Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tarvinnut pakkoruotsia aikuisiällä?

Vierailija
21.01.2014 |

Ruotsinopettaja sanoi, että aikuisena ei pärjää elämässä ilman ruotsia, eikä saa töitä. Hyvin minä olen ainakin pärjännyt ja duunia riittänyt. Sanaakaan ruotsia en osaa.

Kommentit (493)

Vierailija
301/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:05"]

En ole tarvinnut ruotsia mihinkään virkamiesruotsin suorittamisen jälkeen (n. 20 vuotta sitten). Minusta voisimme huoletta yhdistää uskonnonopetuksen ja ruotsin kielen siten, että uskontoa opetettaisiin ruotsiksi. Kummastakin aineesta saattaisi jäädä jotain mieleen, mutta toisen aineen opetukseen nykyään käytettävät tunnit vapautuisivat vaikkapa fysiikan opetukseen.

[/quote]

Miksi fysiikan opiskelua tarvittaisiin nykyistä enemmän? En minä ainakaan ole tarvinnut fysiikkaa sitten peruskoulun.

Vierailija
302/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollatason väittelyä koska pakkoruotsista vouhottajat on 99% elämäm koululaisia jotka ei kykene näkemään isompaa kuvaa yhtään mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 v ja kaksi kertaa olen käyttänyt ruotsia lukion jälkeek. Kiittänyt kaksi kertaa ruotsiksi Haaparannan ikeassa

Vierailija
304/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:34"]

En ole. Muutin ulkomaille heti lukion jälkeen. Harmittaa ruotsin opiskeluun tuhlatut vuodet, muut kielet ovat tulleet paljon enemmän tarpeeseen. 

[/quote]Sama juttu mulla. Tiesin jo lukiossa, etten Suomeen tule jäämään. Kumpa tuonkin ajan olisin voinut käyttää Ranskan ja Espanjan opiskeluun. 

Vierailija
305/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tämäkin keskustelu tass jälleen kerran osoittaa, pakkoruotsia ei missään nimessä tarvita koko kansakuntaa rasittavana pakkopullana.

Jos joku menee ummikkosuomenruotsalaisen kanssa naimisiin, niin hyvä on. Itse en menisi minkäänkielisen ummikon kanssa naimisiin, mutta ihan oma valinta.

Jos ruotsalainen kollega tulee vastaan, niin voi joko googlettaa kohteliaisuuden tai sitten puhua reilusti englantia.

Ruotsi voi olla valinnainen sitä haluaville, mutta muuten on tehtävä tilaa oikeasti hyödyllisille kielille. Nimenomaan laaja kielitaito on tarpeellista kansakunnan mittakaavassa. Osa osaa hyvin venäjää, osa ranskaa, osa saksaa ja kaikki meilellään kohtuullista englantia.

Vierailija
306/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:21"]

Kävin ostoksilla Närpiössä ja pärjäsin ihan hyvin suomen kielellä. Ei ole ihan todellista pakottaa koko kansaa opiskelemana ruotsia vaan sen takia, että jos ne joskus joutuu käymään Närpiössä.

[/quote]

Näin voisi ajatella oikeastaan ihan mistä tahansa oppiaineesta, mitä koulussa opetetaan. Mitä hyötyä minulle on ollut matematiikasta, musiikista, liikunnasta..? Matikasta riittää osata yhteen-, vähennys-, jako-, kerto- ja prosenttilaskut. Mihin tarvitaan yhdeksän vuotta peruskoulun matikkaa? Sen kaiken voisi opiskella parin viikon intensiivikurssilla jonain kesänä työväenopistossa ;-)

[/quote]Voisi ajatella tai sitten ei. Jotakin realismia hei sullekin tuohon puolustuspuheenvuoroosi, pyydän.

Vierailija
307/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai yleissivistäviä aineita tarvitaan. Kaikki muut kouluaineet ovat yleissivistäviä paitsi ruotsi. Muumiruotsi on "yleissivistävä" vain suomessa. Opiskellaanko Ruotsissa yleissivistävää suomea, koska on naapurimaa? No ei opiskella.

Vierailija
308/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotissa ihmetellään miksi suomalaiset pakko-opiskelevat ruotsia. Eivät voi ymmärtää ja se huvittaa niitä suuresti.

Vierailija
309/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:21"]

Kävin ostoksilla Närpiössä ja pärjäsin ihan hyvin suomen kielellä. Ei ole ihan todellista pakottaa koko kansaa opiskelemana ruotsia vaan sen takia, että jos ne joskus joutuu käymään Närpiössä.

