Armeijan käynyt nainen paikalla, kysy mitä haluat
Kommentit (141)
Hei! Olen lukenut paljon armeija kokemuksia ja enää muutama asia mietityttää.
-Mitä vaatetta pidetään puvun alla? Kesällä ja talvella.
-Onko aamulla aikaa (oli missä tahansa) suorittaa hygieniaa? (vaihtaa side yms) Entäs päivällä?
-Tilanteessa jossa joutuu tekemään tarpeensa ulkona, onko aikaa mennä kauemmaksi muilta piiloon? (kun miehet voi vaan kääntyä puskaan päin :D )
-Millaisissa vaatteissa naiset nukkuu?
-Millaisissa varusteissa mennään aamupesulle? Pitääkö henkilökohtaiset tavarat kantaa aina mukana vai voiko niitä säilyttää jossain vessassa?
-Jos lähdetään liikenteeseen ilman mitään varusteita, niin onko kannattavaa ottaa siteitä taskuun mukaan ja vaikka se pieni pakastepussi?
-Onko leireillä vessapaperia saatavilla vai kannattaako ottaa itse mukaan mitä?
Kiitos jo etukäteen ja anteeksi jos vaivaan oudoilla kysymyksilläni ;)
Huomasitko ikinä että kukaan olisi itkenyt armeijassa? Jos huomasit niin miten tähän suhtauduttiin?
Onko armeijassa ikinä mitään yleisiä vessataukoja ja voiko niitä pyytää?
Saako yöllä käydä vessassa yksinään?
Mitä teit sellaisessa tilanteessa jos kesällä olit metsässä ja alueella oli puita vain harvakseltaan... miten hoidit vessahommat? Ihmettelikö joku jos katosit jonnekkin?
Kannattaako armeijaan ruveta valmistautumaan vai antaako sen vain tulla? Tarkoitan fyysistä treenaamista (lihaskuntos ja kestävyyttä esim.)
Olen nainen ja menossa armeijaan. Voisitko suositella jotakin aselajia ja joukko-osastoa? Missä itse suoritit oman palveluksesi? Jokin "normaali" koulutus kiinnostaa.
Mitä eri "vapauksia" sait kuin miehet? Mitäs sit kun sulla oli menkat siellä..kuinka paljon hankaloitti mitäkin? Hyi..mä en ikinä vois mennä armeijaan. Menkat 24/7 ja eihän siellä oo mitään yksityisyyttä edes vessatoimitusten aikana. Haluan kärsiä menkkani, paskoa sekä nukkua ihan omassa rauhassani ilman että pitää hyppiä jonkun muun pillin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 18:15"]
Mitä eri "vapauksia" sait kuin miehet? Mitäs sit kun sulla oli menkat siellä..kuinka paljon hankaloitti mitäkin? Hyi..mä en ikinä vois mennä armeijaan. Menkat 24/7 ja eihän siellä oo mitään yksityisyyttä edes vessatoimitusten aikana. Haluan kärsiä menkkani, paskoa sekä nukkua ihan omassa rauhassani ilman että pitää hyppiä jonkun muun pillin mukaan.
[/quote]
Söin pillereitä, ihan just sen takia ettei metsässä ois menkkoja. Kun leiri saattoi kestää 5 päivää eikä tietenkään sinä aikana pääse suihkuun - kuten ei kukaan muukaan. Huhua oon kuullu, että naiset pääsis metässäkin suihkuun, mutta en ite ainakaan sellasta mahdollisuutta vuoden aikana nähny enkä kyllä kysellykään. Jos kasarmilla oli menkat niin ei se sen kummemmin hankaloittanut, side taskuun ja vaihtamaan kun käy vessassa. Suurin ongelma vessakäyntien suhteen oli leireillä pissalla käynti, kun otat pois taisteluliivin, sirpaleliivin (aukaiset ja pujotat pään yli, eli otat myös kypärän pois, ja aseen laitat niin että löydät sen myös pimeässä, taskulamppu ei saanut käyttää) sitten aukaiset talvikerraston takin, sitten toisen takin ja sitten pääset ottamaan henkselit pois ja sitten kyykylle vasta. Eli jos oli 5min tauko niin ei todellakaan riittänyt, miehet tässä ajassa tietenkin hyvin ehtivät kun ei tarvinnut kuin aukaista sepalus. Naisena jouduit lähtemään jonnekin vähän kauemmas puskan taakse, ei ihan siinä kaikkien edessä viitsinyt.
Kyselkääs nyt jotain niin vältyn ikäviltä kotihommilta. Kyllä jotain naista ainakin miehensä touhut armeijassakin jaksoi kiinnostaa, kun käski miestään nukkumaan eri teltassa kuin me naiset. Jos tietäisi totuuden esim leirihygeniasta niin ei ois varmaan tarvinnut peljätä :D
Miksi kävit loppuun kun olisit voinut vaihtaa sivariin ja tehdä jotain erilaista?
Ja tosiaan ekalle kysyjälle, ei oikeastaan mitään eri vapauksia siis. Ei ainakaan nyt tule mieleen. Samat varusteet oli, yhtä painavat siis. Eräälläkin leirillä olin vastuussa kuuden telamiinan kuljettamista kävellen kohteesta A kohteeseen B, matkaa noin 5km. Ketään ei kiinnostanut se kuinka ajattelin sen hoitaa, painoa yhdellä tellulla siis se 10kg, eli 60kg yhteensä. Täytyi sitten kysyä saisinko jonkun miehen siihen hommaan kaveriks. Yhdet tellut molemmille selkään ja molempiin käsiin yhdet.
Miehet ei todellakaan tarjoutuneet kantamaan kamoja, asenteella "itepä tulit". Eikä siinä mitään, yleensä ne ihan hyvin ite saikin vaikka muiden perässä tulikin sitten. Tosiaan toi edelläoleva tilanne ei ois varmaan ratkennu yksin vaikka mitä oisin tehny :)
Aselajisi ja sotilasarvosi? Oletko käynyt kertaamassa tai haluaisitko mennä?
Armeijan tärkein opetus ja hyöty?
"Paljonko teitä naisia oli?"
Ilman kysymyksentarkennusta niin: samassa saapumiserässä tuli noin 20, joista omassa komppaniassa ja tuvassani oli aluksi 7. RUK:ssa naisia oli noin 30, joista omassa yksikössäni 4 (jalkaväki). Palattuani kotivaruskuntaan meitä naisia oli samassa komppaniassa 10, kaikki samassa tuvassa siis. Naiset olivat intin suurin ongelma varmaan, sellaisia oman edun tavoittelijoita ja minäminäminä-ihmisiä en ole muualla tavannut. Kai sinne moni kilpailuhenkinen sitten menee. :)
"Miksi kävit loppuun kun olisit voinut vaihtaa sivariin ja tehdä jotain erilaista?"
Mitä erilaista siellä sivarissa olisi ollut? Olen vanhainkodissa ja päiväkodissa muutenkin ollut. Rukin käyneitä naisia on Suomessa noin 500, joista oman aselajini (jalkaväki) ehkä noin 100. Joten ei tämä nyt niiin yleistä ole. Toki alikersanttinaisia on siis enemmän. Missään muualla en varmasti olisi päässyt haastamaan itseäni samalla tavalla. Ja tosiaan oma "inttiurani" on varmasti haastavimmasta päästä, intin voi käydä aika monella tavalla. Löysäillen se vuosikin menisi kevyesti.
"Aselajisi ja sotilasarvosi? Oletko käynyt kertaamassa tai haluaisitko mennä? "
En viitsi aivan tarkkaan mainita täällä (vaikka tuskinpa kukaan tunnistaisi), mutta jalkaväkeä. Pst, sissi tai jääkäri siis. Ja vänrikki. En ole käynyt kertaamassa, toki haluaisin. Ei ole siis tullut vielä kutsua, kuten ei kenellekään muulle kyseisestä saapumiserästä kys. komppaniassa.
Opitko viimeistään armeijassa polttamaan tupakkaa?
"Armeijan tärkein opetus ja hyöty?"
Kasvatti ihmisenä todella paljon, vaikka kliseiseltä kuulostaa. Itsekeskeisyys varmaan väheni, ja toi itseluottamusta omiin kykyihin ja selviämiseen. Toisaalta kritiikkiä, huutoa ja arvostelua sai kuulla, joten tavallaan myös vähensi itseluottamusta. Ja ihan jo se, ettet pääse viikkoon suihkuun, olet nälissäsi ja palelet jatkuvasti, olet ilman unta/2h yöunilla per yö, ja jatkuva stressi siitä pärjäätkö miesten tahdissa esim juoksumarssilla sai arvostamaan sitä kotia ja normaalia elämää. Edelleenkin muistan sen tunteen miten metsässä katsoi kilometrien päässä näkyviä auton valoja ja mietti kylmissään miten onnellisia ovat nuo jotka menevät kotiin perheen luo ja katsovat ehkä telkkaria ja syövät iltapalaa. Kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta sitä se oli :D
Olen myös nykyään sellaisessa ammatissa, jossa on hyötyä että on käynyt armeijan. Se ehkä selkein ja näkyvin hyöty ulospäin. Sain myös aivan maailman parhaat ystävät sieltä, joiden kanssa edelleen hyvin paljon tekemisissä.
"Opitko viimeistään armeijassa polttamaan tupakkaa?"
En todellakaan, en polttanut kertaakaan.
Saitko mitään fyysisiä helpotuksia, jotka olisivat vituttaneet miesvarusmiehiä?
Itse sain aikaan helteessä kannettavaksi skapparilta naisvarusmiehen tetsarin ja rynkyn 30km:n marssilla. Itsellä oli vielä radio omien releiden lisäksi. Onneksi en nähnyt tätä vapaaehtoista, vaan skapiainen otti fiksusti marssin päätteeksi releet takaisin. Ei syntynyt mitään antipatioita tiettyä naista kohtaan.
Millaiselle ihmiselle suosittelet ja millaiselle et suosittele armeijaa, sukupuoleen katsomatta? Jos ainut vaihtoehto on vapautus rauhan aikana.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 20:41"]
Tiesitkö, että saat saman kokemuksen missä tahansa luonnonvara-alan oppilaitoksessa.
[/quote]
Ei muuten saa. Terv. Intin ja luonnonvara-alan käynyt.
Ja mitä tulee naisiin armeijassa. Yksilöitä kaikki, ihan kuin miehetkin. Intissä ainakin oppii sietämään vitutusta, pukeutumaan lämpimästi ja kestämään erilaisia ihmisiä ja konfliktejakin. Siinä kun viettää samassa porukassa kaiken ajan, alkaa ymmärtämään ettei jokaista ärsyttävää piirrettä ihmisessä kannata huomioida. Sietokyky kasvaa.