Miksi tuotte päiväkotiin lapsia jos ootte lomalla itse?
Tänään oon jo kahdelta lapselta kuullut että vanhemmilla syysloma. En tajua ja kyllä pännii lasten puolesta. Sanoin vaan, että onpas harmi, että sinustakin olisi varmasti kiva lomailla äitin ja isin kanssa, köllötellä sohvalla ja nukkua pitkään, mutta jos vanhemmat ei halua niin ei voi mitään.
Hoitakaa ne omat lapsenne jos ootte lomalla!!! Varsinkin nyt korona-aikaan.😡
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Musta se päiväkotiin vieminen ja hakeminen kaikkine säätöineen oli aina niin hiton työlästä että vapailla ja lomilla en todellakaan sinne viitsinyt lähteä lasta viemään. Jos oli pakko saada lapsi johonkin hoitoon niin pyysin mummon kotiin.
Entä jos ei ole mummoa jota pyytää?
Sittenkö ei mene ollenkaan omiin menoihin, kuten vaikka hammaslääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Höh- Pidän lapsen aina kotona, jos itsekin olen vapaalla. Totta kai. Se minun vapaapäiväni on sitten se aika, jolloin voimme tehdä lapsen kanssa yhdessä kivoja juttuja. Mennä metsään retkelle, leipoa, askarrella, lukea kirjaa yhdessä, mitä nyt milloinkin.
Sulkeeko nämä toisensa pois? Eikö tätä voi tehdä nekin äidit, jotka joskus myös tarvitsevat aikaa omiin menoihinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta se päiväkotiin vieminen ja hakeminen kaikkine säätöineen oli aina niin hiton työlästä että vapailla ja lomilla en todellakaan sinne viitsinyt lähteä lasta viemään. Jos oli pakko saada lapsi johonkin hoitoon niin pyysin mummon kotiin.
Joka päiväkö sinne hammaslääkäriin tarvitsee mennä?
Siis ihan sama miten muut lapsensa hoitavat, kunhan sanoin että minusta se oli niin työlästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että lapsi saattaa tuntea itsensä hylätyksi, mun hänet sysätään päiväkotiin kun äiti haluaa olla rauhassa voidakseen olla ”parempi vanhempi”?
Pieni ristiriita tässä...
Ei sille lapselle tai päiväkotiin tarvitse sanoa, että vanhempi on vapaalla. Ei se lapsi sitä osaa pienenä edes kysyä. Lapselle se on normaali arkipäivä siinä missä muutkin. Jos käy kampaajalla ja lapsi sitä ihmettelee, voi sanoa pienen valkoisen valheen, että "kävin töiden jälkeen". Mitä sitten?
Pienetkin lapset vaistoavat asioita yllättävän hyvin.
Eli lapselle on parempi katsoa piirrettyjä padilta sen tunnin, mitä äidin osteopaatti kestää, ja istua autossa kun mennään paikasta toiseen ja niin edelleen, kuin elää se päivä normaali päiväkotirytmin mukaan (leikkejä, ohjattua toimintaa, ulkoilua, normaalia ruokaa, päiväunet)?
Ok :D
Sitä kutsutaan normaaliksi elämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan sama miten muut lapsensa hoitavat, kunhan sanoin että minusta se oli niin työlästä.
Se hammaslääkäriaika on kunnallisella tismalleen se, minkä saa. Nyt korona-aikaan varsinkin. Ja muuten kuin olemalla lomalla ei sinne pääse päivällä, koska on töissä.
Eikä minulla ole mitään tilausmummoja jotka tulee aina kun on pakko. Lapset on keikkuneet mukana mm. tietokonetomografiassa ja todellakin myös hammaslääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh- Pidän lapsen aina kotona, jos itsekin olen vapaalla. Totta kai. Se minun vapaapäiväni on sitten se aika, jolloin voimme tehdä lapsen kanssa yhdessä kivoja juttuja. Mennä metsään retkelle, leipoa, askarrella, lukea kirjaa yhdessä, mitä nyt milloinkin.
Sulkeeko nämä toisensa pois? Eikö tätä voi tehdä nekin äidit, jotka joskus myös tarvitsevat aikaa omiin menoihinsa?
Sitä omaa aikaa ei maksateta veronmaksajilla. Ihan käsittämätöntä, että joidenkin mielestä on ookoo hoidattaa lapset omien menojen takia veronmaksajien rahoilla. Ja ei, se hoitomaksu ei todellakaan Kata todellista kustannusta, mitä lasten hoitomaksaa. Vapaapäivinä lasta ei todellakaan viedä ruokittavaksi muiden rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niihin omiin menoihin voi ottaa lasta mukaan? Itse olin kotihoidossa, kunnes menin esikouluun. Olin äidin tai isän mukana aina. Pankissa, postissa, kaupassa, ok-rakennustyömaalla, autokaupassa, kirjastossa, lääkärissä. Hyvin usein myös töissä. Äitini opettaessa kiersin luokassa tai leikin hiljaa luokan takaosassa, isäni pitäessä johtoryhmän kokouksia hörpin kaakaota, piirtelin, tutkin toimistorakennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä omaa aikaa ei maksateta veronmaksajilla. Ihan käsittämätöntä, että joidenkin mielestä on ookoo hoidattaa lapset omien menojen takia veronmaksajien rahoilla. Ja ei, se hoitomaksu ei todellakaan Kata todellista kustannusta, mitä lasten hoitomaksaa. Vapaapäivinä lasta ei todellakaan viedä ruokittavaksi muiden rahoilla.
Öh. Päivähoitoon tehdään hoitosopimus ja sen mukaan siellä lapsi sitten on.
Onhan siellä kotona olevien vanhempien lapsien joka päivä täysiä päiviä vaikka kumpikaan vanhempi ei ole töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niihin omiin menoihin voi ottaa lasta mukaan? Itse olin kotihoidossa, kunnes menin esikouluun. Olin äidin tai isän mukana aina. Pankissa, postissa, kaupassa, ok-rakennustyömaalla, autokaupassa, kirjastossa, lääkärissä. Hyvin usein myös töissä. Äitini opettaessa kiersin luokassa tai leikin hiljaa luokan takaosassa, isäni pitäessä johtoryhmän kokouksia hörpin kaakaota, piirtelin, tutkin toimistorakennusta.
Työelämä ei ole enää noin leppoisaa.
Tää keskustelu on just sitä sellaista, mistä ei johdu mitään hyvää. Peräänkuulutan solidaarisuutta vanhempien, kesken.
Tuntuu nykyään, että kun lapsi on tuotu maailmaan, vanhempien tehtävä on vain ja ainoastaan hoivata lasta ja unohtaa koko muu elämä siitä ympäriltä. Ja jos et niin tee, olet sitten huono vanhempi. Tai oikeastaan äiti, koska isistä tässä keskustelussa ei juurikaan edes puhuta.
Ongelma tässä vaan on se, että kun hyvän vanhemman merkki ei ole se, että uhrautuu ja antaa kaikkensa oman jaksamisensa kustannuksella. Jos sen voi tehdä ilman, että se vie voimat, niin siitä vaan. Harva meistä kuitenkaan on sellainen henkilö, etteikö tarvitsisi omaa aikaa ja tilaa. Jotkut enemmän, jotkut vähemmän.
Vanhemman henkinen hyvinvointi ja jaksaminen on se, joka pitää arjen kasassa ja mahdollistaa lapselle turvallisen ja hyvän kasvupaikan. On jokaisen oma asia, miten tämän hyvinvoinnin ylläpidon hoitaa. Se, että kaipaa aikaa itselleen, ei tarkoita, etteikö rakastaisi lastaan.
Ennen oma aika otettiin sillä, että lapset saatettiin jättää vaikka keskenään kotiin aivan liian pieninä (lukeaa se yksi ketju täältä, jossa puhutaan siitä minkälaisiin tilanteisiin lapset saatettiin keskenään jättää ihan "normaaleissakin perheissä"). Nykyaikana tuo biitsillä makaava ihminen tuo lapsensa hoitoon. Ennen olisi jättänyt sen rannalla valvomatta tai jonkun random naapurin hoiviin. Tai vaikka pienet lapset keskenään kotiin.
Nykyään meitä tukiverkottomia on myös todella paljon. Meillä sukulaiset on muilla paikkakunnilla ja tuttavien elämä ihan samanlaista kuin meilläkin. Vaikea on pyytää yhtä kuormittuneita ihmisiä hoitamaan meidän lasta vaikka edes vastavuoroisuusperiaattella. Vieraalle ihmiselle lapsen hoidosta maksaminen vaikkapa viikonloppuna ei ole olennaisesti mitenkään eri asia, kuin lapsen vieminen päiväkotiin arkena. Kotona voi ehkä olla rennommin, mutta yhtä kaikki, lapsi ei ole vanhemman kanssa.
Työelämä ja muutenkin elämä on niin erilaista kuin aiemmin. Miettikääpä vaikka sitä erästäkin TikTokissa ja Youtubessa levinnyttä videota, jonka takia piti oikeasti miettiä taas kerran lasten puhelimenkäyttöä ja linjata ja pohtia miten suojella lasta. Vanhempana pitää olla koko ajan hirveän tarkkaavainen ja olla perillä kaikesta mitä netissä tapahtuu sen lisäksi, että on se normaali arki siinä hoidettavana. Monilla ei illat ja viikonloput riitä palautumiseen ja stressiä on elämässä jatkuvasti.