[/quote]

Näin voisi ajatella oikeastaan ihan mistä tahansa oppiaineesta, mitä koulussa opetetaan. Mitä hyötyä minulle on ollut matematiikasta, musiikista, liikunnasta..? Matikasta riittää osata yhteen-, vähennys-, jako-, kerto- ja prosenttilaskut. Mihin tarvitaan yhdeksän vuotta peruskoulun matikkaa? Sen kaiken voisi opiskella parin viikon intensiivikurssilla jonain kesänä työväenopistossa ;-)

[/quote]

Kylläpä oli tyhmä perustelu. Mainitsemillesi aineille ei ole vaihtoehtoja mutta ruotsille on. Pakko-opiskelun poisto ei poista mahdollisuutta opiskella ruotsia vapaaehtoisesti. Jos se kerran on niin tarpeellinen kieli, niin luulisi halukkaita löytyvän. :-)

Vierailija
310/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:06"]

Ruotsinopettaja sanoi, että aikuisena ei pärjää elämässä ilman ruotsia, eikä saa töitä. Hyvin minä olen ainakin pärjännyt ja duunia riittänyt. Sanaakaan ruotsia en osaa.

[/quote]

Päivittäin. Kunnon työpaikan (kunnollisesti palkatun, jossa hyvät uraetenemismahdollisuudet) tosin sain vasta opeteltuani sitä enemmän kuin kouluruotsin verran - vapaaehtoisesti.

[/quote]

Tämä kertoo juuri siitä taloudellista vallasta, joka suomenruotsalaisilla käsissään on. Turhan kielen osaamisesta palkitaan opiskelupaikoilla ja liian isolla palkalla. 

Vierailija
311/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:07"]Ruotissa ihmetellään miksi suomalaiset pakko-opiskelevat ruotsia. Eivät voi ymmärtää ja se huvittaa niitä suuresti.

[/quote]

Ruotsi on suomen virallinen kieli enkä näe tuossa opiskelussa mitään outoa.

Vierailija
312/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:12"]

Olen tarvinnut.

Muutama tilanne:

- olin työpaikassa, jossa toisena työkielenä oli ruotsi, silloin kun ruotsinkielinen asiakas pöllähti paikalle. Näitä sattui muutama kerta viikkoon.

- reissatessani ruotsinkielisellä alueella

- nykyisessä työssäni pitää nettisivut vääntää myös toisella kotimaisella

- keskustellessani lapseni kaverin kanssa - suomenruotsalainen

- keskustellessani ystäväni sukulaisten ja miehen kanssa - suomenruotsalaisia

- joskus jotain tavaraa ostaessa käyttöohjeet on englannin lisäksi ruotsiksi. Jos en saa englannin versiosta selvää, luen ruotsinkieliset ohjeet myös.

Voisin kuvitella että ruotsinkieltä tarvitsisivat henkilöt, jotka ovat asiakastyössä. Myös esim hoitajat ja lääkärit.

Mun mielestä pakkoruotsista on tehty liian iso numero. En kannata ruotsinkielen pakollisuutta, mutta kannatan ruotsinkielen opiskelua. Siitä ei missään nimessä haittaakaan ole ja sen avulla voi aueta useampi ovi työmaailmassa.

[/quote]

Saahan sitä edelleen opiskella vaikka pakko-opiskelu poistettaisiin. 

-Ei se suomenruotsalainen kaverin äiti sitten suomea osannut, sitä toista kotimaista? 

Itsellä on kokemusta aspasta kun suomenruotsalainen asiakas kovaan ääneen nillitti muumiruotsilla että haluaa palvelua ruotsiks. Haettiin sitten meiltä hlö, joka on ruotsinsuomalainen, eli puhuu ihan oikeaa ruotsia. Noh, asiakas meni valehtelematta punaiseksi kuin rapu alkoi änkyttää "no, kyllähän tässä suomeksikin.." ja niinpä jatkettiin suomeksi. Raukka kun ei tajunnut ruotsinruotsista mitään. Kyllä naurettiin ja ihan päin naamaa. :-D

[/quote]

Kyllä tiedän että usein kyse on asenteesta. Suomenruotsalaiset haluavat käyttää oikeuttaan palveluun äidinkielellään, joka on maamme toinen virallinen kieli.

