Kuka muistaa kylman talven 1987?
Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v.
Kommentit (705)
Dipolissa oli jotkut lasten messut. Ritari ässä jakoi nimppareita. Häntä sai ensin odotella saapuvaksi tosi pitkään. Kun hän oli häipynyt, jakoi Kylli-täti nimikirjoituksiaan lohdutukseksi. Ja ulkona oli tosi pakkanen.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin loppuvuodesta 1986 ja äiti välillä muistelee kuinka ei päästy edes neuvolaan pakkasen takia, ei uskaltanut lähteä pienen vauvan kanssa ulos edes lyhyen kävelymatkan ajaksi.
Ei varmaan mikään unelmatilanne olla kodin vankina tuoreena äitinä 80-luvulla, mutta kuulemma hänellä on hyvät muistot tuosta ajasta :)
Minulla sama tilanne kuin äidilläsi ja samat muistot. Sama tilanne oli myös ennätyspakkasina 1999, pääsin sentään autolla neuvolaan vauvan kanssa.
Muistan, Kuopiossa huiteli -40 astetta. Töissä käytiin normaalisti ja bussit kulkivat kutakuinkin aikataulussa.
Kyllä vaan on säilynyt muistissa v. 87 pakkanen -37 astetta. Nuorena tyttönä emäntäkoulussa Lepaalla oli mentävä aamuyöstä navettaan. Pellonreunaa kuljettiin farkkutakissa yli kilometrin matka navettaan ja vilpoisalta tuntui melkein 40 asteen pakkanen.
Olin tuolloin 7-luokalla ja yhtäkkiä kukaan ei pilkannut, kun oli pipo päässä.
Välitunnit saatiin olla sisällä, sillä se yli kolmenkympin pakkanen ei kuulemma enää virkistänyt tuntien välissä.
Muistan ihan vaan siitä että aloin tuona syksynä seurustelemaan sen ihanan kylän pitkän hymypojan kanssa josta olin aina haaveillut. Ei tuntunut pakkanen missään. Savossa oli varmana -35-40 astetta viikkokausia joulun tienoollakin.
Huopatossuissa ja karvahatuissa kuljettiin, autojen akut kannettiin sisälle, koirat vaan äkkiä ulos tarpeilleen ja takas sisälle.
Mutta kouluun käveltiin noin kilometrin verran / sivu, ei tuo ollut syy jäädä pois.
Muistan kyllä, kun Keravan kupeesta lähdin aamulla työpaikalle Helsinkiin.
Lämpömittari näytti -37 mutta Kruunuhaassa oli jo lämpimämpi, vain -35.
Ihmettelen edelleen miten uskollisesti Lada käynnistyi vain hetken pyörityksellä.
Tosin ajo oli aivan kohmeista ja tienpinnat erittäin liukkaat joka merkitsi
ainakin latukalle varmaa luistinkeliä, kevytperäinen kun oli.
Olin silloin 9-vuotias ja muistan sen verran, että joskus talviaikaan oli tosi kovia pakkassäitä. Taisi olla pari päivää koulustakin vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Joo, torin laidalla oleva Säästöpankin lämpömittari näytti -38 suurilla numeroilla. Nuo numerot näyttivät jotenkin niin oudoilta, en ollut aikaisemmin nähnyt sellaisia numeroita siinä mittarissa :)
Jotenkin sympaattinen muuten tuollainen lämpömittari torin laidalla, en ole nähnyt että niitä enää olisi, vai onko jossain?
Joensuussa ainakin on torin laidalla lämpömittari/kello. Hyödyllinen kuin mikä.
Taisi olla alkuvuonna -87 ne kovimmat pakkaset, 12-vuotias ala-asteelainen olin silloin, kouluun piti mennä, mutta ei tainnut tarvita välitunnilla ulos mennä. Aika raaka ilma oli kumminkin kävellä koulumatkat, onneksi ei ollut pitkä matka.
Viimmeisiä aikoja hyvinvointivaltiota, Ei tule Suomeen milloinkaan takaisin.
Tutun naapuri teki konkan.
yab
Joo muistan. Naapuri ei saanut autoa käyntiin. Sillä oli Talbot joka ei nuorille sano ehkä mitään.
Todellakin muistan. Olin 11-vuotias ja asuin maaseudulla vanhempieni ja kahden pikkusiskoni kanssa. Vietimme paljon aikaa leivinuunin päällä, jota isämme koko ajan lämmitti. Meillä oli siellä läjä vilttejä, tyynyjä ja Aku Ankkoja. Viereisellä puuhellalla oli koko ajan kuumaa vettä, joten saimme aina halutessamme teetä ja kaakaota lämmikkeeksi.
Seuraavana keväänä huomasimme että suuri osa puutarhamme kirsikka- ja luumupuista oli kuollut.
En minä muista yhtäkään yli -25 C-asteen pakkasta lounais-Suomessa.
Tämä mitä nyt on lupailtu, on ihan kauhistuslukemia. 🥶 Itsellä ei ole kuin jalat ja fillari liikkumiseen. Eikä edes toppahousuja.
Muistan, oli -46 Kainuussa. Olihan se outoa. Kouluun mentiin. En omistanut toppahousuja. Taisi olla parit kalsarit farkkujen alla.
Muistan tämän ketjun, joten olen varmaan vastannut siihen. Kädet jäätyivät täysin, kun kävi kiskalla ja piti ottaa rukkaset pois siksi aikaa, että sai rahat annettua.
Oli muistaakseni joku vähän nätimpi versio kypärämyssystä, pipo ja huppu sekä kaulaliina suun edessä. Se tietenkin kastui hengityksestä ja jäätyi. Hiukset myös menivät valkoisiksi hengityksen höyrystä.
Työpaikan ikkunasta näkyi parkkipaikka,autojen määrä väheni joka päivä pakkasen jatkuttua, kunnes tuli päivä jolloin mittari näytti -40 oli parkkiin saapunut eräs naapuri maassa valmistettu auto. ps. se ei ollut Saab tai Volvo.
16-vuotiaana jaoin postilaatikkoihin paikallisen K-Kaupan mainoksia. Pakkasen takia piti kaivaa varastosta isoveljen korvien päälle menevä karvahattu - silti oli melkoisen rapsakkaa...
Hyvin muistan, autostani hajosi lohkolämmitin ja vaihdoin uuden parkkipaikalla. Sormet paleltui rakoille jäähdytysnesteessä läträtessä vaikka oli hanskat kädessä. Silloin pakkasta -34