Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!

Vierailija
20.10.2020 |

Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.

Kommentit (1895)

Vierailija
481/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kääntäjä. Ei ole töitä.

Eri kokemus mulla. Olen ollut alalla vuodesta 1998. Töitä on aina ollut ja on edelleen niin paljon kuin ikinä vain jaksaa tehdä, jos on erikoistunut esim. lääketieteen tai tekniikan käännöksiin. Ongelma on se, että kukaan ei suostu maksamaan lähimainkaan riittävästi. Tämä johtaa siihen, että jos haluat tarpeeksi rahaa elämiseen, työtä pitää painaa ilman vapaita ja lomia ympäri vuorokauden. Jos taas haluat vapaa-aikaa, rahat eivät riitä elämiseen. Kumpikin ratkaisu muuttuu aika pian kestämättömäksi.

Käännöstoimistoihin palkataan uutta väkeä vain hyvin harvoin, minkä vuoksi kääntäjät yleensä pakotetaan yrittäjiksi. Kaikille yrittäjyys ei yksinkertaisesti sovi.

Lisäksi alalle koulutetaan aivan liian paljon työntekijöitä, jolloin hintoja voidaan koko ajan tiputtaa kohti nollaa, sillä aina löytyy joku, joka suostuu ottamaan työtä polkuhinnalla vastaan.

Ehdottomasti hakeutuisin eri alalle nyt, jos voisin valita uudestaan, vaikka rakastankin kääntämistä. Nykymaailmassa kääntäminen kannattaa pitää lähinnä vain harrastuksena, jos siitä tykkää. Ansiot kannattaa kääriä muilta aloilta.

482/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, kun puhutaan, että nuorten aikuisten pitäisi kouluttautua korkeasti, silti aika vähän on töitä korkeasti koulutetuille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tradenilkki kirjoitti:

Tradenomi ollutkin pari kertaa esillä. En täysin allekirjoita etteikö kannattaisi opiskella ko. tutkintoa. Itse olen vuonna 2016 valmistunut tradenomi, työllistyin raksakokemukseni ansiosta rakennusyrityksen toimistoon ja minulle koulutettiin siellä kustannuslaskenta. Omasta pyynnöstäni. Teen samaa työtä edelleen ,mutta eri firmassa ja nostamatta yhtään omaa häntääni olen työssäni erittäin hyvä. Työn kuvaan kuuluu rakennusurakan laskentamateriaaliin tutustuminen, omien töiden laskeminen ja alihankintojen neuvotteleminen. Tästä värkkää urakkatarjous ja neuvottele kaupat kotiin. Hankkeiden arvo on minun kohdalla vaihdellut tuhansista neljään miljoonaan. Tätä työtä normaalisti tekee insinöörit ja palkka neuvoteltavissa. Itse hankin ensi vuonna 60 000 jos tulospalkkaus pitää päällään.

Ensimmäinen firma kyykkäsi alta pari vuotta sitten. Tein loogisen ratkaisun ja laitoin hakemukset kahdeksaan kilpailevaan yritykseen, sain kolme työtarjousta ja valitsin niistä parhaan.

Näkisin, että tradenomin tutkinto on pitkälti sen arvoinen, mitä ihmisenä olet. Jos ei ole raakaa ja kylmää suorituskykyä, et pärjää stressin kanssa, etkä näe asioiden kaupallista puolta ei todennäköisesti tule pääsemaan kummoisiin tehtäviin. Sata valmistunutta tradenomia työllistyy noin 70 eri tehtävänimikkeeseen. Tehtäviä on siis laidasta laitaan ja parhaisiin pääsee tuottavimmat yksilöt. Vapaassa markkinataloudessa kun eletään.

Jos haluat luoda uran ja olet valmis tekemään töitä, anna mennä, kouluttaudu. Et varmasti tuhlaa aikaa.

Aivan, vaikka tradenomeja haukutaan, fakta on se että yrityksellä ei ole varaa palkata pelkkiä maistereita. Ihmiset o var ylikouluttautuneita. Tradenomit tekevät hyvin erilaisia tehtäviä. Sairaanhoitajalla on usein vähemmän valinnanvaraa työtehtävien suhteen.

Tosiasia on, että tradenomina muualle, kuin kaupan kassalle työllistyminen on täysin tuurista kiinni. Eli ei todellakaan kannata, jos työ kaupassa ei kelpaa. Mutta jos se sopii, niin sitten siitä vain.

Ei pidä paikkaansa. "Tradenomi" on amk-puolella sellainen kattotermi, jonka alle lätkäistään lähes kaikki koulutukset, jotka liittyvät millään tavalla johonkin yritysmaailmaan. Esimerkiksi paras kaverini on tradenomi, tarkemmin sanottuna Kajaanin amk:sta pelipuolelta valmistunut peligraafikko. Ja pääsi heti suoraan valmistuttuaan pelifirmaan töihin, jossa työskennellyt jo useamman vuoden. Paperissa lukee tradenomi, mutta koulutus ja osaaminen ei liity millään tavalla mihinkään kaupan alaan. Opiskeli neljä vuotta mallinnusta, piirtämistä ja kuvankäsittelyä.

Eli tradenomi voi olla melkein mitä vaan, se titteli "tradenomi" ei vielä kerro yhtään mitään.

Vierailija
484/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Jännä, kun puhutaan, että nuorten aikuisten pitäisi kouluttautua korkeasti, silti aika vähän on töitä korkeasti koulutetuille

Niinno kyllä suurimmalle osaa oikeasti korkeakoulututeista (=yliopisto) töitä riittää. Ongelma on enemmän se AMK tutkinnon suorittaneiden osuus jotka eivät mukakorkean koulutuksensa vuoksi voi tehdä niitä "ihan tavallisia töitä"

Vierailija
485/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tradenilkki kirjoitti:

Tradenomi ollutkin pari kertaa esillä. En täysin allekirjoita etteikö kannattaisi opiskella ko. tutkintoa. Itse olen vuonna 2016 valmistunut tradenomi, työllistyin raksakokemukseni ansiosta rakennusyrityksen toimistoon ja minulle koulutettiin siellä kustannuslaskenta. Omasta pyynnöstäni. Teen samaa työtä edelleen ,mutta eri firmassa ja nostamatta yhtään omaa häntääni olen työssäni erittäin hyvä. Työn kuvaan kuuluu rakennusurakan laskentamateriaaliin tutustuminen, omien töiden laskeminen ja alihankintojen neuvotteleminen. Tästä värkkää urakkatarjous ja neuvottele kaupat kotiin. Hankkeiden arvo on minun kohdalla vaihdellut tuhansista neljään miljoonaan. Tätä työtä normaalisti tekee insinöörit ja palkka neuvoteltavissa. Itse hankin ensi vuonna 60 000 jos tulospalkkaus pitää päällään.

Ensimmäinen firma kyykkäsi alta pari vuotta sitten. Tein loogisen ratkaisun ja laitoin hakemukset kahdeksaan kilpailevaan yritykseen, sain kolme työtarjousta ja valitsin niistä parhaan.

Näkisin, että tradenomin tutkinto on pitkälti sen arvoinen, mitä ihmisenä olet. Jos ei ole raakaa ja kylmää suorituskykyä, et pärjää stressin kanssa, etkä näe asioiden kaupallista puolta ei todennäköisesti tule pääsemaan kummoisiin tehtäviin. Sata valmistunutta tradenomia työllistyy noin 70 eri tehtävänimikkeeseen. Tehtäviä on siis laidasta laitaan ja parhaisiin pääsee tuottavimmat yksilöt. Vapaassa markkinataloudessa kun eletään.

Jos haluat luoda uran ja olet valmis tekemään töitä, anna mennä, kouluttaudu. Et varmasti tuhlaa aikaa.

