Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!
Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.
Kommentit (1895)
ex-sosionomi kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä/ sosionomi.. Samat kuin hoitajillakin, vaikeat asiakkaat, ammatin arvostus yhteiskunnassa 0, huono palkka, resurssiongelmat, sairaat ilmapiirit työpaikalla, vaikea päästä arkityöhön isoissa kaupungeissa (sosionomilla), jatkuva kiire ja ahdistus tekemättömistä töistä. Vaikein on kuitenkin ristiriita sen kanssa, kun haluaisit auttaa ihmisiä, mutta kiire ja resurssihaasteet vie ne mahikset ja kaikki hommat pitää hoitaa juosten kusten.
Ite vaihdoin kokonaan eri alalle 3 v. valmistumisen jälkeen. Kiitti mulle riitti heippa
Sosiaalityöntekijän palkan pitäisi olla enemmän, mutta ei se enää ihan huono ole. Yli 4000 euron peruspalkkaa on jo joissain kunnissa ja uskon, että palkkakehitys tulee jatkumaan seuraavina vuosina. Sosionomiksi en opiskelisi, koska heillä palkka on surkea ja sosionomeja on jo vähän liikaa, jotta työvoimapula tulisi vaikuttamaan palkkakehitykseen niin kuin sosiaalityöntekijöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni taide on rakas harrastus ja pieni sivutulon lähde.
Hyvä, niin sen tulee ollakin. Taidetta ja kulttuuria tarvitaan, mutta mielestäni on aivan hirveä ajatus niiden kaupallistuminen siihen tyyliin että pitää opiskella joku tutkinto jne. Ei taide saa olla sellaista suorittamista.
Eli mielestäsi vaikkapa julkisin varoin toteutettavan teoksen pitäisi olla jonkun harrastelijan tekemä; kaunis päältä ja silkkaa silkkoa sisältä? Tekijällä ei ehkä olisi kunnollista tietoa materiaaleista, niiden soveltuvuudesta tai kestävyydestä. Mutta kun näyttää kivalta! (Tulipahan mieleen eräs valkoinen, julkinen rakennus Helsingissä...)
Taideopinnoissa opiskellaan tekniikoiden lisäksi työvälineiden käyttöä sekä materiaalioppia/tiedettä. Taiteiden maisteri voi toimia myös esimiestehtävissä saatuaan opintojensa kautta varmuutta valmistustekniikoista ja valmistamisen ohjauksesta.
Kaikki eivät tietenkään työllisty kovinkaan hyvin, mutta tuntemani taiteilijat ovat hyvin työteliäitä porukkaa. Yksityisyrittäjiä, joilla on talot, kesämökit ja kaksi autoa perheessä. Vapaat työajat ja erittäin korkea työmoraali.
Olen jo työurani lopussa, aina on töitä riittänyt tähän saakka.
Se miksi kirjoitan tänne, on se, että kommenteista päälimmäiseksi nousee se, että töitä on nykyään vaikea löytää ja nuoria koulutetaan liikaan tiettyihin ammatteihin, vaikka tämä on suht helppo ennustaa. Tosin koronaa ei kukaan pystynyt ennustamaan, mutta muuten. Sympatiat on nuorten puolella, he ovat tulevaisuuden toivoja ja heille asetetaan usein paljon paineita, tsempit kaikille!
Miksi Suomeen tuotetaan halpatyövoimaa, jos omakaan nuoriso ei työllisty tai saa opiskelupaikkaa. Kun samalla tiedetään, että tulijoille on pedattu ohituskaistat sekä opiskelu, että työpaikoille, on tilanne mielestäni epäreilu.
Me, nuorten vanhemmat, olemme maksamillamme veroeuroilla kustantaneet tämän valtion opinahjot ja koko julkisen puolen.
Niihin maihin, joista tulijat tulevat, on samalla lapattu noin 40 vuoden ajan kehitysapua, ilmeisesti minäkin maksanut taksvärkkejä yms. aivan turhaan.
Hädänalaisia on aina autettava, esim. maanjäristysten ja tsunamien jälkeen, muuta kehitysapua en oikein enää ymmärrä, jotenkin ne rahat katoavat taivaan tuuliin tai parempiin taskuihin, kun sivistys ei vaan me perille.
Nyt meidän pitää laittaa omat nuoret edelle. Heille työ- ja opiskelupaikkoja. Kuka heidän etuja ajaa, jos ei oma maa ja omat vanhemmat. Se on meidän tehtävä!
Vastaus tähän on kysynnän ja tarjonnan laki.
Kun tarjontaa (työntekijöitä) on enemmän kuin kysyntää (työpaikkoja) saadaan palkat laskettua.
Joku tästä hyötyy ja tavis suomalainen maksaa viulut.
millekään taide-, urheilu yms. alalle ei kannata kouluttautua.
korona on osoittanut, että kriisin tullessa, turhakkeet erottuvat, anteeksi vaan, jos tämä totuus loukkaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Biologi. Ei töitä.
Jatko-opiskele lääkäriksi.
Varhaiskasvatuksen opettaja, paitsi jos-
*kestät päivittäin meteliä ja oikuttelevia vanhempia
*kutsumuksesi on suurempi kuin rahanjano
*olet valmis heittämään nurkkaan kaikki yliopistossa saadut hienot periaatteet aina kun resurssit niukkenevat esim. yksilöllinen huomiointi,erityinen tuki
*olet valmis kohtaamaan arvostelua "miten se tuokin koulutus voi olla yliopistotasoa", "kyllähän sä tiedät miten omat lapsesi kasvatat kun olet niin korkeasti koulutettu jnejne."
Ja tästä kaikesta ja paljosta muusta huolimatta;iso rispekti niille jotka alalla jaksavat ja jatkavat! Lapsissahan ei ole mitään vikaa, hehän ovat ihania kaikkine persoonallisine ominaisuuksineen! Moni VO:ksi opiskeleva älyää jo vaihtaa suuntaa opintojen aikana. Itsekin lapseni varhaiskasvatuksessa kasvattaneena-kunnioitusta kyllä löytyy alan ammattilaisia kohtaan. Itse en siihen myllytykseen kyennyt.
Vierailija kirjoitti:
Joku humanistimode tais hermostua, kun kaks humanistikommenttia on poistettu
Humanisti ei ole ammatti. Voi olla että siksi poistettiin. Mutta ehkä et ymmärrä sitä?
Varhaiskasvatuksen opettaja.
Töitä kyllä riittää varsinkin pk-seudulla, jossa on huutava pula, mutta työ on kuormittavaa ja matalasti palkattua. Yliopiston kursseilla opiskellaan hienoja teorioita ja luodaan kuvaa laadukkaasta vakasta, mutta opinnot eivät vastaa yhtään käytännön työtä, joka on useimmissa päiväkodeissa yhtä kaaosta. Burn outit ovat yleisiä, sijaiset kiven alla ja lapsiryhmät useimmiten haastavia, kun nykymallina on inkluusio.
Päivään kuuluu hyvällä lykyllä 10min kahvitauko. Lounas on malliruokailu yhdessä lasten kanssa. Ei siinä paljoa omasta ateriasta nautita, kun pitää samalla valvoa oman pöydän pieniä ruokailijoita, nostella pudonneita haarukoita, pyyhkiä ruokatahroja, käydä annostelemassa lisää ruokaa jne. Kaiken lisäksi suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöaika on melko olematon, n. 5h/vko eikä sekään välttämättä toteudu kaikkialla asianmukaisesti. Paperitöitä on melkoisesti ja ympäristön (työnantaja, vanhemmat jne.) asettamat vaatimukset ovat valtavat.
Alalla on niin paljon ongelmia, että päätin lopettaa opinnot kesken 2018 ja vaihtaa koulutusalaa - en ole katunut päivääkään! Ahdistaisi ajatella itseäni jumittumassa varhaiskasvatukseen. Pelkät harjoittelujaksot ja satunnaiset sijaistamiset vahvistivat, ettei minusta tule vakaopea. Suuri hatunnosto päiväkotien henkilöstölle, että jaksavat sitä työtä!
Opettaja. Syy: meidät imetään ihan kuiviin.
ghgfghfh kirjoitti:
millekään taide-, urheilu yms. alalle ei kannata kouluttautua.
korona on osoittanut, että kriisin tullessa, turhakkeet erottuvat, anteeksi vaan, jos tämä totuus loukkaa jotain.
Toisaalta kaikki eivät kuitenkaan voi työskennellä vain niillä muutamilla aloilla, jotka ovat yhteiskunnan pyörittämisen kannalta ehdottoman kriittisiä. Yhteiskunta tarvitsee vain tietyn määrän lääkäreitä, insinöörejä jne. ja ihmisten ylikouluttaminen näille aloille ei johda muuhun kuin työttömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni taide on rakas harrastus ja pieni sivutulon lähde.
Hyvä, niin sen tulee ollakin. Taidetta ja kulttuuria tarvitaan, mutta mielestäni on aivan hirveä ajatus niiden kaupallistuminen siihen tyyliin että pitää opiskella joku tutkinto jne. Ei taide saa olla sellaista suorittamista.
