Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tällaista ruotsia haluaisin Suomessa opetettavan ja ......

Vierailija
11.01.2014 |

............... vapaaehtoisesti!

Tässä kuulette miltä oikea ruotsi kuulostaa. Miten kaunista tuo riikinruotsi onkaan kun sanat lausutaan niin kuin ne pitääkin oikealla ruotsilla  eikä millään vanhahtavalla suomalaismurteisella suomenruotsilla.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 12:26"]

He e no så vakert oppi österbotn,he 

[/quote]

o ja har vari på jumppa o köpt pyykkiaine idag.

laga de höger upp, så sir du hu grant he er! Ni har e så platt ti åt vann ni talar om vakert ;)

[/quote]

[/quote]

nå ja ska fara på jumppa snart! Ja ha pantta flaskona ida, men hedi pullokone kråta.

Vierailija
62/87 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm? Olen ihan hyvä ruotsin kielessä, mutta en näin suomenkielisenä mitään eroa kuule tuohon ja sumenruotsiin. Tai ehkä ruotsinopettajani puhui riikinruotsia, oli Ruotsissa asunut pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suomenruotsalaisena löysin suomenkielisen miehen. Muuten kiva, mutta suurin osa minun ystävistä ja mieheni eivät pysty keskustelemaan ellen ole mukana tulkkina. Nämä minun ystävät eivät ole koskaan aiemmin tarvinneet suomenkieltä. Mieheni on muutamalle ystävälleni ensimmäinen suomenkielinen tuttava.

mieheni kanssa kun katsottiin ensimmäistä kertaa yhdessä suomi-ruotsi jääkiekko ottelua, kysyi hän "ketä sä kannatat?"... Samassa ottelussa näytettiin haastattelu erään ruotsalais pelaajan kanssa. Nauroin pelaajan vastaukselle kun mieheni kysyi "siis ymmärräksä ihan oikeesti mitä tuo puhuu, vaikka se on ruotsista?" Mainittakoon että ollaan edelleen onnellisesti yhdessä ja hän ei enää päästele aivopieruja suomenruotsalaisista. On erittäin tyytyväinen exänsä kanssa, kun puhun heidän lapselle ruotsia. Lapsi on tyytyväinen kun voi puhua kaikkien naapurilasten kanssa ja toimii tuossa kadulla tulkkina, 6v :D

Vierailija
64/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kyllä tuo aito ruotsi on hyvän kuuloista, ja tunnen myötähäpeää suomenruotsia molottavia ihmisiä ja perheitä kohtaan kun avaavat seuraavan kerran julkisella paikalla suunsa.

Vierailija
65/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oikea ruotsi kuulostaa sellaiselta ihanan lallati-lallati-laa kieleltä kun taas suomen ruotsi kuulostaa sellaisesta että hööö-töks-töks-ööö-pöks.

Vierailija
66/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:04"]

Tosiaan kyllä tuo aito ruotsi on hyvän kuuloista, ja tunnen myötähäpeää suomenruotsia molottavia ihmisiä ja perheitä kohtaan kun avaavat seuraavan kerran julkisella paikalla suunsa.

[/quote] Mä tunnen myötähäpeää aina kun suomalainen koittaa sönköttää jotain englanniksi =D 

Vierailija
67/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:11"]

[/quote] Mä tunnen myötähäpeää aina kun suomalainen koittaa sönköttää jotain englanniksi =D 

[/quote]

Kuulostaa yhtä juntilta ja huonolta kuin suomenruotsi joo :D

Vierailija
68/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:11"]

[/quote]

Kuulostaa yhtä juntilta ja huonolta kuin suomenruotsi joo :D

[/quote] Miltähän se riikinruotsi sitten kuulostaisi..... =D

Vierailija
69/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi koulussa opetetaan suomenruotsia eikä riikin/ruotsinruotsia? Eihän koulussa opeteta suomenenglantia tai suomensaksaa tai vaikka suomenvenäjää, vaan brittienglantia, saksansaksaa ja venäjänvenäjää! Kun opiskelin espanjaa ja se kyllä oli espanjanespanjaa eikä suomenespanjaa!

Voi pyhä yksinkertaisuus näitä suomalaisia, miksi ei näin yksinkertaista asiaa ymmärretä ja tajuta!

Vierailija
71/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdon Suomessa opetettavan SUOMENruotsia. Ei minkään muun maan ruotsia. Mutta olenkin isänmaallinen enkä persu.

Vierailija
72/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan Kuppilat kuntoon Ruotsi, eli Kniven mot strupen ja siinä juontaja/kokki Alexander Nilson puhuu mahtavaa ruotsia.  Taitaa olla kotoisin Tukholmasta.

Vierailija
73/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://swedia.ling.gu.se/snabbmeny.html Täällä voi kuunnella lisää ruotsin murteita, ja onpa siellä suomenruotsiakin!

Vierailija
74/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 18:33"]

Tahdon Suomessa opetettavan SUOMENruotsia. Ei minkään muun maan ruotsia. Mutta olenkin isänmaallinen enkä persu.

[/quote]

Et ole isänmaallinen vaan taidat itse  perussuomenruotsalainen eli PERSSURU.

Vierailija
75/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole aikaisemmin ottanut kantaa pakkoruotsiin, mutta nyt ajattelin osallistua. Minä asun Ruotsissa. Kirjoitin aikanani ruotsin ylioppilaskirjoituksissa arvosanan E. Kuvittelin osaavani kieltä. Väärin. Tänne muuttaessani jouduin menemään maahanmuuttajakielikurssille, koska en ymmärtänyt mitä minulle puhuttiin. Suomenruotsia ymmärrän erittäin hyvin juurikin sen takia, että sitä puhutaan saman tyyliin kuin suomea, ei tällä nuotilla kuin ihmiset täällä.

Ymmärrän, että Suomessa ajatellaan niin, että ensisijaisesti tulisi osata kommunikoida suomenruotsalaisten kanssa. Mutta olisi kiva ymmärtää myös ruotsalaisia tarpeen tullen. Mitä järkeä on opiskella vuosia ruotsia niin että bussilipun ostaminen ei onnistu Ruotsissa, jos sellainen tilanne tulee eteen? Minulle kävi juuri näin. Itse osasin puhua, mutta en tajunnut mitä minulle vastattiin. Saisivat ruotsin opetussuunnitelman laatijat vähän miettiä mikä on mennyt vikaan.

Ruotsalaiset muuten nauravat suomijunttiääntämistäni, mutta en ota itseeni. Olen käynyt täällä kurssilla, jossa harjoiteltiin ruotsin oikeaoppista ääntämistä. Minun suullani ei sellaiseen kyetä. Anteeksi vain kaikki, kun en osaa ääntää sanaa station ruotsalaisittain. Tulen ymmärretyksi ja kaikki kuulevat, että olen Suomesta. En edes haluaisi identifioitua ruotsalaiseksi, joten mitä väliä. Ja vaikka täällä asunkin niin en ole mikään ruotsin kielen suurin fani ja mielestäni ruotsin voisi hyvinkin valinnaistaa kouluissa. Saattaisi vähentää kieleen kohdistuvaa vihamielisyyttä, kun sitä ei olisi pakko lukea.

Vierailija
76/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas kotilingvistit päästelevät omaa tiedettään. Ihan naurattaa! 

Useita kieliä puhutaan hyvin monella eri tavalla. Esim. englanti kuulostaa ihan erilaiselta Briteissä, USAssa, Australiassa tai Intiassa. Mitä versiota mielestänne pitää opettaa lapsillenne?

Sama koskee ruotsin kieltä. Suomenruotsissakin on monia muotoja, Ahvenanmaalla puhutaan liki riikinruotsia ja sitten on eri kielimuodot Ruotsissa. On aika kummallista vaatia, että ruotsin opettajille pitäisi opettaa riikinruotsalainen ääntäminen, jonka he sitten muka opettaisivat lapsille. Entä sanasto? Siinäkin on eroja.

Muuten: aikuinen ei koskaan opi täydellisesti vieraan kielen ääntämistä. Sen kuulee mm. kun kuuntelee Ruotsiin aikuisena muuttaneita. Harjaantumattoman korvaan heidän ääntämisensä saattaa kuulostaa aidolta riikinruotsilta, mutta ei se sitä ole. Ei edes sellaisilla, joilla oli jo kielipohjaa maahan muuttaessaan. Riikinruotsin intonaatio on niin kinkkinen, ettei se juuri tartu muualla syntyneen puheeseen.

Jos siis haluttaisiin, että lapset oppivat koulussa riikinruotsia, pitää opettajat hankkia Ruotsista, sillä vain natiivi kielenpuhuja osaa ääntää kieltä täysin oikein. Sitä paitsi suomenruotsi on ihan toimiva kielimuoto, jolla pärjää Ruotsissakin. Vain juntti ei tätä tunnusta, vaan alapeukuttaa aktiivisesti!

Vierailija
77/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:46"]

Mä en ole aikaisemmin ottanut kantaa pakkoruotsiin, mutta nyt ajattelin osallistua. Minä asun Ruotsissa. Kirjoitin aikanani ruotsin ylioppilaskirjoituksissa arvosanan E. Kuvittelin osaavani kieltä. Väärin. Tänne muuttaessani jouduin menemään maahanmuuttajakielikurssille, koska en ymmärtänyt mitä minulle puhuttiin. Suomenruotsia ymmärrän erittäin hyvin juurikin sen takia, että sitä puhutaan saman tyyliin kuin suomea, ei tällä nuotilla kuin ihmiset täällä.

Ymmärrän, että Suomessa ajatellaan niin, että ensisijaisesti tulisi osata kommunikoida suomenruotsalaisten kanssa. Mutta olisi kiva ymmärtää myös ruotsalaisia tarpeen tullen. Mitä järkeä on opiskella vuosia ruotsia niin että bussilipun ostaminen ei onnistu Ruotsissa, jos sellainen tilanne tulee eteen? Minulle kävi juuri näin. Itse osasin puhua, mutta en tajunnut mitä minulle vastattiin. Saisivat ruotsin opetussuunnitelman laatijat vähän miettiä mikä on mennyt vikaan.

Ruotsalaiset muuten nauravat suomijunttiääntämistäni, mutta en ota itseeni. Olen käynyt täällä kurssilla, jossa harjoiteltiin ruotsin oikeaoppista ääntämistä. Minun suullani ei sellaiseen kyetä. Anteeksi vain kaikki, kun en osaa ääntää sanaa station ruotsalaisittain. Tulen ymmärretyksi ja kaikki kuulevat, että olen Suomesta. En edes haluaisi identifioitua ruotsalaiseksi, joten mitä väliä. Ja vaikka täällä asunkin niin en ole mikään ruotsin kielen suurin fani ja mielestäni ruotsin voisi hyvinkin valinnaistaa kouluissa. Saattaisi vähentää kieleen kohdistuvaa vihamielisyyttä, kun sitä ei olisi pakko lukea.

[/quote]

Osuit juuri naulan kantaan siinä että riikinruotsia on vaikea ymmärtää jos on vain opiskellut suomenruotsia. Itselleni kävi juuri näin kun muutin Ruotsiin vaikka olin lukenut Suomessa pakkoruotsini en ymmärtänyt juuri mitään mitä ruotsalaiset puhuivat. Menin sitten heti ruotsinkielen kursseille ja sain työpaikan jossa kaikki oli ruotsalaisia ja olin siellä sellaisessa kielikylvyssä että jo vuoden parin päästä puhuin sujuvaa riikinruotsia. Station on muuten helppo minulle ainakin lausua riikinruotsiksi.

Itse en ymmärrä miksi meidän suomalaisten pitäisi kommunikoida suomenruotsalaisten kanssa ruotsiksi, hehän osaavat suomea? 

Vierailija
78/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on ihan yhtä monia murteita kuin suomessa.

Itse olen käyttänyt niitä työssäni noin kymmenisen vuotta sekä suomessa että ruotsissa.

Vaikeinta oli Skånskan ymmärtäminen kun juttelet päivittäin vanhusten kanssa lähinnä puhelimitse mutta kyllä siitäkin selvisi.

Riikinruotsi ei ole vain sitä selkeää ja laulavaa ruotsia vaan siihenkin kuuluvat ne murteet iahn samalla lailla kuin suomi ja savo :)

Miten olisi, että mistä osaa suomea olisi sopiva rekrytoida ne suomen kielen opettajat?

Vierailija
79/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 12:18"]

Riikinruotsi on minustakin kaunista.

[/quote]

Tuhat kertaa kauniinpaa kuin tönkkösuomenruotsi.

Vierailija
80/87 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 10:59"]

Ruotsissa ns. standardsvenska (jota mm. uutistenlukijat pyrkivät puhumaan) perustuu Mälarinlaakson murteeseen.

[/quote]

Tuo uutistenlukijoiden yritys voisi olla vähän parempi. Osa vääntää kuin puhuisi savoa ruotsiksi. Ruotsin oikea ääntäminen ei ole ihan yksiselitteistä kuin suomen.