Dinosaurukset ihmettelee työttömyyttäni ja päivittelevät miksen "mene" töihin
Siis aikan jolloin kuka tahansa sai töitä kun meni vaan, samoin opiskelemaan pääsi kun oli ylioppilas. Molemmat saivat heti valmistumisen jälkeen viran, jossa toinen oli eläkeikään asti. Valitsivat vaan minne haluavat asettua. Koskaan ei ollut yt:t.
Itse olen korkeakoulusta valmistunut, pitkään töitä tehnyt, nyt työttömänä. Vanhemmat ihmettelevät miksen "mene" töihin.
En ole päässyt haastatteluun edes muutamaan sellaiseen hommaan joihin olen selvästi ylikoulutettu ja -kokenut. Tyyliin tehtävä jota tein osa-aikaisena opiskeluaikoinani. Hakemuksia lähtee useita viikossa.
Mitä sanoa vanhemmille jotka ihmettelee ja päivittelee. Pyytävät katsomaan peiliin ja miettivät ääneen miksi vieroksun työntekoa. Ihan normaalijärkisiä, mutta mennessä maailmassa eläviä dinosauruksia, joiden eläke julkiselta sektorilta tosin on isompi kuin palkkani oli edes 10v työkokemuksen jälkeen.
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:46"]
Ihan sama ongelma täällä, tosin kesätöistä kyse. Alempi korkeakoulututkinto on, ylempää opiskelen. Oma ala (luokanopettaja) on kesäisin kiinni, joten en ole pätevä kenenkään mielestä mihinkään. Vanhempieni mielestä vain laiska, vaikka yli 50 työhakemusta laitoin. Olen pahoillani aloittajan puolesta, mutta todellakin sukupolvien välinen kuilu kyseessä. Maisterivanhemmillani on aina ollut töitä, joten hirvittää ajatuskin valmistumisesta ja mahdollisesta työttömyydestä, tai siis heidän mielestään laiskuudesta.
[/quote]
Outoa, oma luokanopettajaksi opiskeleva tyttöni voi valita kesätöistä. Mennäkö koko kesäksi vetämään leirejä, lomakohteeseen "leikittäjäksi" vai pitopalveluun järjestämään juhlia.
[/quote]
On tosi outoa, että kaikilla ei ole valinnan varaa. Saati edes sitä yhtä paikkaa. Oletko vajakki?
[/quote]
Jos vajakki tarkoittaa vanhempaa, joka kannustaa lastaan töihin jo opiskeluaikana, niin sitten olen varmaan vajakki. Onhan se kamalaa, että osa nuorista löytää työpaikan ja tekee töitä samalla kun osa ap:n tavoin valittaa, että mitään ei ole. VIka on tietty näissä, jotka menee töihin ja saa palkkaa: hehän ovat vieneet jonkun toisen työpaikan!
[/quote]
Mitäpä enää sanoa, kun pointti on näyttänyt lentäneen Finnairilla yli...vajakki-arvoituskin näin ratkesi :D
[/quote]
Huomaatko: vajakki on henkilö, joka on töissä ja jonka läheisistä suurin osa on töissä. Ne, jotka eivät ole töissä, ovat eläkkeellä tai opiskelevat. Usko tai älä, edelleenkin suurin osa suomalaisista työikäisistä on töissä (väittää Tilastokeskus) ja nuorilla työttömyysjaksot ovat alle 3 kk (väittää TEM), mutta tälle palstalle löytyvät aina ne,jotka eivät sadoista hakemuksista huolimatta saa kauppatieteellisestä valmistuttuaan töitä.
Voisiko olla niin, että vika on heissä itsessään, ei tässä yhteiskunnassa? Koska suurin osa aikuisista opiskelijoista edelleen saa kesätöitä, kannattaa katsoa peiliin etsiessään syyllistä siihen, miksi sitä ei itse saa. Tietty kun naapurikorttelista ei tulla työtä tarjoamaan, niin kurjaahan se on, mutta joskus pitää valita se kurja vaihtoehto.
[/quote]
JAa, miksei kukaan töissä oleva valita työttömyyttä niinkö? Pistäpä vähän lukutaitoa peliin ja lue nuo miljoonat valitukset ympäri nettiä, mitä työpaikoista valitetaan. Vaikka valtaosa saa töitä, niin suurelle osalle niitä ei silti riitä. Eikö mieleen juolahda, että osa noista valittajista kuitenkin työllistyy jossain vaiheessa? Kyllä älyssä on vikaa, jos ei sitä ymmärrä. Pitkäaikaistyöttömäksi jää oikeasti vain harva. Työelämässä on yhtään liioittelematta satojatuhansia ihmisiä, jotka ovat olleet jossain elämänsä vaiheessa. Esim. omassa pienessä työpaikassani työttömänä on jossain vaiheessa ollut 100 % porukasta, omistajaa myöten, myös minä. Mutta se työttömyysvaihe on rankka ja silloin pitää saada purkautua. Sitä paitsi,sen peilin voisi tuoda monelle työpaikalle ja pistää tekijät katsomaan sitä ja miettimään, että millähän perusteella tuokin tomppeli on valittu. On minulla omaakin kokemusta siitä, että työhön otetaan surkeita tapauksia. Osa suhteilla, osa virhearviointeja.
Aika moni työssä oleva kuvittelee itsestään liikoja. Sitten kun nämä jäävät työttömäksi, hirveä itku. Nyt on juuri eräs entinen työkaverini - itse lähdin ajoissa - jäänyt työttömäksi. Suuri työttömien halveksuja, joten sanompahan vain että siitäpähän sai. Ei olekaan niin erinomainen työnantajien silmissä kuin omissa silmissään on ollut.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:16"]
Juuri tästä samasta väännettiin isäni kanssa, joka 50-luvulla pääsi automaattisesti töihin puhelinfirmaan "kuten kaikki ne, jotka saivat yhdeksän arvosanaksi tietystä oppiaineesta todistukseensa". Vähän on joo ajat muuttuneet...:( Ei tee nykyään todistuksilla mitään, yksi suosittelija ei riitä mihinkään jne.
Isäni oli työikänsä duunari, mutta sai sillä kustannettua kolmelapsisen perheemme elämän (äiti kotona) ja velattoman okt:n (kaksi, oikeastaan..), rakensi itse hirsimökin Saimaan varrelle parhaisiin näkymiin, osti lapsilleen kaiken mitä voi haluta eikä omaisuus kärsinyt edes lamasta. On kyllä uskomatonta, miten iso elintasokuilu nykysukupolvilla voi vanhempiinsa nähden olla..!
[/quote]Ja inflaatio söi velat.
Olen akateemisen loppututkinnon suorittanut, edelleen vailla oman alan töitä. Päivääkään en ole työttömänä ollut, myös opiskelujeni ohella tehnyt aina töitä. Mitä siitä on minulle kertynyt? Työkokemusta, lomarahaa eli palkallista vuosilomaa (nyt jo 6 viikkoa vuodessa), eläkettä, työterveyshoitoa, mukavia työkavereita, lounasseteleitä, liikuntaseteleitä, kulttuuriseteleitä, pikkujouluja, parisuhteita, ehkäissyt syrjäytymistä, jne. Vaikka vihaan nykyistä työtäni yli kaiken, menen silti joka päivä töihin. Miksi? Siksi koska minut on kasvatettu siihen. Olenko katkera, että en ole saanut oman alan töitä? Kyllä, mutta ei sitä kannata ruikuttaa. Joku kaunis päivä minut palkataan kyllä parempaankin työhön. Päivääkään en aio olla työttömänä ennen kuin jään eläkkeelle, koska nykyistä elintasoani on mahdotonta yllä pitää minkään valtakunnan tuilla. Saan alle 2000 euroa palkkaa kuukaudessa, mutta saan sen silti riittämään myös asuntolainan maksuun pääkaupungin keskustassa. Mihinkään ylimääräiseen ei tietenkään ole rahaa. Jos saisin tänään kenkää, huomenna kävelisin työkkäriin ja kysyisin, että onko töitä, mitään töitä, tarjolla? Ei sieltä varmaan sanottaisi, että ei täältä kannata tulla töitä kyselemään. Kaikki paikat on täytetty. Olen jo kauan sitten luopunut vaatimasta yhteiskunnan ratkaisevan kaikki ongelmani. Olenko ehkä tehnyt huonoja valintoja ja kouluttautunut väärälle alalle, vaikka suurten ikäluokkien piti jo jäädä eläkkeelle, mutta silti ei ole töitä? Ehkä. Mutta ei se ole kuin huonoa tuuria. Joku päivä oman alan töitä löytyy. Siihen asti lapioidaan vaikka paskaa.
Jep, tutulta kuulostaa. Mun 60+v. isä on ollut jokseenkin samassa julkisen sektorin juristin virassa 80-luvun puolivälistä lähtien. Nyt antaa mulle vinkkejä työnhakuun "ei niitä töitä millään hakemuksilla saa, sun pitää vaan mennä suoraan käymään siellä eri firmoissa ja pyytää tavata johtaja". Nauroin paskaisesti, mutta ei silti auttanut, vaan isä oikeasti luulee, että tällä tavalla haetaan töitä edelleenkin.
Ja joo, ei tartte kommentoida, että isällä ei ole kaikki ihan kotona. Sen tiedän toki itsekin... Että nyt vaan kaikki me työnhakijat sinne eri firmojen 10-kerroksisten rakennusten alakerran vahtimestarille ilmoittamaan, että hei, mä tulin hakemaan töitä! :)
Folkloristi-mediatutkija-sukupuolentutkija vastaa: minusta tuli toimittaja ja valmistuttuani minulle sanottiin rekrytointitilanteissa suoraan, että menin vastavalmistuneiden medianomien edelle. Tämä siksi, että mahdollisimman monipuolinen humanistinen tutkinto on yleistiedon kartuttajana vertaansa vailla.
Töitä on riittänyt tähän asti, vaikka ala on epävarma. Kun olin lukiossa tilanne oli vielä huomattavasti parempi. Ja opinto-ohjausta lukiossa ei kai vieläkään saa niin paljon, että teininä pystyisi ennustamaan tulevaisuutta.
Folkloristi-mediatutkija-sukupuolentutkija vastaa: minusta tuli toimittaja ja valmistuttuani minulle sanottiin rekrytointitilanteissa suoraan, että menin vastavalmistuneiden medianomien edelle. Tämä siksi, että mahdollisimman monipuolinen humanistinen tutkinto on yleistiedon kartuttajana vertaansa vailla.
Töitä on riittänyt tähän asti, vaikka ala on epävarma. Kun olin lukiossa tilanne oli vielä huomattavasti parempi. Ja opinto-ohjausta lukiossa ei kai vieläkään saa niin paljon, että teininä pystyisi ennustamaan tulevaisuutta.
Pelkkiä hakemuksia lähettämällä on varmaan kellä tahansa on huono hit rate. Mä vaihdoin töitä viime kesänä. Päätin ensin mitä haluan tehdä, sen jälkeen selvitin parhaat työnantajat (firman asiakkaat, sijainti, tulos jne). Sitten selvitin kuka on johtajana sillä liiketoiminta-alueella, jossa mun unelmatyötä tehdään. Soitin hänelle ja kerroin asiani, kysyin sopiiko lähettää hakemus. Soitin perään viikon kuluttua. Puolessa tapauksissa pääsin haastatteluun. Mulla oli siis useampi unelmatyö mietittynä ja niihin perustelut miksi haluan sinne.
Sain kolme hyvää tarjousta, joten pääsin valitsemaan.
Itse olen rekrytoinut myös. Nuo tusinahakemykset kyllä erottuvat joukosta, eivätkä siis edukseen. Kyllä työnantajalle on tärkeää, että ihminen haluaa juuri tämän työn ja tässä firmassa. Se pitäisi siinä hakemuksessa onnistua perustelemaan. Moni tekee sen virheen, että hakee mitä tahansa josta maksetaan jotain.
Miksi TA ottaisi sellaisten joka ei tiedä mitä haluaa? Yleensä on varaa valita niitä, jotka haluavat erityisesti siihen hommaan.
Jos hakee selvästi koulutusta ja kokemusta vaatimattomampaa työtä, niin pitää perustella kyllä miksi niin tekee. Rekrytoija pelkää aiheellisesti motivaation puutetta ja turhautumista ja hakemuksessa pitäisi osata sanoa miksi selkeästi ylikoulutettu/kokenut ihminen viihtyisi tehtävässä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:23"]
Pelkkiä hakemuksia lähettämällä on varmaan kellä tahansa on huono hit rate. Mä vaihdoin töitä viime kesänä. Päätin ensin mitä haluan tehdä, sen jälkeen selvitin parhaat työnantajat (firman asiakkaat, sijainti, tulos jne). Sitten selvitin kuka on johtajana sillä liiketoiminta-alueella, jossa mun unelmatyötä tehdään. Soitin hänelle ja kerroin asiani, kysyin sopiiko lähettää hakemus. Soitin perään viikon kuluttua. Puolessa tapauksissa pääsin haastatteluun. Mulla oli siis useampi unelmatyö mietittynä ja niihin perustelut miksi haluan sinne.
Itse olen rekrytoinut myös. Nuo tusinahakemykset kyllä erottuvat joukosta, eivätkä siis edukseen. Kyllä työnantajalle on tärkeää, että ihminen haluaa juuri tämän työn ja tässä firmassa. Se pitäisi siinä hakemuksessa onnistua perustelemaan. Moni tekee sen virheen, että hakee mitä tahansa josta maksetaan jotain.
Miksi TA ottaisi sellaisten joka ei tiedä mitä haluaa? Yleensä on varaa valita niitä, jotka haluavat erityisesti siihen hommaan.
Jos hakee selvästi koulutusta ja kokemusta vaatimattomampaa työtä, niin pitää perustella kyllä miksi niin tekee. Rekrytoija pelkää aiheellisesti motivaation puutetta ja turhautumista ja hakemuksessa pitäisi osata sanoa miksi selkeästi ylikoulutettu/kokenut ihminen viihtyisi tehtävässä.
[/quote]
ouuukkei, eli jos tekee työtä vain palkan eli leivän eli rahan takia ei voi siis päästä töihin koska ei ole mitään ihmeellistä missiota mihinkään. Jos ei halua valehdella että on palava hinku pääästä myyymään jotain paskaa jollekin tai tekemään jotain turhaketta jollekin tai myöntämään projektirahaa turhakkeisiin tai tekemään kenellekään lisää taloja jolla kaadetaan metsiä tai...
Jos on kunnianhimoton ja ei pala halusta minkään upm:n tai metson tai kappahlin tai lääkefirman orjaksi tai henk.koht. avustajaa hakevan orjaksi. Jos siis cv:ssä seisoo simppelisti nimi, koulutus, työkokemus, hakemuksessa lukee että haen paikkaa kun teillä on paikka auki, niin NO HOPE?
[/quote]
Millainen koulutus sinulla on?
Nykyään hyvin tyypillinen tilanne, kun osa kansasta on työllistynyt hyvinä aikoina, eikä ymmärrä nykyajan realiteetteja. Haluaisin joskus nähdä, kun joku sellainen töihin usuttaja putoaa itse työttömyyteen ja yrittää siinä iässä päästä takaisin oman alansa tehtäviin. Perhe ja sukulaiset ihmettelee "työhaluttomuutta", samaan tapaan kuin itse tuli taivasteltua ennen omaa työttömyyttä. No, mutta vakavasti ottaen, siinä on monella niin karu herätys, että tarvitaan lääkitystä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 20:44"]
Olen akateemisen loppututkinnon suorittanut, edelleen vailla oman alan töitä. Päivääkään en ole työttömänä ollut, myös opiskelujeni ohella tehnyt aina töitä. Mitä siitä on minulle kertynyt? Työkokemusta, lomarahaa eli palkallista vuosilomaa (nyt jo 6 viikkoa vuodessa), eläkettä, työterveyshoitoa, mukavia työkavereita, lounasseteleitä, liikuntaseteleitä, kulttuuriseteleitä, pikkujouluja, parisuhteita, ehkäissyt syrjäytymistä, jne. Vaikka vihaan nykyistä työtäni yli kaiken, menen silti joka päivä töihin. Miksi? Siksi koska minut on kasvatettu siihen. Olenko katkera, että en ole saanut oman alan töitä? Kyllä, mutta ei sitä kannata ruikuttaa. Joku kaunis päivä minut palkataan kyllä parempaankin työhön. Päivääkään en aio olla työttömänä ennen kuin jään eläkkeelle, koska nykyistä elintasoani on mahdotonta yllä pitää minkään valtakunnan tuilla. Saan alle 2000 euroa palkkaa kuukaudessa, mutta saan sen silti riittämään myös asuntolainan maksuun pääkaupungin keskustassa. Mihinkään ylimääräiseen ei tietenkään ole rahaa. Jos saisin tänään kenkää, huomenna kävelisin työkkäriin ja kysyisin, että onko töitä, mitään töitä, tarjolla? Ei sieltä varmaan sanottaisi, että ei täältä kannata tulla töitä kyselemään. Kaikki paikat on täytetty. Olen jo kauan sitten luopunut vaatimasta yhteiskunnan ratkaisevan kaikki ongelmani. Olenko ehkä tehnyt huonoja valintoja ja kouluttautunut väärälle alalle, vaikka suurten ikäluokkien piti jo jäädä eläkkeelle, mutta silti ei ole töitä? Ehkä. Mutta ei se ole kuin huonoa tuuria. Joku päivä oman alan töitä löytyy. Siihen asti lapioidaan vaikka paskaa.
[/quote]
Kuule, luitko noita aiempia rekrytoijien kommentteja, että maisterien hakemuksia ei huomioida lainkaan. Maisterina on tällä hetkellä hiton hankala päästä paskaduuniin! Ja käsityksesi työkkärin toiminnasta on lievästi sanottuna eksoottinen. Eivät ne sieltä sinulle töitä tarjoa.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:23"]
[/quote]
Millainen koulutus sinulla on?
[/quote]
Tusinatutkinto yliopistosta, olen töissä tietotekniikka-alalla. Olen ihan perusmanageri, tykkään työstäni. Toi työnhakutaktiikka muuten opitettiin yliopiston työnhakukurssilla.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:23"]
[/quote]
ouuukkei, eli jos tekee työtä vain palkan eli leivän eli rahan takia ei voi siis päästä töihin koska ei ole mitään ihmeellistä missiota mihinkään. Jos ei halua valehdella että on palava hinku pääästä myyymään jotain paskaa jollekin tai tekemään jotain turhaketta jollekin tai myöntämään projektirahaa turhakkeisiin tai tekemään kenellekään lisää taloja jolla kaadetaan metsiä tai...
Jos on kunnianhimoton ja ei pala halusta minkään upm:n tai metson tai kappahlin tai lääkefirman orjaksi tai henk.koht. avustajaa hakevan orjaksi. Jos siis cv:ssä seisoo simppelisti nimi, koulutus, työkokemus, hakemuksessa lukee että haen paikkaa kun teillä on paikka auki, niin NO HOPE?
[/quote]
No aika lailla kyllä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:54"]
Nykyään hyvin tyypillinen tilanne, kun osa kansasta on työllistynyt hyvinä aikoina, eikä ymmärrä nykyajan realiteetteja. Haluaisin joskus nähdä, kun joku sellainen töihin usuttaja putoaa itse työttömyyteen ja yrittää siinä iässä päästä takaisin oman alansa tehtäviin. Perhe ja sukulaiset ihmettelee "työhaluttomuutta", samaan tapaan kuin itse tuli taivasteltua ennen omaa työttömyyttä. No, mutta vakavasti ottaen, siinä on monella niin karu herätys, että tarvitaan lääkitystä.
