Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena

Vierailija
21.10.2020 |

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.

Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.

Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.

Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.

Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta,sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.

Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.

Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.

LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen

Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!

Kommentit (5103)

Vierailija
2481/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laudalta poistui sekunneissa viesti, jossa väitettiin että tekijä olisi kiinni muttei paljasta servereiden olinpaikkaa ennenkuin saa syytesuojan

Vierailija
2482/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksuaalisuuteen liittyy niin paljon moralismia, ettei psykiatri ole oikea henkilö arvioimaan, mikä on normaalia tai mikä ei.

tiede on tiedettä, ei siinä moraalista puhuta, vaan 2 asian  yhteydestä toisiinsa.

Lue tutkimuksia: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC27440/

"Young people diagnosed with substance dependence, schizophrenia spectrum, and antisocial disorders were more likely to engage in risky sexual intercourse, contract sexually transmitted diseases, and have sexual intercourse at an early age (before 16 years). Unexpectedly, so were young people with depressive disorders. Young people with mania were more likely to report risky sexual intercourse and have sexually transmitted diseases. The likelihood of risky behaviour was increased by psychiatric comorbidity.

Conclusions

There is a clear association between risky sexual behaviour and common psychiatric disorders. Although the temporal relation is uncertain, the results indicate the need to coordinate sexual medicine with mental health services in the treatment of young people."..............

No se, että joku tykkää naimisesta ei ole riskialtista käyttäymistä. Tuo on niiiiiiiin subjektiivista tulkintaa. Moraalisissa asioissa ihmiset eroavat.

Tutkimustulokset ei ole subjektiivista tulkintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2483/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän paniikin, mutta itse asiassa se ruokkii nyt itse itseään. Kuinka moni täältä on käynyt katsomassa tiedot tai harkitsee sitä? En minä ainakaan enkä tunne ketään, joka osaisi/viitsisi lähteä katsomaan täysin tuntemattomien henkilökohtaisia tietoja.

Nyt siis pitäisi osata laittaa paniikkiajatukset syrjään ja luottaa siihen, ettei kukaan huomaa sinua yli 40 000 nimen joukosta. Luota, että lähipiirisi ja ihmiset, joiden kanssa olet tekemisissä, eivät kannusta rikollisia. Tiedän, että se on vaikeaa, mutta juuri nyt se on ainoa keino. Vasta kun ihan oikeasti joku vihjaa tietävänsä jotain sinusta, kannattaa huolestua. Sitä ennen sitä rupeaa vain kuvittelemaan olemattomia. Ainoa keino on siis nyt teeskennellä, ettei siellä tiedoissa ole mitään tärkeää ja että ketään ne ei kiinnosta. Se on ainoa keino selviytyä. Tai on toinenkin. Tuo itse esiin läheisilleen ne kiperät tiedot, niin ei haittaa, vaikka ne tulisivatkin julkiseen tietoon. Mutta oletan, että aika harva pystyy tähän.

Tuo lohdutus toimii niille, joilla on siellä lähinnä noloja tietoja tai salaisuuksia. Se ei toimi niille, jotka joutuvat pelkäämään väkivallan uhkaa tai joilla on sellaisia tietoja, joilla voidaan kiristää / kiusata. Itselläni esimerkiksi on sellaisia tietoja, että vakavasti miettisin itsemurhaa. En voisi elää niin, että joutuisin pelkäämään koko ajan, tuleeko asia jotenkin vastaan. Kiusaaja saattaa ottaa yhteyttä esimerkiksi puolisoon, perheeseen ja paljastaa tiedon.

Vierailija
2484/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lau dalta poistui sekunneissa viesti, jossa väitettiin että tekijä olisi kiinni muttei paljasta servereiden olinpaikkaa ennenkuin saa syytesuojan

Vierailija
2485/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku asiakas saattaa olla piilossa väkivaltaista puolisoaan.

