<3 Syyskuiset *2014* <3
Heippa!
Ajattelin, että voisin perustaa meille tuleville mammoille oman keskustelun, kun en sellaista löytänyt. Täällä LA 2.9.2014 ja nyt raskausviikot 4+6. Jotenkin todella varma olo tästä pikkuisesta (ja siitä että hän kyydissä pysyy), että uskallan olla jo onnessani :)
Toivottavasti joukkoon liittyy paljon porukkaa :)
Eli, vapaata keskustelua raskaudesta ja muustakin!
Mä odottelen kuumeisesti oireita, mitään muuta ei ole kuin kamala turvotus. Kaiken lisäksi syön koko ajan jotain kun tupakkia ei saa enää polttaa :( Paisun ku pullataikina!
Millamarianna & Pirpana 4+6
Kommentit (285)
Voimia täältäkin, Tyydeli ja Appletree!
Ja tervetuloa uusille plussanneille!
Khalemeon Onpa ikävää tuo saamasi vastaanotto :(
Minulla jännitti myös äitini reaktiot (itsellä valmistumiseen vielä pari vuotta ja opinnoissa todella tiukka opetussuunnitelma), kun hän on itsekin pitkälle opiskellut ja esikoisen (minut siis) saanut vasta 34-vuotiaana. Ja kyllähän hän sitten sitä huolta noiden opintojen loppuun saattamisesta esittikin, mutta ei onneksi niin voimakkaasti kuin edellisen kerran kun olin raskaana (joka siis päättyi km kesällä -11). Silloin olin tosin ihan opintojen aluissa ja tavallaan ymmärränkin hänen silloista reaktiotaan. Oon kuitenkin hänelle tehnyt selväksi, että aikuisena ihmisenä teen omat ratkaisuni ja vaikka ne ovatkin erilaisia kuin hän aikoinaan teki, niin ne eivät ole sen huonompia ja nyt hän jopa tarjoutui matkustamaan hoitoavuksi sitten syksyllä eli loppu hyvin kaikki hyvin :)
Hurjaa, sitä on jo 7. (!) viikolla. Minusta on jotenkin kivempi käyttää tuota muotoa, kun kysytään kuinka pitkällä olen, kuulostaa, että olisi jotenkin enemmän raskaana kuin jos sanoisi, että olen ollut 6+ viikkoa raskaana. Sitä on välillä vähän hassu :D
Noniin, eilen tuli sitten kerrottua äitille ja isäpuolelle. Itkuksihan se äitin osalta meni ja huokaili vaan koko illan ja hoki "ihanaa." Rupesi jo maalailemaan kuvia siitä, kun kävelee pitkin katuja työnnelle rattaita, kun mini menee sinne hoitoon :D Eli siis erittäin innoissaan olivat :D Porukat kun eli koko ajan siinä uskossa, että ei vielä ainakaan 2 vuoteen meinata lapsia. Yllätettiinpäs ;p (Ja tänäaamuna soi puhelin, "Kuinka oot voinu? Onko kaikki hyvin?" Joo.. Ihan yhtä hyvin, kun eilen illalla.. :D)
Tänään kerroin kahdelle läheiselle ystävälle ja reaktio oli sitä mitä odotinkin. Hämmennys, itku, halauksia ja innostuminen <3 :)
Täälläkin lähti pyörimään 7. viikko (rv6+2) (ja todellakin on kivempi sanoa, että on seitsemännellä viikolla, kuin että kuus viikkoa ja x päivää! :D ) ja maha hurahti sekasin eilen illalla. Mitään ei voi syödä ilman että kohta mourii ja juostava vessaan. Alkuviikolla oireet hälveni, uusia tulee tilalle.. Jos oisin saanut valita, olisin valinnut jotain muuta kun vessassa istumisen.. :D
Ainiin, jos joku päivittelee listaa (anteeksi tämän hetkinen laiskuuteni) niin laskurin mukaan (varmistin kiertoni), niin miun la onkin 11.9, eikä 8.9 :) Ei ole siis mikään välttämättömyys korjata sitä tuonne, tuli vaan mieleen :D Oikee la:han selviää sitten ultrassa :)
Hei ja onnea uusille tulijoille! :)
Ihana lueskella teidän kuulumisia. Erityisen kiva on kun ollaan niin samassa vaiheessa ja samojen ajatusten äärellä. Itse myös välillä oikein etsin niitä oireita, kun pääsee unohtumaan koko masuasukki, mutta sitten taas välillä ei muuta mielessä pyörikkään. Mulla on iltasin yököttävän olo, aamut on oikeestaan tosi hyviä, kova nälkä vain. :D Paineen tunnetta on vatsalla, ja ummetusta, sitä ollut ihan alusta asti, vaikka kuinka koittaa juoda.
En oikein oo uskaltannu kunnolla treenailla. Pelkään, että tulee vedetyksi liian kovaa ja sitte käykin jotain, vaikka näin alussahan ei mitään rajotuksia oikeesti edes ole. Ootteko muut huomannu, että jotenki varoisitte enemmän tekemisiä/ syömisiäkin?
Miä kerroin tänään äitille mahdollisesta syksyn nyytistä. :) Suurimmalle osalle kavereista oon jo kertonu, mutta jostain syystä vanhemmille ja appivanhemmille se on ollut vaikeampaa, tiedä sitten mistä johtuu. Äitille oli helpoin kertoa, kun ollaan yhdessä tuunaamassa mulle hääpukua kesän kynnykselle, niin täyty siinä sovetellessa sanoa, ette mahan seutuunkin pitää ehkä tehdä pieniä suurennoksia. :P
Tsemppiä kaikille ja iloista odotuksen aikaa!
ps. kirjastosta löysin semmosen kirjan kuin : "ODOTUS päivä päivältä". Tosi hyvä! Siinä kerrotaan päiväpäivältä, mitä tässä vaiheessa on kehittymässä. Siinä on myös kaikenlaisia vinkkejä ja muuta pientä kevyttä luettavaa. Suosittelen jos kiinnostaa.
Moi kaikille, täällä sekavin tuntein plussannut äippä ja pikku neiti vajaan 6kk, elikä toinen tekee tuloaan ja laskettu aika osuu omien laskujen mukaan johonkin syyskuun puolen välin paikkeille. Toisaalta niin onnellinen olo, mutta pelottaa kun ensimmäinenkin vielä niin pieni.
Tervetuloa joukkoon! Tanjuska, mulla on lapset 1v4kk ikäerolla. Voin luvata vähintäänkin haastavia hetkiä, mutta kyllä pieni ikäero on nyt vain plussaa kun ovat jo 2,5v ja melkein 4v ja elämä sujuu taas. Ensimmäiseksikin kakkosen odotusta ei ollut aikaa ihmetellä, ja ekat puoli vuotta oli ihanaa kun isompi halusi hoitaa ja söpöillä. Kun mittariin tuli 2v, homma muuttui hankalaksi, joten ota apua vastaan jos sitä vaan on tarjolla. Mulla on mennyt muutama vuosi totaalisessa sumussa...(aviokriisikin silkasta väsymyksestä tuli, mistä kuitenkin selvittiin). Tsemppiä :) Omaa napaa: pikkuisen ahdistaa, että syötiin ystäväporukalla persialaisessa ravintolassa, ja menin tilaamaan annoksen jossa oli kyllä toivomisen varaa. Tajusin maistaessani, että kana tuskin oli kunnolla kypsää, yöks... Heti hyökkäs mieleen, että voi hemmetin hemmetti jos tästä jotain seuraa :( Ei auta kuin toivoa, että vähintään ne korvatulehdusantibiootit pitää mahdollisille pöpöille jöötä :/
Heippa!
Täällä ollaan vähän hämmentyneissä tunnelmissa... Tänään siis menossa rv 7+2. Olin tosiaan saikulla tuossa rv 6+1 - rv 6+4. Oli etovaa oloa jo rv 5+0 lähtien, kunnes oksensin 2 kertaa aamulla rv 6+1 ja hain saikkua. Olo on helpottunut huomattavasti, enää ei ole etovaa oloa juuri lainkaan ja rintojen aristus on melkein tipotiessään. Vatsan turvotuskin tuntuu pienentyneen. Sanoisinpa jopa että tällä hetkellä on melko normaali olo. Tästä johtuen olenkin hieman hämmentynyt, onkohan tuolla masussa enää mitään eloa? =/
Tyytyväinen olen kun oireet ovat helpottaneet, mutta tyytyväisempi olisin jos olisi edes lievää oiretta, nyt kun ajatukset valtaa aika synkät asiat... Googletellut olen tietenkin asiasta ja sieltä löytyy sekä positiivista että negatiivista asiaa. Voi olla että on keskeytynyt keskenmeno (mitään vuotoa kun ei ole), voi taas olla että kroppa on tottunut näihin hormonaalisiin muutoksiin ja kaikki on kuten pitääkin ja voi olla että oireet palaavat vielä pahempina takaisin, tiedä tuota sitten.
Ajattelin jo paniikissa meneväni yksityiselle alkuraskauden ultraan, mutta sitten ajattelin että oli masussa tilanne nyt mikä tahansa, niin itse en voi vaikuttaa asioiden kulkuun. Neuvola olisi viikon päästä eli maanantaina 27.1. Ensi viikolla pitäisi varata myös aika ensimmäiseen ultraan. Kysymys kuuluukin, kuunnellaanko ekassa neuvolassa maha-asukin sydänääniä?
Anteeksi tämä vuodatus, mutta ajatukset on nyt ihan solmussa. Aina sitä väkisin alkaa ajatella pahinta. Yritän olla nyt mahdollisimman positiivisella mielellä ja aika näyttää onko tämä rakkauspakkaus suotu meille syliin asti.
Hyvää viikon alkua kaikille!
Nipa87 + Nasu rv 7+2
Nipa älä suotta pyytele anteeksi vuodatusta, ihan oikeessa paikassahan oot vuodattamassa :) Toivottavasti kaikki on ok. Meidän neuvolassa on antiikin aikaiset vehkeet, ja siellä kuunnellaan sydänäänet vasta np-ultran jälkeen siis noin viikolla 12 tai sinne päin. Riippuu neuvolasta ja niitten laitteistoista. Siksi oon menossa yksityiselle varhaisultraan.
Täällä epäuskoisissa tunnelmissa ilmoittautuisin joukkoonne mukaan. Tänään sain vahvan plussan predictor early -testillä. Menkkojen pitäisi alkaa huomenna tai ylihuomenna. Toivon niin, että kaikki menee hyvin. Esikoinen olisi kovasti toivottu :) Jotenkiin pelottaa ihan älyttömästi, että ne menkat kaikesta huolimatta alkaa.....
Hei, ja tervetuloa uusille!
Ja heti kättelyssä voimia Tyydelille ja Appletreelle! ♥
Täälläkin 7. viikko lähti käyntiin, tänään siis 6+0. Ihmetellyt olen oireiden vähäisyyttä, noita kahta aiempaa odottaessa muistan että alkuun oli jatkuvasti etovaa oloa. Tiedä sitten vaikuttaako se, etten ihan joka oiretta ole nyt tarkkaillut vai sitten se, että iltaisin olen proteiinipitoisen iltapalan syönyt joka ilta. Jostain luin, että se auttaisi aamun pahoinvointiin.
Oireina tällä hetkellä jatkuva jano ja pissahätä sekä ajoittainen huimaus. Aiemmissakin raskauksissa ollut tuota huimausta, silloin johtunut verenpaineen laskusta, joten sitä lienee nytkin. Nopeasti ei esim. sängystä/kyykystä kyllä tarvitse nousta!
Koko viikonlopun laskeskellut raha-asioita vauvan tulo huomioiden, miten sitten esim. vanhempainvapaalla pärjäisi. Tuli jo sitten katseltua netistä kaikenmoisia vauvatarvikkeitakin mitä sitten pitää jossain vaiheessa hankkia. Löysin paikkakunnan nettikirppariltakin jo sellaisen pinnasängyn mitä olen katsellut jo aiemmin, mutta vielä maltoin mieleni... Olisi kyllä tehnyt mieli jo ostaa varastoon tulokasta odottelemaan, mutta jos nyt kuitenkin saisi jonkun muunkin varmistuksen tulokkaan tulosta kun viivan tikkuun ennen kun ryhtyy hankintoja tekemään! ;)
Nipa: meilläkin neuvolassa aiemmin ollut antiikin aikaiset laitteet (doppler), jolla sydänääniä kuunneltu mulla molemmissa raskauksissa rv 10-11, yleisimmin kyllä vasta tosiaan sen ultran jälkeen. Nyt kun soitin neuvolaan, niin ilmeisesti sinne on saatu ultralaitteet, kun neuvolantäti sanoi, että lääkäri sitten katsoo ensimmäisellä käynnillä, että raskaus on oikeassa paikassa ja tarkistaa kystan tilanteen. Eli ensimmäisellä neuvolakäynnillä terveydenhoitajalla tuskin mitään kuunnellaan, mutta ensimmäisellä lääkärikäynnillä voi olla että kokeillaan.
Tajusin just, että enää reilu viikko ensimmäiseen neuvolakäyntiin ja pari viikkoa lääkärikäyntiin. Etenee se aika kumminkin, vaikka hitaasti tuntuu menevän. ;)
Heipsan!
Täällä on iltapahoinvointi astunut kuvioon. Inhottavaa, kun iltaisin ei voi oikein mitään tehdä, karsea kuvotus vaan seurana maata jossain.. Lisäksi myös väsyttää aivan älyttömästi, eilenkin olisin ollut valmis nukahtamaan klo 20, mutta sinnittelin miehen seurana 21:30, sitten oli pakko hipsiä jo edeltä sänkyyn. Herätys oli esikon toimesta seiskalta, ja nyt jo tuntuis päkkäreiltä.. Vaikka ihan riittävän pitkät yöunet oli olevinaan.. :D
ÄLLÖVAARA: pahoittelut jo etukäteen :D Vuotoa,sellaista punertavaa, ei enää viime tiistain jälkeen oo ollut, joitain ruskeita pieniä kökköjä tullut vain. Liekö olisi sitä hematoomaa poistumassa.. Kuitenkin näin mututuntumalla tuntuisi olevan asiat hyvin.. Huomenna vielä verenpurkauman ja tilanteen katsastus ultrassa ja yksi hCG kontrolli. Edellisissä hCG oli noussut lääkärin mukaan oikein hyvin. :)
Toiveet siis korkealla raskauden jatkumisen suhteen täällä! :)
Haraigoshi: hyvä että hematooma vaikuttaa antavan periksi.
ON: Ei vieläkään oireita, joten pissasin aamulla plussan tikkuun. Nyt alkaa olla edes viivat tummempia! Soitin tänään neuvolaan varatakseni ensimmäistä aikaa. Pääsenkin ensi maanantaina lääkärille ultraan, jossa ku:n mahdollisuus toivottavasti suljetaan pois. Jos kaikki on kunnossa, voin varata ekan neuvola-ajan. Vähän hassusti päin nämä menee, mutta parempi niin!
Heips. Kävin sitten perjantaina varhaisultrassa yksityisellä, siellä kaikki hyvin, vastaa viikkoja täysin, laskettu aika pysyy siinä 11.9. Yksi pikkuinen tulossa, vaikka aikainen plussaus herätti epäilyksiä joko pidemmällä olevasta raskaudesta tai sitten kaksosista :) Mutta ihan ollaan ajan tasalla kuten pitääkin. Rinnat on arat, vatsan turvotus vähän laskenut, oksentelu on satunnaista ja väsymys kyllä piinaa. Koko ajan on jano ja vessassa saa juosta. Täällä tällä hetkellä kaikki ok.
Christabel rv 6+4
LA/Ikä/Paikkakunta/Sairaala/monesko
Millamarianna 2.9./23/Helsinki/1.
Oonali 2.9./20/ Vantaa/1.
Tuulia81 2.9./32/Helsinki/1.
Rosamainen 3.9./21/Helsinki- Oulu/1.
Meikkupeikko 4.9./ / /3.
Tyydeli40 4.9./40/Helsinki/2.
Nipa87 5.-6.9./26/ /1.
Bluevelvet 6.9./23/Espoo/1.
Hinnu 6.9./ /KYS/2.
Waahtis 6.9./28/Vaasan KS/1.
Appeltree 7.9./ / /
Zirpa 7.9./ / /2.
Kirsikkakarkki 8.9./ / /
Pia87 8.9./ /EKKS /
Päpättinen 8.9./23/Oulu/OYS/1.
Luftslottet 10.9./25/ /1.
Christabel79 11.9./34/Turun seutu/4.
Hentiira 11.9./30/Oulu/OYS/1.
Iippanäiti 11.9./38/ /3.
Lumimamma 11.9./22/Satakunnan KS/2.
Pömpöti 11.9./21/Keski-Suomi/2.
Reksijakeittäjä 11.9./34/Lohjan sairaala/3.
Tillikka88 11.9./25/Lappeenranta/1.
Sitruunakookos 12.9./24/Espoo/1.
Murmuli 13.9/38/Kätilöopisto/2.
Tintti98 14.9./30/K-HKS/3.
MiaMaria76 14.9./37/Etelä-Savo/Mikkelin KS/2.
Jännääjä 14.9./ /Kotka/1.
Haraigoshi 14.9./ / /2.
Jojo75 15.9./ / /6.
Pöllöpöö 16.9./ / /6.
Weka13 16.9./29/ /1.
Pikkue 19.9./32/Keski-Suomi/2.
Liinu 20.9./30/ /1.
Khalemeon 24.9./25/ /2.
Nitaliini 28.9./20/Etelä-Karjalan KS/1.
Eesarja x.9./39/ /5.
Tanjuska80 x.9./ / /2.
Myyrä89 x.9./ / /1.
Ketjusta poistuneet
Taivaanlahja
Tyydeli
Appletree
Niin ja tosiaan ensimmäinen neuvolakäyntikin oli tänään. Perushuttua jo näin neljännellä kerralla :)
Onko muilla paikkakunnilla tarjolla jotain tutkimuksia raskauteen liittyen? Täällä Turussa on ravintolisien vaikutuksia selvittävä tutkimus meneillään, ajattelin ilmoittautua mukaan :)
Täällä taas ihania ultrakuulumisia! :) Vitsi kun itsekin kohta pääsisi :D
Päivittelin taas hieman tuota listaa, toivottavasti ei kovin isoja virheitä eksynyt sinne :)
Omat olot ihan mukavat, mahdoton väsy vaan koko ajan. Aika tuntuu menevän niin HITAASTI odotellessa ekaa neuvolaa ja ultraa :)
Mites muuten? Onko meidän ketjulaisilla miten kokemusta noista koti-dopplereista eli ovatko mistään kotoisin ja meneekö ihan sekaisin ja täytyy olla koko ajan kuuntelemassa? :D Oon vähän miettinyt sellaisen hankkimista sitten, kun viikkoja vähän enempi.
Huihai! Tervetuloa uusille ja heippistä vanhoille! :)
Täällä on vähän huolestuneet tunnelmat. Niukkaa rusehtavaa vuotoa on jatkunut nyt viikon ja olen huomannut, että aina urheilua seuraavana päivänä vuotoa on enemmän, joskin sillon niukasti. Soitin sitten tänään neuvolaan josta pohdinnan jälkeen käskettiin soittamaan terveyskeskukseen, koska neuvolan oma lääkäri on täyteen buukattu huomiselle. Jonotin terveyskeskukseen puhelimessa _tunnin_, eikä vastattu. Kerkesin marmattamaan asiasta äidilleni, ja nyt ollaan huomenna menossa sitten yksityiselle varhaisultraan katsomaan, että onko siellä masussa mikä tilanne. Voin sanoa, että pelottaa. Jotenkin jaksan uskoa, että kaikki on hyvin, mutta olen myös oppinut elämään elämääni asenteella "pessimisti ei pety" ja varautumaan pahimpaan. No.. Huomenna ollaan taas vähän viisaampia.
Kaikesta huolimatta, oikein ihanaa viikon alkua kaikille!!
Tillikka ja Mini rv 6+4
Btw! Pitääkö varhaisultraan jotenkin varautua? Siis että saako syödä, juoda tms. ihan normaalisti ennen sitä?
Ainiin ja edelliseen lisäystä , ikää on 20 ja sairaalana olis EKKS:)