Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuotte päiväkotiin lapsia jos ootte lomalla itse?

Vierailija
12.10.2020 |

Tänään oon jo kahdelta lapselta kuullut että vanhemmilla syysloma. En tajua ja kyllä pännii lasten puolesta. Sanoin vaan, että onpas harmi, että sinustakin olisi varmasti kiva lomailla äitin ja isin kanssa, köllötellä sohvalla ja nukkua pitkään, mutta jos vanhemmat ei halua niin ei voi mitään.
Hoitakaa ne omat lapsenne jos ootte lomalla!!! Varsinkin nyt korona-aikaan.😡

Kommentit (255)

Vierailija
61/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole muita hoitajia lapsille, kuin päiväkoti. Jos halutaan tehdä vapaa-ajalla kahdestaan miehen kanssa jotakin, maksetaan sitten siitä hoitajalle. Se on sellainen sadan euron menoerä joka kerta, joten voitte miettiä kaikki onnellisesti tukiverkolliset perheelliset, että miksi vien lapsen joskus hoitoon vaikka itse olen vapaalla. 

Syy on se, että mies tekee pitkiä päiviä, ja itse hoidan oman työn ohessa myös suurimman osan perheen arjesta tällä hetkellä. Tilanne on väliaikainen, mutta minäkin olen vain ihminen, jota välillä väsyttää. Nyt korona-ajan takia väsyttää tavallista enemmän, sillä tämä on äärimmäisen stressaavaa pelätä oman työpaikkansa puolesta, sillä siellä ei katsota kohta enää hyvällä yhtäkään lapsensa pikkunuhan takia poissa olevaa vanhempaa. 

Minä niinä vapaapäivinä hoidan asioita, käyn osteopaatilla, käyn verotoimistossa tai pankissa, tai vaikka lounaalla yksin hengähtämässä. Viimeksi kävin tosiaan osteopaatilla, lounaalla ja kirjastossa rauhassa valitsemassa kirjoja mitä lukea. Olin tämän yhden päivän jälkeen taas paljon energisempi kuin ennen sitä. 

Ja kyllä, välillä kolahtaa syvälle sieluun nämä arvostelijat, jotka joko itse vain jaksavat ja jaksavat tai joilla on tukiverkkoja mistä valita. Minä olen sitten paska ihminen, joka ei jaksa ja joka joskus tarvitsee vapaapäivän ihan itselleen. 

Niin olet. Ja heikko ja huono organisoija. Jos kirjastoon menokin on noin vaikeaa niin suosittelen lastensuojelun apua.

Ja lastensuojelu suosittelee ihan ekana tukitoimena sitä päiväkotia.

Vierailija
62/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on armotonta, ja vanhemmuuden vaatimukset ihan erilaisia kuin esim 90-luvulla.

Joten onko nyt niin kamalaa, että vanhemmat huolehtivat myös omasta jaksamisestaan.

Entä lapsen jaksaminen? Ei pitäisi olla kenellekään epäselvää, millaisia paikkoja päiväkodit nykyään ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin, että miksi vanhempi ottaa loman syysloman aikaan jos ei lasten takia?

Vanhempi on esim. opettaja. Ja se ei varsinaisesti ole pelkkää lomaa se syysloma, ehtii vaan vähän enemmän rauhassa miettiä loppusyksyn opetusta kuin opetusviikoilla, arvioida odottavat koepinot yms.

Vierailija
64/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se nyt kelpaa syyksi että täällä ei ole syyslomaa vasta kun ensi viikolla ja lapsi on eskarissa päiväkodissa? Siksi tuon lapsen päiväkotiin vaikka olen itse kotona.

Vierailija
65/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just siksi. Kuka hullu nyt pentujaan itse hoitaa?

Vierailija
66/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä kiinnosta yhtään enää hoitaa teidän lomalaisten lapsia. Ja tää on kyllä ihan vallitseva mielipide hlökunnan keskuudessa. Onneksi työsoppari loppuu kohta. En todellakaan aio jatkaa sitä. Uusia tänne ei saada ja tilanne tosiaan on kohta se, että vanhempia pyydetään pitämään lapsi kotona. Joskus aikaisemmin oli tilanne, että vanhemmille ilmoitettiin, että hlökunnan puuttumisen vuoksi pk suljettu. Tämä tilanne kohta taas. Itse aion jäädä reilun kuukauden päästä pitkälle vapaalle. Siinähän ihmettelevät.

Outoa kommentointia. Se ei ole vanhempien syy, jos päiväkotia pyörittävä taho ei kykene järjestämään sinne pysyvää ja motivoitunutta henkilökuntaa. Vanhemmilla on oikeus tuoda lapsensa hoitoon ilman että sinä heitä haukut ja sulla on oikeus lopettaa työt kun työsoppari päättyy.  Jossain siellä jollain on velvollisuus järjestää päiväkotiin riittävästi henkilökuntaa ja sen pitää hoitaa hommansa eikä käskeä vanhempia pitämään lapsensa kotona.

Vierailija
67/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai pitää saada lapsesta lomaa?  Mitenkäs sitten, kun kersa on koulussa ja on syysloma? Viettekö sittenkin kouluun tai jonnekin hoitoon? Ja itse olette lomalla. "Mä en jaksa sitä lasta kotona...."

Koululainen osaa toimia jo itse. Ei tarvi olla paapomassa.

Vierailija
68/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ainakin siksi, että ei ole mitään tukiverkkoja tässä lähellä. Lapsella on niin paha eroahdistus ollut aina, että yön yli ei voi olla poissa kotoa, vaikka olisi mummi hoitamassa.

Pari kertaa vuodessa viedään lapsi hoitoon ja ollaan yhdessä päivä lomalla. Tehdään jotain aikuisten asioita tai joskus vaan ollaan koko päivä kotona hiljakseen.

Enkä oikein tiedä miten tää eroaa siitä, että meillä olisi joku vieras hoitaja kotona jonain lauantaina koko päivän, kuin että lapsi on tutussa päiväkodissa arkipäivän.

Vierailija
69/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ala-arvoista hoitajalta alkaa lapselle harmitella asiaa, ja erityisesti mennä vielä sanomaan että äiti ja isä ei halua. Toivon todella, että yksikään päivähoidon työntekijä ei toimi näin epäammattimaisesti. Itse lomailisin tietysti lasteni kanssa, mutta asia ei tosiaan kuulu teille ja syyt voivat olla monia. 

Vierailija
70/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teemme joskus miehen kanssa yhtä aikaa muutama päivä etätöitä, ja lähdetään viimeisenä päivänä lounaalle ja hoitamaan asioita, eli tehdään yksi päivä lyhyemmän aikaa töitä. Lapsi on päiväkodissa, josta hänet haetaan joskus vähän ennen neljää. 

Onko tämäkin tuomittavaa teidän mielestänne? 

Vierailija
71/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole muita hoitajia lapsille, kuin päiväkoti. Jos halutaan tehdä vapaa-ajalla kahdestaan miehen kanssa jotakin, maksetaan sitten siitä hoitajalle. Se on sellainen sadan euron menoerä joka kerta, joten voitte miettiä kaikki onnellisesti tukiverkolliset perheelliset, että miksi vien lapsen joskus hoitoon vaikka itse olen vapaalla. 

Syy on se, että mies tekee pitkiä päiviä, ja itse hoidan oman työn ohessa myös suurimman osan perheen arjesta tällä hetkellä. Tilanne on väliaikainen, mutta minäkin olen vain ihminen, jota välillä väsyttää. Nyt korona-ajan takia väsyttää tavallista enemmän, sillä tämä on äärimmäisen stressaavaa pelätä oman työpaikkansa puolesta, sillä siellä ei katsota kohta enää hyvällä yhtäkään lapsensa pikkunuhan takia poissa olevaa vanhempaa. 

Minä niinä vapaapäivinä hoidan asioita, käyn osteopaatilla, käyn verotoimistossa tai pankissa, tai vaikka lounaalla yksin hengähtämässä. Viimeksi kävin tosiaan osteopaatilla, lounaalla ja kirjastossa rauhassa valitsemassa kirjoja mitä lukea. Olin tämän yhden päivän jälkeen taas paljon energisempi kuin ennen sitä. 

Ja kyllä, välillä kolahtaa syvälle sieluun nämä arvostelijat, jotka joko itse vain jaksavat ja jaksavat tai joilla on tukiverkkoja mistä valita. Minä olen sitten paska ihminen, joka ei jaksa ja joka joskus tarvitsee vapaapäivän ihan itselleen. 

Niin olet. Ja heikko ja huono organisoija. Jos kirjastoon menokin on noin vaikeaa niin suosittelen lastensuojelun apua.

En ole, vaan haluan hengähtää yhden päivän ilman lapsia. 

Oikeasti se ei tee minusta huonoa äitiä. 

Ei niin! Yritä olla välittämättä arvostelusta. Tuo on teidän perheen kannalta kokonaisuutena parempi, että keräät voimia. Jaksat vanhempana paremmin ja olet silloin myös parempi vanhempi.

Vierailija
72/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsemme on hoidossa 3 pv viikossa 8 h ja kerran viikossa 11 h. Tämä on mahdollista siten, että vanhemmat limittävät työaikansa ja toinen tekee lyhennettyä työviikkoa. Lisäksi perheen äiti tekee osan töistään iltaisin lapsen nukkuessa. Äidin työaika viikossa n. 45 h ja isän 30 (plus työmatkat 2 h päivässä). Perheaikaa ja parisuhdeaikaa tällä lailla vain tulee vähemmän. 

Peruskoulun syyslomalla lapsi menee hoitoon, koska kummallakaan vanhemmalla ei ole mahdollista pitää lomaa muuta kuin jouluna ja kesällä. Jouluna lapsi on lomalla päivähoidosta 2 viikkoa, vanhemmat 3 viikkoa. Lomaviikolla vanhemmat siivoavat, rakastelevat, hoitavat kaikki tekemättä jääneet kotityöt ja lepäävät. Tällä viikolla lapsi on hoidossa 4 pv viikosta 8 tuntia päivässä. Kesälomalla lapsi on 6 viikkoa, vanhemmista toinen 4 viikkoa ja toinen 6 viikkoa. Perheen yhteistä lomaa on 3 viikkoa, lisäksi äiti on lapsen kanssa 2 viikkoa yksin ja isä yksin 1 viikon. Äiti saa yhden viikon omaa lomaa, jolloin lapsi on hoidossa 4 pv viikossa 8 tuntia päivässä. Tuona aikana äiti siivoaa, nukkuu ja hoitaa kodin rästityöt. 

Ei perheen ulkopuolisia turvaverkkoja. Neljä kertaa vuodessa maksetaan lapsenvahdille 200 euroa 30 h lapsenvahtikeikasta ja karataan pariskuntana hotellilomalle

Vierailija
73/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole, vaan haluan hengähtää yhden päivän ilman lapsia. 

Oikeasti se ei tee minusta huonoa äitiä. 

Ei ehkä huonoa, muttei kovin hyvääkään.

Vierailija
74/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suoritan työni ohella tutkintoa ja tentti on keskiviikkona. Luen ma ja ti tenttiin. Keskiviikkona tentti ja loppu viikoksi otan toki lapsen kotiin. Ei ollut muuta vaihtoehtoa: miehellä ei ole lomaa lainkaan.

Vierailija
75/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset jo koulussa ja nyt voin joskus koulupäivien ajan hetken hengähtää omalla vapaalla kun mulla on kolmivuorotyö hoitoalalla ja vapaita on viikollakin kun lapset koulussa. Toisaalta vastaavasti joudun sitten viikonloppuna töihin, kun lapset ovat kotona. 

Silloin kun lapset oli pieniä, niin kyllä he joskus hoidossa olivat vaikka mulla oli vapaapäivä/joskus lomaakin. Meidän lapset ovat syntyneet pienellä ikäerolla ja kyllä se oli raskasta. Toinen ei nukkunut ensimmäiseen kahteen vuoteen kokonaista yötä milloinkaan ja silloin oli jo se uusi vauvakin siinä. Kolmivuorotyötä tein puolikkaalla työajalla, osan olivat hoidossa. Silti piti siivoilla, käydä kaupat, laittaa ruuat, viihdyttää. Ostaa kuravatteet jne.. Ei siitä sen kirkkaampaa kruunua saa, mutta olihan se kieltämättä helpompaa vaikka siivota yksin kun kukaan ei pyörinyt jaloissa. Ja.. joskus vaikka vaan ihan NUKKUA, nimittäin ei se kolmivuorotyön pyörittäminen mitään lastenleikkiä aina ole.. eikä se uni aina tule NAPS nappia painamalla.. sitten pitikin olla jo vahtimassa kahta vilkasta lasta.. viis unista.

Joten minä kyllä ymmärrän vanhempiakin. Totta kai se olis optimaalista, että lapset saisivat olla kotona myös lomailemassa, mutta jos vanhempi on parempi vanhempi näin, niin antakaa heidän olla! Onko se parempi, että hermot menee ja lapsille huudetaan kotona?

Vierailija
76/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on erilaisia. Se, että haluaa siivota, on mielestäni huono syy. Se, että on ihan puhki ja todellakin tarvitsee pikku tauon yksikseen, on mielestäni hyvä syy.

Vierailija
77/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla varmaan laiskuuden ja mukavuudenhalun takia. Tai jos pitää ”tehdä töitä”. Miksi lapsi ei voisi olla kotona silloin?

Vierailija
78/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syitä on erilaisia. Se, että haluaa siivota, on mielestäni huono syy. Se, että on ihan puhki ja todellakin tarvitsee pikku tauon yksikseen, on mielestäni hyvä syy.

Syy että haluaa tehdä jotain konkreettista alusta loppuun itsekseen on erittäin hyvä syy. Äiti-ihmisellä on siihen äärimmäisen harvoin mahdollisuutta.

Vierailija
79/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tulleet ajatelleeksi, että lapsi saattaa tuntea itsensä hylätyksi, mun hänet sysätään päiväkotiin kun äiti haluaa olla rauhassa voidakseen olla ”parempi vanhempi”?

Pieni ristiriita tässä...

Vierailija
80/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää vanhemmilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän