Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistinen esimies vie terveyden?!

Vierailija
06.01.2014 |

Onko täällä muita, jotka ovat kokeneet narsistisen tyypin kohtelua työpaikalla tai vaikkapa parisuhteessa? Aivan käsittämätöntä käytöstä. Olen itse työpaikassa, jossa narisistinen esimies toimii vain oman etunsa mukaisesti jatkuvasti. Kaikkien kaveri olevinaan, mutta kulissien takana kuohuu. Valehdellaan, vääristellään asioita, puhutaan täysin päinvastaistaisesti heti kun selän kääntää jne. Onneksi ymmärsin kerätä todisteita heti, kun ensimmäiset epäilykseni heräsivät hänestä. 

Puhuu niin paljon ristiin, kuin sielu sietää. 

Aloitin blogin aiheesta omaksi terapiakseni http://narsistinmyrkky.blogspot.fi

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä kuulostaa tutulta teidän kaikkien kokemukset! Monipuolista henkistä väkivaltaa ja kiusaamista jatkuvasti. Narsistin kohteeksi joutuvat ihmiset lähtevät ja sen jälkeen hänellä onkin jo uudet "uhrit". Mikään ei muutu. 

Ristiinpuhuminen taitaakin olla se avain kaikkeen, jotta esimies saa pidettyä asemansa ja sen "rehellisen" maineen. 

AP

Vierailija
2/82 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä kuulostaa tutulta teidän kaikkien kokemukset! Monipuolista henkistä väkivaltaa ja kiusaamista jatkuvasti. Narsistin kohteeksi joutuvat ihmiset lähtevät ja sen jälkeen hänellä onkin jo uudet "uhrit". Mikään ei muutu. 

Ristiinpuhuminen taitaakin olla se avain kaikkeen, jotta esimies saa pidettyä asemansa ja sen "rehellisen" maineen. 

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa mielenkiintoinen graduaihe, tee ihmeessä! Työpaikkakiusaamista on tutkittu aika vähän, joten tutkimuksia ei ole vielä löydettävissä liiemmin. 

Tässä yksi mielenkiintoinen opinnäytetyö (Markus Lustig): https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/47582/Narsistit_tyopaikkakiusaajina.pdf?sequence=1

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 09:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 03:23"]

Nimenomaan, "hajota ja hallitse". Narsistinen esimies sai minunkin tapauksessani kaikki muut tappelemaan keskenään täyttää paskaa puhumalla. Hohhoijaa. Onneksi tajusin ajoissa, ennen täystuhoa, joka tulee olemaan varmasti lähiaikoina. 

Hyvä kuulla, että teillä itse ongelma on poistunut kuvioista! :) 

-Ap

[/quote]

Tätä minäkin epäilin käytössä olevaksi taktiikaksi omalla työpaikallani. Tosin narsisti ei ollut sen ainoa ongelma.

Minusta oli todella kummallista, että yksi työpari seurusteli keskenään työajan ulkopuolellakin jatkuvasti, mutta työpaikalla tuskin tervehtivät toista työkaveria. Sitten muut työntekijät kokivat tekevänsä jotenkin väärin, kun vapaa-aikana tapasivat.  Pieni työpaikka, jossa ei oikeastaan muita työntekijöitä ollutkaan.

Tuntuuko tämä aloittajastakin tutulta?

Minua kiinnostaisi kovasti jatkaa yliopistotutkintoni loppuun tekemällä gradu työpaikkakiusaamisesta, tai työpaikan ilmapiiristä ja siitä, miten johtaminen siihen vaikuttaa. Aloittajan kohdalla varmaan kirjoittaminen auttaa asiaa, ja helpottaa dokumentointia siinä vaiheessa, jos mennään käräjille.

Käynpä lukemassa sen.

[/quote]

Vierailija
4/82 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 03:19"]

Miten työpaikkakiusaajaa voi päihittää, jos vastustajana on narsisti? 

[/quote]

Ei narsistit tai psykopaatitkaan mitään superihmisiä ole vaan vain hulluja. Ei kannata järin paljoa mainostaa omia johtamiskykyjään, jos ei yhtä hullua pysty hoitelemaan.

Vierailija
5/82 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen alaisena on vähän vaikea mainostaa johtamiskykyjä, joita ei siis alaisena ole.... Johtajienkin on vaikea hulluja päihittää, koska heille syötetään jatkuvasti väärää tietoa muista. Eivät he osaa kyseenalaistaa narsistisen esimiehen sanomisia, ennen kuin on pitäviä todisteita. 

Vierailija
6/82 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki saavat niin ristiriitaista tietoa, että kukaan ei usko totuutta. 

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 01:00"]

Esimiehen alaisena on vähän vaikea mainostaa johtamiskykyjä, joita ei siis alaisena ole.... Johtajienkin on vaikea hulluja päihittää, koska heille syötetään jatkuvasti väärää tietoa muista. Eivät he osaa kyseenalaistaa narsistisen esimiehen sanomisia, ennen kuin on pitäviä todisteita. 

[/quote]

Vierailija
7/82 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro toki vinkkisi! :) 

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:44"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 03:19"]

Miten työpaikkakiusaajaa voi päihittää, jos vastustajana on narsisti? 

[/quote]

Ei narsistit tai psykopaatitkaan mitään superihmisiä ole vaan vain hulluja. Ei kannata järin paljoa mainostaa omia johtamiskykyjään, jos ei yhtä hullua pysty hoitelemaan.

[/quote]

Vierailija
8/82 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista meidän työpaikalla. Kaikkien kaveri ja niin mukava ja lipevä mies. Selän takana puukottaa tiettyjä kohteita. Muutama jo jättänyt työpaikan tämän takia, minä varmaan seuraavana. En ole tajunnut nauhoittaa keskusteluja, joita olen käynyt hänen kanssaan kahden kesken. Asiattomia ja ilman perusteita olevia haukkumisia jne. Vie mielentreveydeyn. Ja tosiaan, ilkeällåä on narsistisellakin on vissi ero. Toinen sentään varmaan toimii jotenkin suoremmin kuin tämä selkään puukottaja.

Vierailija
9/82 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistilla ja ilkeällä on tosiaan suuri ero. Narsisti on pelottava, jonka liikkeistä ei voi tietää millään. Ilkeä taas sanoo suoraan palautteen, mutta yleensä siihen on jokin peräkin. Kuitenkin suoraan sanominen on sentään suoraselkäistä. 

31, apua on todellakin vaikeaa saada. Työterveys otti minut tosissaan, mutta työsuojelusta sai vähän vaihtelevaa apua. Käräjille lähteminen on varmasti niin raskas juttu, että suosiolla pois vaan. Ajattelin ensin lähteväni taisteluun, todisteet kun on olemassa, mutta loppujen lopuksi omalla kohdallani taitaa olla paras ratkaisu vaan lähteä nopeasti narsistin työympäristöstä pois. 

Tsemppiä teille! :) 

AP

Vierailija
10/82 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin harmi, että kaikki väistyvät narsistin tieltä. Narsisti on niin ovela puhmaan, ettei vaihtoehtoa olekaan. Muuten se on loputonta taistelua. 

Vierailija
11/82 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku joskus päihittänyt työpaikkakiusaajan? 

Vierailija
12/82 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan, sähköpostit on tulostettava samantien kun ne tulevat sähköpostiin. Jotenkin mystisesti ne saattavat hävitä inboxista asioiden tullessa ilmi.. :)

Samaa mieltä, psykiatrinen hoito on ainoa keino saada narsistinen kiusaaja pois työyhteisöstä. Edes hetkeksi. 

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 11:23"]

Sähköpostit on ehdottomasti laitettava aina tulostettuina talteen, samoin pidettävä muutenkin tarkkaa päiväkirjaa tekemisistä ja tekemättä jättämisistään. Se on apuna oman selustan varmistamisessa.

Onneksi olen itse päässyt sellaisesta paikasta eroon, jossa jo kaksi kuukautta sai aikaan hirmuisen sählingin, jota nyt selvitetään työterveyden, työsuojelun, ammattiliittojen ja poliisin kanssa. Tähän mennessä apua on ollut vain työterveyshuollosta sairauslomien ja lääkkeitten muodossa.

Hullujen hoitamiseen ei riitä johtamiskyvyt - tiedän, kun olen kokeillut. Tarvittiin psykiatrisen sairaalan suljettua osastoa enkä ole aivan varma, auttoiko sekään muuhun kuin virallisen diagnoosin saantiin ja siihen, että käräjäoikeus päätti jättää tuomitsematta rangaistusta, vaikka syylliseksi totesikin.

[/quote]

Vierailija
13/82 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen narsistin puoliso...toivottavasti en enää kauaa... Ja kaiken lisäksi työskentelin muutama vuosi sitten työpaikassa, jossa pomo osoittautui täysin narsistiseksi myös... Lähdin pois! En tiedä mikä narsisti "imuri" olen ;) Olen kans kaipaillut tämän aiheen blogeja?!

Vierailija
14/82 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne,, nämä ovat super taitavia manipuloimaan omia esimiehiään... Ja siten he etsivät teidän porukasta ns "parhaat " ja vievät heidän kanssaan hommaa eteenpäin ja aika vahvasti sinne heikon esimiehen suuntaan.... Milläpä sinä tästä selviät,, ,vaihdat joko työpaikkaa tai muutatte omaa systeemiä sinne suuntaan että on vahva esimies joka ei joka "huhusta" hätkähdä j aosaa arvostaa koko porukkaa.

Ja tajuaa sen että se iso porukka sen tuloksen tekee eikä sen narsistin ystävät...

Vierailija
15/82 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen työyksikön johtanana kommentoin, että kaikki tämä kuulostaa uskomattoman tutulta! Mutta niinpäin, että minä esimiehenä en jaksanut narsistin (ja hänen hankkimansa sydänystävän) jatkuvaa kyseenalaistamista, kritisointia ja työtehtävien hankaloittamista. 

Omalle kohdalleni otan syyksi sen, etten tajunnut katkaista kierrettä ajoissa. En vaan yksinkertaisesti uskonut/halunnut uskoa että mun esimieheni siirsi kyseisen ongelmatapauksen mun alaiseksi, ilmoittamatta että vastaavia ongelmia oli aiheutunut edellisessäkin työyksikössä!

kun tajusin tilanteen, Olin itse jo niin loppu, etten jaksanut tilannetta alkaa muuttamaan. Tosin mun jälkeeni paikasta on poistunut 3 muutakin, joten eiköhän mun esimies jo Ole tajunnut, etten syypää ollut minä (vaikka jo jossain vaiheessa sitäkin epäilin...)

eli voi olla työpaikkakiusaamista toisinkin päin! Ei se vika aina lähiesimiehessä Ole...

Vierailija
16/82 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen vastaa:  No  tätä just tarkoitin... Eli ne on äärimmäisen taitavia... mutta lue mun vastaus uudelleen.. Millähän se saksa muuten pyörähti eteenpäin sodan aikana...

Vierailija
17/82 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, toivottavasti paremmat ajat koittaa sinullekin! Perusta toki blogi, jos koet kirjoittamisen auttavan. Omalta osaltani se on helpottanu edes vähän. Koita jaksaa! 

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 00:52"]

Olen narsistin puoliso...toivottavasti en enää kauaa... Ja kaiken lisäksi työskentelin muutama vuosi sitten työpaikassa, jossa pomo osoittautui täysin narsistiseksi myös... Lähdin pois! En tiedä mikä narsisti "imuri" olen ;) Olen kans kaipaillut tämän aiheen blogeja?!

[/quote]

Vierailija
18/82 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, niin tuttua. Tuo vastuun vältteleminen on niin uskomatonta. Painetaan se taakka aina jonkun muun harteille. Tilanteeseen turhautuminenkin kuulostaa tutulta, haluaa vaan nopeasti pois vaikka aiemmin oli sitä taistelutahtoa. Hyvä oli ymmärtää vihdoin, ettei se taistelu vie mihinkään. Parempi vaan lähteä. :( 

Toivottavasti pääsit parempiin työoloihin! 

AP

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 01:22"]

Pienen työyksikön johtanana kommentoin, että kaikki tämä kuulostaa uskomattoman tutulta! Mutta niinpäin, että minä esimiehenä en jaksanut narsistin (ja hänen hankkimansa sydänystävän) jatkuvaa kyseenalaistamista, kritisointia ja työtehtävien hankaloittamista. 

Omalle kohdalleni otan syyksi sen, etten tajunnut katkaista kierrettä ajoissa. En vaan yksinkertaisesti uskonut/halunnut uskoa että mun esimieheni siirsi kyseisen ongelmatapauksen mun alaiseksi, ilmoittamatta että vastaavia ongelmia oli aiheutunut edellisessäkin työyksikössä!

kun tajusin tilanteen, Olin itse jo niin loppu, etten jaksanut tilannetta alkaa muuttamaan. Tosin mun jälkeeni paikasta on poistunut 3 muutakin, joten eiköhän mun esimies jo Ole tajunnut, etten syypää ollut minä (vaikka jo jossain vaiheessa sitäkin epäilin...)

eli voi olla työpaikkakiusaamista toisinkin päin! Ei se vika aina lähiesimiehessä Ole...

[/quote]

Vierailija
19/82 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kommentti! Manipulointi on yksi ratkaisevammista tekijöistä oman esimieheni kohdalla. Vuoden ajan tapahtunutta manipulointia muiden suuntaan on todella vaikeaa todistaa vääräksi ihmisille, jotka asioita päättävät. Olen ollut aina kokouksissa paikalla ja muutenkin tuonut oman kantani aina vahvasti esille. Esimiehen toiminta on ollut aina niin ennakoivaa, että omat sanomiseni eivät ole olleet mitään siihen valehteluun verrattuna.  Onko vinkkejä, miten narsistisen esimiehen saa aisoihin? 

AP

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 00:53"]

Vaikea tilanne,, nämä ovat super taitavia manipuloimaan omia esimiehiään... Ja siten he etsivät teidän porukasta ns "parhaat " ja vievät heidän kanssaan hommaa eteenpäin ja aika vahvasti sinne heikon esimiehen suuntaan.... Milläpä sinä tästä selviät,, ,vaihdat joko työpaikkaa tai muutatte omaa systeemiä sinne suuntaan että on vahva esimies joka ei joka "huhusta" hätkähdä j aosaa arvostaa koko porukkaa.

Ja tajuaa sen että se iso porukka sen tuloksen tekee eikä sen narsistin ystävät...

[/quote]

Vierailija
20/82 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

en tiedä tarkoitiko että minä pikkupomona vähättelin vastuutani? 

Toki mullakin vastuu asiasta oli, en vaan tajunnut Tapahtumia ajoissa. Omaa yksikköäni Olin johtanut 4 v ilmeisestikin hyvin, koska pomoni kai luuli että selviän myös narsistista. En selvinnyt, 1 vuosi narsistin esimiehenä teki tehtävänsä enkä jaksanut enää kinata. Se vei energiaa niin, ettei työtehtäviin enää virtaa riittänyt.

narsistia kun ei johdeta samoilla metodeilla kuin hyviä, yhtesityöhaluisia alaisia, joita on ikävä.