Aivan, vaikka tradenomeja haukutaan, fakta on se että yrityksellä ei ole varaa palkata pelkkiä maistereita. Ihmiset o var ylikouluttautuneita. Tradenomit tekevät hyvin erilaisia tehtäviä. Sairaanhoitajalla on usein vähemmän valinnanvaraa työtehtävien suhteen.

Tosiasia on, että tradenomina muualle, kuin kaupan kassalle työllistyminen on täysin tuurista kiinni. Eli ei todellakaan kannata, jos työ kaupassa ei kelpaa. Mutta jos se sopii, niin sitten siitä vain.

Ei pidä paikkaansa. "Tradenomi" on amk-puolella sellainen kattotermi, jonka alle lätkäistään lähes kaikki koulutukset, jotka liittyvät millään tavalla johonkin yritysmaailmaan. Esimerkiksi paras kaverini on tradenomi, tarkemmin sanottuna Kajaanin amk:sta pelipuolelta valmistunut peligraafikko. Ja pääsi heti suoraan valmistuttuaan pelifirmaan töihin, jossa työskennellyt jo useamman vuoden. Paperissa lukee tradenomi, mutta koulutus ja osaaminen ei liity millään tavalla mihinkään kaupan alaan. Opiskeli neljä vuotta mallinnusta, piirtämistä ja kuvankäsittelyä.

Eli tradenomi voi olla melkein mitä vaan, se titteli "tradenomi" ei vielä kerro yhtään mitään.

Luetun ymmärtäminen? Se että joku jossain on työllistynyt on juurikin tuota "tuuria". Ja ei, ei tradenomi ole "melkein mitä vaan". Sille tutkinnolle on ihan määrätyt sisällöt.

Vierailija
486/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tradenilkki kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen? Se että joku jossain on työllistynyt on juurikin tuota "tuuria". Ja ei, ei tradenomi ole "melkein mitä vaan". Sille tutkinnolle on ihan määrätyt sisällöt.

Kaikki tuntemani tradenomit ovat työllistyneet, esimerkiks juurikin tuolta pelipuolelta valmistuneet ja monen muunkin alan tradenomit. Eli ihan turha tulla väittämään, että tradenomina työllistyisi korkeintaan kaupan kassalle, tai että ehkä joku yksittäinen tuurilla saa työpaikan. Pientä liioittelua ja pirujen maalailua on taas täällä vauhdissa.

Vierailija
487/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläintenhoitajan palkka on 1600€. Samoten kuin yksityisellä hoitajien palkka huonompi. Pitää saada voittoa, joten pakko pitää palkat matalana.

Eläintenhoitajilla on kylläkin paljon lisiä palkassa ja käsittääkseni heidän palkka on sellainen 2100-2200e/kk.

Ja tuo on ihan täyttä potaskaa, että yksityisellä muka huonommat palkat. Yksityisellä ei todellakaan ole niin mustavalkoista kuin julkisella, tiedän monia hoitajia jotka saa samasta työstä yksityisellä reippaasti parempaa liksaa.

Pieneläinhoitajien / Klinikkaeläinhoitajien alalla ei ole työehtosopimusta, joten alalle ei ole määritelty mm. minimipalkkaa. Palkka on hyvin klinikkakohtainen, haarukka 1200-2500€/kk.

Tässä näkee jälleen syyn kuulua ammattiliittoon. Kun työehtosopimusta ei ole, palkka voi olla miten pieni tahansa.

Vierailija
488/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katulusse. Sellaista ammattia ei ole.

Vierailija
489/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri. Hyvä työllisyys ja palkka, mutta ihmisten lääkäriviha on loputon kaivo kuten tältäkin palstalta voi lukea. Mikään muu ammattikunta ei ole yhtä vihattu ja halveksittu. Ei kertakaikkiaan ole sen arvoista.

Ymmärrän tunteen. Suhteessa siihen, että lääkäri opiskelee pitkän tutkinnon ja käyttää työpäivänsä auttaakseen sairaita ihmisiä, kritiikkiä sataa paljon niskaan.

Absoluuttisesti ajateltuna lääkäreitä kuitenkin professiona arvostetaan.

Se kritiikki varmasti tuntuu lääkäristä pahemmalta kuin vaikka puhelinmyyjästä.

Ennen vanhaan johtajat työllistivät eivätkä loukkaantuneet siitä että alaiset eivät heitä rakastaneet; vanhemmat kasvattivat lapsiaan eivätkä loukkaantuneet siitä että lasten mielestä äiti on tyhmä; lääkärit diagnosoivat ja hoitivat potilaita eivätkä loukkaantuneet siitä että maallikot purnasivat selän takana. Ehkä se olikin henkisestä kevyempää?

Ennen pomon rooliin kuului olla vittumainen.

Management by perkele.

Armeijan esimieskoulutus oli edellytys esimiesasemaan, ennen armeijassa huuto, rähinä ja jaukkuminen kuuluivat asiaan.

Sairaalassa, ainakin tukipalveluissa, on edelleen tätä päivää johtaminen tyyliin management by perkele.

Vierailija
490/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata opiskella mitään bio-alkuista (poislukien bioanalyytikko, joka on terveydenhuollon tutkintoja). Syynä se, että bioalaa on viimeiset parikymmentä vuotta pidetty tulevaisuuden huippualana ja seuraavan Nokian tuojana, ja siksi on koulutettu aivan liikaa bioihmisiä. Töitä on nihkeästi, moni jatkaa jatko-opintoihin mutta niitäkään paikkoja ei riitä kaikille, eikä kaikille tohtoreillekaan riitä alan töitä väittelemisen jälkeen (eikä mikään muu taida estää pääsyä duunaritöihin niin tehokkaasti kuin tohtorin tutkinto, joten siinä vaiheessa vaihtoehtona on lähinnä joko koulutusta vastaava työ tai ei työtä ollenkaan). Lisäksi näissä aloissa on se, että niin yksityisellä kuin yliopistosektorillakin työ on käytännössä usein lähinnä paperinpyörittelyä ja konferensseissa ramppaamista, ja se mielenkiintoinen itsekseen labrassa näpertely joka voi olla monen mielikuva alasta, loppuu viimeistään postdoc-vaiheen jälkeen. Esiintyminen ja verkostoituminen on isossa osassa ja akateemisessakin maailmassa pärstäkertoimen vaikutus on iso. Jos ala kaikesta huolimatta kiinnostaa, niin opiskele biotekniikan DI:ksi ja ota sivuaineeksi ohjelmointia, niin pystyt ainakin työllistymään nörttihommiin ja pääset hyväpalkkaisiin siisteihin sisätöihin joka tapauksessa. DI:tä arvostetaan työelämässä enemmän kuin FM:ää, vaikka FM:llä voi olla enemmän bioalan substanssiosaamista ja vähemmän yleistä teknistä sälää tutkinnossaan. Terveisin biokemisti FM kaukana oman alan töistä.

Vierailija
491/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja ja lähihoitaja. Surkea palkka, vuorotyö ja pandemia osoittaa kuinka henkensä kaupalla ilman lisiä joutuu painamaan. Lisäksi alalta ei pääse pois, koska valmiuslakien aikana kerran hoitoalalle koulutetut voidaan pakottaa takaisin hoitotöihin ammatinvaihdon jälkeenkin. Edelleen surkealla palkalla.

Juuri tämä ! Paikkansa pitävä argumentti! Toivottavasti ihmiset (varsinkin itsekeskeiset) kuolee koronaan. Olen nähnyt kuolevia lapsia ja vanhuksia ja yksikään EI ole ollut itsekäs viimeiseen asti.

Kaikki toivoo läheisilleen hyvää ja pitkää ikää.

Vierailija
492/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI. Ei töitä.

