Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piilonarsisti ja haavoittuva narsisti

Vierailija
23.08.2025 |

Yleensä ne nimetään samoiksi, mutta ovat oikeasti eri narsistityyppejä. Piilonarsisti ei kerjää sääliä tai valita sairauksista, haavoittuvainen narsisti taas kerää näillä huomiota. Haavoittuvan narsistin mielestä monet ihmiset kohtelevat häntä huonosti.

Haluan tuoda tämän esille, koska ihmiset jotka ihmettelevät oman puolison käytöstä, eivät osaa nimetä ongelmaa, koska Suomessa yhdistetään yhdeksi ja samaksi, mikä vaikeuttaa uhrien parantumista, koska he eivät suomalaisten narsistioppaiden mukaan tunnista puolisoaan narsistiksi, kun osa käytösmalleista puuttuu. Siksi nämä pitäisi erottaa toisistaan. Koska ei osata nimetä ongelmaa, uhrit jäävät parisuhteeseen, kun luulevat, ettei puoliso olekaan narsisti. Näin kävi minulle, roikuin väärässä suhteessa pitkään, kun luulin että puoliso ei ole narsisti ja pystyy muuttumaan.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi epäselväksi mikä se piilonarsisti on jos se ei näy mitenkään. Mistä tietää sen olevan narsisti? 

Vierailija
2/5 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on vähän koulukiusaamisen piirteitä. Tuomitaan joku ihminen sellaiseksi, ettei sen kanssa pidä kenenkään olla lainkaan tekemisissä. Siksi en tykkää näistä narsistintunmistusohjeista. Tulee vähän noitavainot mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistileima tuppaa tulemaan aika heppoisin perustein jos puhutaan esimerkiksi ikävästi käyttäytyvistä eksistä. Periaatteessa olen sitä mieltä, että diagnosoiminen kuuluu vain henkilölle, jolla on ammattitaitoa tehdä kyseinen diagnoosi. Narsismi on vaikeasti diagnosoitavissa oleva persoonallisuushäiriö jopa ammattilaiselle.

On kuitenkin tilanteita, joissa tulee aivan aiheellisesti mieleen epäillä narsismia. Usein tähän saattaa liittyä esimerkiksi tiettyä kaavaa etenevä käyttäytyminen.

Itse pääsin juuri eroon esimiehestä, jolla epäilin vahvasti olevan vähintääkin narsistisia piirteitä, jos ei nyt varsinaista diagnoosia olekaan. Oloni ei ole aikoihin ollut näin hyvä ja vapautunut.

Vierailija
4/5 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi epäselväksi mikä se piilonarsisti on jos se ei näy mitenkään. Mistä tietää sen olevan narsisti? 

No kuvittelisin itse olevani piilonarsisti jos en kaipaa mitään ylistelyjä vaan päinvastoin pidän mahdollisimman matalaa profiilia normaalisti. Uhriutumista ja muiden syyttelyä kuitenkin piisaa kriisitilanteissa.

Vierailija
5/5 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmentyykö narsistiset piirteet uhriutumisena hovilleen jos narsistisen ihmisen käytökseen puututaan?

Vaikkapa somessa.

Narsisti ei siedä itseensä kohdistuvaa kritiikkiä ja usein syyttää muita siitä. Hovilleen hän kertoo, miten kaltoin häntä on kohdeltu ja odottaa saavansa tsemppiä ja sen, että hovi kiistää väitteiden todenperäisyyden. Tätä toki ilmenee varmaan kaikissa ihmisissä välillä, mutta narsisti ei jää koskaan miettimään, tekikö hän itse väärin vaan syyttää aina muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi