Miksi tuotte päiväkotiin lapsia jos ootte lomalla itse?
Tänään oon jo kahdelta lapselta kuullut että vanhemmilla syysloma. En tajua ja kyllä pännii lasten puolesta. Sanoin vaan, että onpas harmi, että sinustakin olisi varmasti kiva lomailla äitin ja isin kanssa, köllötellä sohvalla ja nukkua pitkään, mutta jos vanhemmat ei halua niin ei voi mitään.
Hoitakaa ne omat lapsenne jos ootte lomalla!!! Varsinkin nyt korona-aikaan.😡
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne vanhemmat ovat ihan loppu, ja haluavat vähän levähtää.
Juu, viinipullon ääressä ei voi levähtää, jos penikat pyörii jaloissa. Aikuinen niinku tarttee omaa aikaa, niinku.
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä keskustelussa oli alunperin kysymys siitä, että miksi lapsi hoidossa vaikka vanhemmat lomalla, ei joistain yksittäisistä tunnin lekurikäynneistä tai osteopaateista vaan siitä, että koko viikko siellä päikyssä. Tätä en vaan ymmärrä. Ja vielä tämä korona-aika. Meillä ainakin suositus, että lapset kotona jos vanhemmatkin (enkä tarkoita etätyötä tekeviä vaan lomailijoita).
Lastenhoitaja, sairaslomalla flunssan takia.
Vanhemmat tekee päivähoitosopimuksen. Se on se sopimus joka sitten sitoo molempia osapuolia.
Vai meinaatko että vanhemmatkin voi vain "suositella" että hei, haenkin jatkossa sopimuksen vastaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne vanhemmat ovat ihan loppu, ja haluavat vähän levähtää.
Juu, viinipullon ääressä ei voi levähtää, jos penikat pyörii jaloissa. Aikuinen niinku tarttee omaa aikaa, niinku.
Lasten läsnäollessa ei saa juoda alkoholia.
Ihmiset ei enää osaa ilmeisesti nauttia omien lastensa kanssa olemisesta, ovat niin vieraantuneet niistä. Mä kyllä pidin lasteni kanssa olemisesta, mutta ne olikin kotihoidossa, hitsaannnuttiin yhteen.
Olen masentunut, en jaksa hoitaa lapsiani koko päivää niin hyvin kuin haluaisin. Päivät kuluisivat pelaten tai videota katsellen kun olen niin uupunut. Mielummin olen heidän kanssaan täysillä koko iltapäivän ja illan.
Kyllä tunnen suurta syyllisyyttä, mutta se ei saa minua parantumaan vaan pikemminkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Ai siellä päiväkodissa on niin löysää nykyisin, että työntekijät kerkeävät vauvapalstailla työaikanaan! Ei vaan sillooin olisi kerennyt, kun itse olin päiväkodissa töissä.
Voihan olla, että lapsi on ymmärtänyt väärin, kun jollakin tutulla tai sukulaisella kuitenkin on se syysloma, ja siitä on aikuisten kesken puhuttu. Ehkä vanhemmat ovat puhuneet siitä, kuinka olisi kiva, jos heilläkin olisi syysloma. Eli lapselle voi olla tullut virheellinen käsitys, että omalla vanhemmallakin on syysloma.
Tai vanhemmilla voi olla syyslomaa vain osan viikkoa. Tai vanhemmalla on jotain asioita hoidettavana, joihin ei voi ottaa lasta mukaansa. Ovat siksi laittaneet lapsen täksi päiväksi hoitoon.
Tai siellä päiväkodissa on puhuttu paljon siitä syyslomasta, ja lapsi ei edes täysin tiedä, mitä se tarkoittaa. Kun asiaa häneltä kysytään, hän pyrkii vastaamaan "oikein", eli niin kuin hänen "odotetaan vastaavan".
Muistan omalta opiskeluajaltani, kun itselläni ei loma-ajat menneet ihan samalla tavalla kuin peruskoululaisilla, joten vein lapset hoitoon myös syyslomalla ja hiihtolomalla, jos miehellänikään ei ollut lomaa. Kyllä siellä osa hoitajista näytti siltä, kuin eivät uskoisi. No, ehkä lastentarhanopettajakoulutuksessa loma-ajat menevät hiukan eri tavalla kuin matemaattis-luonnontieteellisessä.
Tyttäreni opiskelee AMK:ssa. Hänellä on nyt itsenäisen opiskelun viikko. Eli ei lomaa, mutta ei ohjattua lähi- eikä etäopetusta. Jos hänellä olisi lapsi, niin kyllä hän hänet hoitoon veisi, jotta saa koulutehtävänsä tavoiteajassa tehtyä. Kuitenkin lapselle saattaisi tulla sellainen kuva, että äiti on syyslomalla, koska hän ei sinne kouluun fyysisesti mene.
Ihan luule stalkkasin facesta kuinka vanhemmat kehuskelee kuinka ihanaa on kun on loma viikko edessä ja aikaa rentotua.... Niinku että aha.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei enää osaa ilmeisesti nauttia omien lastensa kanssa olemisesta, ovat niin vieraantuneet niistä. Mä kyllä pidin lasteni kanssa olemisesta, mutta ne olikin kotihoidossa, hitsaannnuttiin yhteen.
Milloin ihmiset muka on nauttineet lasten kanssa olosta?
Vuonna 1951 syntyneen äidin tytär, jonka kanssa kumpikaan vanhempi ei koskaan leikkinyt yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä keskustelussa oli alunperin kysymys siitä, että miksi lapsi hoidossa vaikka vanhemmat lomalla, ei joistain yksittäisistä tunnin lekurikäynneistä tai osteopaateista vaan siitä, että koko viikko siellä päikyssä. Tätä en vaan ymmärrä. Ja vielä tämä korona-aika. Meillä ainakin suositus, että lapset kotona jos vanhemmatkin (enkä tarkoita etätyötä tekeviä vaan lomailijoita).
Vanhemmat tekee päivähoitosopimuksen. Se on se sopimus joka sitten sitoo molempia osapuolia.
Vai meinaatko että vanhemmatkin voi vain "suositella" että hei, haenkin jatkossa sopimuksen vastaisesti?
Mikään sopimus ei pakota viemään lasta hoitoon, jos vanhempi on vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään sopimus ei pakota viemään lasta hoitoon, jos vanhempi on vapaalla.
Onko joku väittänyt? Mutta se sopimus oikeuttaa viemään lapsen sinne päivähoitoon sopimusehtojen mukaisesti, eikä siihen ole kenelläkään mitään nokan koputtamista.
Näinä aikoina saisi hoitajat olla kiitollisia, että heillä on töitä!
Onhan se surullista jos vanhemmat ei halua edes lomiaan viettää lasten kanssa. Viedäänkö samat lapset kesälomaksikin hoitoon? Oma vapaapäivä silloin tällöin aikuiselle kyllä on tarpeen ja varsinkin yh:lle voi olla tarpeen jos hoitaa asioita (lääkärit, verovirastot yms).
Vierailija kirjoitti:
Onhan se surullista jos vanhemmat ei halua edes lomiaan viettää lasten kanssa. Viedäänkö samat lapset kesälomaksikin hoitoon? Oma vapaapäivä silloin tällöin aikuiselle kyllä on tarpeen ja varsinkin yh:lle voi olla tarpeen jos hoitaa asioita (lääkärit, verovirastot yms).
Lomiaan? Mistä sinä tuon keksit?
Nyt puhutaan yhdestä syyslomasta eikä edes koko lomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko?
Ja tajuatko että jos se hammaslääkäri on keskellä päivää hornan tuutissa (esim Helsinki on laaja alue), on paljon fiksumpaa viedä se lapsi esim kello 9-15 kuin kesken kaiken kello 11.32.
Ja tämä oli yksi päivä. Entäs kun pitää viedä joka päivä sen tiistain hammaslääkärin takia. "Meidän eetu tulee nyt ensi viikolla koko viikoksi hoitoon kun minulla se hammaslääkäri tiistaina".
Olen opintovapaalla, kurssit loppuu kohta.
Mulla on tekemättä 5 viikkokietta, 3 ryhmätyön osuutta ja 12 palautettavaa työtä.
Olen kiitollinen työnantajalle, kun sain 3 päivää vapaaksi ylitöistä.
2 kertaa päiväkodista soitettiin ja kysyttiin aiotko todellakin tuoda lapset hoitoon.
Toisella kerralla kysyin miksi kysyt.
Olen ilmoittanut lapset ovat hoidossa, ekalla kerralla puhelimessa sanoin, edelleenkin ovat.
Moneenko kertaan tämä pitää sanoa ?
Lapsilla pitää olla oikeus lomaan.
Kerroin minulla on vuodessa 5 vkoa lomaa.
On aika hankala revetä kaikkeen.
Prk prk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että lapsi saattaa tuntea itsensä hylätyksi, mun hänet sysätään päiväkotiin kun äiti haluaa olla rauhassa voidakseen olla ”parempi vanhempi”?
Pieni ristiriita tässä...
Kuka sitä lasta hoitaa, kun äiti on osteopaatilla? Reissutyötä tekevä yrittäjä-puoliso ei voi hoitaa. Tukiverkkoja ei ole, tai hekin voi herran jestas sentään olla itsekin töissä.
Kun lapsen ottaa kirjastoon mukaan, ja se erehtyy siellä aikuisten osastolla avaamaan suunsa ja puhumaan normaalilla äänellä, puolet paikalla olleista tuomitsee huonoksi äidiksi kun on kehdannut ottaa lapsen mukaansa. Varsinkin nyt korona-aikana.
Lounaalle kun menee muualle kuin hampurilaispaikkaan, katsotaan kieroon. Koska äidit ei kuulu lastensa kanssa sinne (täältä luettua).
Tähän sitten tullaan kommentoimaan, että asioista ei tarvitse tehdä niin vaikeita, ja että syökää kotona ja lainatkaa vain lastenkirjoja. Tai sitten: lapsi menee tuttuun hoitopaikkaan päiväksi, eikä hänelle tarvitse kertoa onko äiti töissä vai hermojaan lepuuttamassa sen YHDEN PÄIVÄN AJAN. Voi jeesus sentään, ei mikään ihme että tässä maassa ollaan masennustilastojen kärkikastia, kun mitään tavallisesta poikkeavaa ei sallita millään tasolla yhdellekään äidiksi tulleelle naiselle (miehiähän nämä vaatimukset pärjätä vaikka mikä olisi, ei koske).
No mutta varsinkin nyt korona-aikaan kannattaa ne lapset viedä päikkyyn ja itse pyöriä kirjastoissa ja mäkkäreissä.
Ei kaikki vanhemmat kykene ymmärtämään, että päiväkodissa olo voi olla myös raskasta lapselle. Ihan niin kuin vanhemmilla voi olla rankkoja työpäiviä. Suotavaa olisi, että lomailevat vanhemmat antaisivat lastensakin välillä lomailla. Kyllä ne kotona olevat mammat oikein sujuvasti toivat tänään lapsukaisensa hoitoon. Kun on niin rankkaa.. Ja me tehdään töitä vajaamiehityksellä. Joo-o...
Ymmärrän aloittajaa. Miksi tehdä lapsia, jos ei jaksa/ halua hoitaa heitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin ihmiset muka on nauttineet lasten kanssa olosta?
Vuonna 1951 syntyneen äidin tytär, jonka kanssa kumpikaan vanhempi ei koskaan leikkinyt yms.
Kuten sanottu, itse nautin 90-luvun lasteni kanssa olemisesta (neljä lasta). Elämäni vapainta aikaa.. Mutta toki mulla oli käytössä nämä elämää helpottavat asiat kuten pitkä imetys ja perhepeti. Ja omakotitalo pihoineen.
Luulen, että en ole ainoa nainen Suomessa, joka nauttii lastensa läsnäolosta. Tosin nykylapset saattavat olla liian äänekkäitä ja hermostuneita yhdessäoloon, kaikkien älylaitevirikkeiden ja TV:n yliannostelun takia. Perhe-elämä näyttää muuttuneen aika tylsäksi älylaitteiden ja somen tulon myötä.
Jos ne vaikka ostaa salaa joululahjoja sinä aikana, kun lapsi on hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa. Miksi tehdä lapsia, jos ei jaksa/ halua hoitaa heitä?
Koska lasten tekeminen on niin kivaa puuhaa. Lisäksi saa sentään osan maksetuista veroista takaisin kun lapset on varsinainen kuluerä. Mielestäni jos lapset maksan hoitoon, se on heidän päiväpaikkansa. Ihan kuin koululaisella koulu tai muilla työ. Minulla on oikeus lomaan.
No meillä maksetaan reilu 5000 yhteensä/kk ihan jopa ollessani vanhempainvapaalla (joista työnantaja maksaa ensimmäiset kuukaudet) ja meiltä jäi lapsi kotiin päiväkodista, kun minulla alkoi kesäloma ja siihen perään äitiysloma. En laita päiväkotiin hoitoon, jos ei sille ole pakottavaa tarvetta.