Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osallistu kirkon erottamiseen valtiosta

Vierailija
22.01.2014 |

Allekirjoita aloite:

Yhdenvertainen Suomi - kansalaisaloite uskonnollisen ja vakaumuksellisen yhdenvertaisuuden puolesta

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/707

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 22:46"]

Saa aiheesta keskustella asiallisestikin, vai puuttuuko asiaperusteet kun kovin ikävän kuuloisesti leimaat toista kommentoijaa.

Kestääkö uskovainen kuulla sen, että koulussa harjoitetaan uskontoa? Koulun kai pitäisi opettaa asioita ja uskonnostakin siis opettaa sen, ettei se ole mitenkään totta, mutta monet tykkäävät uskoa niin. Jokainen saa valita uskontonsa ihan itse, ja nykyään moni osaa elää ilman mitään uskontoakin ihan aikuisiksi. Samalla tavalla uskonnnoista tulisi kertoa kuin historiasta tai kalevalasta.

Poikani tokaisi maailman synnystä, että raamattu on samantapainen tarina kuin se tarina, että alussa oli vain vettä(Kalevala). Mystiselle alkuräjähdysellekin on enemmän todisteita kuin vähän taolaisuuden ja buddhismin jälkeen keksitylle kristinuskolle.

Jokatapauksessa, annetaan ihmisten ja lasten valita itse. Ei tuputeta niille hassua satua totena, kun ei kerran tiedetä onko se totta vai ei. Reilua?

[/quote]

Eli mikä oli ongelma? Hirveä valitus siitä, että kouluissa opetetaan uskontoa, vaikka sekään ei edes ole pakollinen vaan vanhempien valinta. Ja vanhemmathan tekevät muutenkin päätöksiä lastensa puolesta. Mitä se teille kuuluu, jos toiset (enemmistö) haluaakin saada uskonnonopetusta koulussa?

Vierailija
62/152 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen verranhan se kuuluu, ettei nyt ole aitoja vaihtoehtoja. Mielestäni käytävällä istuttaminen ei ole vaihtoehto kun muut arjoittavat uskontoa.

Lisäksi nykyinen käytäntö rikkoo niin perustuslakia kuin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätöksiä. Mielestäni varsin painavia syitä tehdä ongelmalle jotain. Siis ja jotkut saavat edelleen haluta uskonnon opetusta koulussa ja sitä saa puolestani kouluissa tehdäkin.

Mutta todelliset vaihtoehdot tarvitaan niille, jotka haluavat muuta kuin uskontoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satujen opettaminen totena yhteisillä verorahoilla ei ole uskonnonvapautta.

Vierailija
64/152 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun eräässä todella katolisessa maassa. Itse en ole katolinen. En koe sitä minkäänlaisena ongelmana. Haluavat pitää ristinsä luokkahuoneen seinällä eikä se todellakaan ole ongelma minulle tai lapselleni. Laulavat uskonnolisia lauluja eikä se loukkaa minua mitenkään. Meillä on jopa vapaata kun on paikkakunnan pyhimyksen päivä. Kirkko sanoo mielipiteensä joka lakiehdotukseen jne. Mutta se ei ole minusta epäreilua, koska tällä maalla on vahvat siteet ja perinteet katolisuuteen ja suurin osa ihmisistä haluaa niin.

Kirjoitat syyksi usko, tasavertaisuus ja järki. Mikä sen parempi syy kun usko jos suurin osa kerran uskoo. Miksei se silloin olisi huomiotava myös lainsäädännössä ja budjetissa? Tasavertaisuus mihin? Miksi jollain ei suomalaisiin perinteisiin nojaavalla pitäisi edes olla? Päinvastoin Eurooppa on suurissa ongelmissa kun muut fanaattiset uskonnot kahmivat itselleen osuuksia koska ei ihmiset ole suurimmassa osassa maailmaa todellakaan ateisteja.

Järki? Mitä tarkoitat? Ajatuksesi on järkevä koska sinä olet sitä mieltä? Monelle se on järkevää että kirkko ja valtio ovat yhtä.

Luulen että sinun kaltaisille olisi helpompaa hyväksyä jos joku buhddisti pitäisi aamunavauksen vaikka sekin on uskonto, koska olet päättänyt että kirkko tuputtaa tai pakottaa sinua jotenkin uskomaan.

Näyttää että etsit tekosyitä sille että kirkko ärsyttää sinua etkä haluasi maksaa tai että rahoja käytetään kirkolle.

Vierailija
65/152 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat kovasti minua arvostellen. Mikäs siinä, saa arvostella. Mutta mikset kerro miksi mielestäsi kirkko osana valtiota on mielestäsi parempi, kuin katollisessa maassasi, jossa kirkko voi olla valtiosta erillään?

Mielestäni paras syy toimia on euroopan ihmisoikeustuomioistuin. Se elin edustaa meitä kaikkia, ja pitää meidän kaikkien puolta tasapuolisesti. Niin uskovia, katollisia ja protestantteja, ev.lutteja, helluntailaisia, tapakristittyjä ja myös niitä jotka näihin uskomuksiin eivät halua seurata. Joita on kokoajan enemmän.

Idea ei ole omani, vaan ihmisoikeuksista enemmän ymmärtävien. Tutustuin heidän näkemyksiin ja aluksi ne tuntuivat kummilta, jopa loukkasivat minua. Minulle oli opetettu kirkosta muuta. Onneksi minulle oli opetettu myös kyseenalaistamista ja että asiat voi selvittää ihan itse, niin tietää miten ne ovat.

Harva on jaksanut lukea oikeuskanslerin paperia, vaikka on siitä tiukasti jotain mieltä. Se on ihan järkeen käypää tekstiä, vaikka media repii siitä kohuotsikoita.

Opettelet ilmeisesti raamattua, niin mikset välillä lukisi ja pohtisi mitä oikeuskansleri oikein sanoi päätöksessään? Mikä on hänen tehtävänsä ja roolinsa demokratiassamme? Sitten ehkä huomaat miten asiat oikein ovat. Ja tajuat ettei hän ole kirkkoa vastaan, eikä sinun perinteitäsi vastaan.

Vaan hän on ihmisoikeuksien ja perustuslakimme puolesta. Se on mielestäni järkevää, reilua ja kehittävää. Kannatan sitä. Toivoisin useamman kannattavan ihmisoikeuksia niin meillä kaikilla olisi mukavampaa täällä. Ne eivät ole keneltäkään pois. Yhteiskuntamme voi keskittyä sitten fiksumpiin asioihin, kun ei tarvitse pelätä ihmisoikeuksiensa tulevansa loukatuksi ja keskittyä niiden puolustamiseen.

Vierailija
66/152 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen kirjoitus, 95!

Se ei koskaan lakkaa ihmetyttämästä minua, että miten ne hartaimmin uskovat ovat yleensä niitä, joita kaikkein vähiten häiritsee ihmisoikeuksien loukkaaminen. Eletään ja annetaan muidenkin elää.

Vierailija
67/152 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos :)

Vierailija
68/152 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mitä tulee ajatella heistä jotka eivät pitäneet kommentistasi? Miksi eivät pitäneet? 

Eikö asiaa saa sanoa ääneen?

En oikein ymmärrä näitä kysymyksiä? Haluaisitko avata vähän enemmän minkälaista vastausta toivot tai keneltä?

[/quote]

Vierailija
69/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitin jo eilen. Hyvä aloite. Toivottavasti menee eduskunnan käsittelyyn.

Vierailija
70/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki allekirjoittamaan!

Vierailija
71/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita, en näe syytä.

Vierailija
72/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää allekirjoittako!!! Vain vapaa-matkustajat allekirjoittavat moisia. Käyttävät kuitenkin kirkon palveluita ilmaiseksi.

Vierailija
73/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää allekirjoittako!!! Vain vapaa-matkustajat allekirjoittavat moisia. Käyttävät kuitenkin kirkon palveluita ilmaiseksi.

Vierailija
74/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoittaisin, mutta en ole vielä täyttänyt 18 vuotta.

Vierailija
75/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allekirjoittanut jo.

Ensin kaatui kommunismi, nyt kaatuu kirkko.

Vierailija
76/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:25"]

[/quote]

Öö? Jos kirkko erotettaisiin kokonaan valtiosta, kirkkoon kuulumattomat eivät enää voisi käyttää sen palveluita ilmaiseksi. Kannattaisi siis sinunkin allekirjoittaa tämä aloite.

Itse olen jo allekirjoittanut.

Vierailija
77/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:26"]

[/quote]

Pyydäpä siis vaikka vanhempiasi allekirjoittamaan! Aloitteen menestys vaikuttaisi erityisesti sinun ja etenkin mahdollisten tulevien lastesi elämään.

Vierailija
78/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:31"]

[/quote]

Pyydäpä siis vaikka vanhempiasi allekirjoittamaan! Aloitteen menestys vaikuttaisi erityisesti sinun ja etenkin mahdollisten tulevien lastesi elämään.

[/quote]

Älä pyydä. Sunin lasten on hyvä kuulua kirkkoon.

Vierailija
79/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:31"]

[/quote]

[/quote]

Älä pyydä. Sunin lasten on hyvä kuulua kirkkoon.

Vierailija
80/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLEn juttu aiheesta.

http://yle.fi/uutiset/kansalaisaloite_tahtoo_suomesta_uskonnollisesti_puolueettoman/7046412

Nyt kaikki joukolla irrottamaan Suomea kirkon ikeestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän