Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa kylman talven 1987?

Vierailija
07.01.2014 |

Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c  ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v. 

Kommentit (705)

Vierailija
661/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te kaikki olette noin vanhoja, että olette olleet töissä ja naimisissa ja siis aikuisia? Olen 33v, synnyin 1981 ja olin siis 5-6v tuolloin. Mitä te siis 50-60-vuotiaat teette Vauva-palstalla?

Vastaus viimeiseen kysymykseen: Jutellaan erilaisista asioista ja vaihdetaan mielipiteitä. Ei tämä ole enää aikoihin ollut pelkkä vauvojen vanhempien palsta. Elina 52v.

Vierailija
662/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyviki siitä kun sinä vuonna viimeiset hämäläiset palasivat jatkosodasta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä. Vitalista poskiin koulumatkalle ja välitunnit sisällä. Olin kolmasluokkalainen tyttönen silloin. 

Vierailija
664/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mitään pakkasia, mutta varmaa on että ylä-asteella ei pipoa pidetty tuohon aikaan.

Vierailija
665/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prkl! olin justiin mopoikäinen ja mulla oli sen vuoden mallinen pappa tunturiajelemaan oli pakko päästä (:

Vierailija
666/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin muistuu mieleen, Varsinkin autoilijoiden ongelmat. Kaikki markkinoilla yleisesti myyynnissä olleet voiteluaineet muuttuivat vaseliiniksi. Onnekseni sain eräältä pieneltä voiteluaineiden maahantuojalta koe-erän moottoriöljyä, joka oli kehitetty etelänapamantereelle tutkimusasemien käyttöön. Ei ollut starttiongelmia vaikka ei  ollut edes lohkolämmitintä. Naapurit olivat ihmeissään, kun eivät saaneet autojaan käyntiin edes tuntien lämmityksen jälkeen muuten kuin hinaamalla. Dieselit eivät toimineet ollenkaan kun polttoaine hyytyi.

Vierailija
667/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin muistuu mieleen, Varsinkin autoilijoiden ongelmat. Kaikki markkinoilla yleisesti myyynnissä olleet voiteluaineet muuttuivat vaseliiniksi. Onnekseni sain eräältä pieneltä voiteluaineiden maahantuojalta koe-erän moottoriöljyä, joka oli kehitetty etelänapamantereelle tutkimusasemien käyttöön. Ei ollut starttiongelmia vaikka ei  ollut edes lohkolämmitintä. Naapurit olivat ihmeissään, kun eivät saaneet autojaan käyntiin edes tuntien lämmityksen jälkeen muuten kuin hinaamalla. Dieselit eivät toimineet ollenkaan kun polttoaine hyytyi.

Kotipaikkakunnallani oli silloin pakkasta -48 tai -49 ja kyllä ainakin meidän dieselauto liikkui ihan hyvin.

Vierailija
668/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista mitään pakkasia, mutta varmaa on että ylä-asteella ei pipoa pidetty tuohon aikaan.

Minä pidin ja sinä kavereinesi pilkkasit siitä. 

Vierailija
669/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niinä aikoina yläasteelaisilla muotia, että pipoja ei pidetty. Jos pipo oli, niin se laitettiin korttelia ennen piiloon. Jätin piponi naulakkoon ja joku oli sen päivän mittaan pöllinyt. Oli tuskaisa useamman kilometrin kotimatka kävellen siinä pakkasessa. Kaulahuivia yritin kietoa pääni ympärille. Kiitos vaan sille, joka piponi nyysi.

Vierailija
670/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hyvin muistui mieleen. Olin Elannon kivijalkamyymälässä ja lasiset litran cokis ja sprite pullot jäätyivät ja poksahtelivat halki. Työmatkat saattoi  kestää toista tuntia kun joka vuoroa ei ajettu ja ne joita ajettiin, niin oli niin täynnä ettei kyytiin mahtunut. Myymälän lämpötila oli ehkä viiden asteen tienoilla, lattiatasolla pakkasta, nykyään laitettaisiin putiikki kiinni jos ei saataisi lämpötiloja normaalimmaksi.

Vierailija
671/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuva jonka kyseisenä talvena 87-88 otin pakkasmittarista muistuttaa. Helmikuussa 1988 Uudellamaalla -38,8' Kyseinen pakkasjakso ajoittui hetkeen kun jonotettiin parhaita rippikoululeiripaikkoja. No paikathan siinä jäätyivät. Hyvinkään SRK sai syystä sapiskaa kun lauma teinejä jörötti kirkon ulkopuolella odotellen ovien avautumista koko yön. Oliskohan pitänyt päästää teinit sisään lämpimään ? Itselle pakkasesta jäi muistoksi kaameat vesikellot jalkoihin, ikäänkuin palovammoja mutta kylmettymisestä johtuvia ja lopun ikää kylmänarat jalat. Vieläkin puistattaa ja paleltaa 🥶

Vierailija
672/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Välitunneilla sai olla sisällä, mutta omat vanhemmat pakkoulkoiluttivat jonkun tietyn minuuttimäärän viikossa, olisiko ollut 60 minuuttia.

Huonoin muisto ei liity suoraan pakkasen kovuuteen, vaan siihen, että kaverin kanssa sytytettiin roskis palamaan, koska "nyt nähdään kerrankin paljonko siitä tulee lämpöä" (esiteinien älytön myytinmurtaja-tyylinen idea ilman mitään myyttiä jota murtaa). Tietysti se roihahti ihan kunnolla ja tietysti jäätiin kiinni. Se meni jostain vakuutuksesta mutta vanhemmat kilahtivat täysin. Sain remmiä, en muista saiko kaverinikin, mutta välimme olivat vähän aikaa melko kireät, kun se tuhopoltto oli kummankin mielestä ollut nimenomaan toisen idea.

Vierailija
673/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kyllä. Vitalista poskiin koulumatkalle ja välitunnit sisällä. Olin kolmasluokkalainen tyttönen silloin. 

Sama täällä, kuljin potkurilla kouluun ja jalakset eivät meinanneet luistaa millään. Piti laittaa paksu hattu tai kypäräpipo hatun alle.

Vierailija
674/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin kovat pakkaset jotka kestivätkin aika pitkään. Kävin iltakoulua silloin ja oli ihanaa mennä syömään suoraan lämpimään ruokalaan kun oli jo tehnyt  päivän töitä omassa työpaikassa. Kunnon talvitakit mm.untuvatakit olivat vielä harvinaisia silloin.                                        Sitten kun pakkanen laski niin että oli vaan 20C niin tuntui jo tosi lämpimältä =)

Vierailija
675/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Odotin silloin esikoistamme

Vierailija
676/705 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jäi mieleen, kun olin työkeikalla Rovaniemellä tammikuussa -87. Yhtenä iltana piti Lapinpaulaan jonottaa yli tunti. Eikä kannata tulla sanomaan että sisämaassa pakkanen ei ole niin ankaraa kuin rannikolla. Yli tunti meni jonossa, mutta kyllä se kylmä Lapin Kulta sitten maistui. Holotnaa oli siinä miinus neljäkymmentä.

tatu
677/705 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä nyt asut kun ei ole kylmä

Vierailija
678/705 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi muistaa, jos oli vajaa 1 vuotias?

Vierailija
679/705 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan . Bussissa oli pakastinlämpötila, ihan jäässä. Itsellä kaksi talvitakkia päällekkäin, keuhkoputkentulehdus, mutta piti mennä töihin ja viedä pieni lapsi päivähoitoon. Lapsikin tuli kipeäksi, niin sitten olimme kotona muutaman päivän.

Ihan kamala talvi. Mies luuli että hänellä oli kasvohalvaus kun viikset jäätyivät.

Mutta myös helmikuussa 1985 oli hyytäviä pakkasia. Ja hurjasti lunta. 

Vierailija
680/705 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Varmaan olin kotona. En opiskellut ja olin liian nuori töihin.