Possuben teurastuksesta juttu ja ihmisten reaktiot siihen
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e6345cbe-9621-41d3-a6c3-ef123d1a120d
Tässä jutussa kerrotaan aika kamalia asioita possujen teurastuksesta Ruotsissa. Mietin nyt lähinnä noita uutisen kommentteja, jotka on lähinnä ilkkumista ja whataboutismia tyyliin entäs se ongelma ja entäs se ongelma. Sehän nyt ei ole niin että epäkohtia pitäisi korjata jotenkin tietyssä järjestyksessä, vaan yhtä aikaa voidaan kiinnittää huomiota vaikkapa tuotantoeläinten kohteluun ja vanhustenhoitoon. Eri ihmiset tekevät töitä näiden asioiden parissa. Vanhustenhoidon pomon tai kuntapäättäjän aikaa paneutua vanhusten ongelmiin ei yhtään vähennä se, jos toisaalla puututaan tarkemmin siihen miten eläimiä kohdellaan.
Miksi ihmiset on tällaisia? Miksi kun yhdestä epäkohdasta kerrotaan niin nostetaan kädet korville ja huudetaan että on niitä pahempiakin. Sitten ei kuitenkaan tehdä mitään niille omasta mielestä pahemmillekkaan asioille.
Itselläni tämä juttu aiheuttaa kyllä vakavan harkinnan siitä haluanko enää syödä possua ollenkaan. Melkein sen voisi lopettaa ja vähentää muutakin lihansyöntiä. Riista menisi, mutta sitä ei oikein saa mistään.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vasta kun Gustafsson on ollut muutaman kuukauden töissä teurastamolla, hän uskaltautuu katsomaan sikojen kaasutusta.
Kuilun täyttyessä kaasulla siat alkavat liikehtiä levottomasti. Pian alkaa huuto.
– Emakot viskovat itseään edestakaisin, tekevät kaikkensa, jotta pääsisivät pois, saisivat ilmaa, hän kirjoittaa.
Sitten eläimet lyyhistyvät ja haukkovat rintakehät kohoillen henkeä kärsät ylöspäin, josta Gustafssonia katselee niitä.
– Kun ne ovat pari sekuntia hiljaa, ajattelen, että se on ohi. Mutta sitten ulvonta alkaa taas. Ja sen jälkeen vielä kerran. Lopulta eläimistä pääsee viimeinen epätoivoinen äännähdys, Gustafsson lopettaa."
Suomessa tapetaan muistaakseni n. 2 miljoonaa sikaa vuodessa näissä kaasuhisseissä. Hyi hemmetti, miten joku voi vielä syödä tehotuotettuja ja tehotapettuja eläimiä!? Tiesitkö, että sika on jopa koiraa viisaampi eläin??
Viljeltyjä kaloja myös tukehdutetaan hiilidioksidilla Suomessa. Norjassa taas on säädetty että sähköllä tainnutetaan. Itse syön miltein pelkästään itse kalastettua ja heti nostaessa kolkattua sekä verestettyä kalaa.
Arvostan valintaasi. Itse en syö eläimiä missään muodossa, mutta kiitokseni heille, jotka päättävät syödä, mutta sentään tekevät kärsimystä vähentäviä valintoja sen eteen.
Kalastan mitä syön olen allerginen palkokasveille ja pähkinöille, joten pekkä kasvissyuönti olisi hankalaa. Silti ostan joskus lihaakin, mutta erittäin harvoin. Viimeksi taisin ostaa juhannuksena ja tämä on kyllä aika pitkä väli normaaliin verrattuna ja kerran ostanut ravintolassa alkupalan joka oli lihaa. Ostan nykyään paljon useammin vöneriä jääkaappiin tai korvaan quornilla lihan reseptissä, jos sellaista ruokaa teen. Yleensä teen ihan omista resepteistä ruokani, joten liha ei niihin ole koskaan kuulunutkaan. Kalaa taas tulee syötyä ja tehtyä paljon, sekä monella tapaa.
Ihmettelen miten moni ei arvosta sitä ympäristöä mistä se ruoka haetaan vaan jotkut rannat ovat törkyisiä kaatopaikkoja joidenkin kalastajien ja muidenkin toimesta. On siimaa, uistinrasioita, muovipusseja, syöttirasioita, eväspapereita, tupakannatsoja, sekä muuta rikkinäistä tavaraa joka ei sinne kuulu. Tämä on vain lisääntynyt vuosien saatossa. Liian iso osa ei kykene ajattelemaan järjellä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä silti, että näistä puhutaan. Itse en syö kuin kalaa välillä, joten ei tarvitse olla ainakaan pahoillaan, että tukisin lihantuotantoa. Täysin vegaani en ole, mutta käytän todella paljon eri kasvituotteita ja minulle käy melkein kaikki.
Tuet liikakalastusta mikä on WHO:n ja Greenpeacen mukaan maailmanlaajuisesti ekologisesti suurempi ongelma kuin ilmastonmuutos.
Sanoiko tuo mitä kalaa hän ostaa tai miten kalan hankkii, vai ei väliä mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä silti, että näistä puhutaan. Itse en syö kuin kalaa välillä, joten ei tarvitse olla ainakaan pahoillaan, että tukisin lihantuotantoa. Täysin vegaani en ole, mutta käytän todella paljon eri kasvituotteita ja minulle käy melkein kaikki.
Tuet liikakalastusta mikä on WHO:n ja Greenpeacen mukaan maailmanlaajuisesti ekologisesti suurempi ongelma kuin ilmastonmuutos.
Itse yritin tehdä edes jotain oikein. Se on myös vähän eri mitä kalaa syö. Onko luonnonkalaa Suomesta vai jotain muuta. Oletko itse täydellinen?
Vierailija kirjoitti:
Kaloja koskee ihan samat ongelmat. Tietysti jos kalastat itse voit vaikuttaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse yritin tehdä edes jotain oikein.
Ja epäonnistuit surkeasti.
Joka kauppareissulla ostan lihaa. Niin jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
"Vasta kun Gustafsson on ollut muutaman kuukauden töissä teurastamolla, hän uskaltautuu katsomaan sikojen kaasutusta.
Kuilun täyttyessä kaasulla siat alkavat liikehtiä levottomasti. Pian alkaa huuto.
– Emakot viskovat itseään edestakaisin, tekevät kaikkensa, jotta pääsisivät pois, saisivat ilmaa, hän kirjoittaa.
Sitten eläimet lyyhistyvät ja haukkovat rintakehät kohoillen henkeä kärsät ylöspäin, josta Gustafssonia katselee niitä.
– Kun ne ovat pari sekuntia hiljaa, ajattelen, että se on ohi. Mutta sitten ulvonta alkaa taas. Ja sen jälkeen vielä kerran. Lopulta eläimistä pääsee viimeinen epätoivoinen äännähdys, Gustafsson lopettaa."
Suomessa tapetaan muistaakseni n. 2 miljoonaa sikaa vuodessa näissä kaasuhisseissä. Hyi hemmetti, miten joku voi vielä syödä tehotuotettuja ja tehotapettuja eläimiä!? Tiesitkö, että sika on jopa koiraa viisaampi eläin??
Voin kuule oikein hyvin syödä. Tajuan että se eläin pitää tappaa ennen kuin se päätyy lautaselleni.
Ja minulla onkin nälkä juuri nyt -palataan asiaan myöhemmin!
Ihmiset on uskomattoman tyhmiä, etenkin kommentointipalstoilla. No siellä etenkin, vajaimmat tykkää siellä kuuluttaa totuuksiaan, viis faktoista.
Olen samaa ihmetellyt että jos on jokin epäkohta joka nostetaan esille, niin miksi se lakaistaan muiden epäkohtien varjoon? Ei täältä väärys lopu.
Ei pidä lukea kommentointipalstoja. Mutta jos tosielämässä kohtaa ajattelemattoman idiootin niin joutuu vähän enemmän taistelemaan ettei menetä hermojaan.
Jos minä ostan vaan luonnonkalaa Suomesta niin olenko sitten se suurin pahis? En siis käytä lihaa muuten lainkaan. En siis väitä olevani mikään täydellinen, mutta kyllä se ettei käytä muuten lihaa on jo varmasti hyvä asia. Jotenkin ihmeellistä se, että aina pitäisi olla kaikessa se paras. Sen takia näistä asioista onkin vaikeaa puhua, koska jos yrittää tehdä jotain oikein niin aina löytyy se parempi tyyppi, joka alkaa pätemään kuinka hän tekee asiat vielä paremmin. Tämä siis jatkona viestiin 81.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei myöskään pidä unohtaa, että siat ovat koiriakin älykkäämpiä.
Kuinka moni sianlihaa syövä laittaisi oman lemmikkikoiransa lopetettavaksi kaasukammioon kymmenien tai satojen muiden koirien keskelle? Ensin tietenkin sinne rekkaan jossa kuljetetaan keskimäärin 4 tuntia ja jos tappeluita koirien kesken syntyy niin sitten syntyy, pulttipistoolilla otsaan vaan, jos on niin runnoutunut matkalla ettei pysty itse ryömimään ulos rekasta ja hakataan vähän pampulla vielä, jos meinaa peloissaan olla liikkumatta kohti kuolemaa.
Minä en ainakaan, täytyypä alkaa tehostamaan sianlihan syömättömyyttä, en ole kovin tarkka ollut siitä.
Millaista lihaa sinä syötät sille koirallesi? Saako koirasi/kissasi elää luonnonmukaisen, vapaan elämän?
Tämän takia olen lopettanut lihan syönnin kauan aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa ihmetellyt että jos on jokin epäkohta joka nostetaan esille, niin miksi se lakaistaan muiden epäkohtien varjoon? Ei täältä väärys lopu.
Ongelmana se että alkuperäisessä jutussa on epärehellinen retoriikka joka väittää että yksittäiset väärinkäytökset ovat koko tuotantoketjun normi. Se olisi sama kuin jos menisi pariksi kuukaudeksi töihin sosiaalialalle auttamaan kaltoinkohdeltuja lapsia, ja sen jälkeen tekisi otsikkoja sillä että kaikki lapsiperheet hakkaavat lapsia joka päivä. Ei siinä ole totuuden hiventäkään.
Jos Ruotsissa todellakin asiat ovat niin huonosti että vartavasten palkatuilla eläinlääkäreillä ei ole minkäänlaista auktoriteettia ja että tuotanto tahallaan ja säännöllisesti rikkoo EU-säädöksiä, ei se ole koko lihatuotannon ongelma vaan se on Ruotsin lihatuotannon ongelma. Se on Ruotsin hallituksen moka.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä ostan vaan luonnonkalaa Suomesta niin olenko sitten se suurin pahis?
Et, mutta silti pahis. Sietäisit hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pystyvät syömään lihaa vain olemalla tietämättömiä näistä asioista. Siitä huolehditaan hyvin.
Iso kysymys: voiko terveyttä pitää yllä liha, joka on ollut ennen kuolemaa kauhuissaan oleva eläin? Tiesittekö, että lihaan erittyy stressihormoneja. Omaan nilkkaan tämä lopulta käy, ihan kuin ilmastonmuutoksen seurauksetkin myrskyineen tai muovin haitat, kun sitä alkaa olla jo ravinnossamme.
Minusta on kummallista, että lihansyönti koko ajan lisääntyy, samoin muovin kulutus, vaikka molempien kohtalokas haitallisuus on alkanut selvitä, esim. suolistosairaudet lihansyönnin seurauksena.
Niin, ihmisten määrä lisääntyy joten kaikki muukin lisääntyy - ei se sen kummempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pystyvät syömään lihaa vain olemalla tietämättömiä näistä asioista. Siitä huolehditaan hyvin.
Iso kysymys: voiko terveyttä pitää yllä liha, joka on ollut ennen kuolemaa kauhuissaan oleva eläin? Tiesittekö, että lihaan erittyy stressihormoneja. Omaan nilkkaan tämä lopulta käy, ihan kuin ilmastonmuutoksen seurauksetkin myrskyineen tai muovin haitat, kun sitä alkaa olla jo ravinnossamme.
Minusta on kummallista, että lihansyönti koko ajan lisääntyy, samoin muovin kulutus, vaikka molempien kohtalokas haitallisuus on alkanut selvitä, esim. suolistosairaudet lihansyönnin seurauksena.
Ihan samaan syyllistyy muuten niin ah hyvää tarkoittavat. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka tämä palstan suosikkiaihe eli m-muutto. Ongelmista tiedetään mutta ne halutaan pitää pimennossa. M-m on pyhä lehmä jota ei saa estellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana se että alkuperäisessä jutussa on epärehellinen retoriikka joka väittää että yksittäiset väärinkäytökset ovat koko tuotantoketjun normi. Se olisi sama kuin jos menisi pariksi kuukaudeksi töihin sosiaalialalle auttamaan kaltoinkohdeltuja lapsia, ja sen jälkeen tekisi otsikkoja sillä että kaikki lapsiperheet hakkaavat lapsia joka päivä. Ei siinä ole totuuden hiventäkään.
Jos Ruotsissa todellakin asiat ovat niin huonosti että vartavasten palkatuilla eläinlääkäreillä ei ole minkäänlaista auktoriteettia ja että tuotanto tahallaan ja säännöllisesti rikkoo EU-säädöksiä, ei se ole koko lihatuotannon ongelma vaan se on Ruotsin lihatuotannon ongelma. Se on Ruotsin hallituksen moka.
Tuo tukahduttaminen on Suomessakin käytössä. Jos se on tuollaista niin se on tuollaista. Eihän sitä kukaan ole kieltänyt etteikö se olisi tuollaista.
Onko kasvisruokavalio aivan mahdoton jos ei pysty syömään tavallista viljaa ja palkokasveja? Joudun syömään FODMAP -ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tukahduttaminen on Suomessakin käytössä. Jos se on tuollaista niin se on tuollaista. Eihän sitä kukaan ole kieltänyt etteikö se olisi tuollaista.
Ja kaikki muu artikkelissa ovat väärinkäytöksiä missä tulisi nopeasti sakot ja eläintepitokielto tilanpitäjille, ja teurastamon työntekijöille samantien potkut. Mutta artikkelista saa sellaisen kuvan että päivittäin possuparkoja ruoskii joku ilkeä viiksiään sukiva ääneennaurava sadisti jolla ottaa eteen kun se näkee kärsimystä edessään.
Vierailija kirjoitti:
Onko kasvisruokavalio aivan mahdoton jos ei pysty syömään tavallista viljaa ja palkokasveja? Joudun syömään FODMAP -ruokavaliolla.
Ei ole mahdoton! Toki vaatii enemmän perehtymistä. Facebookista löytyy ainakin sellainen ryhmä, kuin vegaaninen fodmap. Liityin siihen, kun halusin oppia aiheesta ystävän ruokavalion takia. Varmaan löytyy ovo-laktovegeryhmäkin.