuu terapeutista. Joku asia on yleisluontoisestikin ilmaistuna hyvin intiimi julkisesti jaettavaksi ja voivat aiheuttaa vakavia seurauksia potilaalle. Jos haluat tietää, mitä sinusta on kirjattu, tilaa potilasasiakirjat Vastaamosta.

Voisiko joku antaa yleisluontoisen esimerkin siitä millaisesta terapiassa annetusta tiedosta vois olla potilaalle vakavia seurauksia. En ole edes harkinnut terapiaan menoa enkä pysty kuvittelemaan mistä voisi olla kyse. Samasta syystä en oikein ymmärrä tietomurron herättämää erittäin voimakasta ärtymystä.

Joku on maininnut edellä seksuaalisen hyväksikäytön, mutta eihän uhrilla ole mitään hävettävää ja tiedot ovat jo oikeuden pöytäkirjoissa. Toinen esimerkki on hurjat ja/tai laittomat seksuaalifantasiat, onko jollakin tosiaan sellaisia ja tuleeko ne kaikki tilitettyä terapiassa?

Kysytkö nyt ihan tosissasi, että onko ihmisillä hurjia ja toteutessaan rikollisia seksuaalifantasioista? (fantasiat itsessään eivät koskaan ole rikos). Siis ihan oikeasti kysyt tätä? Tottakai ihmisillä on tälläisiä fantasioita. Osa tajuaa, että ei todellakaan halua toteuttaa tiettyjä asioita ja hakee niihin apua. Ja nyt jos näitä on kirjattu edes yleistasolla niin voi saada ihmisten halveksunnan osakseen. Jokaisen pitäisi ymmärtää, että ajatus ja rikos ovat eri asia.

Tuskin kovinkaan monella on rikollisia seksuaalifantasioita, ei minulla ainakaan. Mutta jos joku on tullut hyväksikäytetyksi, niin ei todellakaan tarvitse hävetä eikä salailla tekijää. Jos muu perhe saa tietää ja kääntää selkänsä, mitä sitten, voisipa jopa paljastua että muutkin sisarukset ovat joutuneet saman hyväksikäyttäjän uhriksi eikä kukaan uskalla puhua siitä ulkopuoliselle.

Monelle omat terapiajutut voivat tuntua tosi vakavilta jutuilta, mutta ulkopuolisen korvissa ei ollenkaan. Kuten esim. joku mainitsi haaveilleensa riisuvansa työpaikan naiset ja koskettelevansa heitä, on sellainen fantasia josta varmaan lähes jokainen mies on haaveillut. Ja monilla miehillä, täysin heteroillakin, puhumattakaan biseksuaalisista, on fantasioita seksistä oman sukupuolen kanssa, mitä sitten. Tai että joku käy terapiassa vihanhallintaongelmien kanssa, sehän on hieno juttu.

En vähättele kenenkään ongelmia, mutta sen elämässä olen oppinut, että kaikesta selviää, vaikka sillä hetkellä ei siltä tunnukaan. Kenenkään ei kannata edes harkita elämänsä päättämistä tämän takia. Elämä on arvokas ja ainutkertainen, jokainen ihminen on arvokas sellaisena kuin on.

Pitääkö sitten joitakin seksuaalifantasioita hävetä? 'etenkin kun niihin on hakenut apua?

Vierailija
2519/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon kiristysviestin kirjoittaja on selvästi suomalainen. Teksti on kieliopillisesti täydellistä suomea. Lehtien toimittajatkaan, jotka ovat sentään kielen ammattilaisia, eivät enää ainakaan nuoremmat heistä osaa kirjoittaa lähellekään noin virheetöntä kieltä. Kouluja käynyt linkki noilla rikollisilla.

Toivotan voimia kaikille uhreille. Hengessä mukana.

Suomalaiset ei kyllä kirjoita ikinä noin kohteliaaseen sävyyn, ei edes rakkauskirjettä.

Vierailija
2520/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä tekemässä omaehtoista luottokieltoa yms. mitä opastetaan tekemään. Ne ovat maksullisia palveluita, joten miten tässä kannattaa toimia? Kuitit talteen ja korvausvaatimus Vastaamolle, vai rikosilmoitukseen? (Poliisin sivut jumissa, en saanut tehtyä rikosilmoa)

Ketju on lukittu.