Vyöruusuko?
Minulla ollut viikon toispuoleista kipua oikealla rinnassa ja selässä.viime yö oli ihan kamala, kivun vuoksi.
tänään kävin lääkärissä ja lääkäri otti verikokeet. Ei ole lihasjumi. Munuaiskokeita ja pienen verenkuvan.
iltapäivällä rintaliivit alkoivat hiertää juurikin oikealta puolelta. Kun kävin suihkussa näytti että jotain punaista syheröä kuin painaumaa olisi rintaliivin kohdalla.
onko minulla nyt vyöruusu? Olen koko illan googlannut tätä toispuoleista kipua ja miettinyt munuaisia, fasettilukkoa, vatsahaavan, ummetusta jne mutta onko tämä vyöruusu? Miten jaksan töissä kun kaikki ajatukset menee kipuun. Saako tähän saikkua edes muutamaa päivää?
Onko kellään ollut tätä?
Kommentit (28)
Olen nainen 48-V ja ei koskaan ole ollut tällaista. Nyt jo pelottaa miten ensi yö menee kivun kanssa.
miksi lääkäri ei puhunut mitään ruususta? Oliko kokematon, oli nuori lääkäri.
ap
Vierailija kirjoitti:
Heti viruslääke lääkäriltä, jos ihottuma tulee esiin. Toimi pian, se auttaa ja lyhentää taydin kestoa, mutta vain jos sen saa ihan heti.
Eikait minun pidä päivystykseen lähteä?
aamulla työtervetyteen uudelleen?
ap
On ollut ihan sama sain hankaamalla kohtaa ja rakkulat kokonaan rikki karkealla liinalla esim pellavalla john pistin käsidesiä. Kolmessa päivässä hinkkaamisen jälkeen lähi eikä ole uusinut. Halpa konsti , ajattelin että jos käsidesillä ehkäistään kerran viruksia niin sillä se lähtee myös ja niin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen 48-V ja ei koskaan ole ollut tällaista. Nyt jo pelottaa miten ensi yö menee kivun kanssa.
miksi lääkäri ei puhunut mitään ruususta? Oliko kokematon, oli nuori lääkäri.
ap
Nyt ihan isoilla kirjaimilla: VYÖRUUSU JA RUUSU OVAT AIVAN ERI SAIRAUKSIA. Vyöruusu on vesirokkoviruksen aiheuttama tauti ja ruusu on bakteerin aiheuttama. Ruusu nostaa helkkarinmoisen kuumeen ja sen hoitoon tarvitaan antibioottitiputus, joka annetaan sairaalassa usean päivän aikana. Jos haluaa olla kotona, kotisairaanhoito käy useana päivänä monta kertaa antamassa tiputuksen.
Riittää kun menet työterveyteen. Pyydät viruslääkityksen vyöruusuun ja voiteen jota voinet levittää ihottuma kohdille.
Ei ole vaarallinen, mutta hyvin kiusallinen sairaus.
Ota siitä kuvia nyt, ja aamulla, voinet näyttää ne lekurille, että ovatko kuinka laajentuneet.
Ja löydät myös kuvia kun kuukletat, eikö se läheskään aina ole niin paha kuin miltä kuvissa näyttää.
Voiko sairaanhoitaja kirjoittaa saikkua muutaman päivän? On ihan hirveen kipee selkä.
Eikö nyt kannata odottaa ne kokeiden tulokset ja lääkäri sitten määrää tarvittavan lääkityksen. Mammatohtorit toki ovat viisaita myös.
Tiedät kyllä, jos on vyöruusu. Kipu siinä *syherön* kohdalla on infernaalinen. Itsellä alkoi yhdestä finnin näköisestä näppylästä, minkä kutina tuntui sielussa asti, kunnes päivän päätteeksi alkoi kipuilemaan.
Vyöruusu on yhtä tarttuva kuin vesirokko, joten jos se on niin et kyllä rakkulavaiheessa mene töihin.Aamulla työterveyteen, asikloviiri auttaa kun aloitetaan ajoissa.
Kyllä se lääkäri kertoo kun labrat on valmistuneet. Turha paniikki pois.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt kannata odottaa ne kokeiden tulokset ja lääkäri sitten määrää tarvittavan lääkityksen. Mammatohtorit toki ovat viisaita myös.
Vyöruusuun (herpes zoster) ei ole mitään varsinaista hoitoa; hyvissä ajoin voi yrittää viruslääkettä, mutta sen avusta ei takeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti viruslääke lääkäriltä, jos ihottuma tulee esiin. Toimi pian, se auttaa ja lyhentää taydin kestoa, mutta vain jos sen saa ihan heti.
Eikait minun pidä päivystykseen lähteä?
aamulla työtervetyteen uudelleen?
ap
Lähdet sinne päivystykseen. Jokainen tunti on ratkaiseva. Pyydä myös kolmen viikon kuuri Triptyliä hermosäryn kroonistumisen estoon. 2 tbl aamulla ja 2 tbl illalla.
Vyöruusu on todella todella kivulias, sairastuin siihen 24 vuotiaana rankan väkivallan ja siitä johtuvan pitkittyneen stressin takia. Itse menin päivystykseen ja sain heti Lyrica kuurin kipuihin ja jotain muuta lääkettä mitä en muista. Minulla tuli olkapäähän se. Älä mene töihin vaan lääkäriin, se voi tarttua ihmisiin jotka ei ole sairastanut vesirokkoa mutta siis yleensä kaikki aikuiset kyllä ovat, tai melkein kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vyöruusu on yhtä tarttuva kuin vesirokko, joten jos se on niin et kyllä rakkulavaiheessa mene töihin.Aamulla työterveyteen, asikloviiri auttaa kun aloitetaan ajoissa.
Itse asiassa vyöruusu itsessään ei tartu, mutta vyöruusu voi aiheuttaa vesirokkotartunnan henkilöille, jolla ei ole suojaa vesirokkoa vastaan. Eli aikaisemmin sairastettua vesirokkoa tai vesirokkorokotetta otettuna.
Mutta ottakaa hyvät ihmiset lapsillenne se vesirokkorokote, jotta lapsenne voi tuolta vitsaukselta välttyä vanhemmalla aikuisiällä.
Vierailija kirjoitti:
Vyöruusuun on olemassa rokote.
Se on myöhäistä ap:n tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on myöhäistä ap:n tapauksessa.
Niin, siinä tapauksessa, että kyseessä on oikeasti vyöruusu. Mikäli on kysymys jostain muusta niin se rokote kannattaa ottaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tiedät kyllä, jos on vyöruusu. Kipu siinä *syherön* kohdalla on infernaalinen. Itsellä alkoi yhdestä finnin näköisestä näppylästä, minkä kutina tuntui sielussa asti, kunnes päivän päätteeksi alkoi kipuilemaan.
Minulla se on käynyt niin, etten tajunnutkaan. Näppylät tulivat farkkujen kolikkotaskun kohdille, manasin polttelevaa kipua ja sitä, että pitikin laittaa juuri nuo farkut jalkaan. Olen nikkeliallergikko, joten olen tottunut vuosien varrella ties mihin ihottumiin. Menin apteekkiin ja ostin Kestineä sekä kortisonivoidetta. Noilla tropeilla ihottuma muuttui pilkulliseksi tasaiseksi ihoksi ja kipukin hälveni pikkuhiljaa. Todennäköisesti olin saanutkin tartunnan lähipiirin vyöruusuiselta ihmiseltä. Asia aukeni mulle vasta parin vuoden päästä saatuani erään kroonisen endokriinisen taudin, pari kk diagnoosista saman puolen polvitaipeeseen iski perhananmoinen hermokipu yhdeksi yöksi. Onneksi oli silloin loma ja onneksi ei ole uusiutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vyöruusun aiheuttajaan, eli vesirokkoon on olemassa rokote. Itse vyöruusua vastaan rokotetta ei ole.