Vierailija
2486/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekijä on mitä luultavimmin suomalainen, sen tunnistaa siitä että hän on käyttänyt sanaa "social security number", vaikka sosiaaliturvatunnus on oikeasti käytössä vain puhekielessä. Henkilötunnus on virallinen termi. Sori jos oli jo täällä, en kahlannut koko pitkää ketjua läpi.

Vierailija
2487/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaamo varmaan korvaa uhreille. Mutta voi olla että vastaamokin lähtee vaatimaan rahoja jostain.. usein firmat käyttää ulkopuolisia koodaajia rakentamaan uusia järjestelmiä. Ja toihan oli joku vastaamon oma ohjelma, käsittääkseni... niin onks joku palkattu koodari tai tiimi tehnyt huolimattomasti? Vai onko ohjelma kunnossa mutta kyseessä on käyttäjävirhe ja on jätetty ns takaovi auki varkaille? Huhhuh aika kova selvittely tulossa.

Sekopää, moraaliton ääliö se varas. Miten voi edes olla tollanen, noin väärä ja huono.

Vierailija
2488/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tiedot on  vuodettu, ja löysin myös sinne paikkaan jossa ne on nähtävillä. Katsoin omat tiedot läpi. Mulla siis kymmenkunta käyntiä. Joka kerrasta on terapeutti kirjoittanut ehkä kymmenen lausetta aika ympäripyöreää asiaa mutta kyllä mun ongelmat tulee niistä esille. On myös kirjoittanut mieheeni ja lapseeni liittyviä asioita, joita olen siellä kertonut, mikä ei tunnu kivalta, mutta aika ympäripyöreästi. Ainakin ne mun tekstit on siellä sillai, että kaikki ääkköset on jonain siansaksamerkkeinä, tosi hidasta lukea. Rikosilmoitus on tehtynä, ja puhuin erään asiantuntijan kanssa ja aion vaatia Vastaamolta huomattavaa rahallista korvausta. Tämä ei todellakaan jää tähän! Itse olen erityisen pettynyt Vastaamon tapaan hoitaa tätä asiaa, mitään apua ei saa heiltä, asenne on se että älkää soittako meille, me emme voi auttaa, emmekä kommentoida, vaan tehkää rikosilmoitus ja thats it.  

Vierailija
2489/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset rikolliset voivat jo olleet kopioineet tiedot!

Vierailija
2490/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten todella typerä tämä kiristäjä. Olisi pysytellyt jotenkuten siinä aikaisemmassa kiristysrahassa niin jotkut jopa olisi saattanut maksaa. Kun miettii, että noin >40% terapiassa käyneet on Kelan maksama terapia, niin ei heillä varmaan hirveästi ole varaa maksaa 200e hintaisia kiristyksiä. Olisi vaatinut vaikka 30e per nuppi niin olisi varmaan saanut isomman potin kun mitä nyt saa.

Siitä huomaa, miten on amatööri kyseessä.

Vierailija
2491/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tietoni ovat tuolla 300 joukossa. Yhdelle kaverille kerroin ja nyt kadun sitä, koska pelkään, että uteliaisuus vie voiton ja hän menee lukemaan tietoni.

Tällä hetkellä ne tiedot ei ole luettavissa missään tor-verkossa ainakaan niin että tavallinen pölliäinen kuten minä ne sieltä näkisi. Niitä on toki kopioitu ja nyt vaan toivotaan että nämä neropatit ei laita niitä uudelleen kiertoon. En ole nähnyt mitään linkkilistoja, ne on poistettu tällä hetkellä, ja vaikka olisinkin törmännyt siihen alkuperäiseen listaan, en ikipäivänä olisi ruvennut tutkimaan kenenkään potilastietoja. Olen nähnyt vain kuvakaappauksen nimilistasta, jossa on kolmisensataa nimeä. Roikun asian äärellä, koska olen itse uhri, eli niiden joukossa jonka tiedot on hakkeroitu, eikä Vastaamo tai poliisi tiedota eikä neuvo. Haluan tietää ensimmäisenä, jos nimeni tulee näkyviin jonnekin. Oma nimeni ei ollut näiden 300 joukossa. 

Nuo tiedot kiertävät kädestä käteen, ikuisesti, kun ne on kerran ladattu. Tuhannet ihmiset ovat niitä jo lukeneet ja monella on ne tallessa ja sitäkin useammalle ne tulevat vielä leviämään. Kannattaa varautua elämään jo nyt sen tiedon kanssa, että naapurisi, lähipiirisi, ystäväsi ja työkaverisi saavat hyvinkin ajan kanssa tietää kaiken mitä olet terapiaistunnoissasi käynyt läpi. Enkä sano tätä ilkeyttäni vaan  sen mukaan miten itse suhtautuisin asiaan.

Voi herranjestas. Minua ei henkilökohtaisesti kiinnostaa tietää onko naapurini tai työkaverini tuolla listalla, ja vaikka olisi, en kävisi tietoja etsimässä koska toisten kärsimyksen urkkiminen on vain mielestäni tosi alhaista. Sen lisäksi nuo tiedot ovat salassa pidettäviä ja rikoksen takia nettiin vuodettuja eli niiden lukeminen taitaa myös rikkoa lakia. Uskon aika moni tuntee myötätuntoa uhreja kohtaan ja jättää jo siksikin lukemisen sikseen.

Minä itse tekisin rikosilmoituksen ja muut toimet joita viranomaiset suosittelevat mutta en myöskään lähtisi murehtimaan tuollaisia vielä tässä vaiheessa. Niille joiden tiedot on nyt paljastettu, tilanne on tosi ikävä mutta toivottavasti tulee uusia kohuja jotta tämä asia unohtuu nopeasti.

Tuo ajattelutapa on ihanan naiivi ja toivon todella, että useimpien kohdalla asia on näin. Joillakin meistä vaan on yksinkertaisesti "liikaa menetettävää". Voi olla sellaisia tietoja, jotka vaikuttavat työn saantiin, avioliittoon, ihmssuhteisiin. Ei niitä välttämättä missään kuulutetaan, että heii, tiedänpäs sinusta asioita. Jotkut saavat pelätä joka ikinen päivä, koska joku arkaluontoinen tieto tulee sivukautta esille. Sinulla on ehkä vähän ruusuinen kuva, mistä kaikesta terapiassa voidaan puhua.

Vierailija
2492/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, juuri tuli sähköpostilla kiristysviesti. Rikosilmoitusta en saanut tehty netissä, koska sivusto vaan jumittaa ja jumittaa ja jumittaa.

Poliisilaitos ja puhelinneuvonnat auki vain arkisin. Mun mielestä viikonloppuisin pitäisi poliisilaitosten olla auki ja rikosilmoituksen tekemisen mahdollisuus poliisilaitoksella myös viikonloppuisin.

Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.

Todennäköistä että tämä ajoitettu tahalleenkin näin, ettei uhreilla ole apua tarjolla nyt viikonloppuna.

Tämä on niin iso keissi ja koskee niin monia, että poliisilla tai keskusrikospoliisille tulisi olla avattuna ihan oma numero tätä keissiä varten. Sinne voisi soittaa myös hakkerit jotka keksivät vihjeitä kiristäjästä mutta myös uhrit jne. Ehdottomasti pitäisi olla oma numero tälle. Sähköinen rikosilmoituskin on sellainen että poliisit vissiin kaivelee niitä viikkojen päästä joskus..

Vierailija
2493/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekijä on mitä luultavimmin suomalainen, sen tunnistaa siitä että hän on käyttänyt sanaa "social security number", vaikka sosiaaliturvatunnus on oikeasti käytössä vain puhekielessä. Henkilötunnus on virallinen termi. Sori jos oli jo täällä, en kahlannut koko pitkää ketjua läpi.

Se on social security number englanniksi

Vierailija
2494/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLKÄÄ MAKSAKO! Toistan: Älkää maksako! Meidän täytyy nyt olla yhteisessä rintamassa tässä ja näyttää että kiristys ei tuota tulosta.

Vierailija
2495/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kiristysviestin kirjoittaja on selvästi suomalainen. Teksti on kieliopillisesti täydellistä suomea. Lehtien toimittajatkaan, jotka ovat sentään kielen ammattilaisia, eivät enää ainakaan nuoremmat heistä osaa kirjoittaa lähellekään noin virheetöntä kieltä. Kouluja käynyt linkki noilla rikollisilla.

Toivotan voimia kaikille uhreille. Hengessä mukana.

Vierailija
2496/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa kanta-rekisteri.

Järkyttävää, että meistä kerätään hyvin henkilökohtaista tietoa jonnekin jättimäiseen rekisteriin.

Vierailija
2497/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin ja vaatisin jälkikäteen Vastaamolta kaikki kulut takaisin. Kyllä ne tonkin joutuis korvaamaan.

Vierailija
2498/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laudalta poistui sekunneissa viesti, jossa väitettiin että tekijä olisi kiinni muttei paljasta servereiden olinpaikkaa ennenkuin saa syytesuojan

No hohhoijaa, Suomessa ei syytesuojia saa. On taas jonnet katsoneet liikaa ameriikaan rikosohjelmia. Älkää nyt vtu tulko puhumaan paskaa tänne av:lle. 

Vierailija
2499/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poliisi selvittänyt te**o*istimahdollisuuden kiristäjän osalta? Löytyy suomen kielen osaajia ja niitä on viime aikoina tuotu takaisin kotiinkin tänne Suomeen toimittuaan vastaavissa tehtävissä tiedätte kyllä missä. Jotenkin tuon kiristysviestin yli kohteliaisuus tuo mieleen erään kulttuurin.

Vierailija
2500/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muita uhreja, jotka eivät ole kertoneet kellekään? Omat tietoni ovat tuolla 300 joukossa. Yhdelle kaverille kerroin ja nyt kadun sitä, koska pelkään, että uteliaisuus vie voiton ja hän menee lukemaan tietoni.

Mitä teen maanantaina töissä, kun työkaverit puhuvat asiasta? Osa mahdollisesti nähnyt tietoni. Esitän tietämätöntä?

Poliisi on jo kutsunut kuulusteltavaksi useita henkilöitä, jotka ovat tiedostoja avanneet. Eli toivoa on, että tietoihin kiinni päässeet joutuvat rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Ottaa ankarasti päähän se, ettei firma ole ottanut asiassa mitään vastuuta vaan puhuu itsestään uhrina. Yritys on yritys. Bisnestä. Huonosti hoidettua sellaista. Ja heille kyse on vain rahasta / mahdollisesta konkurssista. Mutta meille uhreille kyse voi olla elämästä ja kuolemasta.

Mulle ei ainakaan tulisi mieleenkään mennä etsimään noita tietoja missään tilanteessa, puhumattakaan jos kuulisin että jonkun tutun tiedot olisi siellä. Minusta sellainen on järkyttävää ja sairasta. Päinvastoin pyrkisin suojelemaan tätä tuttuani ainakin siten, että ilmoittaisin juttujen levittelijälle etten halua kuulla ja muiden ihmisten henkilökohtaisten terapiatietojen levittely on halveksuttavaa.

En ole mitenkään erityisen kiltti tai hyvä ihminen, mutta rajansa kaikella.

Halveksuttavan lisäksi se on laitonta. Yksityiselämää koskevan tiedon levittäminen on laitonta. Levittäjät, kertojat ja kuiskuttelijat pitää käräyttää välittömästi.

Ongelma ei ole vain levittely vaan myös ahdistava tieto siitä, että joku muu tietää kaikkein pahimmat asiat ja mässäilee niillä yksin tai kaveriporukassaan, vaikka ei jakaisi tietoja mihinkään.

Ketju on lukittu.