Tätä et voi kyllä yleistää koskemaan koko ammattikuntaa. On toki aloja, jotka ei työllistä, mutta sitten on niitä missä voi luoda hyvää uraa. Puolisoni on sähköltä valmistunut DI, työuraa 15v. takana, ei päivääkään työttömänä ja palkka melkein 10k€ kuukaudessa. Toista on olla vaikkapa materiaalitekniikan DI.

Eli kun 15v sitten nousukaudella yksittäinen henkilö sai sähkötekniikan dipsukkana töitä, seuraa siitä se, että tänä päivänä kannattaa opiskella sähkötekniikkaa. Voi elämä.

Vierailija
493/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tradenomi voi olla melkein mitä vaan, se titteli "tradenomi" ei vielä kerro yhtään mitään." No höpö höpö taas. Tottakai se kertoo jotain. Se kertoo, että ihminen on suorittanut amk tutkinnon tietyllä alalla. Eivät tradenomit ole esimerkiksi millään muotoa verrattavissa vaikka filosofian maisteriin, jotka voivat olla aivan oikeasti opiskeleet kirjallisuudesta luonnontieteisiin, vaikka tutkintonimike on kaikilla FM. Tradenomin tutkinto ei tilastojen valossa edelleenkään kannata, jos on tarkka työpaikastaan.

Vierailija
494/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaali- ja terveysla. Huonot palkat ja hukkuu töihin.

Riippuu täysin ammatista, on aika eri asia olla lähihoitaja vanhainkodissa tai erikoislääkärilääkäri yksityisellä lääkäriasemalla :)

Alalla on paljon valinnanvaraa ja hyviä ammatteja ja työpaikkoja. Itse olen työterveyshoitaja, siistiä sisätyötä ma-pe 8-15.30 ja palkka 3150 €/kk.

Tääl myös tth, palkka (ilman lisiä tai bonuksia) muutamia satoja euroja tuosta enemmän). Olen tyytyväinen.

Oletko miettinyt riittääkö sinulle tai muille tth hoitajille jatkossa töitä? Näinä aikoina korona vie duunit ja paluuta ei entiseen ole!

Itse olen terveysasemalla terveydenhoitajana pk-seudulla.  Siisti sisätyö ma - pe klo 8:00 - 15:45 ja töitä on sopivasti, saisi tehdä lisätöitäkin jos vain haluaa. Peruspalkka 2700 euroa / kk

Vierailija
495/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"tradenomi voi olla melkein mitä vaan, se titteli "tradenomi" ei vielä kerro yhtään mitään." No höpö höpö taas. Tottakai se kertoo jotain. Se kertoo, että ihminen on suorittanut amk tutkinnon tietyllä alalla. Eivät tradenomit ole esimerkiksi millään muotoa verrattavissa vaikka filosofian maisteriin, jotka voivat olla aivan oikeasti opiskeleet kirjallisuudesta luonnontieteisiin, vaikka tutkintonimike on kaikilla FM. Tradenomin tutkinto ei tilastojen valossa edelleenkään kannata, jos on tarkka työpaikastaan.

Ei itse asiassa kerro, ellei tarkenna, mihin on suuntautunut. Tradenomin suuntauksia voivat olla mm.

- liiketalous

- finanssipalvelut

- myyntityö

- IT

- yrittäjyys

- mediatuotanto

- turvallisuusala

- hevosala

- kirjasto- ja tietopalvelut

- markkinointi

- kansainvälinen kauppa

- oikeus

- logistiikka

- peliala

- matkailu

jne. !

Mielestäni tuo on melko laaja kattaus enkä usko, että hevosalalta valmistunut trade hakee samoja työpaikkoja kuin vaikka IT-tradenomi.

Vierailija
496/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI. Ei töitä.

Tätä et voi kyllä yleistää koskemaan koko ammattikuntaa. On toki aloja, jotka ei työllistä, mutta sitten on niitä missä voi luoda hyvää uraa. Puolisoni on sähköltä valmistunut DI, työuraa 15v. takana, ei päivääkään työttömänä ja palkka melkein 10k€ kuukaudessa. Toista on olla vaikkapa materiaalitekniikan DI.

Eli kun 15v sitten nousukaudella yksittäinen henkilö sai sähkötekniikan dipsukkana töitä, seuraa siitä se, että tänä päivänä kannattaa opiskella sähkötekniikkaa. Voi elämä.

Hahaha, voi elämä sun kommenttiasi. Puolisoni opiskelukavereilla pyyhkii kuule kaikilla varsin hyvin. Että ei puhuta nyt yksittäisestä ihmisestä. Et voi mitenkään väittää, että DI olisi tänä päivänäkään huono tutkinto, täytyy vaan valita se opiskeluala viisaasti.

Vierailija
497/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lähes mahdoton sanoa, millä alallatarvitaan työväkeä esim. kolmen tai viiden tai kymmenen vuoden kuluttua. Ihmisiä jää eläkkeelle koko ajan kaikista ammateista eikä kaikkia työpaikkoja sentään jätetä täyttämättä.

Vierailija
498/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja ois hieno duuni, ellei se ala ois vuorattu surkealla itsetunnolla varustetuilla kateellisilla ihmisillä.

Ja tämä asia tulee vain pahenemaan.

Mikäli älykkyysosamäärä on 80 tai sen yli, tajuaa varmaan että vika on todennäköisemmin ihan jossain muualla kuin siinä että sata tuhatta hoitajaa ovat kaikki luonnevikaisia. Ai niin, paitsi sinä.

Vierailija
499/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja eli kansankielellä rekkakuski.

Töitä kyllä on, mutta kukaan ei ole valmis maksamaan siitä mitään. Työajat täysin epäinhimmilliset ja mitään säännöllisyyttä ei ole. Työnantajat kirjaimellisesti ajaa sut loppuun, saat koko ajan juosta kellon perässä ja kellon ympäri.

Mitään omaa elämää ei ole, työviikon jälkeen olet niin loppu ettet pysty kuin nukkumaan ja vapaat ei riitä palautumiseen.

Valtava vastuu kalliista kalustosta, kuormasta ja muista tiellä liikkujista. Talvet on yhtä hellvettiä, jatkuvasti saat pelätä että vehkeet on ojassa tai tulee ruumiita. Myöskin ainoa ammatti jossa poliisi sakottaa jos et pidä taukoja minuutilleen.

Kurjaa kuulla. Olen oikeasti harkitsemassa kouluttautumista yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi, onko työ oikeasti noin kauheaa? B-korti löytyy tietysti jo. Paljonko palkka on suunnilleen per tunti?

Vierailija
500/1895 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi olla totta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä USA:ssa on sosiaaliturva, ei tosin yhtä runsaskätinen kuin Suomessa, mutta ei siellä nälkään kuole.  Eläkettä kertyy. Päivähoito on kalliimpaa, jollei sitten löydä jostain samanlaista monikymmenpäistä lapsikolhoosia kuin Suomessa.

Stipendejä on hyville oppilaille jaossa paljon, ja monet opiskelijat tekevät töitä opiskelujen ohessa ja lainaa tietysti saa. Huippuyliopistot ovat kalliita mutta Suomen tasoisissa maksaa lääkärin tutkinto n. $200 000 ja sen maksaa Suomen nettopalkka erolla (yli tuplat) todella nopeasti pois. Ylipäätään ihan mikä tahansa matemaattis-teknistieteellinen ammatti USA:ssa on todella hyvin palkattu, kun vertaa Suomeen. Ongelma vaan on että täytyy olla rautainen ammattilainen, jotta saa työluvan sinne tai sitten voittaa GC-lotteryssä.

Voi luoja, kyllä teillä maalaisilla on ruusunpunaiset lasit päällä mitä tulee Ömeriiiikkaan. Siellä vuosia asuneena ei voi muuta kuin pidätellä itkua kun lukee tälläistä fan fictionia. Huoh. Siis lähdetäänpä nyt siitä ensin että kyllä valitettavasti USA:ssa kuolee ihmisiä nälkään. 40 milliä ihmistä asuu köyhyysrajan alapuolella sellaisissa oloissa mikä on suomalaiselle työttömälle ja pienituloislle ihan dystopiaa. Eli jos menetät työpaikkasi, menetät myös terveydenhuollon ja (tarkoituksella) raskas byrokratia tekee todella vaikeaksi (vähäisenkin) yhteiskunnan tuen hakemisen. Ja se tuki todella on VÄHÄINEN. USA:ssa on muun muassa JÄRJETÖN ongelma kodittomien kanssa. Entäs ne huikeat tulot? No.... Eräs tuttava (fyysikko) lähti ovet paukkuen Suomesta isoon maailmaan koska hänelle tarjottiin sellaista palkkaa mihin suomalainen fyysikko ei tule edes villeimmissä unelmissaan pääsemään. Ja se palkka oikeasti oli valtava. Mutta niin kuin vanha sanonta menee: ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Ja USA:ssa ei mikään ole pientä (paitsi yhteiskunnan tuki). Kyseinen jätkä itkee tällä hetkellä koko ajan sitä kun jää vähemmän rahaa käytettäväksi kuin koskaan Suomessa. Koska siellä ihminen todellakin ITSE maksaa kaiken (ja sen takia ne palkatkin on "suuremmat"). Amerikkalainen vaimokin tuotiin Suomeen synnyttämään. On siellä tietysti alueita joissa on pienemmät elinkustannukset kuin Suomessa, mutta se näkyy heti palkassa (ja edelleen kaikki pitää maksaa itse) ja pitää muistaa että suurin osa USA:ta on käytännössä kehitysmaata mitä tulee infastruktuuriin jne. Ihminen joka on koko elämänsä asunnut hyvinvointiyhteiskunnassa, ei voi oikeasti edes käsittää mitä se tarkoittaa kun itse maksat oikeasti kaiken. Suomalaiset perheet on "welfare queeneja" jotka maksavat MILJOONIA yhteiskunnalle mutta eihän yksilö sitä summaa pysty käsittämään ennen kuin joutuu sen itse maksamaan.  

Hohhoijaa sinä et todellakaan ole USA:ssa asunut, ehkä korkeintaan katsonut Suomessa jonkun typerän kohudokkarin (jenkeissä normaalijärkiselle ihmisille muodostuu aika nopeasti terve epäily mikä telkkarissa voi olla totta ja mikä yliammuttua) ja lukenut iltsikasta, kuinka piilaaksossa sinne muuttaneelle yrittelijälle asuminen on niin järjettömän kallista. Tiedoksi Piilaakso, Manhattan ja muut suosittujen miljoonakaupunkien ökyalueet ovat todella kalliita paikkoja asua muuhun USA:n nähden.

Vaikka olisi kuinka punaiset lasit päässä, niin kannattaisi alkaa miettimään miksi se muuttovirta on rajusti jenkkeihin päin, jopa EU-maiden onneloista kuten Suomesta ja yleensä sinne vielä myös jäädään pysyvästi. Miksi jenkkejä on niin vähän täällä Suomessa. Ja ennen kaikkea miksi jenkeistä muutetaan niin harvoin Britteihin, jossa puhutaan vieläpä samaa kieltä, mutta toisinpäin etenkin korkeakoulutetut muuttavat sankoin joukoin. On se vaan kumma asia, jos maa on sellainen kapitalistinen helvetti kuin kuvaat.

t. Ihan aikuisten oikeasti siellä asunut! 

ps. Jos etsii korkeampaa elintasoa ja omaa matemaattispohjaisen korkeakoulutuksen, niin missään tapauksessa ei kannata jäädä Suomeen. Verotus pitää ostovoimasi takuuvarmasti alhaisena, eikä parannusta ole todellakaan näkyvissä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi