<3 Syyskuiset *2014* <3
Heippa!
Ajattelin, että voisin perustaa meille tuleville mammoille oman keskustelun, kun en sellaista löytänyt. Täällä LA 2.9.2014 ja nyt raskausviikot 4+6. Jotenkin todella varma olo tästä pikkuisesta (ja siitä että hän kyydissä pysyy), että uskallan olla jo onnessani :)
Toivottavasti joukkoon liittyy paljon porukkaa :)
Eli, vapaata keskustelua raskaudesta ja muustakin!
Mä odottelen kuumeisesti oireita, mitään muuta ei ole kuin kamala turvotus. Kaiken lisäksi syön koko ajan jotain kun tupakkia ei saa enää polttaa :( Paisun ku pullataikina!
Millamarianna & Pirpana 4+6
Kommentit (285)
Hentiira: mulla on ihan hyvää kokemusta kotidopplereista, käytin joskus viikoilla 17-22. Mä olin noilla viikoilla huolissani vähän kaikesta ja tuo rauhoitti itseäni kun sain sydänäänet kuulumaan. Tosin sitten tyttö olikin niin kova jytäämään, ettei doplerille ollut enää tarvetta :) Oliskohan meillä se joku Angel Sounds tai joku sen tyyppinen.
Mä varasin ultran yksityiselle ensi viikolle. Eikös sydänäänet pitäis saada jo ultrassa kuuluviin jos viikot silloin 7+3?
Varhaisultraan ei tarvi varautua muulla kuin vessakäynnillä :) rakon pitää olla tyhjä kun alakautta ultrataan.
Viimeksi neuvolassa meillä oli isäntä mukana, mutta ei siellä käydä miehen osalta juuri mitään läpi. Tällä kertaa mies sanoikin ettei tule eka käynnille lainkaan.
Ajattelin piakkoin varata uuden ultra-ajan, jos vaikka näkisi nyt enemmän. Menossa on 7+3. sen jälkeen sitten vasta eka neuvola, en ole vielä edes soitellut sinne :)
vointi täällä on ihan hyvä ajoittaista pahoinvointia lukuunottamatta. Rinnat särkee myös, ei meinaa yöllä päästä kyljelle lainkaan ja heräilenkin joka yö.. Niin ja ummetusta on, toivottavasti se helpottaa jossain välissä! Juon paljoN ja syön tosi kasvispainotteisesti, mutta se ei ainakaan auta.. alavatsakipua on myöskin, voiko se jo johtua kohdun kasvusta?
Tervehdys kanssasisaret!
Liityn joukkoon myös vaikkakin pienellä varauksella. Kaksi keskenmenoa takana (tosin ei peräkkäin mut kuitenkin) joten kassellaan mitä tästä tulee. :) Esikoinen on vuosimallia 2009 ja nyt tämän toisen hyvinkin karkea arvio lasketusta ajasta osuu jonnekin tuonne syyskuun loppupuolelle. Yksi laskuri antoi arvioksi 22.9. mutta tiedä siitä sitten.
Tää raskaus tuli kyllä aika puskan takaa. Esikoiseni kun on edellisestä liitosta niin tämä tulokas ois nyt sitten nykyisen mieheni kanssa ensimmäinen yhteinen. Mies ainaki tuntuu olevan kohtuu iloinen tilanteesta, joskin yhtä varuillaan kuin minäkin. Edellinen raskaus tosiaan päättyi keskenmenoon viikolla 12, juuri kun mies oli saanut sisäistettyä sen että meille on tulossa vauva. Me ei kumpikaan haluta kertoa tästä vielä yhtään kenellekään. Varmemmilla viikoilla sitten... ja kyllähän sen ajan kuluessa huomaa sanomattakin. :P
Oireita... kaikki puhuu oireista. Mulla nyt viikkoja on vielä tosi vähän mutta jo ennen plussausta oli tissit kipeenä ja on sitä vieläkin. Feta-, sulate- ja raejuusto, graavilohi ja vihannekset, niitä himoitsen. Ja tänään huomasin töissä että hajuaisti on hieman normaalia herkempi, tai sitten en vaan ole aiemmin kiinnittänyt huomiota siihen kuinka pahalle joidenkin kauppojen takatilat/lastauslaiturit haisee. Yök.
Niin joo, se lista... mennään nyt näillä: 22.9./27/Hollola/P-HKS/2.
Heissulivei vaan kaikille.
Ajattelin josko kanssa tänne uskaltaisin jotakin raapustaa. Plussasin jo muutamaviikko sitten, mutta varauksella mennään. Tämä pikkuinen olisi 4 lapsi mulla ja miehelleni 3. Ollaan siis uusioperhe. Takana on 1 keskenmeno ja yksi kohdunulkoinen jota ei onneksi tarvinnut leikata. Rv olisi tällä hetkellä 6+6 ja la 10.9. Muuttunee vielä ultranmyötä kun noi kuukautiset on viimeaikoina tullut muutamanpäivän heitoilla.
3 muuta lasta ovat vuosimallia -01, -05 ja -12. ja itse olen -80 lukua. Saapi nähä minkä vipinän ja vilskeen tämä tulokas tuo tullessaan kun nuorimmainen ei ehdi ihan 2 vuoden ikään ja on oikea mamman poika =)
Niin ja niitä oireita. Huoh... ainakin ihan mieletöntä väsymystä mitä ei helpota se että saan juosta reilu vuoden vanhan pienen riiviön perässä kun vipeltää paikasta toiseen pahanteossa. Huonoa oloa on varsinkin määrätyt hajut. Kyllä silloin käydään pönttöä tapaamassa ja tietysti kun on maha tyhjä. Koko ajan voisi syödä jotain. Paleleminen on välillä ihan mahdotonta vaikka vetäisi päälle villatakkia ja vilttiä niin ei auta. Ja tietysti veskissä juokseminen, pissattaa niin vietävästi =) Liitoskipuiluakin esiintyy, varsinkin jos tekee jotain äkkinäisiä liikkeitä. Meinaa ihan itku tulla. No mutta hyvähän se on että on merkkejä pienen olemassa olosta.
Eka neuvola olisi 30.1 saapi nähä mitä täti sanoo. Onneksi on sama joka oli edellisessäkin raskaudessa sekä on nyt neuvolatätinä tättähäärällä.
Ja listaan siis 10.9/33 ensi kuussa 34/Lohja/LAS/4 Toivottavasti meni oikein =D
Tervetuloa uusille ja paljon tarrasukkia ja onnea! :)
Huh! Kävin tänään nyt sitten lääkärissä ja ultra tehtiinkin vatsan päältä eikä alakautta. Mutta siitä näkyi, että erittäin raskaana edelleen ollaan ja olenkin n. viikon pidemmällä mitä luulin :) Ei osannut sanoa syytä vuotelulle ja sanoi, ettei sille välttämättä koskaan löydykkään syytä. Mutta tällä hetkellä kaikki hyvin ja Mini edelleen matkassa mukana <3
Tillikka ja Mini rv 7+5
Heips!
Arastellen liityn minäkin mukaan Turun seudulta. Ilmeisesti 4+3, jos oikein osaan tulkita, ja laskettuaika laskurin mukaan 26.9. Ensimmäinen lapsi ja täällä yksi hermoilija lisää parin keskenmenon ja hipaisun jäljiltä. Kuten joku muukin täällä (helpottaa muuten, kun huomaa, ettei ole ainoa!), seurailen oireita tai niiden puuttumisia ja ehdin vatsan kipristellessä samaan hengen vetoon aina pelätä pahinta ja iloita, että kyllähän siellä vielä joku matkassa mukana on... Normaalia siis ilmeisesti!?
Tänään oli pakko vielä kertaalleen testata digitaalinäytöllä ja ainakin oli viikon takaisesta plussauksesta viikot menneet eteenpäin... :)
Mun huolta lisää epätasapainossa oleva astma ja sen vuoksi kävinkin tänään lääkärissä. Astmalääkkeet vaihdettiin turvallisempiin ja tutkitumpiin; toivottavasti myös tepsivät paremmin.
Oireita roppakaupalla kylmyydestä ja vatsan kipristelyistä, rintojen arkuuteen ja lämpöilyyn. Vatsa varsinkin viime viikolla sekaisin koko ajan, huonoa oloa muutenkin hiukan, etenkin iltaisin.
Peukut pystyyn täälläkin meidän kaikkien puolesta!
Kiitokset tervetulotoivotuksista! :)
TILLIKKA88: Ihana kuulla, että kaikki on kunnossa!
Minulla on oireina ollut ihan mieletön väsymys ja myös rintojen arkuus. Pissalla ravaan normaalistikin usein mutta ei sekään ainakaan vähentynyt ole.. Vielä ei onneksi ainakaan pahoinvointi vaivaa.
Katsoin juuri mahdollisen la:n netistä jostain taulukosta. Näyttäisi olevan 28.9. Eli aika helposti taitaa todellisuudessa mennä lokakuun puolelle.
Kunhan nyt pysyisi junior matkassa mukana <3 Tänään tein toisen raskaustestin, kun niin aloin hermoilemaan, että olenkohan sittenkään raskaana :D Tein Clearbluen digitaalisen joka näytti "raskaana 2-3".
Tillikka88: Missä kävit ultrassa? Saako kysyä et maksoko paljon suunnillee?
Heippa taas kaikille!
Olen pitänyt plussauksen jälkeen hiljaisuutta tällä palstalla, mutta lukenut olen kyllä kaikkien jutut. Osanotto niille, joilla pienokainen ei pysynyt kyydissä. Itselläkin koko ajan huoli keskenmenosta :(
En tainnut aiemmin kertoakaan, että olen Turusta kotoisin, TYKS näkyy tästä makuuhuoneen ikkunasta, joten ei ole pitkä matka synnyttämään.
Laskettuaika omien laskujen mukaan tosiaan 10.9 eli viikko 8 alkaa huomenissa.
Oireista sen verran, että mulla ei ole oikein muuta kuin etovaa oloa jatkuvasti. Olen todella innokas urheilija normaalisti, mutta nyt on liikunnat jääneet tosi vähiin huonon olon takia. Tuntuu jopa, että juoksulenkillä olo on vielä hirveämpi, vaikka netissä monet lähteet vakuuttelee, että liikunta auttaa ällötykseen. Valmentajalle on jo tarvinnut kertoa, miksi en kykene tällä hetkellä täysipainoiseen harjoitteluun, mutta seurakamut on ihmeissään, mikä vaivaa. Tällä hetkellä olen piiloutunut motivaatiopulan taakse :)
Mitenkäs muut? Onko täällä muita kovia liikkujia ja kuinka treeni maistuu tällee alkuraskauden aikana?
Pia87, kävin Eeva-Kaarina Niemelällä ja maksoi 50€ :)
Luftslottet, täällä yksi innokas liikkuja, joka on viimeisen vajaan kuukauden joutunut rajoittamaan liikkumistaan! Oon siis ammatiltani liikunnanohjaaja ja ohjaushommien jälkeen ei yksinkertaisesti ole ollut energiaa omille harrastuksille koirien lenkitystä lukuunottamatta :( Lisäksi ongelmaa tuottaa se, että ei meinaa happi kulkea ja syke huitelee taivaissa. Hengästyn helpommin ja kovemmin kun aikasemmin ja siksi kaikki "rajumpi" hikiliikunta on pitänyt jättää pois ainakin nyt hetkeksi :/ Ohjatessa kun teen ja puhun samaan aikaan, ni tuntuu että taju lähtee. Plus että pahoinvointi ja huimaus alkoi eilen ja jatkuu tänään.. Mielenkiinnolla odotan tän iltapäivän ohjauskeikkaa :D
Hei kaikki! Täällä plussattu jo muutama päivä ennen joulua, joten viikkoja kasassa 8+2 Ja LA 1.9. Uusioperheen arkea elellään Paraisilla,Turun lähellä. Minulla on 01 syntynyt poika edellisestä suhteesta ja meillä on 10 syntynyt yhteinen tyttö ja nyt tämä masuasukki:)
Neuvolassa kävin viime maanantaina ja siellä ultrasivat...wau..sydän sykki ja kaikki näytti olevan hyvin.
Järjetön nälkä koko ajan ja rinnat todella arat,pahoinvointia ei onneksi ole!
Saas nähdä kuinka tämä raskaus sujuu...Ikää on jo 35 :)
Tervetuloa uusille! Ihania ultra-uutisiakin täällä on taas, onnea!
Luftslottet: En ole himourheilija, mutta ratsastan viidesti viikossa. Kyllä jo vähän hirvittää, että onkohan tää turvallista.. Omaa hevosta ei oikein voi liikuttamattakaan jättää ja toisaalta on vielä vähän liian aikaista etsiä sille jotain muuta liikuttajaa ilman että kaikki hoksaa mitä tässä salaillaan :) Oon tehnyt rauhallisia lenkkejä ja nautiskellut vaan.
Meinaatteko hankkia jotain raskausarpia "estäviä" voiteita? Oon tässä etsinyt erilaisia vaihtoehtoja, mutten ole päätynyt vielä mihinkään tiettyyn. Milloin niiden käyttö aloitetaan vai onko niistä teidän mielestä mitään hyötyä? Löytyykö joku ihan paras kaikista?
Liinu 5+4 (Huoh. Tuskaisen pitkä aika vielä maanantain ultraan)
Mie olen miettiny hankkivani sen pebanthenin raskausarpivoiteen mitä nyt mainostetaan! En tiiä tehooko, mut miun ihotyyppi on sellanen että ihan varmasti ratkeilee liitoksistaan jos en rasvaa joka päivä, kunhan maha alkaa kasvaa. Huomasihan sen jo teininä.. Huoh.
Hei kaikille! :) Onnea uusille mukaantulijoille!
Itse olen kovasti myös harrastanut erilaista liikuntaa, ja tapana on ollut treenailla aika täysillä. Plussauksen jälkeen en vaan oikein ole enää uskaltanut. Nyt kun muutama viikko on jo ollut aikaa totutella ajatukseen ja pieni on pysynyt mukana ilman suurimpia vaivoja, on jo vähän luottavaisemmin uskaltanut treenailla. Itse olen huomannut, että treenailu piristää tämän väsymyksen keskellä hyvin ja treenikin kulkee, mutta lihakset kipeytyy herkemmin.
Kuinkakohan pitkään esim. vatsalihaksia kannattaa treenata, vai meneeköhän sekin omien tuntemusten mukaan?
Raskausarpiasiaan! Mulla kans sellainen ihotyyppi, johon arvet tuppaa tulemaan. Oon jo ottanu rutiiniksi aamuin/ illoin rasvailla perusvoiteilla tai sitten ihoöljyllä, oon tehny myös sekotuksia. Oon jo hyvissä ajoin liikkeellä jos edes jotenki vois niitä ehkästä :D Ehkä sitten kun maha oikeasti kasvaa, voisi kääntyä apteekin valikoimien puoleen.
Kahdessa aikaisemmassa raskaudessa rasvaisin joka päivä koko kropan,Body shopin vartalovoilla...ainuttakaan raskausarpea en saanut:)
Hei taas kaikille!
Oireista yksi on noussut ylitse muiden. Mulla alkaa olla etova olo aikas koko ajan. Aamulla on vähän aikaa hyvä, mutta sitte alkaa etoa ja päivän mittaan olo velloo edestakas. Vähän väliä täytyy pysähtyä ja vetää henkeä. Vielä ei ole oksu tullut mutta lähellä on...
Tohon etovaan oloon auttaa välillä syöminen ja tuntuukin että on koko ajan ihan karmea nälkä. Mua himottaa klementiinit, onneksi tollainen kevyt herkku! Ja hedelmäjogurtit on kans hyviä! Täytyis vaan yrittää hillitä tätä syömistä ettei mene mahdottomaksi. Miten näin alussa jo tällainen ruuanhimo? Musta tulee tätä vauhtia norsun kokoinen...
Tuosta liikkumisesta ja liikunnasta. Mä oon kans ahkera liikkuja ja tykkään hikoilla kunnolla. Ajattelin kanssa että liikunta voisi auttaa tuohon etovaan oloon. Mutta maastolenkit tuntuu ainakin vaan pahentavan oloa. Kahvakuulalla olen treenannu ja se tuntuu hyvältä, vaikkakin mua hengästyttää enemmän. En ole vielä vähentänyt painoja, koska teen liikkeet tosi pehmeästi enkä reuhdo. Välillä mietin, että pitäiskö vähentää painoja? Onko se tarpeen näillä viikolla vielä? Ja kun tuntuu ihan hyvältä. Netissä ainakin luki, että saa jatkaa samaa liikuntaa kun ennenkin raskauden ekalla kolmanneksella.
Nyt oon jo päivän pidemmällä kuin viime raskaudessa (mulla siis km takana). Eihän se tietenkään mitään takaa, että tämä siellä pysyy. Mutta kyllä tällä hetkellä ollaan oireiden mukaan ainakin HYVIN raskaana!
Parempaa vointia kaikille!
Apua, tota raskausarpiasiaa en ole oikein edes ajatellut vielä... Itselläni on kyllä arpea jos jonkinlaista jäänyt iholle, mutta raskausarvista ei ole kokemusta, kun esikoista vasta odotellaan. Pitänee aloittaa jo kohta rasvaus ihan vaan varmuudeksi :)
Jotenkin sitä tuntuu, että olen ollut jo vaikka kuinka kauan raskaana, mutta missään se ei vielä näy, eikä olla monelle vielä uskallettu kertoa. Viikot kuluu kauhean hitaasti! Odotan ihan malttamattomana sitä, että maha alkaa vihdoin pyöristyä. Ja tietysti sitten kun se tuossa olla möllöttää, kauhistelen vaan raskausarpia ja valitan mahan takia tukalaa oloa. Koskaan ei oo oikein hyvä :D
Moikka kaikille!
Täällä ilmottautuisi uusi tuleva mamma mukaan. Laskettu aika on raskauslaskurin mukaan 21.9, raskausviikoilla 5+3 siis mennään :) Ja Turussa siis asustelen eli Tyks tulee olemaan synnytyssairaala.Olen kohta 28-vuotias ja elokuussa päätettiin että vauva saa tulla jos on tullakseen!
Ensimmäinen neuvola on 7.2 ja seuraavana päivänä ollaankin lähdössä pariksi viikoksi Thaimaahan (!!) Matka siis varattu jo kauan ennen kun oli tietoakaan tästä maha-asukista.. Onkos jollain kokemusta raskauden alussa matkustamisesta? Tällä hetkellä mulla ei ole muita raskausoireita kuin viikon pari verran on alamaha "muljahdellut" ja välillä pistellyt, nännit on kipeät, turvotttaa, janottaa ja täytyy rampata vessassa koko ajan. Pelkäänkin että se pahoinvointi/väsymys alkaa juuri sillon kun ollaan reissussa, kääks :/ Olen miettinyt, että meniskös varhaisultraan yksityiselle sillä viikolla kun lähdetään reissuun (viikkoja on sillon jotain 7+), että sais mielenrauhan edes siitä ettei ole esim. kohdunulkopuolinen raskaus. Kurjaa jos siellä Thaimaasa tapahtuu jotain ikävää.. Mitä mieltä olette siitä varhaisultrasta? Kannattaako noilla viikoilla mennä, ja onko jollain kokemusta varhaisultasta Turussa? Ajattelin Gynekologikeskusta, kokemuksia?
Tämmösiä ajatuksia siis.. :) Muuten mieli on positiivinen, mutta kuitenkin mielessä koko ajan (varmaan ihan normaalia) mahdollinen keskenmenon riski.. Pelottaa. Ei oikeen täysillä osaa iloita vielä tästä, kun aina kun puhutaan miehenkin kanssa raskaudesta, niin muistan mainita viimeisenä heittona että "niin siis jos kaikki menee hyvin".
Semmosia ajatuksia. Tämä onkin ihka ensimmäinen kerta kun kirjottelen mihinkään palstalle (mies tuomitsi tänkin äsken ;), mut tänne oli pakko :)
Juu, täytyy tosiaan itsekin alkaa miettiä tuota raskausarpi asiaa. Aattelin kans (mainoksen uhrina) hankkia tuota Pebanthenin rasvaa.
Angush meillä oli miehen kanssa alunperin suunnitteilla, että raskautta olisi yritetty jo viime vuoden puolella, mutta siirsimme suunnitelmia kuukauden Uuden Seelannin reissun takia. Tuolloin pitkään mietin raskaana reissaamista. Lopulta raskaussuunnitelmien siirtoon vaikutti se, että lentolippujen peruuttamista ei olisi korvattu, jos perusteena on raskaus + se että matka oli melko fyysinen, vaellusten ja muiden urheilulajien vuoksi. Mutta jos idea on lähteä Thaimaahan rentoilemaan, niin minun mielestä raskaus ei sitä estä. Kun vaan katsoo vähän mitä suuhunsa pistää.
Noi raskausajan ruokarajoitteet on muuten tosi ärsyttävät. Mun suurimmat herkut sushi ja juustot on kiellettyjen listalla :( . Oon ollu nyt kyllä hyvin tarkka mitä suuhuni oon pistänyt. Ootteko muut kuinka orjallisesti noudattanut rajoitteita?
Olipa kiva kuulla ultrauutisia! Voi kun itsekin pääsisi pian. Ensimmäiseen neuvolakäyntiinkin on vielä puoltoista viikkoo aikaa. Voi tätä kärsimättömyyden määrää! :)
Hentiiralle iso kiitos listan päivityksestä!
Christabel: näin ensikertalaisena kiinnostaa kovasti kysellä mitä on neuvolakäynnin "perushuttu" :) Onko eka käynti vaan pelkkää tietojenkeruuta vai kannattaako sinne raahata ukkokin mukaan?
Tillikka: toivotaan ettei ole mitään vakavaa!