Oletko tarvinnut pakkoruotsia aikuisiällä?
Ruotsinopettaja sanoi, että aikuisena ei pärjää elämässä ilman ruotsia, eikä saa töitä. Hyvin minä olen ainakin pärjännyt ja duunia riittänyt. Sanaakaan ruotsia en osaa.
Kommentit (493)
Ruotsissa käydessä harmittaa, että en osaa paremmin. Aika tankeroa on, kun ei ole käyttänyt. Mutta siellä käytän aina kun pystyn. Myös asiakkaiden kanssa olisin tarvinnut.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:21"]elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:21"]elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:21"]elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
Paljonkin. Suomen historiaa on aika mahdoton tutkia, jos ei osaa ruotsia. Käyn usein Ruotsissa muutenkin. Ruotsin kielestä on paljon iloa eikä se ole minulla pakko muuten kuin tarpeellisuutensa vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:21"]elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:21"]elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[/quote]
elämäm koulu
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:22"]
Paljonkin. Suomen historiaa on aika mahdoton tutkia, jos ei osaa ruotsia. Käyn usein Ruotsissa muutenkin. Ruotsin kielestä on paljon iloa eikä se ole minulla pakko muuten kuin tarpeellisuutensa vuoksi.
[/quote]
Hienoa kun on näin paljon näitä ketkä ihan vapaaehtoisesti haluavat opiskella ruotsia! Ei ole kielivähemmistöllä mitään hätää jos pakko poistetaan. Ihan riittävästi on niitä ketkä kokevat ruotsin kielen hyödylliseksi. :-)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:12"]
Jokaikinen päivä töissä. Ihanaa, kun voi kommunikoida ruotsalaisten kollegoiden kanssa ruotsiksi eikä tarvitse käyttää englantia! Toki käytän sitäkin, jos mukana on pakkoruotsia vihanneita suomalaisia, jotka eivät sitten ruotsia hallitse, mutta myötähäpeä on melkoinen...
[/quote]
Sinun suomessa on toivomisen varaa. Etkö osaa kunnolla englantia, vai miksi se on niin vastenmielistä?
[/quote]
Kuten mainitsin viestissäni, käytän toki englantiakin tarpeen vaatiessa ja se tarve on kansainvälisessä yrityksessä lähes päivittäin. Minusta vain on luontevampaa puhua ruotsalaisten kanssa ruotsia kuin englantia, tuntuisi ihan hullulta käyttää englantia silloin, kun kaikki paikallaolijat osaavat ruotsia.
Mielelläni kuulisin muuten, mikä kohta "minun suomessa" jättää toivomisen varaa :)
Yläasteella kukaan ei usko ruotsia tarvitsevansa. Silloin tehdään kielivalinnat, ruotsin tarpeellisuus huomataan myöhemmin elämässä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:32"]
Yläasteella kukaan ei usko ruotsia tarvitsevansa. Silloin tehdään kielivalinnat, ruotsin tarpeellisuus huomataan myöhemmin elämässä.
[/quote]
Samoi tarpeettomuus. :-)
Tarvitsen sitä koko ajan, koska minulla on niin paljon ystäviä sekä Ruotsissa että Norjassa, kanssakäyminen englanniksi tuntuisi jotenkin kaukaa haetulta.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:44"]
Tarvitsen sitä koko ajan, koska minulla on niin paljon ystäviä sekä Ruotsissa että Norjassa, kanssakäyminen englanniksi tuntuisi jotenkin kaukaa haetulta.
[/quote]
Mullakin on ystäviä Afrikassa. Nyt swahili pakolliseksi.
Ja sellasta vaihtoehtoahan ei tietenkään on ne ystävät opettelis suomea? Ihan vaan ei tunnu teennäiseltä.
Voi hyvänen aika näitä säälittäviä perusteluja pakko-opinnoille..
Ruotsin ja uskonnon yhdistäminen on hyvä idea. Toisaalta voisimme ehkä pitää pakkoruotsin Länsi-Suomessa, ja Lapissa voitaisiin opiskella pakkonorjaa (hyödyllinen työelämässä!), ja Itä-Suomessa taas tietenkin opiskeltaisiin pakkovenäjää. Tässä kansan kielitaito monipuolistuisi ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Tai voisimme kaikki opiskella esim. pakkosaamen, koska kun sen oppii, on helppo oppia muita vieraita kieliä, ja aina Lapissa käydessä voi jutella saamelaisten kanssa heidän omalla kielellään - tosi mukavaa! Lisäksi silloin suomalaisille tulisi parempi käsitys heidän ja maamme historiasta, koska osaisimme Suomen historiallista kieltä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:50"]
Ruotsin ja uskonnon yhdistäminen on hyvä idea. Toisaalta voisimme ehkä pitää pakkoruotsin Länsi-Suomessa, ja Lapissa voitaisiin opiskella pakkonorjaa (hyödyllinen työelämässä!), ja Itä-Suomessa taas tietenkin opiskeltaisiin pakkovenäjää. Tässä kansan kielitaito monipuolistuisi ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Tai voisimme kaikki opiskella esim. pakkosaamen, koska kun sen oppii, on helppo oppia muita vieraita kieliä, ja aina Lapissa käydessä voi jutella saamelaisten kanssa heidän omalla kielellään - tosi mukavaa! Lisäksi silloin suomalaisille tulisi parempi käsitys heidän ja maamme historiasta, koska osaisimme Suomen historiallista kieltä.
[/quote]
Kukas sitten opiskelis pakko-suomea? Ruotsalaiset? Venäläiset? Norjalaiset?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:44"]
[/quote]
Siitä vaan swahilia opiskelemaan, ei ole minulta pois.
Mullakin on ystäviä Afrikassa. Nyt swahili pakolliseksi.
Ja sellasta vaihtoehtoahan ei tietenkään on ne ystävät opettelis suomea? Ihan vaan ei tunnu teennäiseltä.
Voi hyvänen aika näitä säälittäviä perusteluja pakko-opinnoille..
[/quote]
Pääkaupungissa toimittajana? En usko, englannilla pärjäisi paremmin, tulisi vähän perspektiiviä juttuihin, kun ei kaikkia otsikoita kopioitaisi suoraan ruotsalaisista päivälehdistä.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:06"]Ruotsinopettaja sanoi, että aikuisena ei pärjää elämässä ilman ruotsia, eikä saa töitä. Hyvin minä olen ainakin pärjännyt ja duunia riittänyt. Sanaakaan ruotsia en osaa.
[/quote] En oo töissä tarvinnut mutta Ruotsissa matkaillessa kyllä. Ihan hauska ymmärtää ja puhua ruotsia. Olen aina tykännyt opiskella kieliä ja ne ovat olleet mulle helppoja.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:12"]
Jokaikinen päivä töissä. Ihanaa, kun voi kommunikoida ruotsalaisten kollegoiden kanssa ruotsiksi eikä tarvitse käyttää englantia! Toki käytän sitäkin, jos mukana on pakkoruotsia vihanneita suomalaisia, jotka eivät sitten ruotsia hallitse, mutta myötähäpeä on melkoinen...
[/quote]
Sinun suomessa on toivomisen varaa. Etkö osaa kunnolla englantia, vai miksi se on niin vastenmielistä?
[/quote]
Miksi englantia kuoleva kieli ja oikeissa lopsseossa puhutaan vain perinteisiä pitkän historian omaavia eurooppalaisia herrakieliä