Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa kylman talven 1987?

Vierailija
07.01.2014 |

Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c  ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v. 

Kommentit (758)

Vierailija
581/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhuen ei juuri kukaan muista, kun juuri kukaan ei muista edes kylmää talvea 2022. Tilastoista voidaan sitten lukea että taas oli lämpimin talvi ikinä.

Vierailija
582/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. -25C oli jo ihanan lauhaa. Asun Lapissa ja vastaantulevat autot olivat yleensä Volvoja ja Saabeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan.

Lähdettiin Kanarialle tammikuun lopussa lämpimään 😊

Vierailija
584/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten messut Dipolissa tammikuussa. Ritari Ässää jonotettin tuntikaupalla ja saatiin nimmari. Kun poistui, niin Kylli-täti jakoi sitten nimmareita kerrottiin.

Vierailija
585/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan pari yksityiskohtaa:

- Olin vaihtanut pari viikkoe ennen autoon öljyt Vyuosaaren tee-se-itse-hallissa. Tuli kuitenkin niin kovat pakkaset, ettei katoksessa iollut auto jaksanut lähteä käyntiin edes lämmitettynä. Kiroillen piti sitten vaihtaa ennenaikaisesti siihen aikaan kalliit moniaste-pakkasöljyt Corollaan.

- Kun auto sitten suostui lähtemään käyntiin, oli vaihteen saaminen silmään houkuttelun takana, ykkönen erityisesti. Kun auton sai liikkeelle, sitten jo parinsadan metrin jälkeen alkoi samaan muitakin vaihteita päälle.

- Kaikkinainen ulkoliikunta oli poissa laskuista. Alasarja-lentopalloilijana tuli tehtyä valtava määrä tasajalkahyppysarjoja siten, että kämmenet lattiaan ja kurotus kattoon molemmilla käsillä  Kuinkas ollakaan, useampi joukkuekaveri kiinnitti huomiota parantuneeseen pomppuuni.

-

Talvea kaipaan, mutta en vuoden 1987 kaltaista.

Vierailija
586/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukiossa.

Kehomuistiin on jäänyt se sadasosasekunnissa tapahtuva keuhkojen/hengityksen salpautuminen, kun astui ovesta ulkoilmaan. Ulkona liikkuessa yritti sitten saada hengitettyä jonkun paksun kaulaliinan läpi, koska pakkasilma oli liian kovaa kamaa 'raakana' vedettäväksi!

Vierailija
587/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, torin laidalla oleva Säästöpankin lämpömittari näytti -38 suurilla numeroilla. Nuo numerot näyttivät jotenkin niin oudoilta, en ollut aikaisemmin nähnyt sellaisia numeroita siinä mittarissa :)

Jotenkin sympaattinen muuten tuollainen lämpömittari torin laidalla, en ole nähnyt että niitä enää olisi, vai onko jossain?

Vierailija
588/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Olin 16v. Pillifarkut jalassa kuljettiin ja ilman pipoa.

Vierailija
589/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin synnyin 1987. Olisinpas saanut syntyä 20 vuotta aiemmin, niin olisin saanut elää kakskymppisenä huolettomalla kasarilla :D

Vierailija
590/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Käytiin tupakalla koulun vessassa.

Vierailija
591/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin bussia. Mittarissa 33 astetta. Ostin turkin. Nyt en ostaisi.

Vierailija
592/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotin bussia. Mittarissa 33 astetta. Ostin turkin. Nyt en ostaisi.

Onhan sulla se turkki tallessa? Ei niitä kahdesti ostetakkaan=D

Vierailija
593/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 86 - 87 talven. Fillarin ketjut jäätyi kankeiksi, naama piti peittää huivilla pyöräillessä lukiolle. Vessassa kävin riisumassa reisiin asti ulottuvat säärystimet ja koitin saada pipon lynttäämät hiukset johonkin kuosiin. Autokoulun autot oli ihan jäässä vielä illallakin koulun jälkeen kun tunnit alkoi.

Vierailija
594/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain mutsin pitkän minkkiturkin lainaan penkkariajelulle, kun isä ja äiti arvelivat, että jäädyn muuten. Oli muuten tarpeen!

Vierailija
595/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Helsingin Kalliossa tuolloin, mutta en tosiaan yhtään muista, että olisi ollut erikoisen kylmä. Ainakin vuokrakämppäni oli lämmin. Aloin odottaa poikaani seuraavana kesänä.

Sen sijaan muistan talven 1985, kun asuin Lounais-Suomessa ja pakkanen oli pitkän aikaa n. -35. Pelkäsin, että hevoseni kotitallissa paleltuu. Lämmitin tallin toisella puolen olevaa pihasaunaa, että lämpöä siirtyisi karsinankin puolelle. Tuloksena oli, että heinäpaait homehtuivat. Heppa kasvatti pitkän, paksun karvan.

Vierailija
596/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun lopulla on myös ollut tosi kylmä talvi. Muistan, että suostuin laittamaan serkuilta perityn duffelitakin kun käytiin mummolassa maalla. Olin ainoa, jota ei palellut ulkoillessa.

Vierailija
597/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukiossa ja mulla oli noin 3 km koulumatka

Ikinä en ole kävellyt niin nopeasti

Vierailija
598/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Minua syytettiin siitä kylmästä kun juuri olin syksyllä muuttanut pohjoisesta Turkuun töihin😁.

"Toit arktisen ilmaston mukanasi"

Vierailija
599/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovimmilla pakkasilla oli niin kylmä, että toimistossamme oli +12 -astetta. Istuimme sisällä ulkovaatteet päällä ja kopiokoneemme tulosti päättymätöntä sarjaa tyhjiä arkkeja tuottaakseen ainakin vähän lisää lämpöä.

Vierailija
600/758 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin esikoistamme tammikuussa -87 ja ulkoilut jäi vähiin kun ei pystynyt kylmän takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi