Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintolainan takaisinmaksu

Vierailija
06.10.2020 |

Miten maksaa reilu 20 000e opintolainaa takaisin työmarkkinatuella. En selviä ikinä. Pääsisipä vain töihin. Kauan ootte maksanut ja minkälaisilla summilla.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa kohta pyöriä takaisinmaksut ja tulot on noin 300 € kk. Katsotaanko niitä edes menoksi toimeentulotukohakemuksessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä perintään. Kun Kela alkaa perimään lainaa niin se vanhenee viidessä vuodessa jos et maksa sitä.

Vierailija
4/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä alalla on tullut tuo 20 000€ lainaa ja ei töitä?

Vierailija
5/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli n.10ke, kun lyhennykset alkoi kaksi vuotta valmistumisen jälkeen, maksoin kerralla pois koko summan. Se kannatti maksaa, ei se ollut mitään halpaa lainaa vaikka mitä sanotaan. Joka lyhennyksestä olisi rullannut käsittelymaksu joka nosti todellisen koron aivan liian isoksi. Näin ollen maksaminen pois kerralla kannatti. Tuntui pahalta mutta sitten se oli maksettu. Onneksi pääsin töihin jo opiskeluaikana.

Vierailija
6/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viimeisimmän tutkinnon jälkeen opintolainaa 4000€. Äitiysloman jälkeen aloin lyhentää 169€ kuussa. En olisi voinut kuvitellakaan, että olisin suuremman erän pystynyt maksamaan.

Vierailija
7/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästä perintään. Kun Kela alkaa perimään lainaa niin se vanhenee viidessä vuodessa jos et maksa sitä.

Ei mitään järkeä menettää luottotietojaan jonkin opintolainan takia. Luottotiedot kannattaa aina pitää kunnossa, sattuupa sitten tarvitsemaan uutta vuokra-asuntoa tai työpaikkaa.

Vierailija
8/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon maksanut nyt 10 vuotta vajaa 70e kuukaudessa. Tän vuoden lopussa vika erä. Tuohon 10 vuoteen on mahtunut useampi vuosi kotihoidontuella, joitain lyhyitä jaksoja työttömänä ja sitten töissä. Toki sinulla lainaa on enemmän mutta pystytkö sillä minimisummalla alkaa lyhentää?

Vierailija
9/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsit. Opiskelin ilman opintolainaa, kun en luottanut kykyihini menestyä elämässä ja en siksi uskaltanut ottaa lainaa kuin viimeisessä hädässä. Aivan sitä viimeistä hätää ei vain koskaan tullut. Lainalupaus oli toki valmiina odottamassa.

Lähdin pois kotoa 16 v ja olen kouluttanut itseni kolmeen eri ammattiin. Eka oli vaikein saavuttaa taloudellisesti, näin nälkääkin, mutta sitten kun sain vähän säästöjä tuntitöiden tekemisestä opiskelujen ohella, alkoi olla pidemmänkin aikavälin varat valmiina odottamassa.

Tapanani oli suunnitella talouttani lukuvuosi eteenpäin. Joulu ja uusivuosi yllättivät yleensä positiivisesti, kun toiset lomailivat, niin minä tienasin todella hyvin. Sain säästöjä kasaan ja saatoin antaa itselleni kevät lukukaudelle suuremman kuukausi- ja viikkobudjetin.  Kesään meni kepeästi, kun sai nostettua mielestäni ruokaa kaupasta. Kesällä paransin taas taloudellista asemaani tekemällä töitä ja pitämällä lomaa kaksi viikkoa. Tein yleensä yhden ulkomaanmatkankin. 

Olisi ollut viisasta ostaa pörssiosakkeita jo valtion tuella eli opintolainanarahalla, mutta nuorempana vasta tutustuin talousasioihin ja sijoittamiseen, enkä perhetaustanikaan vuoksi uskaltanut tarttua kiinni mahdollisuuksiini. Myöhemmin omilla säästöilläni uskalsin. 

Täytyy vetää johtopäätökset, että älykkyydestä, sitkeydestä ja yrityksestä ymmärtää maailmanmenoa niin ettei vain jää suorittaman toisten eduksi, on ollut hyötyä elämässäni. Silti, maasta se pieninkin ponnistaa. Tulkaa perässä! Ei ikinä sitten kulutusluottoja! Ihmisen täytyy aina ymmärtää  koron määrä ja takaisinmaksuvalmiutensa! Täytyy elää vähemmällä, eikä niin, että tulevaisuudessa,  leveän opiskelijaelämän jälkeen, jatkaisi köyhänä velkojen vuoksi!

Vierailija
10/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etovin opiskelijatyyppi opiskeli, biletti, otti lainaa ja teki töitä. Itse jätin kaksi keskimmäistä väliin.

Kuinka moni kuluttaa enemmän rahaa opiskeluaikana kuin valmistumisen jälkeen? Kuinka monesta on tullut alkoholisti?

Vierailija
11/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ap työtä. Muuta työn perässä. Muuta edullisempaan asuntoon. Myy ylimääräistä pois. Hyödynnä verovapaus. Lämimänä vuodenaikana voi telttaillakin.

Esim tänä vuonna on sienisato ja lakkasato olleet erinomaiset ja tulevana talvella voi kerätä verovapaasti siemenkäpyjä. Kerääjiä haetaan. Kysy metsänhoitoyhdityksestä kimppakyytiä ja metsää, josta saisi kerätä.

Vierailija
12/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ala tähän liittyy? 🤔

Itselläni on 20 000 e ja valmistun pian.

Aloitin sen oton jo lukiossa, koska äiti ei suostunut kaikkea minulle kustantataan, mutta päälle vedin 4 vuotta AMK:ssa (puoli vuotta meni yli) ja nyt puolitoista vuotta maisterin.

Vierailija
13/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys pankkiin ja sovi asiasta. Jos et voi nyt maksaa lainaa, maksa ainakin korot. 

Vierailija
14/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko varma, että sun pitää sitä nyt maksaa?

Jos maksat käsittelymaksun, voi sitä lykätä TAI alentaa kuukausittain maksettavaa summaa vaikka 20 euroon.

Jos et ole lainkaan maksukykyinen, valtio maksaa.

Vierailija
15/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etovin opiskelijatyyppi opiskeli, biletti, otti lainaa ja teki töitä. Itse jätin kaksi keskimmäistä väliin.

Kuinka moni kuluttaa enemmän rahaa opiskeluaikana kuin valmistumisen jälkeen? Kuinka monesta on tullut alkoholisti?

Moni opiskelija on ihan aikuinen ja käy opintojen ohessa töissä. Ei siinä biletetä.

Vierailija
16/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle valmistuttuani jää maksettavaa opintolainaa reilu 11k enkä ainakaan vielä jaksa sitä stressata, opintolaina kun huomioidaan verotuksessakin :)

Neuvottele pankissa pitkä laina-aika.

Vierailija
17/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkaa kohta pyöriä takaisinmaksut ja tulot on noin 300 € kk. Katsotaanko niitä edes menoksi toimeentulotukohakemuksessa?

Yleensä velkoja ei lasketa.

Mutta sinun tapauksessa itse maksoin joku 100 euroa siitä, että maksun aloittelu siirtyy. Olisi myös voinut laskea ehdotettua 70 e / kk summaa.

Vierailija
18/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se välttämättä alasta riipu, kaveri ryyppäsi opintolainat amiksessa. Millä tahansa alalla voi jäädä työttömäksi.

Vierailija
19/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun oli pakko alkaa lyhentää työmarkkinatuesta 100€/kk. Pankki ehdotti suurempaa erää aluksi. Onneksi olen säästäväinen ja pärjäsin.

Vierailija
20/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se välttämättä alasta riipu, kaveri ryyppäsi opintolainat amiksessa. Millä tahansa alalla voi jäädä työttömäksi.

No samaa mietin.

Jos opiskelee 5 vuotta ja nostaa kaikki lainat, niin tulee siitä 20 000 e helposti.

Itse nostin kaikki ihan vaan elämiseen, en juo alkoholia.