[/quote]
Minä olen näitä tapauksia nähnyt monta, kun paikkakunnalta lopetti iso työnantaja. Vielä niin, että osa pääsi töihin joita järjestettiin ko. paikan jollain rahalla. Nyt alkaa olla tilanne, että nämä pelastetut alkavat jäädä työttömäksi. He eivät tee työllistymisensä eteen yhtään mitään, vaan odottavat ihmepelastusta, kun saivat sen kerran ennenkin. He eivät kykene ymmärtämään, että hyviä työnhakijoita on pilvin pimein. Eräskin entisen työpaikkani tekijä valittaa, että työt loppuu helmikuussa. Kysyin montako hakemusta on tehnyt, ei yhtään kuulemma! Kun jos se vaikka jatkuisi kuitenkin ja ei hän ole ennenkään työttömäksi jäänyt..no pian sen näkee. Itse en esim. palkkaisi häntä, kun parempiakin on tarjolla.
Työkokemusta, lomarahaa eli palkallista vuosilomaa (nyt jo 6 viikkoa vuodessa), eläkettä, työterveyshoitoa, mukavia työkavereita, lounasseteleitä, liikuntaseteleitä, kulttuuriseteleitä, pikkujouluja, parisuhteita, ehkäissyt syrjäytymistä, jne.
Minulla on vakituinen työ ja tästä liststa kertyy vain työkokemus, eläke ja vuosiloma. Syrjätymisen ehkäiseminen on huvittavaa, sillä olen nytkin ainoa työntekijä ja olen ollut yrittäjänäkin. Yritysaikana ei minkäänlaisia kontakteja mihinkään, vaan kaikki hommat sähköpostilla, tein näet etätöitä. Pari kertaa vuodessa taisin soitella toimeksiantajille, mutta soitella voi kelle vaan milloin vaan. Työterveyshuolto minulla ei kata lääkäripalveluja, se kattaa vain terveystarkastuksen kahden vuoden välein ja työpaikkaselvitykset.
Minäkään en muuten ollut päivääkään työttömänä ennen kuin ensimmäisen kerran jäin. Työttömänä on ihmisiä, joilla on vuosikymmenien katkeamaton työura takana sitä ennen.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:52"]
Surullista, että näitä kuukausia työttömänä ja töitä aktiivisesti hakevia syyllistetään.
Tiedän tapauksia, joissa kymmenisen vuotta sitten valmistuneet on sitten palanneet kotiin(vanhempien luokse) ja ottaneet lungisti. Nyt on sitten helppo perustella, miksi edelleen lähes keski-iässä makaa siellä vanhempien nurkissa elättinä, kun "vahvemmillekaan" ei riitä töitä. Tällaiset ovat myös itse aiheuttaneet oman syrjäytymisensä ja eristäytyneisyydestä johtuvat mahdollsiet sosiaalifobiat.
Toivottavasti tällaiset tapaukset ei leimaa teitä "normaaleja" työttömiä.
[/quote]
Miksi tällaista viestiä alapeukutetaan? Syrjäytyneitä ja(!) lusmuja linjoilla?
[/quote]
Miten perustelet, miksi haluat esim ruokakaupan myyjän työhön, muun kuin rahan takia?
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 23:13"]
[/quote]
Miten perustelet, miksi haluat esim ruokakaupan myyjän työhön, muun kuin rahan takia?
[/quote]
Tai keräilemään vsrastossa elintarvikkeita?
74
Luottamus ja ylimielisyys on eri asia.
Ja luottamus syntyy siitä että tiedän miten firmalla sujuu. Projektit kulkee taas, joskaan niitä ei vieläkään ole niin paljon että riittäisi jokaiselle. Meidän firmasta lomautettiin 2 uusinta tulokasta. Mutta eiköhän me toivuta. Firma ollut alallaan 30 vuotta ja tietotaito tällä nimenomaisella sektorilla on vahva. Meillä on uskolliset asiakkaat. :)