Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!
Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.
Kommentit (1895)
Visuaalinen viestintä. Kuka tahansa voi sitä nykyään tehdä, mutta asiakkaille tarjotessa vaaditaan valtavasti osaamista eri aloilta, ohjelmat, netti... Menestymisen kannalta kannattaisi ennemminkin opiskella yrittäjänä toimimista ja markkinointia sekä myyntiä.
Jos on halunnut harjoittaa taidetta, sovellettun taiteen työ imee luovuuden. Koko ura menee toisten viestejä muotoillessa.
Juristi. Työt kiven alla, palkkakuoppa, kauhea työilmapiiri. Suurin osa kollegoista tosiaan vastaa kansan mielipidettä lakimiehistä: egoistisia ja tärkeileviä ketkuja.
Vierailija kirjoitti:
Mites röntgenhoitaja?
Röntgenhoitajalla sama kuin muillakin alan ammateilla. Palkka ei kovin häävi (1800€/kk käteen viime tilissä päivätyöstä. Kaikki ikälisät on saatu). Ei etenemismahdollisuuksia, huono työilmapiiri, ex-kollega esimiehenä-ei koulutettuja esimiehiä, tartuntataudit (korona, tubi yms), kiireisiä päiviä jolloin vedetään liukuhihnamaisesti, pienessä paikassa vain muutama työpiste eli uudet asiat on opittu nopeasti, vastuutehtävät ei jakaudu tasaisesti eli ei paljon vaihtelua. Siinä kun ottaa kymmeniä keuhkokuvia päivässä niin miettii että miksi hitossa opiskelin vuosia tätä varten.
Ainut hoitoalan ammatti mitä itse pystyn tekemään. Osastoilla ja etenkin päivystyksessä ihan mahdotonta. En valitsisi alaa uudelleen. Nuorena sitä on typerä. Hakijamäärät tiettyyn kouluun laskeneet rajusti muutamassa vuodessa eli nykynuoriso miettii tarkasti mitä opiskelee. Tulevaisuudessa voidaan miettiä kuka meidät hoitaa. Omat lapseni tiesivät heti mitä eivät ainakaan opiskele. Varmaan arvaatte mikä ala tämä oli.
Vierailija kirjoitti:
DI. Ei töitä.
Varmasti on jos osaa.
Vierailija kirjoitti:
Juristi. Työt kiven alla, palkkakuoppa, kauhea työilmapiiri. Suurin osa kollegoista tosiaan vastaa kansan mielipidettä lakimiehistä: egoistisia ja tärkeileviä ketkuja.
280€/tunti. Joo ei kannata.
Humanistinen ala yliopistossa. Valmistuin 8 v. sitten, eikä edelleenkään kunnollista työpaikkaa. Ei meitä kukaan tarvitse. Hyvä ystäväni kouluttautui maisteriksi valmistumisen jälkeen sairaanhoitajaksi ja toinen lähti lentoemännäksi.
Kyllä sitä töitä löytyy jos on oikeasti todella kiinnostunut alasta ja on valmis muuttamaan. Tietysti sitten haluaako kaikki muuttaa perukkaan, siitä voidaan keskustella, mutta esimerkiksi kaverini opiskeli eläintenhoitajaksi ja asuu nyt landella hoitamassa lehmiä, tykkää työstään tosi paljon ja palkka riittää elämiseen.
Ja tietysti kannattaa käyttää järkeä. Esimerkiksi suomi-englanti tulkilla tuskin on kamalasti töitä, mutta vaikka suomi-suomalainen viittomakieli tai suomi-venäjä työllistää paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Jollain tapaa huojentavaa, että tässä keskustelussa on mainittu suunnilleen kaikki ammatit kosmetologeista lääkäreihin. Itse haluaisin kääntäjäksi, ja vaikka olen viime aikoina tuskastellut asiaa ajatellessani miten huonosti palkattua riistotyötä se on, niin tämä ketju valoi vähän uskoa siihen, että kannattaa kuitenkin seurata sitä omaa intohimoa. En osaa kuvitella itseäni kovin moneen ammattiin loppuelämän ajaksi, ja jos suurinta osaa ammateista pidetään täällä joka tapauksessa huonosti palkattuina tai muuten vaativina, niin enköhän jotenkin pärjää kääntäjänäkin. Isoista tienesteistä en onneksi koskaan ole haaveillut, vaikka eihän köyhyys kivaa ole. Ehkä kuitenkin kivempaa, jos tekee työtä josta pitää.
Älä edes kuvittele toimivasi kääntäjänä, ellei sulla ole valmis verkosto luotuna, jonka kautta saat varmasti toimeksiantoja. Meitä alaa vaihtaneita on aivan liikaa. Kääntäminen käy harrastuksesta, mikäli tienaat samalla jollain muulla alalla riittävästi. Voit myös tehdä koekäännöksiä ja laskea paljonko aikaa kääntämiseen menee. Käännös kannattaa hupia valmiiksi, koska käännöksen hiomiseen menee yleensä enemmän aikaa kuin raakakäännökseen. Yksinyrittäjillä menee paljon aikaa tarjouslaskentaan ja se on pois varsinaisesta työstä - kääntämisestä. Myös laskutus ja kirjanpito vievät oman aikansa. Tarjouskilpailussa on ehkä sekä voittajia että häviäjiä. Hinnoittelu on aluksi vaikeaa. Liian alhaiset hinnat ovat syöksykierre omaan pahoinvointiin.
Riippuu todella paljon myös kielivalikoimasta, onko käännöksille kysyntää. Kilpailua on lähes kaikissa kielissä, joista on mitään kysyntää.
Myyjä. Monivuotinen kaupallinen koulutus työhön,jonka oppii päivässä parissa tekemällä sitä työtä käytännössä. Ja sit yks juttu. Sä joudut vastaamaan aina kysymykseen,kun varaosaliikkeessä oot. Hep grease,mitä se on,mihis sitä käytetään?? No sehä o heppi rasvaa!!
Muusikko, soitonope... Älä opiskele muusikoksi, pidä musiikki vain harrastuksena. Opiskele lääkäriksi tai juristiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
280€/tunti. Joo ei kannata.
Aika hirveät tuntitaksat juristeilla kyllä sen perusteella mitä olen joutunut käyttämään, mutta tokikaan en tunne alan kulurakennetta. Onko tunteja niin vähän vai viekö joku parittaja välistä:)?
Vierailija kirjoitti:
Opettaja onkin jo mainittu, mutta komppaan. Siis aineenopettaja. Paljon töitä, kokeen tarkistuksia ja tuntien suunnittelua on pakko tehdä iltaisin ja viikonloppuisin. Yläkoulussa luokanvalvojan tehtäviin varattu aika (onko se virallisesti n. 1,5 tuntia viikossa) on vitsi, jos luokalla on edes muutama enemmän tukea tarvitseva oppilas ja esimerkiksi paljon käytöshäiriöitä. Jatkuvasti lisää töitä, pedagogisia asiakirjoja jne. Inkluusio on perseestä.
Lisäksi vielä se, että virkaa on vaikea saada. Määräaikaiset opettajat joutuvat usein kesäksi työttömiksi. Pahimmillaan työpaikkaa vaihdetaan vuoden parin välein kun saa vaan sijaisuuksia. On tosi raskasta aloittaa alusta jatkuvasti.
Yläkouluissa aineen opettajana työskennelleenä pakko sanoa, että ei tuo koko totuus ole. Itselläni työpäivät olivat hyvin usein klo 8-15. Opetusta oli noin 6 tuntia päivässä. Kesällä tein seuraavan vuoden suunnittelua niin paljon kuin pystyin. En kokenut raskaana kokeiden korjaamista, koska tein sen usein hyppytuntien aikana koululla. Palkka oli minusta ok vaativuuteen nähden. Sen sijaan oppilaiden käyttäytymisen koin välillä raskaana. Jos olisi joka kerta puuttunut, kun kuuli sanan v*ttu, olisi jälki-istunnossa ollut puolet luokasta joka viikko. Passiivisten oppilaiden katselu oli myös välillä rankkaa. Olen nyt työkyvyttömyyseläkkeellä (syöpäsairaus), mutta mieluummin olisin töissä kuitenkin.
Tradenilkki kirjoitti:
Tradenomi ollutkin pari kertaa esillä. En täysin allekirjoita etteikö kannattaisi opiskella ko. tutkintoa. Itse olen vuonna 2016 valmistunut tradenomi, työllistyin raksakokemukseni ansiosta rakennusyrityksen toimistoon ja minulle koulutettiin siellä kustannuslaskenta. Omasta pyynnöstäni. Teen samaa työtä edelleen ,mutta eri firmassa ja nostamatta yhtään omaa häntääni olen työssäni erittäin hyvä. Työn kuvaan kuuluu rakennusurakan laskentamateriaaliin tutustuminen, omien töiden laskeminen ja alihankintojen neuvotteleminen. Tästä värkkää urakkatarjous ja neuvottele kaupat kotiin. Hankkeiden arvo on minun kohdalla vaihdellut tuhansista neljään miljoonaan. Tätä työtä normaalisti tekee insinöörit ja palkka neuvoteltavissa. Itse hankin ensi vuonna 60 000 jos tulospalkkaus pitää päällään.
Ensimmäinen firma kyykkäsi alta pari vuotta sitten. Tein loogisen ratkaisun ja laitoin hakemukset kahdeksaan kilpailevaan yritykseen, sain kolme työtarjousta ja valitsin niistä parhaan.
Näkisin, että tradenomin tutkinto on pitkälti sen arvoinen, mitä ihmisenä olet. Jos ei ole raakaa ja kylmää suorituskykyä, et pärjää stressin kanssa, etkä näe asioiden kaupallista puolta ei todennäköisesti tule pääsemaan kummoisiin tehtäviin. Sata valmistunutta tradenomia työllistyy noin 70 eri tehtävänimikkeeseen. Tehtäviä on siis laidasta laitaan ja parhaisiin pääsee tuottavimmat yksilöt. Vapaassa markkinataloudessa kun eletään.
Jos haluat luoda uran ja olet valmis tekemään töitä, anna mennä, kouluttaudu. Et varmasti tuhlaa aikaa.
Aivan, vaikka tradenomeja haukutaan, fakta on se että yrityksellä ei ole varaa palkata pelkkiä maistereita. Ihmiset o var ylikouluttautuneita. Tradenomit tekevät hyvin erilaisia tehtäviä. Sairaanhoitajalla on usein vähemmän valinnanvaraa työtehtävien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain tapaa huojentavaa, että tässä keskustelussa on mainittu suunnilleen kaikki ammatit kosmetologeista lääkäreihin. Itse haluaisin kääntäjäksi, ja vaikka olen viime aikoina tuskastellut asiaa ajatellessani miten huonosti palkattua riistotyötä se on, niin tämä ketju valoi vähän uskoa siihen, että kannattaa kuitenkin seurata sitä omaa intohimoa. En osaa kuvitella itseäni kovin moneen ammattiin loppuelämän ajaksi, ja jos suurinta osaa ammateista pidetään täällä joka tapauksessa huonosti palkattuina tai muuten vaativina, niin enköhän jotenkin pärjää kääntäjänäkin. Isoista tienesteistä en onneksi koskaan ole haaveillut, vaikka eihän köyhyys kivaa ole. Ehkä kuitenkin kivempaa, jos tekee työtä josta pitää.
Jos helpottaa, niin tuo tienestien määrä kääntäjänä voi kyllä vaihdella. Olen kääntäjä (yrittäjä), ja laskutukseni on noin 3500 - 5000 euroa kuussa. Yrityksen kuluja on vain vähän, joten pärjäilen varsin mukavasti. Toki tämä vaatii sen, että löytää ne hyvät ja vakaat asiakassuhteet, ja välillä stressaa, onkohan seuraavassa kuussakin riittävästi töitä. Mutta tähän mennessä on aina ollut. :) Tsemppiä! Todellakin kannattaa hakeutua työhön, josta oikeasti pitää.
Sama ja tämä laskutus 25-30 h viikottaisella työajalla. Laskutukseen menee ehkä 2 tuntia kuussa. :D Ilmaista QA:ta tms en tee.
Pitää vaan olla tosi nopea ja hyvä...
Jatkoksi vielä edelliseen, että parasta tässä työssä on kuitenkin VAPAUS. Ei tartte kuunnella kenenkään nalkutusta, istua jossain turhissa palavereissa, ja saa itse valita, mitä tekee. Sitä tosin en tiedä, kannattaako kääntäjäksi ENÄÄ kouluttautua. Ehkä kouluttamaan jotain keinoälyä...
Joku ihmetteli juristien valitusta. Juristeja koulutetaan tarpeeseen nähden liikaa ja työpaikoista on kova kilpailu. Tämä laskee palkkatasoa. Jos pääsee asianajotoimiston osakkaaksi, tienaa toki hyvin. Se on kuitenkin harvojen tie.
Hoitaja ois hieno duuni, ellei se ala ois vuorattu surkealla itsetunnolla varustetuilla kateellisilla ihmisillä.
Ja tämä asia tulee vain pahenemaan.
Juristeista kukaan ei katso aamulla peiliin ja sano: olet hieno ihminen.
Vihaavat työtään.
Ympäristönhoitaja. Koulutuksessa ei opeteta mitään, jota tavallinen aikaansa seuraava ihminen ei jo tietäisi. Ympäristönhoitotöitä eli käytännössä risusavottaa, voi tehdä ilman koulutustakin eli kouluttautuminen on aivan turhaa. Palkallisia töitä ei ole, koska harjoittelijat ja talkoolaiset tekevät ilmaiseksi. Ja vangit, paitsi heille sentään taidetaan maksaa jokin taskuraha työstä. Jos haluaa edes jonkin korvauksen ymoäristönhoitajan työstä, kannattaa mennä kuntouttavaan työtoimintaan. Silloin saa edes sen 9 e/päivä kulukorvauksen..