Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset - miten synnytys TODELLISUUDESSA vaikuttaa alapäähän?

Vierailija
09.01.2014 |

Kertokaapa siskot. Itse synnytän maaliskuussa esikoiseni ja mitä moninaisimpia juttuja kuultuani haluaisin kuulla kokemuksia ihan oikeilta, asian kokeneilta ihmisiltä.

Kiitos!

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoisista muutoksista en tiedä, niin tarkkaan en ole tutkinut. Sen tiedän, että ekan synnytyksen jälkeen kätilö teki huonoa työtä ja tikkasi minut väärin. Mutta tiukkuudessa ei ole taphatunut muutosta ainakaan huonompaan suuntaan.

Vierailija
2/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole tainnut mainita, että emättimen seinämät jäivät jotenkin sileämmiksi? Siltä ainakin tuntuu.

Muuten suurin muutos on minulla ollut se tuntoherkkyyden lisääntyminen, emätinorgasmit tulivat ihan uutena mulle ekan synnytyksen jälkeen :) Kolme lasta olen nyt synnyttänyt ja kun viimeisestä synnytyksestä on 5 vuotta, niin negatiivisia muutoksia ei minusta ole. Seksi tuntuu paremmalta kuin koskaan, niin kliseeltä kuin se kuulostaakin :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olenko minä ainoa, jolle on jäänyt kipuja alapäähän synnytyksestä? Esikoinen on jo 1,5-vuotias, ja seksi on edelleen TUSKAA. Eppari tehtiin ja se parani kauan ja hartaasti, imetin lasta vuoden ikään mikä varmaan sekin vaikutti asiaan... mutta mikään liukkari ei poista sitä kirvelyn ja repeämisen tunnetta jotka tulevat ihan_jokaisessa_yhdynnässä. Lääkärien mukaan kaikki näyttäisi kuitenkin olevan kunnossa. Ulkonäöllisesti alapää on ihan jees, ei ollut minusta järin sievä ennen synnytystäkään (pienet häpyhuulet ihan eri paria), en huomaa siinä muutosta huonompaan. Mutta siis minun kokemani muutos on, että emättimen aukko jäi aivan epäkelvoksi. Yhdynnässä ollaan nykyään kerran tai pari kuussa, ja sen jälkeen on alapää kipeänä useamman päivän. Kellekään en tämmöistä toivo, vaikka pahempaakin varmaan voisi olla. Tsemppiä ap:lle synnytykseen! 

Vierailija
4/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on häpyhuulet kaksiosaiset synnytyksen jäljiltä. Ne repes vähän ja tikit vissiin irtos liian aikaisin? Harjoittelija tikkas, se saattaa vaikuttaa?

Vierailija
5/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 11:31"]

Siis olenko minä ainoa, jolle on jäänyt kipuja alapäähän synnytyksestä? Esikoinen on jo 1,5-vuotias, ja seksi on edelleen TUSKAA. Eppari tehtiin ja se parani kauan ja hartaasti, imetin lasta vuoden ikään mikä varmaan sekin vaikutti asiaan... mutta mikään liukkari ei poista sitä kirvelyn ja repeämisen tunnetta jotka tulevat ihan_jokaisessa_yhdynnässä. Lääkärien mukaan kaikki näyttäisi kuitenkin olevan kunnossa. Ulkonäöllisesti alapää on ihan jees, ei ollut minusta järin sievä ennen synnytystäkään (pienet häpyhuulet ihan eri paria), en huomaa siinä muutosta huonompaan. Mutta siis minun kokemani muutos on, että emättimen aukko jäi aivan epäkelvoksi. Yhdynnässä ollaan nykyään kerran tai pari kuussa, ja sen jälkeen on alapää kipeänä useamman päivän. Kellekään en tämmöistä toivo, vaikka pahempaakin varmaan voisi olla. Tsemppiä ap:lle synnytykseen! 

[/quote]

Tämä voi olla huono neuvo mutta sanon sen kuitenkin. Tehkää toinen lapsi. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, se saattaa korjata tilanteen. Mulle kävi vähän niin. Ekan jälkeen ei ollut paikat ollenkaan niin hyvässä kunnossa kuin tokan lapsen jälkeen.

Vierailija
6/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi niin, että pillu tavallaan "levisi" niin, että välilihan osuus on ehkä 1cm, ennen oli jotain 3cm. Lisäksi emättimen aukko on vähän väliä herkkä (synnytyksestä vajaa vuosi), jotenkin "auki" jatkuvasti (repesin, korjattiin leikkauksessa) vaikka tiukka olenkin taas alapääjumpan ansiosta. Häpyhuuleni ovat pienemmät, tämä myös leikkauksesta johtuvaa, hyvä juttu koska eivät hankaudu samalla tavalla enää.

Ikävä totuus on, että tuntoaistini seksin suhteen on heikentynyt selvästi eikä sillä ole mitään tekemistä tiukkuuden kanssa. Mies laukeaa nopeasti ja kiittelee tiukkuuttani, mutta minulta on jotenkin emättimen seinämistä lähtenyt tunto osittain? Osasyy lienee sisällä ollut repeämä, joka on nyt arpikudosta (sitä kivistää ajoittain).

Vierailija
7/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 lisää, että itse asiassa odotamme toista lasta, ja olen ihan kauhuissani synnytyksestä. Ensinnäkin tuo mainitsemani seksin määrä on ihan todellinen, siis todella vähäinen, ja silti on saatu raskaus alulle... :D Mieskin on tsempannut, että jospa se kipu ja kiristys loppuu kun synnytän toistamiseen. Eli niin voi oikeasti ilmeisesti käydä? Toivossa on hyvä elää! 

Vierailija
8/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 11:56"]

60 lisää, että itse asiassa odotamme toista lasta, ja olen ihan kauhuissani synnytyksestä. Ensinnäkin tuo mainitsemani seksin määrä on ihan todellinen, siis todella vähäinen, ja silti on saatu raskaus alulle... :D Mieskin on tsempannut, että jospa se kipu ja kiristys loppuu kun synnytän toistamiseen. Eli niin voi oikeasti ilmeisesti käydä? Toivossa on hyvä elää! 

[/quote]

No mun alapää ainakin tokeni kummasti. Ei mulla nyt niin kamalan pahasti ollut vaivaa mutta sen verran kuitenkin, että muistan sen vielä ja toisen lapsen jälkeen alapääni on ollut paljon parempi. Ehkä ne on jotkut hormonit ja raskauden aika tai jotakin, jotka parantaa ja pehmittää. Tsemppiä vaan!

Vierailija
9/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei tarvitse arvuutella onko alapää muuttunut synnytyksen myötä. Mieheni totesi pari kuukautta synnytyksen jälkeen ettei seksi tunnu miltään. Huomaan itsekin. Olen teini-iästä lähtien treenannut lantionpohjaa ja tuntenut napakan puristuksen yhdellä sormella. Enää ei puhettakaan, vaikka synnytyksestäkin on jo kolme vuotta! En todellakaan saa samanlaista puristusta aikaiseksi kuin aiemmin. Synnytyksessä en revennyt, joten ilmeisesti alapäälleni tapahtui kuin vanhalle kuminauhalle venytyksessä, ei palaudu ennalleen.

Luulen ettei monikaan enää muista itse alapäänsä lähtötilannetta ja siksi kuvittelee olevansa tiukempi kuin ennen. Toinen vaihtoehto on ettei ole koskaan treenannut lantionpohjanlihaksia, jolloin pienikin vaivannäkö on kotiin päin.

Vierailija
10/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin laittaa kuvan, jos osaisin. Suuaukko on isompi, musta aukko. :D Arpikudosta todennäköisesti on... Häppärit on samanlaiset kuin ennenkin. Virtsaputkensuu näkyy, ennen se oli "ylempänä" eikä näkynyt laisinkaan. Pyllynreikä on pehmentynyt ja on hieman löysempi.

Kyllä se alapään ulkonäkö on muuttunut. Takana vasta yksi synnytys.

Vierailija
11/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 11:31"]

[/quote]

Oletko käynyt useammalla lääkärillä? Yhdellä tutullani oli yhdyntäkipuja synnytyksen jälkeen vuosia, ja lääkärien mukaan kaikki ok. Kunnes yksi lääkäri esitti eriävän mielipiteen, kaikki ei todellakaan ok -> korjausleikkaus. Leikkauksen jälkeen kivut olivat tiessään.

