Dinosaurukset ihmettelee työttömyyttäni ja päivittelevät miksen "mene" töihin
Siis aikan jolloin kuka tahansa sai töitä kun meni vaan, samoin opiskelemaan pääsi kun oli ylioppilas. Molemmat saivat heti valmistumisen jälkeen viran, jossa toinen oli eläkeikään asti. Valitsivat vaan minne haluavat asettua. Koskaan ei ollut yt:t.
Itse olen korkeakoulusta valmistunut, pitkään töitä tehnyt, nyt työttömänä. Vanhemmat ihmettelevät miksen "mene" töihin.
En ole päässyt haastatteluun edes muutamaan sellaiseen hommaan joihin olen selvästi ylikoulutettu ja -kokenut. Tyyliin tehtävä jota tein osa-aikaisena opiskeluaikoinani. Hakemuksia lähtee useita viikossa.
Mitä sanoa vanhemmille jotka ihmettelee ja päivittelee. Pyytävät katsomaan peiliin ja miettivät ääneen miksi vieroksun työntekoa. Ihan normaalijärkisiä, mutta mennessä maailmassa eläviä dinosauruksia, joiden eläke julkiselta sektorilta tosin on isompi kuin palkkani oli edes 10v työkokemuksen jälkeen.
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:46"]
Ihan sama ongelma täällä, tosin kesätöistä kyse. Alempi korkeakoulututkinto on, ylempää opiskelen. Oma ala (luokanopettaja) on kesäisin kiinni, joten en ole pätevä kenenkään mielestä mihinkään. Vanhempieni mielestä vain laiska, vaikka yli 50 työhakemusta laitoin. Olen pahoillani aloittajan puolesta, mutta todellakin sukupolvien välinen kuilu kyseessä. Maisterivanhemmillani on aina ollut töitä, joten hirvittää ajatuskin valmistumisesta ja mahdollisesta työttömyydestä, tai siis heidän mielestään laiskuudesta.
[/quote]
Outoa, oma luokanopettajaksi opiskeleva tyttöni voi valita kesätöistä. Mennäkö koko kesäksi vetämään leirejä, lomakohteeseen "leikittäjäksi" vai pitopalveluun järjestämään juhlia.
[/quote]
On tosi outoa, että kaikilla ei ole valinnan varaa. Saati edes sitä yhtä paikkaa. Oletko vajakki?
[/quote]
Jos vajakki tarkoittaa vanhempaa, joka kannustaa lastaan töihin jo opiskeluaikana, niin sitten olen varmaan vajakki. Onhan se kamalaa, että osa nuorista löytää työpaikan ja tekee töitä samalla kun osa ap:n tavoin valittaa, että mitään ei ole. VIka on tietty näissä, jotka menee töihin ja saa palkkaa: hehän ovat vieneet jonkun toisen työpaikan!
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:46"]
Ihan sama ongelma täällä, tosin kesätöistä kyse. Alempi korkeakoulututkinto on, ylempää opiskelen. Oma ala (luokanopettaja) on kesäisin kiinni, joten en ole pätevä kenenkään mielestä mihinkään. Vanhempieni mielestä vain laiska, vaikka yli 50 työhakemusta laitoin. Olen pahoillani aloittajan puolesta, mutta todellakin sukupolvien välinen kuilu kyseessä. Maisterivanhemmillani on aina ollut töitä, joten hirvittää ajatuskin valmistumisesta ja mahdollisesta työttömyydestä, tai siis heidän mielestään laiskuudesta.
[/quote]
Outoa, oma luokanopettajaksi opiskeleva tyttöni voi valita kesätöistä. Mennäkö koko kesäksi vetämään leirejä, lomakohteeseen "leikittäjäksi" vai pitopalveluun järjestämään juhlia.
[/quote]
Tässä on alueellisia eroja. Perheellinen omakotitaloon sidottu aikuinen ei pysty reppureissaamaan toiselle puolelle Suomea pätkätyötä saadakseen, kuten opiskelijatyttäresi. Lisäksi lasten leikittäminen jossain osapäiväisesti ei välttämättä ole sen suurempi toimeentulo kuin työttömyyskorvaus.
[/quote]
Miksi kukaan sitoo itseään omakotitaloon, jos ei ole mitään mahdollisuutta saada töitä? Missä päin Suomea pankki antaa tulottomalle ison lainan?
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:06"]
[/quote]
[/quote]
Tässä on alueellisia eroja. Perheellinen omakotitaloon sidottu aikuinen ei pysty reppureissaamaan toiselle puolelle Suomea pätkätyötä saadakseen, kuten opiskelijatyttäresi. Lisäksi lasten leikittäminen jossain osapäiväisesti ei välttämättä ole sen suurempi toimeentulo kuin työttömyyskorvaus.
[/quote]
Miksi kukaan sitoo itseään omakotitaloon, jos ei ole mitään mahdollisuutta saada töitä? Missä päin Suomea pankki antaa tulottomalle ison lainan?
[/quote]
Tyhmä. Omakotitalo ja siihen laina on voitu hankkia silloin, kun kumpikin vanhemmista on ollut vakituisissa palkkatöissä. Itsekin tunnen ihmisiä, jotka ovat lähteneet kouluttautumaan uudelle alalle, kun entinen työpaikka on lähtenyt alta. Ja kas kummaa, parikin on valinnut uuden alansa sillä perusteella, että koulutuksen jälkeen varmasti työllistyy, mutta muutamassa vuodessa varma työpaikka olikin muuttunut varmaksi työttömyydeksi.
Nyt on kyllä pakko kysyä, olitko tosissasi tuon kysymyksesi kanssa vai oletko sinä oikeasti noin ymmärtämätön?
Surullista, että näitä kuukausia työttömänä ja töitä aktiivisesti hakevia syyllistetään.
Tiedän tapauksia, joissa kymmenisen vuotta sitten valmistuneet on sitten palanneet kotiin(vanhempien luokse) ja ottaneet lungisti. Nyt on sitten helppo perustella, miksi edelleen lähes keski-iässä makaa siellä vanhempien nurkissa elättinä, kun "vahvemmillekaan" ei riitä töitä. Tällaiset ovat myös itse aiheuttaneet oman syrjäytymisensä ja eristäytyneisyydestä johtuvat mahdollsiet sosiaalifobiat.
Toivottavasti tällaiset tapaukset ei leimaa teitä "normaaleja" työttömiä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:46"]
[/quote]
[/quote]
On tosi outoa, että kaikilla ei ole valinnan varaa. Saati edes sitä yhtä paikkaa. Oletko vajakki?
[/quote]
Jos vajakki tarkoittaa vanhempaa, joka kannustaa lastaan töihin jo opiskeluaikana, niin sitten olen varmaan vajakki. Onhan se kamalaa, että osa nuorista löytää työpaikan ja tekee töitä samalla kun osa ap:n tavoin valittaa, että mitään ei ole. VIka on tietty näissä, jotka menee töihin ja saa palkkaa: hehän ovat vieneet jonkun toisen työpaikan!
[/quote]
Mitäpä enää sanoa, kun pointti on näyttänyt lentäneen Finnairilla yli...vajakki-arvoituskin näin ratkesi :D
Mietityttää, mitä tällainen - akateemistenkin kokema - katkeruus ja turhautuminen tekee yhteiskunnalle pidemmällä aikavälillä? Vain sata vuotta sitten Suomessa taisteltiin elintasokuilun vuoksi ja millaisen hitaasti parantuvan haavan sekin tappelu jätti!
Kun ihmisten tulevaisuudenunelmat viedään, ei ole mitään hävittävää. Työ (ja siinäkin se PALKKA) on se, millä ihmiset pidetään tyytyväisinä. Mikään ilmaisharjoittelu itse työnteon vuoksi ei vastaa sitä, miksi työtä tehdään. Rahasta.
Kohta saa varakkaammat alkaa piilotella varakkuuttaan, ettei joudu ryöstetyksi kadulla, asuntoon murtauduta tai lapsia kidnapata.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 11:24"]
Mietityttää, mitä tällainen - akateemistenkin kokema - katkeruus ja turhautuminen tekee yhteiskunnalle pidemmällä aikavälillä? Vain sata vuotta sitten Suomessa taisteltiin elintasokuilun vuoksi ja millaisen hitaasti parantuvan haavan sekin tappelu jätti!
Kun ihmisten tulevaisuudenunelmat viedään, ei ole mitään hävittävää. Työ (ja siinäkin se PALKKA) on se, millä ihmiset pidetään tyytyväisinä. Mikään ilmaisharjoittelu itse työnteon vuoksi ei vastaa sitä, miksi työtä tehdään. Rahasta.
Kohta saa varakkaammat alkaa piilotella varakkuuttaan, ettei joudu ryöstetyksi kadulla, asuntoon murtauduta tai lapsia kidnapata.
[/quote]
Näinpä.
Minä esim. olen juurikin sellainen pettynyt ja katkeroitunut ihminen, joka jäi ilman unelmien toteutumista työn ja toimeentulon saralla. Olen erittäin iloinen jokaisesta uudesta työttömästä ja toivon vilpittömästi pitkäaikaistyöttömyyttä kaikille muillekin.
Jos minun katltaisia pettyneitä ihmisiä alkaa olla enemmänkin, ei se varmaankaan hyväksi Suomelle ole mutta välitänkös minä siitä ? No en tipan vertaa!
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 11:24"]
[/quote]
Esim. Egypti on esimerkki siitä, että voi käydä huonostikin kun epätoivo on riittävän suuri. Eurokriisimaat myös...
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 08:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 20:49"]
Folkloristi-mediatutkija-sukupuolentutkija vastaa: minusta tuli toimittaja ja valmistuttuani minulle sanottiin rekrytointitilanteissa suoraan, että menin vastavalmistuneiden medianomien edelle. Tämä siksi, että mahdollisimman monipuolinen humanistinen tutkinto on yleistiedon kartuttajana vertaansa vailla.
Töitä on riittänyt tähän asti, vaikka ala on epävarma. Kun olin lukiossa tilanne oli vielä huomattavasti parempi. Ja opinto-ohjausta lukiossa ei kai vieläkään saa niin paljon, että teininä pystyisi ennustamaan tulevaisuutta.
[/quote]
:D:D:D Jos oikeasti olet Folkloristi-mediatutkija-sukupuolentutkija lukenut noita kaikkia aineita kutakin niin paljon että voit rehellisesti sanovasi olevasi oikeasti noita kaikkia eli opiskellut jokaisen vähintään kanditutkintoon asti, olet ährännyt noita klassisia pitsinnypläysaineita yliopistolla vähintään 9 vuotta, enemmänkin. Et ole sanojesi mukaan työllistynyt niistä yhteenkään vaan sinusta on tullut toimittaja.
Oikealla ainevalinnalla olisit päässyt maaliisi huomattavasti lyhyemmin ja halvemmin.
Tilastoista ja näistä hei, olen n.n. ja folkloristi -avautumisista huolimatta väitän, että juuri näiden turhakehumanististen aineiden lukijat kaikkein heikoimmin pääsevät niihin töihin, joita oppiaine opettaa. Oppilaitokset täysin vastuuttomasti ruuttaavat markkinoille edelleen liikaa juuri näitä. Koulujen jälkeen on vähän liian myöhäistä herätä siihen, että aak, kukaan ei ole kiinnostunut huippuosaamisestani, jolla ei ole mitään kysyntää yliopistolaitoksen ulkopuolella.
Eihän tämäkään avautuja työllistynyt yhteenkään aineeseensa. Jos hän olisi vaikka sukupuolentutkimuksen tutkija, niin olisi. Sen sijaan hän on joku paikallislehden pikku-uutistoimittaja! Mahtava panos-tuotos-suhde. Olkoon hän tyytyväinen hassattuaan xx määrän vuosia yliopistolla.
Mutta niille, jotka sinne menevät, ottakaa varoittavana esimerkkinä tällaiset ja valitkaa paremmin.
[/quote]
Humanistisen koulutuksen saaneena toimittajana olen äärimmäinen kyllästynyt näihin "Et tee koulutustasi vastaavaa työtä" -länkyttäjiin. Työllistyin jo opiskeluaikana, ja sitä ennen olin saanut kuulla, etten saisi koskaan, ikinä mistään töitä. Sitten kun aloitin työt toimittajana, olen saanut kuulla, ettei työ vastaa lainkaan koulutustani.
Mitä tässä siis pitäisi tehdä? Olla työtön? Niin tai näin, aina väärinpäin.
P.S. Olen kyllä työssäni päässyt hyödyntämään humanistisessa opiskelemiani asioita. Esimerkiksi kirjallisuuden ja uskontotieteen opiskelusta on ollut ihan käytännön hyötyä. Sori.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 12:56"]
Jos et ole tietoinen, niin mainittakoon, että lukumääräisesti kaksi eniten työtöntä akateemista koulutusalaa on kaupan ja tekniikan alat, eli dippainssit ja KTM:t
Varsin humanistista hömppää, eikä totta?
[/quote]
En usko väitettäsi, että inssialat vetäisivät edelleenkään vähemmän kuin humanistiset. Se on totta että inssialatkaan eivät enää takaa varmaa paikkaa. Huonosti palkattuja tai työttömiä inssejä on esim. tietotekniikka-alalla aivan tajuttomasti. Samoin biokemistien on kuulemaa vaikea työllistyä.
Mutta kun tarkastellaan minkä verran folkloristeista oikeasti pääsee folkloristeiksi ja arkeologeista arkeologeiksi jne. jne., niin takaan ja vannon, että niitä, jotka eivät pääse työtään vastaavaan duuniin tai ajautuvat kortistoon tai katoavat kotiäideiksi, löytyy nimenomaan näistä humanistisista turhakealoista edelleen eniten. Minulla ei ole asiasta tutkimustietoa, vain kokemuksia ympäristön naisista. Tuntuu että tosin monilla heistä oli tarkoituskin vain saada maisterin paperit ikään kuin koristeeksi ja ryhtyä sitten lääkärin maisteri-kotitäitivaimoksi.
[/quote]
Tuostapa vaan lukien: https://www.jyu.fi/yliopistopalvelut/tilastot/muut/suomen-korkeakoulutetut-tyottomat-koulutusaloittain-ja-asteittain-2005-2010.pdf
Sivu 5. noin esimerkiksi
Viimeinen data vuodelta 2010, mutta tilanne ei ole ainakaan parantunut
Ja sitä tutkimustietoa muuten löytyy, jos VIITSII ETSIÄ. Tosin lienee huomattavasti helpompi huudella, kun ei ole tietoa luomassa tuskaa.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:39"]
Kysyn kiinnostuksesta, millaiset hakijat otitte haastatteluun? Menikö ylikoulutetut suoraan mappi ö:hön?
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:37"]
Sellaista se nykyään on. Oman firman sihteerin paikkaa haki KTM-hakijoita..
[/quote]
[/quote]
Itse olin eräässä valtion virastossa muutama vuosi sitten ja kyllä se linja oli, ettei maistereita edes haastatella. Mutta sisältähän se tekijä kuitenkin otettiin joka tapauksessa. Muodon vuoksi muutama ulkopuolinen haastateltava.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:10"]
Meillekin lukiossa 90-luvun loppuvuosina hoettiin, kuinka suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle ja kyllä niitä työpaikkoja sitten on. Tulevasta työvoimapulasta toitotettiin lehdissä jne. Kun muutaman mutkan kautta vihdoinkin valmistuin yliopistosta, tuli vuoden 2008 tutkintouudistus (piikki valmistuneiden määrässä, kun monet urakoivat paperit ulos) ja kaupan päälle pankkikriisi ja sitä seurannut taantuma. Eikä tietoakaan, että suurten ikäluokkien eläköityessä heidän paikkojaan olisi samoissa mitoissa täytetty.
Että anteeksi, kun silloin 15 vuotta sitten uskoin, mitä auktoriteetit kertoivat.
[/quote]
Matti Vanhasen lausunto vuodelta 2003:
"Mitä järkeä on valmistua työttömäksi? Hyvä kysymys. Väitän kuitenkin, että ensi syksynä opintonsa aloittavat ja noin vuosina 2009-2010 valmistuvat saavat tottua työmarkkinoihin, joilta lähteen vuosittain valtava määrä suurten ikäluokkien edustajia eläkkeelle - töitä tulee silloin riittämään valmistuneille eir tavalla kuin juuri nyt"
- Matti oli oikeassa. Ihan eri tavalla, tosiaankin.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:51"]
Itse en välttämättä haluaisi asua yhteiskunnassa jossa olisi vain lähihoitajia ja diplomi-insinöörejä.
[/quote]
Mutta minä haluaisin elää yhteiskunnassa, jossa päättävissä asemissa olisi diplomi-insinöörejä, jotka ymmärtävät numeroiden päälle.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 13:13"]
Ehehe,
sulle vaan tiedoksi että alakohtaista työkokemusta on yli 10v sekä Suomesta että ulkomailta. Samoin olen osan opinnoistani suorittanut ulkomaisessa yliopistossa. Ei se ulkomaankokemuskaan välttämättä työllistä vaikka sitä nykyisin halutaan vähän alalla kuin alalla.
Mitähän ihan konkreettisesti tarkoitat sillä niskasta kiinni ottamisella? Ryhdistäytyisin? Lähettäisin vielä enemmän niitä työhakemuksia? Käyttäisin kontaktejani? Hakisin avoimella haulla? Kokeiltu on. Kuulostat vanhemmiltani.
[/quote]
Suomessa ollaan tulossa pelottavalla vauhdilla samaan, mikä on ollut vallalla usassa jo pitkään. Siellä on massoittain väliinputoajia, jotka lähettelvät tuhansittain hakemuksia firmoille, jotka eivät enää pysty edes lukemaan niitä. Isommissa firmoissa hakemuksista vain haetaan tiettyjä ydinsanoja ja niiden kautta valitaan osa hakemuksista lähemmin syynättäviksi. karsinta hoituu siis hakuroboteilla. Voit hakea hakemuksillasi loppuikäsi saavuttamatta edes ihmistä, joka lukee tekstisi kerran. Ja silti sinulla voi olla uskomattoman hyvät paperit yliopistosta. Mutta so, jos muillakin on?
Usassa on jo hakukursseja, jotka opettavat ihmisiä hakemaan töitä oikein. tällä osa työllistää itsensä ja kuppaa tyhmiltä rahat pois. Suomi on aika onnela vielä mutta ei kauan. AP:n tilanne on se, mihin yhä useammat ovat tulossa. Ja huom. se ei ole todellakaan kenenkään oma vika, sehän tässä traagista on.
[/quote]
Suomi tosiaan on melkoinen onnela USA:han verrattuna. Onhan meillä ilmainen opiskelu, johon valtio vieläpä maksaa opintotukea. USA:ssa taas lukukausimaksut voivat olla kymmeniä tuhansia dollareita. Siellä se että valmistunut ei saa koulutustaan vastaavaa työtä on paljon suurempi inhimillinen tragedia kuin meillä. Harva selviää opinnoistaan alle 100000 dollarin opintoveloilla. Pahimmillaan esim. oikeustiedettä opiskelleilla voi valmistuessaan olla 300000 dollaria velkaa. USA:ssa kyllä lakimiesten palkat ovat niin hurjia, että tuon velan maksaa hetkessä pois, mutta mitä sitten jos ei saakaan koulutusta vastaavaa työtä?
USA:ssa viimeisen parin vuoden aikana vain n. puolet korkeakouluista valmistuneista on löytänyt vakituista oman alansa työtä, jolla nuo velat on helppo kuitata. Loput tekevätkin sitten pätkätöitä, hanttihommia tai ovat työttömiä. Siellä opiskelu on yhä useammalle tie elinikäiseen velkavankeuteen. Voi kuvitella miten haastavaa on lyhentää 300000 dollarin opintovelkaa jos olet 7,25 dollarin palkalla paistamassa hampurilaisia McDonaldsissa tai Wal-Martin kassalla, kun samalla korot juoksevat armotonta tahtia.
[/quote]
Ottamatta muuhun "asiantuntevuuteen" kantaa kysyisin, kuinka monella mahtaa olla 300 000 dolllarin opintolaina.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tyhmä. Omakotitalo ja siihen laina on voitu hankkia silloin, kun kumpikin vanhemmista on ollut vakituisissa palkkatöissä. Itsekin tunnen ihmisiä, jotka ovat lähteneet kouluttautumaan uudelle alalle, kun entinen työpaikka on lähtenyt alta. Ja kas kummaa, parikin on valinnut uuden alansa sillä perusteella, että koulutuksen jälkeen varmasti työllistyy, mutta muutamassa vuodessa varma työpaikka olikin muuttunut varmaksi työttömyydeksi.
Nyt on kyllä pakko kysyä, olitko tosissasi tuon kysymyksesi kanssa vai oletko sinä oikeasti noin ymmärtämätön?
[/quote]
Olen ihan tosissani, koska en todellakaan ymmärrä, että joku lähtee opiskelemaan luokanopettajaksi siten, että asuu siinä yliopiston vieressä velkaisessa omakotitalossa eikä saa kesätöitä mistään: ei siltä vanhalta alalta, jota on aikaisemmin tehnyt eikä mistään lasten parista. Kaikki työpaikat on liian kaukana! Ei voi reppureissata naapurikuntaan vaan ainoana ideana on valittaa, kun on työtön, vaikka on niin fiksu.
Enkä todellakaan ymmärrä ketään, joka lähti pari vuotta sitten opiskelemaan luokanopettajaksi olettaen, että varma työpaikka löytyy. Jo silloin tiedettiin, että opettajien viroista katoaa 20% seuraavien 10 vuoden aikana.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitäpä enää sanoa, kun pointti on näyttänyt lentäneen Finnairilla yli...vajakki-arvoituskin näin ratkesi :D
[/quote]
Huomaatko: vajakki on henkilö, joka on töissä ja jonka läheisistä suurin osa on töissä. Ne, jotka eivät ole töissä, ovat eläkkeellä tai opiskelevat. Usko tai älä, edelleenkin suurin osa suomalaisista työikäisistä on töissä (väittää Tilastokeskus) ja nuorilla työttömyysjaksot ovat alle 3 kk (väittää TEM), mutta tälle palstalle löytyvät aina ne,jotka eivät sadoista hakemuksista huolimatta saa kauppatieteellisestä valmistuttuaan töitä.
Voisiko olla niin, että vika on heissä itsessään, ei tässä yhteiskunnassa? Koska suurin osa aikuisista opiskelijoista edelleen saa kesätöitä, kannattaa katsoa peiliin etsiessään syyllistä siihen, miksi sitä ei itse saa. Tietty kun naapurikorttelista ei tulla työtä tarjoamaan, niin kurjaahan se on, mutta joskus pitää valita se kurja vaihtoehto.
Hahhah, mulla heitti anoppi kans ihan kultakimpaleen. Olen ollut lomautettuna nyt muutamia kuukausia. Etsinyt duunia vähän puolella kädellä sillä tiedän että hommani jatkuvat kun firman tilanne kohenee, kyse lähinnä vaan siitä kuinka kauan jaksaa odottaa. No, anoppi soitti, kertoi tapaavansa perhetutun tyttären jolla oma firma ja kysyi lupaa voiko hän kysyä olisko naisella tarvetta munlaiselle osaajalle. Annoin luvan tottakai ja seuraava toteamus oli että ja varmaan tekisin hommia nimellisellä palkalla, kunhan saisin vain töitä. Siihen piti jo hieman järkyttyneenä todeta etten harrasta hyväntekemistä. Harjoittelut on mun osalta jo tehty ja kompetenssia on aitoon palkkaan. Miksiköhän tämä vanha leidi edes kuvitteli että mun kannattaa jättää varma duuni ja mennä ilmaseksi töihin :). Oon aika spesifillä alalla ja meidän firma on kaksi vuotta kouluttanut mua hommiini työn ohella, työnantaja soittelee aika useinkin mulle ja kuulostelee tilannetta ja kertoo miten firmalla menee. Puheluista kuultaa lievä huoli siitä että lähden meneen joten en ole yhtään huolissani siitä etteikö joskus mun lomautus loppuis :)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 19:59"]
Hahhah, mulla heitti anoppi kans ihan kultakimpaleen. Olen ollut lomautettuna nyt muutamia kuukausia. Etsinyt duunia vähän puolella kädellä sillä tiedän että hommani jatkuvat kun firman tilanne kohenee, kyse lähinnä vaan siitä kuinka kauan jaksaa odottaa. No, anoppi soitti, kertoi tapaavansa perhetutun tyttären jolla oma firma ja kysyi lupaa voiko hän kysyä olisko naisella tarvetta munlaiselle osaajalle. Annoin luvan tottakai ja seuraava toteamus oli että ja varmaan tekisin hommia nimellisellä palkalla, kunhan saisin vain töitä. Siihen piti jo hieman järkyttyneenä todeta etten harrasta hyväntekemistä. Harjoittelut on mun osalta jo tehty ja kompetenssia on aitoon palkkaan. Miksiköhän tämä vanha leidi edes kuvitteli että mun kannattaa jättää varma duuni ja mennä ilmaseksi töihin :). Oon aika spesifillä alalla ja meidän firma on kaksi vuotta kouluttanut mua hommiini työn ohella, työnantaja soittelee aika useinkin mulle ja kuulostelee tilannetta ja kertoo miten firmalla menee. Puheluista kuultaa lievä huoli siitä että lähden meneen joten en ole yhtään huolissani siitä etteikö joskus mun lomautus loppuis :)
[/quote]
Ei silti kannata suhtautua ylimielisesti. Firmasi pitäisi sinut mielellään, mutta he eivät pysty maksamaan työntekijöille palkkaa. Tilanne on niin huono, että ovat jo joutuneet lomauttamaan työntekijöitä. Mikään ei takaa, että pääset takaisin töihin sinne. Pahimmassa tapauksessa koko firma menee nurin.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:51"]
Itse en välttämättä haluaisi asua yhteiskunnassa jossa olisi vain lähihoitajia ja diplomi-insinöörejä.
[/quote]
Mutta minä haluaisin elää yhteiskunnassa, jossa päättävissä asemissa olisi diplomi-insinöörejä, jotka ymmärtävät numeroiden päälle.
[/quote]
Minä taas arvostan taloudellista osaamista.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 13:13"]
Ehehe,
sulle vaan tiedoksi että alakohtaista työkokemusta on yli 10v sekä Suomesta että ulkomailta. Samoin olen osan opinnoistani suorittanut ulkomaisessa yliopistossa. Ei se ulkomaankokemuskaan välttämättä työllistä vaikka sitä nykyisin halutaan vähän alalla kuin alalla.
Mitähän ihan konkreettisesti tarkoitat sillä niskasta kiinni ottamisella? Ryhdistäytyisin? Lähettäisin vielä enemmän niitä työhakemuksia? Käyttäisin kontaktejani? Hakisin avoimella haulla? Kokeiltu on. Kuulostat vanhemmiltani.
[/quote]
Suomessa ollaan tulossa pelottavalla vauhdilla samaan, mikä on ollut vallalla usassa jo pitkään. Siellä on massoittain väliinputoajia, jotka lähettelvät tuhansittain hakemuksia firmoille, jotka eivät enää pysty edes lukemaan niitä. Isommissa firmoissa hakemuksista vain haetaan tiettyjä ydinsanoja ja niiden kautta valitaan osa hakemuksista lähemmin syynättäviksi. karsinta hoituu siis hakuroboteilla. Voit hakea hakemuksillasi loppuikäsi saavuttamatta edes ihmistä, joka lukee tekstisi kerran. Ja silti sinulla voi olla uskomattoman hyvät paperit yliopistosta. Mutta so, jos muillakin on?
Usassa on jo hakukursseja, jotka opettavat ihmisiä hakemaan töitä oikein. tällä osa työllistää itsensä ja kuppaa tyhmiltä rahat pois. Suomi on aika onnela vielä mutta ei kauan. AP:n tilanne on se, mihin yhä useammat ovat tulossa. Ja huom. se ei ole todellakaan kenenkään oma vika, sehän tässä traagista on.
[/quote]
Suomi tosiaan on melkoinen onnela USA:han verrattuna. Onhan meillä ilmainen opiskelu, johon valtio vieläpä maksaa opintotukea. USA:ssa taas lukukausimaksut voivat olla kymmeniä tuhansia dollareita. Siellä se että valmistunut ei saa koulutustaan vastaavaa työtä on paljon suurempi inhimillinen tragedia kuin meillä. Harva selviää opinnoistaan alle 100000 dollarin opintoveloilla. Pahimmillaan esim. oikeustiedettä opiskelleilla voi valmistuessaan olla 300000 dollaria velkaa. USA:ssa kyllä lakimiesten palkat ovat niin hurjia, että tuon velan maksaa hetkessä pois, mutta mitä sitten jos ei saakaan koulutusta vastaavaa työtä?
USA:ssa viimeisen parin vuoden aikana vain n. puolet korkeakouluista valmistuneista on löytänyt vakituista oman alansa työtä, jolla nuo velat on helppo kuitata. Loput tekevätkin sitten pätkätöitä, hanttihommia tai ovat työttömiä. Siellä opiskelu on yhä useammalle tie elinikäiseen velkavankeuteen. Voi kuvitella miten haastavaa on lyhentää 300000 dollarin opintovelkaa jos olet 7,25 dollarin palkalla paistamassa hampurilaisia McDonaldsissa tai Wal-Martin kassalla, kun samalla korot juoksevat armotonta tahtia.