Narsistinen esimies vie terveyden?!
Onko täällä muita, jotka ovat kokeneet narsistisen tyypin kohtelua työpaikalla tai vaikkapa parisuhteessa? Aivan käsittämätöntä käytöstä. Olen itse työpaikassa, jossa narisistinen esimies toimii vain oman etunsa mukaisesti jatkuvasti. Kaikkien kaveri olevinaan, mutta kulissien takana kuohuu. Valehdellaan, vääristellään asioita, puhutaan täysin päinvastaistaisesti heti kun selän kääntää jne. Onneksi ymmärsin kerätä todisteita heti, kun ensimmäiset epäilykseni heräsivät hänestä.
Puhuu niin paljon ristiin, kuin sielu sietää.
Aloitin blogin aiheesta omaksi terapiakseni http://narsistinmyrkky.blogspot.fi
Kommentit (82)
Eroa heti ja mene uuteen työpaikkaan.
Uutta työpaikkaa etsiessä.. Ero ei ole kaukana ei.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 03:19"]
Miten työpaikkakiusaajaa voi päihittää, jos vastustajana on narsisti?
[/quote]
3 vastaa: Meillä tuo narsisti sai aikaan kolmen muun tappelun valehtelemalla että "tuo sanoi sinusta niin ja näin" ja "tuo sanoi että sinä et tee töitä etkä osaa tai viitsi mitään", joista pari lopulta nosti syytteet toisiaan vastaan ja tämä narsisti vaan nautti siitä kun työkaverit olivat melkein nyrkein kiinni toistensa naamoissa ja kurkussa ja naureskeli avoimesti meille muille että miten hänen alaisensa voivat olla noin naurettavia ja yksinkertaisia akkoja!
Toivoisin linkkejä vastaaviin blogeihin/ suoraan tähän ketjuun kokemuksia. Arvostan vastaavia kokemuksia ilman ilkeyksiä. :)
-Ap
Kyllä! Ihan sama juttu, narsistinen esimies osaa kyllä kertoa muille juuri ne oikeat asiat! Pelottavaa, että hän kehuu sinua, mutta heti selän kääntyessä asiat muuttuu. UNREAL.
Naurettavaa, vain ne jotka ovat kerrankin eri mieltä esimiehen kanssa, joutuvat "uhreiksi".
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 03:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 03:19"]
Miten työpaikkakiusaajaa voi päihittää, jos vastustajana on narsisti?
[/quote]
3 vastaa: Meillä tuo narsisti sai aikaan kolmen muun tappelun valehtelemalla että "tuo sanoi sinusta niin ja näin" ja "tuo sanoi että sinä et tee töitä etkä osaa tai viitsi mitään", joista pari lopulta nosti syytteet toisiaan vastaan ja tämä narsisti vaan nautti siitä kun työkaverit olivat melkein nyrkein kiinni toistensa naamoissa ja kurkussa ja naureskeli avoimesti meille muille että miten hänen alaisensa voivat olla noin naurettavia ja yksinkertaisia akkoja!
[/quote]
Meilläkin narsistinen esimies on osannut pelata niin, että että kaikki rakastavat häntä. Strategia on ollut jo kauan tiedossa. Ei mitään pientä juttelua, vaan täyttä valehtelua ja manipulointia jo yli vuoden ajan. Onneksi tajusin alkaa nauhottamaan hänen puheitaan (on laillista) heti, kun tajusin tilanteen. Nyt on aikamoisen mehukkaita juttuja ylhäällä, jos ko. narisistinen esimies vaikka keksii nostella syytteitä minua vastaan. Naaah nigga.
Lähtekää HETI kun näette esimiehen paskan pelin. huhhuh.
Blogissasi sanot ettei narsku ymmärrä tekevänsä tai tehneensä väärin. Kyllä muuten tajuaa, hän ei vaan välitä niistä koska säännöt eivät koske häntä. narsistithan yleensä ovat älykkäitä..
Olet oikeassa, narsistinen esimies on älykäs, mutta uskallan väittää ettei oma kokemukseni narsistisesta esimiehestä edes ymmärrä olevansa väärässä kaiken sen itsekeskeisyyden ympäröimänä. Kaikki mitä sanot, on kuin puhuisi seinälle. Olen nauhoittanut keskustelut jo monen kuukauden ajalta ja kertonut niistä ko. esimiehelle. Ko. narsisti ei ihan oikeasti ymmärrä mitä on tehnyt väärin, vaikka asiat hänelle pohjamutia myöten selitetään. Kääntää aina kaiken muiden syyksi, vaikka esim. sähköpostit todistaa päinvastaista. Kaikille muille kertoo, ettei ymmärrä mistä häntä syytetään vaikka tietää todisteiden olevan olemassa. Silti hän sulkee kaiken pois.
En usko että hän edes ymmärtää mitä on tehnyt, muuten hän valmistautuisi ja puolustautuisi eri lailla häneen kohdistuviin syytöksiin jo ennakkoon.
Riidankylväjää vastaan pitää käyttää käänteistä psykologiaa. Päiväkirjan ja muistiinpanojen pitäminen on loistoidea. Narsistin pystyy voittamaan ainoastaan hänen omilla säännöillään, silti lähtemättä siihen hulluun pyöritykseen mukaan. Helppoa se ei ole, mutta mahdollista. Jos vaan itse jaksaa olla johdonmukainen ja kärsivällinen. On kerättävä tarpeeksi vahvaa dokumenttia valheista ja manipuloinnista. Lopulta ympyrä sulkeutuu ja riidankylväjä puhuu itsensä pussiin. Käytös muuttuu mielipuoliseksi, se ei jätä mitään arvailujen varaan. Keissi selvä. Ylin johtoporras ei koskaan salli firman maineen ja "ulkokuoren" rapistuvan. It's bad for business.
Fakta tieto!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 03:23"]
Nimenomaan, "hajota ja hallitse". Narsistinen esimies sai minunkin tapauksessani kaikki muut tappelemaan keskenään täyttää paskaa puhumalla. Hohhoijaa. Onneksi tajusin ajoissa, ennen täystuhoa, joka tulee olemaan varmasti lähiaikoina.
Hyvä kuulla, että teillä itse ongelma on poistunut kuvioista! :)
-Ap
[/quote]
Tätä minäkin epäilin käytössä olevaksi taktiikaksi omalla työpaikallani. Tosin narsisti ei ollut sen ainoa ongelma.
Minusta oli todella kummallista, että yksi työpari seurusteli keskenään työajan ulkopuolellakin jatkuvasti, mutta työpaikalla tuskin tervehtivät toista työkaveria. Sitten muut työntekijät kokivat tekevänsä jotenkin väärin, kun vapaa-aikana tapasivat. Pieni työpaikka, jossa ei oikeastaan muita työntekijöitä ollutkaan.
Tuntuuko tämä aloittajastakin tutulta?
Minua kiinnostaisi kovasti jatkaa yliopistotutkintoni loppuun tekemällä gradu työpaikkakiusaamisesta, tai työpaikan ilmapiiristä ja siitä, miten johtaminen siihen vaikuttaa. Aloittajan kohdalla varmaan kirjoittaminen auttaa asiaa, ja helpottaa dokumentointia siinä vaiheessa, jos mennään käräjille.
Käynpä lukemassa sen.
Ihanaa kuulla tällainen positiivinenkin kokemus! Kirjoittelen blogia osoitteessa narsistinmyrkky.blogspot.com ja haluaisin sinne vastaavia kokemuksia vaikkapa haastattelun muodossa. Blogin tarkoituksena on vertaistuki ja vastaavien tapauksien jakaminen. Laita kommenttia tai mailia, mikäli haluat jakaa edes ripauksen omasta kokemuksestasi.
Tsemppiä jatkoon! :)
AP
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 13:37"]
Minä kyllästyin erään itseäni vanhemman työpaikkakiusaaja-narsistipomonaisen toimintaan mutta en voinut mennä suoraan hänen juttusille sanomaan mielipidettäni koska tämä ei osannut kommunikoida muulla tapaa kuin kurkku suorana huutaen, uhkaillen tai pelotellen, sellaisella asenteella että hyökkäys on paras puolustus. Oli todella ikävä alaisilleen, valehteli, keinotteli, syytteli ja mustamaalasi, sekaantui myös ihmisten yksityisasioihin ja perheasioihin! Hänellä oli myös muu johto puolellaan koska valehteli heille ja väitti meidän olevan huonoja työntekijöitä vaikka me ponnisteltiin aikamme jotta saatiin hänetkin näyttämään hyvältä johdon silmissä, eli siinä oli kiitos eli aliarvioiminen. Lopulta aloin kertoilemaan eri kanavia pitkin, samalla testatakseni että kuka vuotaa hänelle, että minä aion tehdä työpaikkakiusaussyytteen hänestä, että aion mennä erääseen (keksittyyn) lehtijuttuun kertomaan näitä kokemuksia omalla naamalla ja sen perusteella kaikki saavat selville että mistä yrityksestä olen ja kenestä pomosta kyse ja ettei tällä naisella olisi enää mitään mahdollisuuksia yritysmaailmassa jos hänen tekemiset ja uhkailut tulevat ilmi tuota kautta ja julkisuuteen. Todistajia olisi ollut myös, joten tuollainen juttu olisi ollut perusteltu.
Joku meni sitten ansaan ja kertomaan tuolle muutaman päivän päästä koska se säikähti, yritti välittömästi mielistellä minua jonkin aikaa, mutta juttu meni ilmeisesti sitten toista kautta johdon tietoon ja hänet siirrettiin muualle, juuri ennen kuin henkilöstön työtyytyväisyyskyselyä tehtiin. Tein tuon tempun silläkin riskillä että menetän työpaikkani (siitähän olisi tullut vielä mehukkaampi juttu) mutta todellakin kannatti. Aiemmin kaikki olivat varpaillaan työpaikalla, epäluuloisina eli epäilivät toisiaan ja työskentelymotiivia ei ollut negatiivisessa ympäristössä, mutta tämän jälkeen yleinen tunnelma vapautui ja työnteko on mukavampaa ja antoisampaa kuin koskaan. Sain jopa kiitosta siitä että asetuin vastaan, vaikka alennuin keinottelemaan tuon pomon kanssa samalle alhaiselle tasolle, mutta pääasia että toimi ja että kaikille tuli mielenrauha.
PS. Tuo aiemmin mainittu vasikka joka laverteli hänelle kaikkea, lähti myös pois omasta tahdostaan, parempi niin.
[/quote]
Meillä oli sellainen narsisti esimiehenä joka ei voinut sietää sitä että joku muu sai huomiota, oli se sitten valmistuminen, naimisiin meno, raskaaksi tuleminen, jonkin uuden asian hankkiminen niin aina piti tuoda itseään esiin kovaan ääneen että "mutta silloin kun MINÄ olin (raskaana/valmistunut/vastanainut/uuden auton ostanut) niin minäpä...." Kukaan muu ei saanut puheenvuoroa hänen seurassaan, kehtasi äänekkäästi puuttua joka asiaan vaikkei tiennyt mistä palavereissa puhutaan. Paremmuutta piti aina osoittaa, ja kerjätä kehuja ja muutama mielistelijä löytyi aina, paremman tittelin toivossa.
Yritti kaveerata joidenkin alaistensa kanssa soittelemalla heille viikonloppuisin tai iltaisin ilman mitään varsinaista syytä. Kaksi henkilöä kertoi minulle että kuulosti humalaiselta ja yksinäiseltä. Haastoi heitä puhumaan paskaa muista, ja oletettavasti yksi näistä lähti mukaan siihen ja kertoi kaikkea ja keksi törkyä meistä muista. Hänet ylennettiin ilman minkäänlaista pätevyyttä. Tuo narsisti sai muuten henkilöstöpäällikön mukaan juoniinsa ja henkilöstöpäällikkö kertoi tälle luottamuksellisia asioita meistä. Kun vihjasin toiselle esimiesryhmälle että olin kuullut henkilöstöpäällikön juoruilevan luottamuksellisia asioita, niin tämä henkilöstöpäällikkö lähti yllättäen liukkaasti toiseen yritykseen, mutta narsisti alkoi nuoleskelemaan uuden henkilöstöpäällikön p-settä, ja sai vielä työsuojeluvastuuhenkilön mukaan tuohon piiriinsä. Joten miten voit valittaa narsistisesta esimiehestä jos hänellä henkilöstöpäällikkö ja työsuojeluvastaava puolellaan, koska nuo eivät ilmeisesti uskaltaneet asettautua hänen vastaansa? Millä keinolla lie heitä uhannut.
Sanoin itseni irti tuolta, pahin pelkoni oli vain se että toinen samanlainen tulee vielä vastaan esimiehenä mutta sain narsistin vastakohdan esimieheksi ja olen erittäin tyytyväinen nykyiseen työhöni.
Melkein koko muu tiimi lähti pois minun jälkeeni.
Rosetta Kivi, Pomo on pahin.
Löytyi joskus aikanaan netistä tuo blogi... sittemmin on ihan painettuna kirjana.
heikon esimiehen tunnistaa myös kaveeraamisesta alaisten kanssa. Pakene.
meilläkin on yksi iso pomo tuollainen, mutta on tällä hetkellä varovainen ja kaikille mielin kielin, koska takana mm oman sukulaisen suosiminen rekryssä ja kyseenalainen alaisen irtisanominen. Molemmat ovat liiton ja luottamismiehen tiedossa. Tietää menneensä liian pitkälle ja on nyt nätisti ja toivoo että asia unohtuu. Tyyntä myrskyn edellä.
Minulla oli narsisti esimies myös. Onneksi aika nopeasti työporukan kanssa huomattiin tilanne. Inhosin muutamaa työkaveria kun esimiehellä oli tapana heidän poissaollessaan ilmoittaa että hän on keskustellut henkilöiden Z ja Y kanssa ja he ovat miettineet että....
Yhden työntekijän kannusti jäämään sairauslomalle uupumuksen takia. ALuksi oli todella huolissaan ja itkenytkin kuulemma kotona. Viikon pästä yritti saada potkuja ks työntekijälle jotta saadaan tollainen lorvija pois listoilta. Yhden työntekijän irtisanoi (tai siis muutti 0-tuntiseksi työsopimuksen) koska tämä sairasteli.Tuollainen mainipuloija pääsee helposti pomoksi. Ei ole mitään hävittävää ja kaikki (siis aivan kaikki!) keinot ovat heidän pelissään sallittuja.
Aiheutetään itse "tulipalo" ja sammutetaan se sitten ja ollaan niin sankaria, että oksat pois.
Nimenomaan, "hajota ja hallitse". Narsistinen esimies sai minunkin tapauksessani kaikki muut tappelemaan keskenään täyttää paskaa puhumalla. Hohhoijaa. Onneksi tajusin ajoissa, ennen täystuhoa, joka tulee olemaan varmasti lähiaikoina.
Hyvä kuulla, että teillä itse ongelma on poistunut kuvioista! :)
-Ap