Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa kylman talven 1987?

Vierailija
07.01.2014 |

Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c  ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v. 

Kommentit (705)

Vierailija
301/705 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan Vitalis! Ihmeaine, jota ilman ei äiti laskenut ovesta vaikka nykyäänhän ei suositella pakkasilla mitään rasvaa poskiin. Sori, meni vähän ohi ketjun aiheen, jatkakaa :D

Vierailija
302/705 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nännäns nää kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä synnyin toukokuussa 1987.

Mä oon sua parempi, koska olin jo ekalla luokalla silloin. Osasin jo lukea kun sua ei vielä ollu.

Voi teitä pikkulapsia! Mä olin tuolloin toukokuussa jo aikuinen, 18v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/705 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep muistan että sain silloin elämäni ensimmäist turkishaalarit. Otettiin kasvunvaraa kun olin yläasteikäinen. Huivi kasvoille, haalarit päälle, kuomat jalkaan ja koiran kanssa lenkille. Käytiin tunninkin lenkkejä kaverin kanssa ja naureskeltiin kun muita ulkoilijoita ei näkynyt,

Tänäaamuna tein taas lumitöitä nuo samat tirkishaalarit päällä. Nytkyään enntarvi enää vyötä kuromaan ylimääräisiä mittoja haalarista kuten vielä 10v sitten. Sen verran olen lihonut että nyt ovat sopivat (tosin ei enää niin lämpimät kun jokavuosi kuitenkin pesty.

Vierailija
304/705 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin tuolloin yläasteella mutten muista kyllä mitään erityisen kylmää talvea

Vierailija
305/705 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin, pari viikkoa -38 C, joskus neljäkymmentäkin. Menin bussilla lukioon ja bussi oli joka aamu reilun puoli tuntia myöhässä, jonka vimmatusti hyppelin pysäkillä. Mieleeni ei tullut yrittää aikaisemmalla bussilla :-).

Kerran pysäkiltä kotiin kävellessäni satuin kulkemaan samaa matkaa kadullemme vastikään muuttaneen thaimaalaismorsiamen kanssa. Keskustelu ei edennyt kylmyyden päivittelyä pidemmälle ja hän palasi sitten jossakin vaiheessa käsittääkseni kotimaahansa. Paljon myöhemmin tulin tietämään, ettei Thaimaassa lämpötila yleensä juuri laske +20 C alapuolelle, mahtoivatko kotipuolessa ihmiset edes pystyä kuvittelemaan, miltä -40 C pimeässä talvessa tuntui... Sinänsä tuossa kylmyydessä oli mukavaa se, että ihmiset juttelivat tuntemattomillekin, olihan kerrankin helppo aihe valmiina.

Vierailija
306/705 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan olin sinä talvena varusmiehenä Säkylän Huovinrinteellä. Oli aika kylmä marssia ruokalaan ja seistä siinä ruokalan aukiolla. Puhumattakaan kun lähdettiin metsään harjoituksiin. Onneksi olin alikessu eikä silloin enää tarvinnut mennä metsässä väijyyn.

Vierailija
307/705 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ekaluokkalainen silloin. En muista sen talven säistä mitään, vaikka muistan paljon asioita ekaluokalta. Lapset nyt eivät erikoisesti säätiloja pohdiskele tai pane mieleensä.

Vierailija
308/705 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:30"]

En ole varma, muistanko. Olin 7-vuotias.

Muistan kyllä, kun vuonna 1999 tammi- ja helmikuussa oli todella kylmä. -30 oli hyvin tavallinen lukema. Pohjois-Suomessa oli -50. Olikohan se talvi samanlainen kuin tuo 1987?

Aika lailla varmaan. Seurustelin silloin ulkomaalaisen pojan kanssa, joka tuli käymään Suomessa tammikuussa. Hänen äitinsä kuuli niistä pakkasista paikallisista tv-uutisista ja soitti kauhistuneen puhelun. Poikansa kesti itse asiassa pakkasta paremmin kuin minä. 

- 9 -

Huutista. Oliko kasarillakin jo mtptjoja?

Vierailija
309/705 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työkeikalla Rovaniemellä ja jonotin tunnin Lapinpaulaan. Mittarissa oli -40°. Olin saanut sikäläisiltä tutuilta päälleni untuvatakin, mutta kyllä siinä kintut jäätyivät. Jonoväki oli rentoa. Hekumoin kylmällä tuopilla, heh heh. Muistiin jäi se hyytävä metallinen aistimus joka iski keuhkoihin. Karmeaa ajatella, millaista oli Siperiaan pakkosiirretyillä.

Vierailija
310/705 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mitenkään erityisesti vaikka muuten muistan vanhat säät hyvin. Muistan vaan että joulu 1986 oli mahtava! 🤩🎄

Vierailija
311/705 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan, olin kuudesluokkalainen. Meillä oli yhteiset liikuntatunnit viitosten kanssa (kun poikia oli niin vähän musiikkiluokilla). Emme kuitenkaan halunneet niiden kakaroiden kanssa telinevoimistella, joten manguimme opettajalta luvan mennä vain oman luokkamme kanssa pelaamaan lätkää. Lähinnä seistiin jäällä michelin-ukkoina ja käytiin välillä pukkarissa sulattelemassa jäätyneet varpaat.

Vierailija
312/705 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, olin 1,5-vuotias... äiti lykkäsi kärryissä mua päiväkotiin......vittu että oli kylmä ja palelsi !!!!

Vierailija
313/705 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta edeltävä syksy 1986 oli varmaan leuto. Muistan kunnei marraskuussakaan ollut lunta ja se oli tuolloin ihmeellistä.

Vierailija
314/705 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan. Löydettiin kissa ulkoa, oli värjötellyt pari päivää roskiksen takana ja sisko kaverin kanssa oli käynyt katsomassa. Yritti välillä viereisen talon rappuun, mutta joku aina ajoi sen pois. Äiti sanoi että hakekaa se meille ja me houkuteltiin se Tähtimissellä (kissanruoka) syliin ja kotiin. Kissa kehräsi taukoamatta useamman päivän. Tassuissa oli paleltumia ja korvissa myös niin että korvista tippui kärjet pois. Olin 11v ja sisko 10v. Koulumatka oli joku vajaa km ja ajattelin kovasti kaikkea lämmintä kun tuntui että jäädyn siihen paikkaan.

Tämähän oli kuin novelli, kuvat vilisivät silmissä.

Mitenhän itsensä palelluttaneelle kissalle mahtoi käydä. 

Vierailija
315/705 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin silloin esikoista enkä paljon ulkoillutkaan. Kylmää oli.

Vierailija
316/705 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan toki ja taisin olla jo kolmekymppinen silloin.

Kuljin pyörällä töihin ja kyllä oli nihkeetä, jos nimittäin sai lukostakaan auki.

Voin omakohtaisesti todeta, että ilmastonmuutos on kyllä lämmittänyt säitä.

Vielä kuusikymmentäluvulla tuollaiset kylmät jaksot olivat joka talvisia, saattoivat kestää viikkojakin täällä pohjoisessa suomessa.

Eipä ollut punkkeja ei siruetanoita eikä hirvikärpäsiä, (ei toki paljon hirviäkään, kun olivat rauhotettuja).

Aamuisin kouluun lähtiessä oli hyvä, jos oli huopikkaat laittaa jalkoihin ja turkisvuorattu huppu kasvoille.

Vierailija
317/705 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä en nyt muista. Muistan, että muutettiin poikaystävän kanssa yhteen ja mentiin kihloihin vuodenvaihteessa 86-87, olin raskaana ja toukokuussa syntyi esikoinen. Uusi asunto oli Hesarilla ja olin töissä Aleksilla, joten yritän nyt muistella jotenkin erikoisen kylmiä uutta työmatkaa tms.

Vierailija
318/705 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Granin juna-asemalla tuli joku mummo selittämään ruotsiksi jotain. Taisi olla toinen niistä elämäni kerroista kun olen jotenkin käyttänyt sitä pakkoruotsia, pari sanaa.....

Vierailija
319/705 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Opiskelin ja asuin Hoasin solussa, jossa lämpötila painui jonnekin 16 asteeseen. Ostin sitten lämpöpuhaltimen, vaikka vuokrasopimuksen säännöissä sanottiin, ettei sähköä (joka kuului vuokraan) saa käyttää lämmittämiseen. Ai että oli ihanaa istua sen edessä!

Vierailija
320/705 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-43 oli pakkasta täällä pohjoisemmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän