Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Dinosaurukset ihmettelee työttömyyttäni ja päivittelevät miksen "mene" töihin

Vierailija
08.01.2014 |

Siis aikan jolloin kuka tahansa sai töitä kun meni vaan, samoin opiskelemaan pääsi kun oli ylioppilas. Molemmat saivat heti valmistumisen jälkeen viran, jossa toinen oli eläkeikään asti. Valitsivat vaan minne haluavat asettua. Koskaan ei ollut yt:t.

Itse olen korkeakoulusta valmistunut, pitkään töitä tehnyt, nyt työttömänä. Vanhemmat ihmettelevät miksen "mene" töihin. 

En ole päässyt haastatteluun edes muutamaan sellaiseen hommaan joihin olen selvästi ylikoulutettu ja -kokenut. Tyyliin tehtävä jota tein osa-aikaisena opiskeluaikoinani. Hakemuksia lähtee useita viikossa. 

Mitä sanoa vanhemmille jotka ihmettelee ja päivittelee. Pyytävät katsomaan peiliin ja miettivät ääneen miksi vieroksun työntekoa. Ihan normaalijärkisiä, mutta mennessä maailmassa eläviä dinosauruksia, joiden eläke julkiselta sektorilta tosin on isompi kuin palkkani oli edes 10v työkokemuksen jälkeen.  

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:32"]

Siis aikan jolloin kuka tahansa sai töitä kun meni vaan, samoin opiskelemaan pääsi kun oli ylioppilas. Molemmat saivat heti valmistumisen jälkeen viran, jossa toinen oli eläkeikään asti. Valitsivat vaan minne haluavat asettua. Koskaan ei ollut yt:t.

Itse olen korkeakoulusta valmistunut, pitkään töitä tehnyt, nyt työttömänä. Vanhemmat ihmettelevät miksen "mene" töihin. 

En ole päässyt haastatteluun edes muutamaan sellaiseen hommaan joihin olen selvästi ylikoulutettu ja -kokenut. Tyyliin tehtävä jota tein osa-aikaisena opiskeluaikoinani. Hakemuksia lähtee useita viikossa. 

Mitä sanoa vanhemmille jotka ihmettelee ja päivittelee. Pyytävät katsomaan peiliin ja miettivät ääneen miksi vieroksun työntekoa. Ihan normaalijärkisiä, mutta mennessä maailmassa eläviä dinosauruksia, joiden eläke julkiselta sektorilta tosin on isompi kuin palkkani oli edes 10v työkokemuksen jälkeen.  

[/quote]

Työttömyys on hieno juttu. Kukapa nainen ei työttömästä miehestäkään haaveilisi. On se ihanaa.

Vierailija
102/109 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan valinnut jäädä työttömäksi ja saada tilalle halpatuotantoa Kiinasta, kuten yksi ylempi kirjoittaja meitä nykyisiä aikuisia syyllisti. En ole voinut valita, koska en ole saanut edes äänestää vielä silloin kun EU:sta ym. päätettiin!

t. työtön nuori aikuinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin lukiossa 90-luvun loppuvuosina hoettiin, kuinka suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle ja kyllä niitä työpaikkoja sitten on. Tulevasta työvoimapulasta toitotettiin lehdissä jne. Kun muutaman mutkan kautta vihdoinkin valmistuin yliopistosta, tuli vuoden 2008 tutkintouudistus (piikki valmistuneiden määrässä, kun monet urakoivat paperit ulos) ja kaupan päälle pankkikriisi ja sitä seurannut taantuma. Eikä tietoakaan, että suurten ikäluokkien eläköityessä heidän paikkojaan olisi samoissa mitoissa täytetty.

Että anteeksi, kun silloin 15 vuotta sitten uskoin, mitä auktoriteetit kertoivat.

Vierailija
104/109 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:08"]

Minä en ainakaan valinnut jäädä työttömäksi ja saada tilalle halpatuotantoa Kiinasta, kuten yksi ylempi kirjoittaja meitä nykyisiä aikuisia syyllisti. En ole voinut valita, koska en ole saanut edes äänestää vielä silloin kun EU:sta ym. päätettiin!

t. työtön nuori aikuinen

[/quote]

Homma sitten vaikka edes vauva, niin jotain hyötyä sinustakin.

Vierailija
105/109 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:46"]

Ihan sama ongelma täällä, tosin kesätöistä kyse. Alempi korkeakoulututkinto on, ylempää opiskelen. Oma ala (luokanopettaja) on kesäisin kiinni, joten en ole pätevä kenenkään mielestä mihinkään. Vanhempieni mielestä vain laiska, vaikka yli 50 työhakemusta laitoin. Olen pahoillani aloittajan puolesta, mutta todellakin sukupolvien välinen kuilu kyseessä. Maisterivanhemmillani on aina ollut töitä, joten hirvittää ajatuskin valmistumisesta ja mahdollisesta työttömyydestä, tai siis heidän mielestään laiskuudesta.

[/quote]

Outoa, oma luokanopettajaksi opiskeleva tyttöni voi valita kesätöistä. Mennäkö koko kesäksi vetämään leirejä, lomakohteeseen "leikittäjäksi" vai pitopalveluun järjestämään juhlia.

[/quote]

On tosi outoa, että kaikilla ei ole valinnan varaa. Saati edes sitä yhtä paikkaa. Oletko vajakki?

Vierailija
106/109 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, muistan kun kovasti puhuttiin tästä, että sitten tulee työvoimapula kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle. Itsekin suunnittelin vähän että lapset saatuani työllistyminen olisi varmaan helppoa. Hups! Suuret ikäluokat jäi isoille eläkkeilleen. Palkattiin yksi uusi työntekijä n 3-4 eläkkeelle jäänyttä kohti. Oli kyllä lepposampi työtahti aiemmalla sukupolvella.

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:10"]

Meillekin lukiossa 90-luvun loppuvuosina hoettiin, kuinka suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle ja kyllä niitä työpaikkoja sitten on. Tulevasta työvoimapulasta toitotettiin lehdissä jne. Kun muutaman mutkan kautta vihdoinkin valmistuin yliopistosta, tuli vuoden 2008 tutkintouudistus (piikki valmistuneiden määrässä, kun monet urakoivat paperit ulos) ja kaupan päälle pankkikriisi ja sitä seurannut taantuma. Eikä tietoakaan, että suurten ikäluokkien eläköityessä heidän paikkojaan olisi samoissa mitoissa täytetty.

Että anteeksi, kun silloin 15 vuotta sitten uskoin, mitä auktoriteetit kertoivat.

[/quote]

Vierailija
107/109 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:46"]

Ihan sama ongelma täällä, tosin kesätöistä kyse. Alempi korkeakoulututkinto on, ylempää opiskelen. Oma ala (luokanopettaja) on kesäisin kiinni, joten en ole pätevä kenenkään mielestä mihinkään. Vanhempieni mielestä vain laiska, vaikka yli 50 työhakemusta laitoin. Olen pahoillani aloittajan puolesta, mutta todellakin sukupolvien välinen kuilu kyseessä. Maisterivanhemmillani on aina ollut töitä, joten hirvittää ajatuskin valmistumisesta ja mahdollisesta työttömyydestä, tai siis heidän mielestään laiskuudesta.

[/quote]

Outoa, oma luokanopettajaksi opiskeleva tyttöni voi valita kesätöistä. Mennäkö koko kesäksi vetämään leirejä, lomakohteeseen "leikittäjäksi" vai pitopalveluun järjestämään juhlia.

[/quote]

Tässä on alueellisia eroja. Perheellinen omakotitaloon sidottu aikuinen ei pysty reppureissaamaan toiselle puolelle Suomea pätkätyötä saadakseen, kuten opiskelijatyttäresi. Lisäksi lasten leikittäminen jossain osapäiväisesti ei välttämättä ole sen suurempi toimeentulo kuin työttömyyskorvaus.

Vierailija
108/109 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs vanhempi lääkärituttava ihmettele, miksen mene töihin, kun valmistuttuani olin yhä lasten kanssa kotona...Juu, kyllähän sitä menisi, jos töitä olisi...

Vanhempani oli aikoinaan työkkärin asiakas, nykyisin työelämässä, hän neuvoi, ettei ainakaan aluksi kannata ottaa muita kuin oman alan töitä. Työkkäri muuten tarjoaa ihan mitä vain, mitkä pakko ottaa ja kun sellaiseen joudut, tulet"pääsemään" tulevaisuudessa vielä alemmas, mikä taas hankaloittaa omalle alalle takaisin pääsyä

Vierailija
109/109 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:10"]

[/quote]

"Onneksi" aika moni muukin sai kärsiä tuosta 2008 käänteestä. Ikävä kyllä moni putoaa pysyvästi kelkasta vaikka olisi mikä tutkinto.