Tästä voisi moni edesmennyt kuuluisuus olla eri mieltä. Esim. Picasso tai Rothko.
Mutta hyvä että sunnuntaimaalarius riittää sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Tradenilkki kirjoitti:
Tradenomi ollutkin pari kertaa esillä. En täysin allekirjoita etteikö kannattaisi opiskella ko. tutkintoa. Itse olen vuonna 2016 valmistunut tradenomi, työllistyin raksakokemukseni ansiosta rakennusyrityksen toimistoon ja minulle koulutettiin siellä kustannuslaskenta. Omasta pyynnöstäni. Teen samaa työtä edelleen ,mutta eri firmassa ja nostamatta yhtään omaa häntääni olen työssäni erittäin hyvä. Työn kuvaan kuuluu rakennusurakan laskentamateriaaliin tutustuminen, omien töiden laskeminen ja alihankintojen neuvotteleminen. Tästä värkkää urakkatarjous ja neuvottele kaupat kotiin. Hankkeiden arvo on minun kohdalla vaihdellut tuhansista neljään miljoonaan. Tätä työtä normaalisti tekee insinöörit ja palkka neuvoteltavissa. Itse hankin ensi vuonna 60 000 jos tulospalkkaus pitää päällään.
Ensimmäinen firma kyykkäsi alta pari vuotta sitten. Tein loogisen ratkaisun ja laitoin hakemukset kahdeksaan kilpailevaan yritykseen, sain kolme työtarjousta ja valitsin niistä parhaan.
Näkisin, että tradenomin tutkinto on pitkälti sen arvoinen, mitä ihmisenä olet. Jos ei ole raakaa ja kylmää suorituskykyä, et pärjää stressin kanssa, etkä näe asioiden kaupallista puolta ei todennäköisesti tule pääsemaan kummoisiin tehtäviin. Sata valmistunutta tradenomia työllistyy noin 70 eri tehtävänimikkeeseen. Tehtäviä on siis laidasta laitaan ja parhaisiin pääsee tuottavimmat yksilöt. Vapaassa markkinataloudessa kun eletään.
Jos haluat luoda uran ja olet valmis tekemään töitä, anna mennä, kouluttaudu. Et varmasti tuhlaa aikaa.
Aivan, vaikka tradenomeja haukutaan, fakta on se että yrityksellä ei ole varaa palkata pelkkiä maistereita. Ihmiset o var ylikouluttautuneita. Tradenomit tekevät hyvin erilaisia tehtäviä. Sairaanhoitajalla on usein vähemmän valinnanvaraa työtehtävien suhteen.
Tosiasia on, että tradenomina muualle, kuin kaupan kassalle työllistyminen on täysin tuurista kiinni. Eli ei todellakaan kannata, jos työ kaupassa ei kelpaa. Mutta jos se sopii, niin sitten siitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Ei biologiksi. Sen sijaan jossain määrin samansisältöinen metsätiede työllistää jo paremmin.
Ei taidejuttuja. Teknisesti lahjakkaita piirtäjiä on 13 tusinassa, ja harrastajat vievät ammattilaisten leivän. Eivät ilkeyttään tietenkään... Taide on vain tavallaan liian helppo ala. Virtuoosit kykenevät yhdistelemään markkinointia, kovia tieteitä ja taideosaamisensa niin, että työllään voi elää. Itselleni taide on rakas harrastus ja pieni sivutulon lähde.
Onpa sinulla jännä näkemys taiteesta. Olet wannabe ja haluaisit, että muutkin olisivat?
Kyllä kuule koulutettu taiteilija voi ihan itsensä elättää ja perheensä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki baarimikkokurssit ovat ihan turhia. Tiedättekö, nämä monta tonnia maksavat kurssit jotka yleensä järjestetään ulkomailla. Okei, otan takaisin koska eivät ne nyt ihan täysin turhia ole, kyllä niissäkin oppii jotain mutta pääpiirteittäin se on ihan rahanhukkaa. Samat opit saat Suomessa työpaikoilla ja itse opetellen ihan ilmaiseksi, työpaikalla siitä jopa maksetaan! Varmasti se on hauska seikkailu ja erilaista mutta työnsaantia ajatellen tosi turhaa.
"ihan turhia"
"eivät ne nyt ihan turhia ole"
"tosi turhaa"
Koita jo päättää?
Vierailija kirjoitti:
Sosiaali- ja terveysla. Huonot palkat ja hukkuu töihin.
Riippuu täysin ammatista, on aika eri asia olla lähihoitaja vanhainkodissa tai erikoislääkärilääkäri yksityisellä lääkäriasemalla :)
Alalla on paljon valinnanvaraa ja hyviä ammatteja ja työpaikkoja. Itse olen työterveyshoitaja, siistiä sisätyötä ma-pe 8-15.30 ja palkka 3150 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Joku humanistimode tais hermostua, kun kaks humanistikommenttia on poistettu
Mutta eihän humanisti ole ammatti. Mitä ammattia siis tarkoitat, yksilöi.
Vierailija kirjoitti:
ex-sosionomi kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä/ sosionomi.. Samat kuin hoitajillakin, vaikeat asiakkaat, ammatin arvostus yhteiskunnassa 0, huono palkka, resurssiongelmat, sairaat ilmapiirit työpaikalla, vaikea päästä arkityöhön isoissa kaupungeissa (sosionomilla), jatkuva kiire ja ahdistus tekemättömistä töistä. Vaikein on kuitenkin ristiriita sen kanssa, kun haluaisit auttaa ihmisiä, mutta kiire ja resurssihaasteet vie ne mahikset ja kaikki hommat pitää hoitaa juosten kusten.
Ite vaihdoin kokonaan eri alalle 3 v. valmistumisen jälkeen. Kiitti mulle riitti heippa
Sosiaalityöntekijän palkan pitäisi olla enemmän, mutta ei se enää ihan huono ole. Yli 4000 euron peruspalkkaa on jo joissain kunnissa ja uskon, että palkkakehitys tulee jatkumaan seuraavina vuosina. Sosionomiksi en opiskelisi, koska heillä palkka on surkea ja sosionomeja on jo vähän liikaa, jotta työvoimapula tulisi vaikuttamaan palkkakehitykseen niin kuin sosiaalityöntekijöillä.
Sosionomi siitä jännä, että kokemuksia työllistymisen haastavuudesta on laidasta laitaan.
Itselläni on ollut helppoa saada töitä, myös niin että olen voinut valikoida työajoissa.
Palkka vaihtelee eri paikoissa.
Samaan aikaan kuulee kokemuksia, että töitä ei löydy millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
i8ja
Vierailija kirjoitti:
Eläinlääkäri. Palkka perseestä (alle 2500 eur/kk), työ erittäin vaativaa ja jatkuvasti täysin käsittämätöntä valitusta asiakkailta. Jos kerta tiedätte paremmin mitä tehdä, niin tehkää itse! Eikä edes kirurgia saisi maksaa mitään, kun kerta ihmisetkin hoidetaan ilmaiseksi 😔
alle 2500? tuskin. ei voi pitää paikkansa.
Vai onko peruspalkka noin paska ja siihen tulee päälle sitten toimenpidepalkkiot, reseptipalkkiot yms.
Tuossa on jo kaikki mahdolliset lisäykset. Palkka on paska, kun liitto ei aja etuja, ja kilpailu asiakkaista polkee hintoja.
Ne eläinlääkärit joita mä tunnen ajaa kyllä ihan kivoilla mersuilla. Joku siitä ainakin tienaa, koska hinnat on niin älyttömät!
Hinnat ovat kylläkin murto-osa vastaavista ihmispuolen toimenpiteistä yksityisellä. Sama vaativuustaso hommissa. Ja kukaan eläinlääkäri ei kyllä aja itse hankkimallaan mersulla tässä maassa. Voit stekata Eläinlääkäriliiton sivuilta heidän tavoitteensa siitä, että "palkalla pitäisi tulla toimeen".
Ei pidä paikkaansa. Ei tarvitse koiraa kuin kerran kuvata tai pitää yön yli klinikalla niin jo on palkkio helposti tonnin, vaikka diagnoosi olisi lopuksi pelkät ilmavaivat! Kyllä olen sitä mieltä että eläinrakkaita kusetetaan linssiin minkä ehditään, koska eihän siinä mitään voi tehdä kun Mustin vointi on pakko tarkistaa.
Juuri tuossa tuli kaiveltua kuvetta pelkästä lyhyestä eläimen vastaanottoajasta n. 160 € (ns. yleislääkärikäynti). Toimenpiteet sitten päälle erikseen. Ja kun verrataan yksityisten hintoihin ihmisellä niin.. https://www.mehilainen.fi/tietoa-asiakkaalle/hinnastot
Olen jonkin verran tutustunut kauppiksen ja oikiksen käyneisiin ihmisiin.
SÄÄLITTÄVIÄ IHMISIÄ!