Silti usein keskustelu on myös huomattavasti sujuvampaa sillä toisella kotimaisella - vaikka itse en väitä olevani mitenkään hyvä ruotsissa. Päinvastoin, paljon on unohtunut kouluvuosista.

Katsos, ruotsinkieli on kuitenkin miljoona kertaa helpompaa kuin suomenkieli. Siksi suomenruotsalaisetkaan ei ensisijaisesti sitä suomea käytä, vaikka sitä ymmärtäisivät.

Joskus varsinkin tuon kaverini miehen kanssa keskustellaan niin että minä puhun suomea ja hän ruotsia. Ymmärrämme toisiamme näinkin.

Vierailija
313/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaikinen päivä töissä. Ihanaa, kun voi kommunikoida ruotsalaisten kollegoiden kanssa ruotsiksi eikä tarvitse käyttää englantia! Toki käytän sitäkin, jos mukana on pakkoruotsia vihanneita suomalaisia, jotka eivät sitten ruotsia hallitse, mutta myötähäpeä on melkoinen...

Vierailija
314/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun kaikkien ruotsinkielisten tuttujeni kanssa suomea. Tai siis he puhuvat aina spontaanisti suomea. Todella luonnollista että näin on, Suomessa kun ollaan.

Vierailija
315/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:07"]Ruotissa ihmetellään miksi suomalaiset pakko-opiskelevat ruotsia. Eivät voi ymmärtää ja se huvittaa niitä suuresti.

[/quote]

[/quote]

Ootko lapsi etsä vaan voi kiistää tätä

Vierailija
316/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:12"]

Jokaikinen päivä töissä. Ihanaa, kun voi kommunikoida ruotsalaisten kollegoiden kanssa ruotsiksi eikä tarvitse käyttää englantia! Toki käytän sitäkin, jos mukana on pakkoruotsia vihanneita suomalaisia, jotka eivät sitten ruotsia hallitse, mutta myötähäpeä on melkoinen...

[/quote]

Sinun suomessa on toivomisen varaa. Etkö osaa kunnolla englantia, vai miksi se on niin vastenmielistä?

Vierailija
317/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Myötähäpeä mistä? Häpeävätkö kollegasi sinua, kun et osaa kunnolla englantia? Siitä tässä nyt oli kyse? :-D

Vierailija
318/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi ei muuten kielenä ole ollenkaan helppo. Näin ainakin väittävät useampia kieliä osaavat tuttuni. Joten silläkään ei voi perustella ruotsia. Sitä ei meinaa siis oppia millään. Tarkoitan nyt puhumaan todella hyvin eikä vaan sanan sinne toisen tänne.

Vierailija
319/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:07"]Ruotissa ihmetellään miksi suomalaiset pakko-opiskelevat ruotsia. Eivät voi ymmärtää ja se huvittaa niitä suuresti.

[/quote]

[/quote]

Saamekin on Suomen virallinen kieli. Miksei sitä sitten ole pakko kaikkien opiskella?

Itse osaan kyllä ruotsia ja olen työssäni käyttänyt sitä päivittäin, eli pakkoruotsi on tullut minulle tarpeeseen. Mutta minä asunkin Länsi-Suomen kaksikielisellä alueella. Asia voisi olla tyystin toinen, jos asuisin vaikkapa Kuusamossa tai Imatralla. En ymmärrä, miksi kaikkien pitäisi pakolla opiskella ruotsia eikä se, että ruotsi on maan virallinen kieli, ole riittävä peruste.

Vierailija
320/493 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hienoa kun voit hyysätä työkavereitasi ruotsinkielellä. Todennäköisesti et kuitenkaan saavuta aivan "tasa-arvoa" heidän mielessä. Olen nimittäin huomannut, kun balttialaisten kanssa käy keskustelua niin tulee väkisin sellainen 'lapselle puhun' vaihde päälle. Puhuvat siis suomea. Englanniksi olemme tasa-arvoisempia.

Varmasti on tarpeen, että suomessa on tietty määrä ruotsinkieltä osaavia. Tosin nämä sinun kaverisi jotka ovat sivistäneet itseään pakkoruotsin sijaan jollakin toisella osa-alueella, saattavat tunteä myötähäpeää sinun sivistymättömyyttäsi kohtaan. Ja toki yritys jossa olet töissä varmasti tekee kauppaa muihinkin maihin. Esimerkiksi Venäjälle tai Saksaan. Vai onko kyseessä joku länsi-suomen rannikkokunta ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän