Armeijan käynyt nainen paikalla, kysy mitä haluat
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 21:46"]
"Voisitko kuvitella seurustelevasi miehen kanssa, joka on valinnut siviilipalveluksen, ei siis terveyssyistä sivarin käynyt?"
Voisin, jos sivari valittu ajatuksella ja tarkoituksella. Mielummin se kuin 6kk mies, joka nyt vaan kävi intin kun oli pakko ja helpoin mahdollisin linja. Jos sivari ja perustelut, joita en voisi ymmärtää niin sitten ehkä en. En nyt osaa sanoa mikä sellainen perustelu olisi. Ei tuo armeija nyt ole mikään ydinkysymys parisuhteessa. Kuitenkin hienoa, jos mies menee armeijaan ja tekee siellä parhaansa ja ottaa suurimman hyödyn irti. Oli se sitten yhdistelmärekkakortti tai johtajakoulutus. Ehkä suurin ongelma olisi, jos mies väheksyisi naisia armeijassa. En tunne sivaria niin hyvin, en tiedä milloin se on järkevintä käydä. Varmaan jossain tapauksessa järkevin se. Jos jollain on kertoa perusteluita miksi sivari eikä intti niin kertokaa toki?
[/quote]
Sellainen sivari tosin on harvassa, joka nielisi naisen perusteet mennä inttiin jos on yhtään ajatuksella itse sinne sivariin mennyt. Ongelmakaan ei tietysti ole kovin todennäköinen, mutta pasifistin on yksinkertaisesti mahdotonta ymmärtää miksi asepalvelus oli ainoa tai paras mieleen tuleva keino "oppia itsestään" tai mitä tässä nyt sitten saavutettiinkaan.
Koitko taikka näitkö intin aikana simputtamista?
Mun mies kertoi, että silloin kun oli intissä, niin tupansa pojat halusi ottaa todella tosissaan intin ja joku jolle oli iskenyt vähän flunssaa, niin kunto petti kokonaan marssissa. Kundeilla oli aikaraja ehtiä kasarmille, mutta tää yks ei voinut millään jatkaa. Alikit sitten huusi, että se on joko aikarajan sisällä kassulle tai marssitte uudestaan. Ilmeisesti pahin tapahtu, eli uusi marssi ja tälle levähtäneelle jätkälle kostettiin myöhemmin tää juttu.
Saman tyyppisiä tapauksia oli myös miehen veljen intissä. Musta semmonen kuulostaa todella julmalta ja menee simputtamisen puolelle. Tai edes jonkinmoisen kiusaamisen tasolle.
Muutenkin miehen jutut intistä vaikuttaa siltä, että se "johtaminen" siellä perustu tommoseen uhkailuun nimenomaa. Jos yksi mokaa niin kaikki kärsii. Huudetaan ja saatetaan ihmiset kalkkiviivoille. Ei todellakaan kuulosta mun mielestä hyvältä!!
Ja mikäköhän perustu on sille intin rankalle aloitukselle, kun pitää olla oikeen peittojen viivat millilleen suoraan? Moni tyyppi tulee sinne hyvin tavanomaisilta taustoilta. On huonokuntoisia ja on niitä jotka ihan jotenki pärjää. Mun mies oli hyvässä kunnossa kun sinne meni, mutta alun jälkee oli valmis palaa. Mä kuulin elmäni ensimmäisiä kertoja että se itkee, koska ei ollut osannu varautua semmoiseen menoon ja kohteluun. Se että kun on siinä kiireessä saanu ne punkatpinkat kuntoon, niin alikki tulee ja räjäyttää sen. Ja siinä väsyneenä ei kun uudestaan. Puhumattakaan edellisten tupa-asukkien kostosta jättää piiloihin herätyskelloja, jotka vuorotelle herätti poikia yöllä. Kaksi kelloista oli laitettu paikkaan, josta miehillä kesti viikkoja saada ne irti ja pois.
Mies on nykyään ihan sinut intin kanssa. Aika kultaa muistot. Mutta mulle toi aika, kun sain kattoa miten mun mies muuttui reippaasta miehestä ahdistuneeksi ja väsyneeksi mieheksi.
Toivottavasti sait poimittua kysymyksen/kysymykset. :)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 23:47"]
Jos yksi mokaa niin kaikki kärsii.
[/quote]
Tarkemmin sanoen Yksi mokaa, kaikkia rangaistaan.
http://www.lyricspedia.com/raptori/armeija-lyrics/
Tästäkin on jo 24 vuotta aikaa ja mitään ei kai ole muuttunut? Edelleen siis moinen armeija voi painua vittuun.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 20:23"]
Kiitos mielipiteestäsi 42. Pakko kysyä, oma kokemuksesi armeijasta ja sukupuolesi? Kai minä itse tiedän hyötyni armeijasta :) En tarvitse sen todentamiseen mitään faktoja miten se asia on vai ei ole. Armeija kuitenkin antoi sellaista, mitä ei mistään muualta voi kokea. Oli se sitten hyvää tai huonoa. Väitätkö ettei sotilaspoliisikoulutus anna mitään esimerkiksi poliisiksi aikovalle?
[/quote]
42 vastaa: olen nainen ja minulla on omakohtaista kokemusta armeijasta.
Tiedät toki itsellesi armeijan haitat ja hyödyt, mutta omakohtainen kokemus ei ole relevanttia siinä vaiheessa, kun heitetään esiin ajatus , että armeijan käymisestä on hyötyä tietyissä ammateissa.
Väitän, että sotilaspoliisikoulutus armeijassa ei anna mitään sellaista, mitä ei voisi ilman armeijaa saada. Esimerkiksi vartijana toimimisesta / vartijakoulutuksesta siviilissä on huomattavasti enemmän hyötyä. Se, että sotilaspoliisit ohjaavat liikennettä jonain valapäivänä ei ole sen kummallisempaa kuin tehdä samaa kauppakeskuksen avajaisissa.
Armeija on vahva subjektiivinen kokemus, sitä ei voi kieltää, mutta oman kokemuksen yleistäminen ei tee siitä totuutta. Lisäksi on olemassa ilmiö, jossa jotain kurjaa kokeneet tekevät tästä kokemuksesta elämää suuremman ihailtavan asian, jotta kykenisivät sen kokemuksen kanssa loppuelämänsä elämään. Armeija on yksi tällaisia kokemuksia. Ylistämällä hyväksytetty.
[/quote]
Oikeassa olet. Armeijan koulutuksen on tarkoitus suurimmaksi osaksi tarkoitus opettaa toimimaan sodan ajan oloissa. Ei niillä opeilla ole mitään käyttöä siviilielämässä. Armeijan johtaja koulutuksen palvominen on jotenkin liikuttavaa.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 20:23"]
Kiitos mielipiteestäsi 42. Pakko kysyä, oma kokemuksesi armeijasta ja sukupuolesi? Kai minä itse tiedän hyötyni armeijasta :) En tarvitse sen todentamiseen mitään faktoja miten se asia on vai ei ole. Armeija kuitenkin antoi sellaista, mitä ei mistään muualta voi kokea. Oli se sitten hyvää tai huonoa. Väitätkö ettei sotilaspoliisikoulutus anna mitään esimerkiksi poliisiksi aikovalle?
[/quote]
42 vastaa: olen nainen ja minulla on omakohtaista kokemusta armeijasta.
Tiedät toki itsellesi armeijan haitat ja hyödyt, mutta omakohtainen kokemus ei ole relevanttia siinä vaiheessa, kun heitetään esiin ajatus , että armeijan käymisestä on hyötyä tietyissä ammateissa.
Väitän, että sotilaspoliisikoulutus armeijassa ei anna mitään sellaista, mitä ei voisi ilman armeijaa saada. Esimerkiksi vartijana toimimisesta / vartijakoulutuksesta siviilissä on huomattavasti enemmän hyötyä. Se, että sotilaspoliisit ohjaavat liikennettä jonain valapäivänä ei ole sen kummallisempaa kuin tehdä samaa kauppakeskuksen avajaisissa.
Armeija on vahva subjektiivinen kokemus, sitä ei voi kieltää, mutta oman kokemuksen yleistäminen ei tee siitä totuutta. Lisäksi on olemassa ilmiö, jossa jotain kurjaa kokeneet tekevät tästä kokemuksesta elämää suuremman ihailtavan asian, jotta kykenisivät sen kokemuksen kanssa loppuelämänsä elämään. Armeija on yksi tällaisia kokemuksia. Ylistämällä hyväksytetty.
[/quote]
Oikeassa olet. Armeijan koulutuksen on tarkoitus suurimmaksi osaksi tarkoitus opettaa toimimaan sodan ajan oloissa. Ei niillä opeilla ole mitään käyttöä siviilielämässä. Armeijan johtaja koulutuksen palvominen on jotenkin liikuttavaa.
[/quote]
Joo, sun olis kannattanut käydä ainakin koulusi loppuun että osaisit edes kirjoittaa
Jos armeija kiinnostaa tosissaan niin mene sinne ilman ennakkoluuloja ja blogin lukemisia. Niin minäkin tein. Tarkoituksella pysyttelin pois keskustelupalstoilta ja lähdin armeijaa niillä tiedoilla mitä kutsunnoista ja pvn sivuilta sain. Niillä pärjää jos tosissaan kiinnostaa.
Onko armeijassa pituusrajoitusta? Olen 155 cm pitkä nainen, ja haluaisin opintojen jälkeen mennä armeijaan. Onko se mahdollista vai lyyhistynkö rinkkani alle?
Miten valmistauduit inttiin?Oliko vaikeaa päästä?
Nostan hattua kaikille niille naisille, joilla on halua ja kykyä mennä inttiin ja myös suorittaa se. RUK:n käyminen on omassa asteikossani korkealle niin miehille kuin naisillekin. RUK:ssa voi hyvin olla arvosteltavaakin, mutta yleensä arvostelijat ovat niitä, jotka eivät olisi siellä menestyneet.
Ikävä kyllä tilanne on se, että hattua olisi nostettava myös miehille, jotka haluavat ja kykenevät käymään intin ja sen myötä ovat todennäköisesti valmiit puolustamaan maatamme myös sotilaallisen kriisin tullen. Perin ikävää on se, että nykyisistä nuorista osa ei ole kumpaankaan valmis eikä välttämättä edes kykenevä.
Ylil. res. herra 63
olen janne kananen lievästi kehitysvammainen haluan kovasti asepalvelukseen minulla on kova motivaatio oikeaan varusmiespalvelukseen miten lievästi kehitysvammaisen motivaatio vaikuttaa kutsunnassa tai huomioidaan kutsuntalautakunnan käsittelussä
Tuliko joskus semmoinen olo että "hei, tajuutteko, me naiset ollaan yhtä hyviä kuin te miehet"?
Heh! Mäkin oon 9v lapsi! Arvot mitkä mä tiiän: Upseerit, kersantit, majurit ja luutnantit :)
Täällä näkyy olevan paljon näitä lapsia (tai sitten vaan provoja), niin täällä vielä yksi 12v intin käymisestä haaveileva kyselee: Oon monta jo miettinyt, että voisin armeijan käydä isona. Välillä tuntuu, että oon liian herkkä joillekin kommenteille. En siis mikään joka alkaa itkemään pikkusestakin huomautuksesta (osaan pidättää itkua pitkään ja pillittäminen nyt olisi viimeinen asia mitä armeijassa tehdä palvelustovereiden edessä....), mutta välillä ottaapi päähän kun jotkut sanomiset jää vaan päähän enkä voi niitä unohtaa... Niin onko kellään mitään vinkkiä miten "kasvattaa paksumpi nahka". Vai onko siihen edes mitään keinoa?
Tai sitten vaan pitää antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Nyt varmaan jokainen ajattelee (koska olen vasta lapsi), että tarkoituksenani olisi mennä armeijaan "koska kuvittelen että siellä on kivaa" tai koska "sitten voin ottaa maastopukuselfieitä ja sitten mun kaikki kaverit on ihan että oo oot niin vahva kun oot intissä ollu!!" Joo ei, menen koska maanpuolustus kiinnostaa ja mahdollisessa kriisitilanteessa haluan olla valmis puolustamaan isänmaatani ja kotiani. Olen myös harkinnut sotilasuraa, mutta siitä en todellakaan ole varma, ehkä kannattaisi käydä se intti ensin :D
Ja jos joku kysyy, mitä teen vauva.fi-palstalla, niin joo, en käytä tällästä sivua, mutta löyty sopivasti inttiaiheinen keskustelu. Toivottavasti ei menny ohi aiheen, no tuolla oli kuitenkin tuo kysymys :)
Armeijassa P kaudella et kerkee paljonkaa polttaa tupakkaa. Riihimäessä 1/2014 ainakin monet lopettivat tai vähensivät ja siellä kannustetaan lopettamaan. Asiasta toiseen.. Armeijassa tosiaan oli vaikea kun oli leiri monessakin asiassa. Joutu usein pidättämään kun taas miehet pääsivät pissalle,mutta kannattaa pitää omaa puolensa ja mennä sanoo erikseen esim vänrikille leirillä että " nyt on pakko päästä vessaan , pidättelen jo 2 tuntija jne" pääset heti vessaan ja jopa ehkä saat käyttää huussia jos on lähellä. Talvella rankempaa leirillä. Piki pimeessä täytyy pystyttää telttaa. Märät vaatteet häiritsee, nälkä ja unenpuute onkin normaalia. Elkein kahden vuorokauden aikana saat nukkua noin 3 tuntia.
Mutta älkää pelätkö... Siihen ette kuole. Kyse on kestämisestä. Sitten kun palaa kasarmille niin on niin mukava olo että kasarmia alkaa viihtyä :D jos niin voi sanoa. Kannustan naisia armeijaan.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:37"]
Hei. Mä oon aina ollu toisaalta kiinnostunu armeijaan menemisestä. Isiki nauro kun tyttö 5w ilmoittti menevänsä armeijaan, nojaa, olen tällä hetkellä 15, eli kuitenkin "lapsi" vielä ja on tässä aikaa miettiä, mutta oon alkanu nyt tosissaan miettimään menisinkö armeijaan kun sen aika ois. Minkälainen kunto sinulla oli ennen armeijaa, että miten sen hetkinen kuntosi vaikutti hyvällä tai huonolla. Itse olen aina ollut poikamainen tyttö, en mikään neiti, ja oon aina halunnu ylittää itseäni ja saada sitä tiettyä kokemusta. Olisi erittäin mukava jos voisit tiivistetysti kertoa armeijasta, sekä hyvistä, että huonoista puolista:)
[/quote]
Kuten tuossa jo joku ylempänä sanoikin, niin jos kiinnostaa niin kannattaa vain mennä eikä kysellä sen enempää muilta. Jokaisella on oma subjektiivinen kokemuksensa armeijasta, johon vaikuttaa eri asiat. Tottakai olen iloinen, että armeijan kävin, mutta toiste en lähtisi. Esimerkiksi RUK:n (henkinen) rankkuus oli silloin todella raskasta, mutta taas oman kotikasarmin johtajakausi mukavaa kun oli tuttu ympäristö ja vähän rennompi meininki. Näihin asioihin vaikuttaa niin paljon se porukka minkä kanssa oot ja kaikki ne kokemukset, joten yleispätevää vastausta on mahdoton antaa. Kuitenkin oman kokemuksen mukaan ne naiset, jotka valitsivat ns. helpomman reitin armeijassa (lääkintämiehet, kuskit, aliupseerit jossain määrin) olivat kokoajan vähän positiivisemmalla mielellä. Mutta tosiaan jälkikäteen on parempi kun on se RUK suoritettuna, vaikka raskasta olikin ajoittain. Jos oot todella herkkä persoona, niin en suosittele armeijaa, siellä kuitenkin "hajoaa pää" miehiltäkin, ja osa joutuu armeijan sen takia keskeyttämään. Kuntoa kannattaa kehittää ennen armeijaan menoa, lähinnä juoksukuntoa esimerkiksi painoilla selässä. Myös kuntosalilla voimaharjoittelu auttaa, mutta juoksukunto kuitenkin ykkösenä.
Ap
"Kun on käynyt nainen armeian, ja sitten päättää ettei halua osallistua enää armeian juttuihin, niin onko sitten pakko mennä vai voika siitä erota?, Esim jos tulisi tilanne et pitää lähteä sotimaan?"
En ole itseasiassa aivan varma. Tottakai oletukseni on, että myös naiset lähtevät sotimaan kerta se armeija on käytynä. Mutta asevelvollisuuslaissa sitä ei todeta. Siellä sanotaan jotakuinkin näin "asevelvollinen on 18-64(?) vuotias mies, joka on käynyt armeijan..." ja myöhemmin maanpuolustuksesta "sodan syttyessä maanpuolustusvelvollisia ovat kaikki asevelvolliset" jne, eli se asevelvollinen koskettaa ainoastaan siinä yhteydessä miehiä. Tämä siis ihan siinä uusimmassa versiossa. Jos jollain on oikeaa tietoa saa kertoa, mutta faktatietoon en ole kyllä törmännyt. Ainoastaan näihin "no totta vitussa naiset kans lähtee, luuletteko että se oli vaan joku vitun leikkikoulu mihin mennään persettä jakaa" tai "no naiset menee tietenkin sotaan viihdyttää miehiä jotta ne jaksaa sotia, sitä vartenhan naiset intin käy" ... :)
"Alkaako nimesi A-kirjaimella ja onko sinulla vauva?" Ei ja ei.
"Onko armeijassa pituusrajoitusta? Olen 155 cm pitkä nainen, ja haluaisin opintojen jälkeen mennä armeijaan. Onko se mahdollista vai lyyhistynkö rinkkani alle?"
Ei ole pituusrajoitusta. Toki on mahdollista. Muistelen, että meillä oli parikin tuon pituista naista. Onhan se kieltämättä vähän huvittavan näköistä kun takaapäin rinkan takaa ei näy naista, mutta siinä ne sen kantoi kuin muutkin. Toki pituus luo haasteita, kun vaatimukset ovat samat kuin niille 185cm miehillekin. Mutta omasta kunnosta ja jaksamisesta kiinni. Ei nyt tule oikeastaan mieleen mitään, minkä tuo 155cm pituus suoraan estäisi tai rajoittaisi. Toki nää lyhyemmät naiset saikin sitten enemmän rispektiä. :)
"Miten valmistauduit inttiin?Oliko vaikeaa päästä?"
Ei sinne sinänsä ole mitään pääsyrajoituksia, riittää kun haet. Eri asia jos hakee johonkin "erikoisjoukkoihin", esim laskuvarjojääkärit. Näihin on sitten omat rankat fyysiset pääsykokeet. Tietääkseni esimerkiksi laskuvarjojääkäreissä ei ole naisia ollut koskaan. Valmistauduin kuntosalillkäynnillä ja lenkkeilyllä, kavereita yritin nähdä vähän ahkerammin ennen inttiin menoa. Eipä siinä oikein muuten voinut valmistautua.
AP
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 15:26"]
Suomen armeija on jo niin leikkikoulu, että myös tyttelit siellä pärjäävät... Tämä näkyy esim.sillä että virallisessa kuntotestissä rimaa on laskettu jo muun muassa sillä että enään testiin ei kuulu edes leuanvedot, koska naiset eivät niitä fyysisesti heikompina saa tehtyä. Myös kuritustoimenpiteitä ei enään ole alokkaille /rivimiehille. Myös auk:iin ja ruk:iin otetaan melkein kaikki halukkaat naiset ilman mitään pätevyysperusteita. Pelkkä sukupuoli riittää, koska pelätään sovinismia ja tasa-arvoa. Niin, siis kaikki armeijassa olevat ja sen käyneet ovat fanaattisia feministejä jotka toivoisivat omistavansa peniksen. Katsokaahan esim. Venäläisten, brittien ja jenkkien erikoisjoukkoja (näissä on kova taso, eikä vaatimustasoa ole laskettu femakkojen hölmöjen vaatimusten vuoksi). Näkyykö näissä tytteleitä? Ei... Palautinko teidät maanpinnalle armeija -asiassa? Entä pahoitinko mielesi? Hyvä, sitä toivonkin ;) Ja Ap, en arvosta sinua sen enempää kuin ketään muutakaan armeijaa käynyttä vain koska olet nainen. Turhaa korostat täällä itseäsi sillä että olet selvinnyt moisesta 6kk -12kk kestävästä leikkikoulusta.
[/quote]
No olipa todella tyhmä ja turha kommentti. :D Joo et palauttanut maan pinnalle, sorry. Et edes ole lukenut selvästi kuin aloituskommenttini: "Turhaa korostat täällä itseäsi sillä että olet selvinnyt moisesta 6kk -12kk kestävästä leikkikoulusta." Et edes tiedä millä taustalla ja koulutuksella täällä "korostan itseäni". Luuletko, että kerroit mulle jotain uutta ja mullistavaa? Ja tosiaanko luulet, että puolustusvoimiin liittyviä päätöksiä tehdään kyselykierroksella feministien parissa, vai miten meinaat feministien vaikuttaneen puolustusvoimien linjauksiin? Luepas vaikka jotain tutkimuksia asevelvollisten heikentyneestä kunnosta, niin tajuat että niiden fyysisten testien tason laskemiseen vaikuttaa ihan se yleinen asevelvollisten kuntotason lasku. Sitä ei todellakaan selitä se parin prosentin naisten osuus siellä armeijassa.
Mitä väliä, että jossain ulkomaisissa ERIKOISJOUKOISSA on kovempi koulutus ja armeijan taso kovempi kuin Suomessa? On siellä ne miehetkin huomattavasti kovempikuntoisia kuin Suomen armeijan miehet, eikä miehistäkään siellä pärjäisi kuin murto-osa. Pitäisikö tään nyt jotenkin kolahtaa ja upota kaikkiin suomalaisiin intin käyneisiin miehiin? Haloo, kyse on tosiaan erikoisjoukoista. Mutta sen sijaan voit vaikka verrata Israelin armeijaa Suomen armeijaan, siellähän myös naiset käyvät pakollisen asepalveluksen. Mutta siitäpä sinä et osaa sanoa mitään, olet vain opetellut ulkoa tuollaisia turhia ja sisällöttämiä "femakko"-fraaseja. "Niin, siis kaikki armeijassa olevat ja sen käyneet ovat fanaattisia feministejä jotka toivoisivat omistavansa peniksen. " Huhhei, ei oo elämä sullakaan varmaan helppoa.
"Alokasajan jälkeen hänestä koulutettiin muiden vapaaehtoisten opettaja. Hän kuvailee tehtäväänsä matkaoppaan työksi: hän opetti ulkomaalaisille tulokkaille sionismia ja terveystietoa ja kiersi heidän kanssaan eri puolilla maata. Monet uusista olivat tulleet Etiopiasta ja Venäjältä. Heille opetettiin, että Israelin armeijassa puhutaan vain hepreaa.
Lopulta kaikki oli kovin erilaista kuin hän oli kuvitellut. Israelin armeija huolehti ulkomaalaisista vapaaehtoisistaan kuin äidittömistä. He saattoivat asua kibbutsissa tai kaupungissa, saivat isäntäperheen, jonka luona ruokailla, vuokrarahaa ja suurempaa päivärahaa kuin israelilaiset varusmiehet. Jos piti hoitaa asioita, sitä varten sai vapaata." (http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1388633163076)
Tuossa nopeasti etsitty ote Israelin armeijasta ja naisten asevelvollisuudesta. Vieläkö sä ihan tosissas väität, että suomalaiset naiset on jotenkin noloja sen takia, että vetää täyttä juoksua 20kg varusteet niskassaan tuolla metsässä keskellä ei mitään samassa etulinjassa miesten kanssa vuoden VAPAAEHTOISESTI, mutta koska eivät jaksa vetää leukoja tai juosta 3000 metriä cooperissa niin se mitätöi kaiken - ja parempi oikeastaan kun eivät koko armeijaan tulisikaan?
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 21:46"]
"Voisitko kuvitella seurustelevasi miehen kanssa, joka on valinnut siviilipalveluksen, ei siis terveyssyistä sivarin käynyt?"
Voisin, jos sivari valittu ajatuksella ja tarkoituksella. Mielummin se kuin 6kk mies, joka nyt vaan kävi intin kun oli pakko ja helpoin mahdollisin linja. Jos sivari ja perustelut, joita en voisi ymmärtää niin sitten ehkä en. En nyt osaa sanoa mikä sellainen perustelu olisi. Ei tuo armeija nyt ole mikään ydinkysymys parisuhteessa. Kuitenkin hienoa, jos mies menee armeijaan ja tekee siellä parhaansa ja ottaa suurimman hyödyn irti. Oli se sitten yhdistelmärekkakortti tai johtajakoulutus. Ehkä suurin ongelma olisi, jos mies väheksyisi naisia armeijassa. En tunne sivaria niin hyvin, en tiedä milloin se on järkevintä käydä. Varmaan jossain tapauksessa järkevin se. Jos jollain on kertoa perusteluita miksi sivari eikä intti niin kertokaa toki?
[/quote]
Kaveri oli CSC:ssä koodaamassa sivarina. Kyllä sillä ura jatkui ihan ok tuon jälkeen, eli osalle sivaripaikasta voi olla arvattavissa olevaa nostetta ammatillisesti. Olettaen että pääsee tekemään guruna gurun hommia muiden joukossa ja saa siitä asianmukaisen työtodistuksen tai halutaan vakinaistaa sivarikauden jälkeen.