Kyllä meistä vanhemmista oikeasti suurin osa rakastaa lapsiaan ja haluaa heille hyvää. Ja suurin osa meistä vanhemmista yrittää parhaansa.
En vaan meinaa kestää selittelyä joistain hammaslääkäreistä... Kyl on tavattoman huonot hampaat jos pitää koko loman ajan käydä hammaslääkärissä, joka päivä klo 8-17..
Ja kiitos teille ketkä pidätte lapset loma-ajan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ota pieniä lapsia mukaan lääkäriin tms.
Menepä itse hoitamaan niitä lapsia kun sehän se sinun työsi on eikä työajalla palstailu.
Käsittämättömiä vastauksia täällä. Koska MINÄ olen väsynyt, koska MINUN täytyy hoitaa asioita, koska MINÄ haluan lomaa lapsistani, koska MINUN täytyy tehdä kotitöitä, koska MINUN täytyy mennä osteopaatille/hammaslääkäriin/kahville kaverin kanssa jne.
Ja lapset sysätään päiväkotiin toisten hoidettavaksi, ruokittavaksi, viihdytettäväksi ja kasvatettavaksi.
Ja veronmaksajat maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan sama miten muut lapsensa hoitavat, kunhan sanoin että minusta se oli niin työlästä.Se hammaslääkäriaika on kunnallisella tismalleen se, minkä saa. Nyt korona-aikaan varsinkin. Ja muuten kuin olemalla lomalla ei sinne pääse päivällä, koska on töissä.
Eikä minulla ole mitään tilausmummoja jotka tulee aina kun on pakko. Lapset on keikkuneet mukana mm. tietokonetomografiassa ja todellakin myös hammaslääkärissä.
Ok, jos sun hammaslääkäri ja muut koko vuoden lääkärit ja menot osuu just syyslomaviikolle niin sillonhan ne lapset täytyy sinne päiväkotiin viedä.
Meidän naapurissa asuu yksinhuoltajaISÄ, jonka lapset on joka päivä hoidossa ja tukiperheessä 1-2vkl kuukaudessa. Mitäs tähän sanoo palstaraati? Ihan ok, koska yksinhuoltajaisän arki on varmasti rankkaa, kun käy pienipalkkaisessa työssäkin raukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan sama miten muut lapsensa hoitavat, kunhan sanoin että minusta se oli niin työlästä.Se hammaslääkäriaika on kunnallisella tismalleen se, minkä saa. Nyt korona-aikaan varsinkin. Ja muuten kuin olemalla lomalla ei sinne pääse päivällä, koska on töissä.
Ok, jos sun hammaslääkäri ja muut koko vuoden lääkärit ja menot osuu just syyslomaviikolle niin sillonhan ne lapset täytyy sinne päiväkotiin viedä.
O-saat-ko lu-ke-a? Lapset on keikkuneet mukana milloin missäkin.
Niitä aikoja ei saa itse päättää. Nyt syyslomaviikolla mulla on syöpäseulonta-aika. Yritin siirtää sitä mutta koska on korona, siellä oli aikoja vain toissapäiväksi 12.40 tai huomenna 14.40. Toissapäiväisen ajan kuulin toissapäivänä tuntia aiemmin, jolloin en olisi voinut töistä sinne lähteä. Ainoa vaihtoehto on se huominen.
Koululaisenkin hammaslääkäri on nyt 12.40 perjantaina. Se on siirretty koronan takia jo kolmesti.
Ja tässä keskustelussa oli alunperin kysymys siitä, että miksi lapsi hoidossa vaikka vanhemmat lomalla, ei joistain yksittäisistä tunnin lekurikäynneistä tai osteopaateista vaan siitä, että koko viikko siellä päikyssä. Tätä en vaan ymmärrä. Ja vielä tämä korona-aika. Meillä ainakin suositus, että lapset kotona jos vanhemmatkin (enkä tarkoita etätyötä tekeviä vaan lomailijoita).
Lastenhoitaja, sairaslomalla flunssan takia.
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä keskustelussa oli alunperin kysymys siitä, että miksi lapsi hoidossa vaikka vanhemmat lomalla, ei joistain yksittäisistä tunnin lekurikäynneistä tai osteopaateista vaan siitä, että koko viikko siellä päikyssä. Tätä en vaan ymmärrä. Ja vielä tämä korona-aika. Meillä ainakin suositus, että lapset kotona jos vanhemmatkin (enkä tarkoita etätyötä tekeviä vaan lomailijoita).
Lastenhoitaja, sairaslomalla flunssan takia.
Oliko?
Ja tajuatko että jos se hammaslääkäri on keskellä päivää hornan tuutissa (esim Helsinki on laaja alue), on paljon fiksumpaa viedä se lapsi esim kello 9-15 kuin kesken kaiken kello 11.32.