Kuka muistaa kylman talven 1987?
Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v.
Kommentit (705)
Otin siitä kaiken irti ja leiriydyin primitiivisiin oloihin silloin.
Olin raskaana -87 talvella eli oma lämmitin vatsassa joten muuten ei ollut kylmä mutta kasvot ja pää piti suojata. Tyttö syntyi maaliskuussa.
Mä muistan, olin 15-vuotias ja ysillä. Kaikki muistaakseni toimi normaalisti, eli koulussa käytiin jne, piti vain olla monta kerrosta vaatetta päällä ulkona. Turun torilla mittari näytti -37 astetta ja vaikka oli ylhäältä pipo silmille asti ja alhaalta kaulaliina silmien alapuolelle asti, silmien välistä suojaamatonta aluetta oikein särki kylmyydestä. Oli kyllä mieleenpainuva kokemus, jonka muistan edelleen.
Muistanpa hyvinkin, kun olin kaupungilla kolme villapaitaa, kolme pipoa ja kolmet hansikkaat päällekkäin. Istuin kaikessa rauhassa spårapysäkin kaiteella, kun kylmästä kauhuissaan hyppivät ihmiset mulkoilivat vihaisesti vieressä.
Silloin Stadissakin liikenne toimi. Ajoradat ja kulkuväylät olivat aivan erinomaisessa kunnossa, eikä lumia oltu aurattu parkkeerattujen autojen päälle. Suolasta ei ollut jälkeäkään, koska se ei kovalla pakkasella toimi. Liikennettä oli vähän, koska "kesäautot" olivat jäätyneet. Komeat poutasäät oli!
Turun torilla mittari näytti -37 astetta ja vaikka oli ylhäältä pipo silmille asti ja alhaalta kaulaliina silmien alapuolelle asti, silmien välistä suojaamatonta aluetta oikein särki kylmyydestä. Oli kyllä mieleenpainuva kokemus, jonka muistan edelleen.
Kaverilla oli tuore ajokortti ja isällä kaasarikoneinen Saab "joka kyllä lähtee käyntiin".
Lähtihän se kun pidettiin omakotitalon lämpimässä tallissa mutta oltiin juurikin Turussa jossa -35 asteessakin mereltä puhalsi kostea viima joten kaasuttimen kurkku jäätyi ja auto (siis Saab) sammui lauantairuuhkassa kauppatorin nurkalla valoihin.
Onneksi autokanta oli siihen aikaan yhtä museoikäistä romua kuin nykyäänkin joten pääosin kaasarikoneisista 1970-luvun kinnereistä koostunut autokanta ei päässyt kotipihasta näinkään pitkälle.
Aika rauhassa saatiin odotella Turun vilkkaimmassa risteyksessä että moottorin lämpö sulattaa kaasuttimen kun satunnaiset muut autot mahtuivat hyvin ohittamaan meidät oikealta ja vasemmalta.
Samana talvena hukkasin jotenkin hanskani kaupungilla ja oli pakko pistäytyä pienessä laukku- ja hanskakaupassa jollaisia silloin oli vielä kivijalassa.
Myyjänä oli nuori hermostunut tyttö varmaan ensimmäisessä viikonloppuduunissaan ja se ihan oikeasti esitti hanskat maksettuani klassisen kysymyksen "otatko heti käteen?"
Minun oli pakko vastata rehellisti että "En vielä, vasta kotona mutta annatko ne hanskat kun näpit ovat ihan jäässä". Tyttö jäi ihmettelemään suu puolittain auki vastaustani kun poistuin kadulle. Se ei todellakaan ollut kuullut tätä vitsiä aiemmin.
Mulla oli inssiajo 8.1.1986 heti aamulla, pakkasta oli -36. Autokoulunopettaja oli herännyt ennen kuutta ja lämmittänyt Ford Orionin ja sitten ajeltiin katsastuskonttorille hakemaan inssi kyytiin. Hiljainen oli kaupunki, sai aika rauhassa ajella. Ja läpi meni.
Jep.
Olin intissä tuon talven.
-29 astetta, ampumaharjoituksissa vain ne pärjäsivät jotka olivat älynneet pestä rynnäkkökivääreistään aseöljyt pois sillä muuten ne jäätyivät ja haittasivat aseen toimintaa.
Teltoissa oli kristuksen kylmä ,eikä kaminoiden tehot tahtoneet riittää pitämään lämpimänä kuin hädin tuskin teltan keskialueen.
Viikon leirin jälkeen sitä oikeasti arvosti varuskunnan saunaa,vaikka se muuten melko karu paikka olikin.
Olin ulkolähettinä sosiaalivirastossa, kylmä oli toimitella asioita.
Nykyään kaikki hoituisi tietokoneen välityksellä.
Toki muistan.
Olimme koko talven silloin espanjassa vanhempien kanssa ja isä säännöllisesti katseli suomen säätietoja,että josko sinne viitsisi lähteä palelemaan. Oli oikein kiva talvi =)
Vierailija kirjoitti:
Turun torilla mittari näytti -37 astetta ja vaikka oli ylhäältä pipo silmille asti ja alhaalta kaulaliina silmien alapuolelle asti, silmien välistä suojaamatonta aluetta oikein särki kylmyydestä. Oli kyllä mieleenpainuva kokemus, jonka muistan edelleen.
Kaverilla oli tuore ajokortti ja isällä kaasarikoneinen Saab "joka kyllä lähtee käyntiin".
Lähtihän se kun pidettiin omakotitalon lämpimässä tallissa mutta oltiin juurikin Turussa jossa -35 asteessakin mereltä puhalsi kostea viima joten kaasuttimen kurkku jäätyi ja auto (siis Saab) sammui lauantairuuhkassa kauppatorin nurkalla valoihin.
Onneksi autokanta oli siihen aikaan yhtä museoikäistä romua kuin nykyäänkin joten pääosin kaasarikoneisista 1970-luvun kinnereistä koostunut autokanta ei päässyt kotipihasta näinkään pitkälle.
Aika rauhassa saatiin odotella Turun vilkkaimmassa risteyksessä että moottorin lämpö sulattaa kaasutt
Ei ymmärtänyt vitsiä koska tapasi mukaan kerroit senkin väärin.
"Otatko heti käteen" vs "vedätkö heti käteen" ?? Oot surkea. Ei jatkoon!
Hyvin muistan, jotu laittaa oikein pipon päähän ja mamikset jalkaan. Olin amiksessa tuolloin.
Turkulaiset ja helsinkiläiset ovat vahvasti yliedustettuina tässä ketjussa mutta tuon ymmärtää kun korkeintaan tsaarin aikana syntyneet muistivat edellisen kerran jolloin ainakaan Turussa oli parin viikon jaksoa alle -30 asteen lämpötiloja. Ei ole sen jälkeen tainnut koskaa edes käydä täyttä vuorokautta tuon rajan alla?
Aika erikoista että asuimme öljylämmitteisessä 1950-luvun omakotitalossa eikä ihan tehdastyöstä palkkansa saaneilla vanhemmilla ollut minkäänlaista paniikkia päällä lämmityskulujen suhteen eikä minua ripitetty vartin kuumasta suihkusta eikä edes siitä että lämmitin autoani (lohkari + 2000W sisälämmitin) tuntutolkulla että pääsin liikenteeseen.
Silloin sähkö ja muu lämmitys ei ollut vielä kansainvälisen pääoman hallussa ja suomalaisia alistettu näiden mopolin estottomaan rahastukseen. Vettäkin tuli hanasta melkein ilmaiseksi kun sitä on tässä maassa ihan tolkuttomasti.
Muistan hyvinkin Olin tekussa Joensuussa ja kävelin koulumatkalla Itäsillan yli. Alla salmi oli sula ja siitä vesihöyry tuli sillalle ja ilma jäätyi. Oli naama jäässä sitten. Muistan kun vastaan käveli pieni poika, jolla oli naamari, missä oli aukot vain suulle ja silmille :)
Koulussa oli sääntö, että jos on alle -30 astetta pakkasta, ei tartte mennä välitunnilla ulos.
Silloinen työpaikkani oli Espoossa muutaman kilometrin päässä. Normaalisti kuljin töihin bussilla, mutta kovien pakkasten aikaan kaikki bussit eivät kulkeneet aikataulussa - jos kulkivat ollenkaan. Niinpä päätin pysäkillä kärvistelyn sijaan mieluummin kävellä töihin. Talvivaatteiden päälle puin vielä lasketteluhaalarin. Vaatekerroksia oli useampia. Olihan se aika kylmä jakso.
Vierailija kirjoitti:
Olin raskaana -87 talvella eli oma lämmitin vatsassa joten muuten ei ollut kylmä mutta kasvot ja pää piti suojata. Tyttö syntyi maaliskuussa.
Synnytitkö eskimon.
Legendaarinen talvi. Kyllä se muistetaan.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007740827.html
Ja itse jumala ilmaantui teatteriin Oulussa.
Olin intissä Utössä joka on paljas kallioluoto keskellä horisonttiin jatkuvaa sileää jääkenttää jossa puhalsi viima Ruotsista saakka.
Sinä talvena Tanskan salmetkin jäätyivät että aika pitkälle olisi saanut kävellä.
Viiman takia suhteellinen lämpötila iholla vastasi parhaimmillaan yli 70 asteen pakkasta. Eipä tarvinnut nenää työntää ulos ovesta kun oli ulkonaliikkumiskielto.
Lomilla oli hauska lähteä liikenteeseen kun pari viikkoa 30 asteen pakkasessa seissyt kaasarikoneinen auto ei lähtenyt ihan avainta näyttämällä käyntiin.