Vierailija
12/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö hyvät ihmiset ole kuulleet sanontaa, mitä silosempi yläpää sitä ryppysempi alapää. Gynekologi mulle tämän kertoi. Se emättimen ulkonäkö riippuu siis ihan naisen iästä. Nuorella on suonekas, turpea, tavallaan siis muhkurainen sisältä. Vanhemmiten limakalvot muuttuvat, suonikkuus ja turpeus vähenee, tulee tavallaan silosemmaksi. Me kaikki vanhenemme, tähän asiaan ei valitettavasti voi vaikuttaa enkä usko että synnytykset (normaalit sellaset ja normaalikokoisen lapsen synnytykset) siihen vaikuttavat. Itselläni neljä lasta ja mielestäni alapääni on yhtä hyvässä jossei paremnassakin kunnossa kuin ennen lapsia. Toki seksielämämme on vilkasta ja tämäkin vaikuttaa lihaksiin. Tuntuherkkyys on synnytysten jälkeen kasvanut paljon. Ennen lapsia en saanut orkkuja, nyt saan ja tämä todellakin hieno asia! :)

Vierailija
13/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tärkeämpi kysymys tosiaan olisi, miten ikääntyminen vaikuttaa alapäähän ja seksielämään. Mun mielestä vanheneminen vaikuttaa paljon enemmän kuin synnytykset. Elimistö ja mieliala muuttuu iän myötä aika radikaalisti moneen suuntaan. Siitä pitäisi minusta keskustella enemmän. Miltä tuntuu olla nainen eri ikäisenä? Mitkä naiseuden puolet milloinkin korostuvat?

Vierailija
14/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:03"]

Minun ei tarvitse arvuutella onko alapää muuttunut synnytyksen myötä. Mieheni totesi pari kuukautta synnytyksen jälkeen ettei seksi tunnu miltään. Huomaan itsekin. Olen teini-iästä lähtien treenannut lantionpohjaa ja tuntenut napakan puristuksen yhdellä sormella. Enää ei puhettakaan, vaikka synnytyksestäkin on jo kolme vuotta! En todellakaan saa samanlaista puristusta aikaiseksi kuin aiemmin. Synnytyksessä en revennyt, joten ilmeisesti alapäälleni tapahtui kuin vanhalle kuminauhalle venytyksessä, ei palaudu ennalleen.

Luulen ettei monikaan enää muista itse alapäänsä lähtötilannetta ja siksi kuvittelee olevansa tiukempi kuin ennen. Toinen vaihtoehto on ettei ole koskaan treenannut lantionpohjanlihaksia, jolloin pienikin vaivannäkö on kotiin päin.

[/quote]

Tuliko sulle suonikohjuja? Peräpukamia? 

Vierailija
15/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:03"]

[/quote]

Tuliko sulle suonikohjuja? Peräpukamia? 

[/quote]

Ei ole suonikohjuja. Yksi pieni peräpukama löytyy, mutta se ei vaivaa. Periaatteessa löystynyt alapää ei vaivaa, koska ei ole seksielämääkään.

Vierailija
16/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 08:00"]

Kyselijä kuulostaa kuusikymppiseltä pervoukolta.

[/quote]

hihihhihi

T: 11cm mies

Vierailija
17/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 08:00"]

Kyselijä kuulostaa kuusikymppiseltä pervoukolta.

[/quote]

hihihhihi

T: 11cm mies

Vierailija
18/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut mitenkään. Jollain toisella taas on toisin.

Yksilöitä ollaan ja synnytyksetkin kaikki erilaisia.

Vierailija
19/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen lapsen jälkeen vastaan, että ei mitenkään. En siis huolehtisi turhista etukäteen.

Vierailija
20/89 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 2 lasta synnyttäneenä en ole mitään eroa huomannut. Eikä mieskään :) olen raskauden ajan ja synnytyksen jälkeen jumpannut ahkerasti alapään lihaksia, joten varmasti tämä auttanut palautumisessa.